Gå til innhold

Vurdering av aktivitetsplikten (sykemeldt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg snart vært sykemeldt i 8 uker på grunn av alvorlig bekkenløsning i svangerskapet. Endte opp på krykker i flere mnd etter forrige svangerskap. 
Har hele veien hatt god dialog med arbeidsgiver angående dette - og hun har lite å tilby meg av tilpasning når jeg må være hjemme.

Har fått brev om at NAV skal vurdere aktivitetsplikten min nå. Er det noe jeg bør gjøre rundt dette? 
Ser at man kan lage en plan sammen med arbeidsiver, men det mente arbeidsgiver gjerne var unødig med tanke på dialogen vi har hatt. Pluss at det er medisinske årsaker bak. 

Hvordan har dere andre forhold dere til dette?

Anonymkode: 65bae...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du fremdeles gravid? Virker jo rart at NAV skal komme med noe aktivitetskrav nå, det må være rutine-utsendelse, det er jo ikke slik at du kommer til å bli bra av bekkenløsningen før du føder.. Tenker at om arbeidsgiver forteller NAV at tilrettelegging ikke er mulig så må de jo si at det er ok?

Anonymkode: 7f1e9...14e

• Liker 1
Skrevet

Eventuelt får du og arbeidsgiver sammen skrive en skriftlig plan som er "Arbeidsplass kan ikke tilrettelegge, plan er at arbeidstaker er hjemme fra arbeidet til etter fødsel og at tilrettelegging/funksjonsnivå vurderes på nytt etter ansattes foreldrepermisjon" :P

• Liker 5
Skrevet

Du trenger ikke uroe deg for dette, det er rutine og ingen kommer til å presse deg til å gjøre noe legen mener du ikke skal. Slapp av, og spør evt NAV.

Men om du ikke er «syk» med annet enn bekkenløsning, og dette er noe som absolutt ikke kan tilrettelegges for i din jobb (men altså at du kunne ha jobbet dersom du feks hadde en jobb der du kunne hatt hjemmekontor noen timer etc, at du er i ok form ellers) - så er vel kanskje svangerskapspenger mer riktig enn sykmelding? 

Anonymkode: cd59f...989

• Liker 1
Skrevet

Heheh, jeg er fortsatt gravid, ja! Har noen mnd igjen. 

Det jeg stusset litt over også, hvorfor skal vi sette i gang en plan - når vi på en måte vet hva utfallet vil være. Frem til etter fødsel + permisjon. Lurte bare om dette var noe dere andre har forholdt dere til, eller om det «holdt» med sykemeldingen fra fastlege. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke uroe deg for dette, det er rutine og ingen kommer til å presse deg til å gjøre noe legen mener du ikke skal. Slapp av, og spør evt NAV.

Men om du ikke er «syk» med annet enn bekkenløsning, og dette er noe som absolutt ikke kan tilrettelegges for i din jobb (men altså at du kunne ha jobbet dersom du feks hadde en jobb der du kunne hatt hjemmekontor noen timer etc, at du er i ok form ellers) - så er vel kanskje svangerskapspenger mer riktig enn sykmelding? 

Svangerskapspenger er ment når jobben kan være farlig for fosteret. Feks om du jobber med farlige stoffer, røngten, fysiske tunge løft, fare for klemskader/støt mot magen osv. Altså jobb som ikke kan gjøres selv om mor er i fin funksjonell form.

Har mor fysiske plager og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så hun får jobbet likevel er sykemelding riktig. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har vært 100 % sykmeldt nesten hele svangerskapet, og selv om arbeidsgiver har blitt bedt om å vurdere min mulighet for å komme tilbake har han bare skrevet det ikke er mulig. Deretter har jeg ikke hørt noe mer fra NAV.

Anonymkode: 7357d...d16

• Liker 2
Skrevet

Akkurat det skal ikke jeg svare på kjenner jeg, om det hadde vært mer riktig med svangerskapspenger. 

Jobber i barnehage som pedagog, men må ila dagen hvile mye liggende - og variere mye mellom ligge/sitte/gå. Klarer ikke trapper eller løfting osv. Vi må liksom gjøre alt vi kan for å unngå situasjonen jeg kom i etter forrige svangerskap. 

Vi diskutere i første omgang om jeg kunne skrive noen rapporter osv - men ettersom jeg ikke har anledning til å være på arbeidsplassen er det lite hensiktsmessig å skrive om barn jeg ikke er rundt. 

Føler jo liksom at arbeidet jeg gjør må være meningsfylt for arbeidsplassen også - ikke bare veldedighet.

Var jo som arbeidsgiver sa ikke noe problem å sette sammen en sånn plan, men gjerne unødvenig bruk av tid dersom det egentlig ikke er nødvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eventuelt får du og arbeidsgiver sammen skrive en skriftlig plan som er "Arbeidsplass kan ikke tilrettelegge, plan er at arbeidstaker er hjemme fra arbeidet til etter fødsel og at tilrettelegging/funksjonsnivå vurderes på nytt etter ansattes foreldrepermisjon" :P

Dette. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har hele veien hatt god dialog med arbeidsgiver angående dette - og hun har lite å tilby meg av tilpasning når jeg må være hjemme.

Det er dette dere må formidle til NAV. NAV vet jo ikke dette automatisk. 

Anonymkode: 23a44...153

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Svangerskapspenger er for friske gravide, gravide som så hemmet av bekkenløsning at de ikke kan jobbe regnes ikke som frisk. Det er ikke arbeidsplassen som er skadelig for foster da, men mors helse. 

Anonymkode: 8d36d...4ac

• Liker 3
Skrevet

TS her. 
Men er det slik at fastlege må spesifisere noe mer utdypende siden det er 100% over 8 uker? 
Det jeg ser på min sykemelding er kun at det står «bekkenløsning» - men vet jo ikke om NAV får noe mer utdypende informasjonen enn det. Og det burde de kanskje?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. 
Men er det slik at fastlege må spesifisere noe mer utdypende siden det er 100% over 8 uker? 
Det jeg ser på min sykemelding er kun at det står «bekkenløsning» - men vet jo ikke om NAV får noe mer utdypende informasjonen enn det. Og det burde de kanskje?

Mener NAV kan se diagnosen? Men arbeidsgiver skal sende inn oppfølgingsinformssjon til NAV, selv om dere formelt sett ikke har en "plan" utenom å vente. Det er bare å skrive at du er gravid og et plaget slik, dette vil ikke endres før tidligst etter fødsel. Det godtar NAV. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mener NAV kan se diagnosen? Men arbeidsgiver skal sende inn oppfølgingsinformssjon til NAV, selv om dere formelt sett ikke har en "plan" utenom å vente. Det er bare å skrive at du er gravid og et plaget slik, dette vil ikke endres før tidligst etter fødsel. Det godtar NAV. 

TS igjen.
NAV kan se diagnosen, ja. 
Men det står liksom at dersom det er medisinske årsaker til at man ikke kan arbeide så skal det dokumenteres i sykemeldingen fra legen (med utfyllende medisinske opplysninger). Og tror at på min står det kun «bekkenløsning». Og at på grunn av medisinske tilstander er ikke arbeid mulig. 
Men lurte på om jeg måtte be fastlege sende inn en mer detaljert sykemelding i tillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS igjen.
NAV kan se diagnosen, ja. 
Men det står liksom at dersom det er medisinske årsaker til at man ikke kan arbeide så skal det dokumenteres i sykemeldingen fra legen (med utfyllende medisinske opplysninger). Og tror at på min står det kun «bekkenløsning». Og at på grunn av medisinske tilstander er ikke arbeid mulig. 
Men lurte på om jeg måtte be fastlege sende inn en mer detaljert sykemelding i tillegg. 

Det kommer i så fall senere, i første omgang er det en aktivitetsplan mellom deg og arbeidsgiver. Først når du har vært så og så lenge borte trenger de evt mer utfyllende fra legen - men igjen, det er under normale omstendigheter, NAV godtar at plager ifb graviditet går som midlertidig og ikke krever aktivitetsplan som andre ikke-gravide skal ha. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer i så fall senere, i første omgang er det en aktivitetsplan mellom deg og arbeidsgiver. Først når du har vært så og så lenge borte trenger de evt mer utfyllende fra legen - men igjen, det er under normale omstendigheter, NAV godtar at plager ifb graviditet går som midlertidig og ikke krever aktivitetsplan som andre ikke-gravide skal ha. 

Okei, hørt mange skrekkhistorier om NAV - så ønsker veldig inderlig å gjøre alt riktig. 
Så da kan jeg egentlig avvente det meste til den vurdering fra NAV kommer i retur da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Okei, hørt mange skrekkhistorier om NAV - så ønsker veldig inderlig å gjøre alt riktig. 
Så da kan jeg egentlig avvente det meste til den vurdering fra NAV kommer i retur da?

Spørs om det kommer noe mer fra NAV når arbeidsgiver gir tilbakemelding om at det er en midlertidig situasjon pga svangerskap. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Akkurat det skal ikke jeg svare på kjenner jeg, om det hadde vært mer riktig med svangerskapspenger. 

Ikke tenk på det, du skal ikke ha svangerskapspenger, sykemelding er riktig :) Arbeidsgiver håndterer nok dette med NAV som andre sier, men mulig de må fortelle NAV at planen er 0 aktivitet pga helsen din og arbeidets art. NAV har nok ikke noen automatikk i at de vet at en sykdom er svangerskapsrelatert og derfor midlertidig, de sender bare ut den meldingen etter 8 uker uannsett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...