Gå til innhold

Dere som har barn med medfødt sykdom eller utviklingsforstyrrelse etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det noe annerledes eller unormalt under svangerskapet deres?

Mangel på noe vitaminer e.l., var du syk, måtte gå på noe medisiner, manglet graviditetssymptomer, noe du stusset over på ultralyd eller annet som kunne ha vært en indikasjon på at alt ikke var som det skulle?

Anonymkode: a76d1...2c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mangel på noe vitaminer e.l., var du syk, måtte gå på noe medisiner, manglet graviditetssymptomer, noe du stusset over på ultralyd eller annet som kunne ha vært en indikasjon på at alt ikke var som det skulle?

Eller spiste/drakk noe som ikke er anbefalt?

Skrevet

Om du er gravid og redd for at barnet skal være syk på noen måte. Ikke bekymre deg, mest sannsynlig så gjør du allerede alt du kan gjøre for å ikke sette ungen i fare, skjer det noe er det omtrent garantert ikke din skyld. 

Om du har dårlig samvittighet for et barn med en sykdom. Slapp av, det er ikke din skyld. Ingenting du kunne gjort hadde endra utfallet. 

Og som svar på spørsmålet. To barn, med hvert sitt sett med sykdom og utfordringer. Ene graviditeten lett som bare det og ingen problemer. Andre graviditet var jeg veldig mye dårlig. Mye ekstra sjekker for diverse uten at det egentlig ble funnet noe da. Har nesten mer tro idag på at forskjellene i graviditet har med at det var en gutt og en jente, eller at de hadde forskjellige far og derfor forskjellige genmatrialer i magen min. 

Prøv og slapp av

Anonymkode: 9909f...ca1

Skrevet

Mange medfødte sykdommer er genetiske, og mange sykdommer er også helt usynlige på ultralyd. Jeg har selv en medfødt, middels alvorlig (men kan utvikle seg til svært alvorlig) sykdom som ikke slo ut før jeg var ca 10 år gammel, og den er altså helt og holdent genetisk og det er ingenting man kan gjøre for å påvirke om det genet slår ut eller ikke. Slik er det jo med veldig mange andre sykdommer også, så jeg synes det er veldig trist hvis mødre tenker at det er deres feil hvis et barn blir syk, for slik er det ikke i de fleste tilfeller. 

Anonymkode: 963d2...003

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Er genetisk. Ikke noe man ser eller kan teste.

Anonymkode: a6bc1...24e

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei.

Er genetisk. Ikke noe man ser eller kan teste.

Anonymkode: a6bc1...24e

Hva med adferdsvansker, ADHA, lærevansker osv? Noen som har barn med det som vil svare?

Skrevet

Ingenting galt verken under svangerskap eller fødsel. Helt adekvat frem til 1 års alder. Barn med ADHD og bipolar lidelse. Vi foreldre har ingen sykdommer.

Anonymkode: b6b40...7c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.

Anonymkode: d97c9...fcd

Skrevet

Nei

Anonymkode: 01724...194

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva med adferdsvansker, ADHA, lærevansker osv? Noen som har barn med det som vil svare?

Mange i vår familie har ADHD, inkl meg selv. Fikk et barn med ADHD, et uten. Ikke noe unormalt i svangerskapet

Anonymkode: cc79a...47a

• Liker 1
Skrevet

Så flott at alle klarer å gjøre alt perfekt i svangerskapet og hadde helt fine svangerskap!

Jeg er bare 11 uker på vei og masse har ikke gått som det skulle allerede.

Skrevet

Alt var fint inntil han holdt på å stryke med under fødsel. De fikk heldigvis liv i ham men han har språkligevansjeligheter meeest sannsynlig som følge av det. 

Anonymkode: c2b62...0e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Alt var fint inntil han holdt på å stryke med under fødsel. De fikk heldigvis liv i ham men han har språkligevansjeligheter meeest sannsynlig som følge av det. 

Takk for at deler. Hva skjedde under fødselen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange medfødte sykdommer er genetiske, og mange sykdommer er også helt usynlige på ultralyd. Jeg har selv en medfødt, middels alvorlig (men kan utvikle seg til svært alvorlig) sykdom som ikke slo ut før jeg var ca 10 år gammel, og den er altså helt og holdent genetisk og det er ingenting man kan gjøre for å påvirke om det genet slår ut eller ikke. Slik er det jo med veldig mange andre sykdommer også, så jeg synes det er veldig trist hvis mødre tenker at det er deres feil hvis et barn blir syk, for slik er det ikke i de fleste tilfeller. 

Men i ditt tilfelle så har du en genetisk arvelig sykdom som du vet om.

Du bør informere eventuelle barnefedre om det! Og helst ikke få barn selv!

Anonymkode: 24474...be3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det et nok mange arvelige sykdommer som er mye verre enn den jeg har, og selvsagt er min mann fullstendig klar over at jeg har denne sykdommen :) Jeg er absolutt ikke frarådet å få barn av helsepersonell, så det trenger du ikke tenke på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Samme her. Var det pga svikt på sykehuset? 

Anonymkode: d5721...ebb

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oi, det var voldsomt. Mammaen har jo selv diagnosen og vet vel dette bedre enn deg.

Anonymkode: d5721...ebb

• Liker 3
Skrevet

Ingenting unormalt, var verken syk eller hadde mangel på noe som helst. Svangerskapet gikk mao som en drøm. Fikk et barn med autisme, har ikke autisme i familien fra før av. Så uansett hva du gjør så kan du ikke gardere deg mot alt. 

Anonymkode: f914e...21b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så flott at alle klarer å gjøre alt perfekt i svangerskapet og hadde helt fine svangerskap!

Jeg er bare 11 uker på vei og masse har ikke gått som det skulle allerede.

Folk gjør ikke alt perfekt. Men de som svarer her er vel klar over at det er sinnsykt lite sannsynlig at noe de har gjort har skadet barnet

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt likt svangerskap som med helt friskt søsken. Uten at det har så mye å si hva noen her inne sier om dette. Man kan ikke påvise noe av dette ved å se på hvordan et svangerskap forløper, rent bortsett fra at risiko for ADHD, lærevansker m.m. øker markant dersom barnet er prematurfødt. 

Anonymkode: 4b3ff...2bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...