miaw Skrevet 22. september 2021 #21 Skrevet 22. september 2021 Ja takk begge deler. Kanelboller som har sprø skorpe og er saftige inni! Men det er ikke så lett og få til. Om jeg måtte velge en bolle fra de to bildene, så hadde jeg valgt nr 1, fordi det ser ut som den har mer fyll. 2
Gjest Saph Skrevet 22. september 2021 #22 Skrevet 22. september 2021 Vil ikke ha stekeskorpe. Men liker ikke når den er for deigete inni. Da blir den bare kvalm. Masse fyll, karamellisert under. Ikke noen forsøk på å gjøre den litt sunnere eller grovere. Hvis jeg ikke kjenner på litt dårlig samvittighet etter at jeg har spist to. Så var de ikke gode nok. Da må det mere sukker og smør på.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #23 Skrevet 22. september 2021 StripeteM skrev (33 minutter siden): Den siste der er vel ikke kanelbolle? Hvorfor ikke? Anonymkode: 85861...88e
sofie777 Skrevet 22. september 2021 #25 Skrevet 22. september 2021 (endret) Skillingsbollene skal være ganske kompakte. Alle "snurrene" skal henge godt sammen. Man skal kunne spise den på en av to måter: 1. Langs snurrene, altså rive av litt etter litt i som bollen er snurret 2. Turmetoden: Delt i 4 før man drar hjemmefra og så får man en fårepølse (eller lignende i størrelse og smak) til hver kvadrat som man legger på undersiden og spiser bollen opp-ned. Hvert barn får i utgangspunktet et kvadrat hver, men sikkert et til om det er flere igjen. Fyll: I skillingsboller skal det være sukker og kanel, kanskje bittelitt smør i tillegg til det som er i deigen, men det skal ikke renne. Det skal definitivt ikke være vaniljefyll, rosiner eller andre ting. Da er det ikke skillingsbolle lenger, da er det noe annet Endret 22. september 2021 av sofie777 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #26 Skrevet 22. september 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: TS her, må bare påpeke at jeg spør vedr.deigen og ikke fyllet. Var litt lite fyll på bildene jeg fant men det må selvsagt være MASSE fyll! Spørsmålet er mest hvilken type fasong, deig, skorpe dere foretrekker 😊 Ser allerede at de fleste synes deigete og myke boller er best. Hva tror dere er grunnen (om man googler bakeblogger osv) at det finnes mest av den tørre varianten? Er det kanskje ikke nødvendigvis fordi de liker det slik, men at det er bare mange som ikke er så gode på gjærdeig? Anonymkode: 34c85...331 Ja, men mengden fyll er veldig relevant for hvor saftig bollene blir. Dersom man skal få til skikkelig god stekeskorpe, samtidig som man ikke vil ha en tørr bolle, er store mengder fyll helt avgjørende. Man må altså ikke velge mellom en tørr kanelbolle med skorpe, eller en saftig bolle som minner mer om deig Anonymkode: 93c73...e94 2
Arkana Skrevet 22. september 2021 #27 Skrevet 22. september 2021 De perfekte kanelbollene skal være stekt tett i tett så man får minst mulig av den uinteressante ytre skorpen og mest mulig av den saftige innsiden. Det skal være masse fyll, (helst) svensk perlesukker på toppen, ikke noe melisglasur, kremostglasur eller annen glasur, de skal være myke og saftige (men ikke deigete) og det skal ikke være grovere mel, andre melsorter, kunstig søtstoff, mindre sukker eller andre forsøk på å gjøre dem sunnere. 2
KjøttOPP Skrevet 22. september 2021 #28 Skrevet 22. september 2021 Heartland skrev (1 time siden): Definitivt det andre bildet! Jeg hater tørre boller! 🙈 Da hadde du slitt med et glutenfritt kosthold😅
CorvusCorax Skrevet 22. september 2021 #29 Skrevet 22. september 2021 (endret) Det er vel som det er med mye annet, subjektivt. Jeg hadde valgt kanelsnurr nr. 2. Men det er meg. Om jeg skal spise bakverk må det være saftig... Endret 22. september 2021 av CorvusCorax
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #30 Skrevet 22. september 2021 En perfekt kanelsnurr må være som på bilde 2. Gjerne bittelitt understekt, og med masse fyll. Anonymkode: 6149f...303
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. september 2021 #33 Skrevet 22. september 2021 Arkana skrev (8 timer siden): De perfekte kanelbollene skal være stekt tett i tett så man får minst mulig av den uinteressante ytre skorpen og mest mulig av den saftige innsiden. Det skal være masse fyll, (helst) svensk perlesukker på toppen, ikke noe melisglasur, kremostglasur eller annen glasur, de skal være myke og saftige (men ikke deigete) og det skal ikke være grovere mel, andre melsorter, kunstig søtstoff, mindre sukker eller andre forsøk på å gjøre dem sunnere. Det er det aller viktigste! Heller spise skikkelige boller/kaker litt sjeldnere, enn å spise "sunne" ofte. "Sunne" boller/kaker smakker aldri særlig godt.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #34 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan du linke til videoen? Ser at han har flere oppskrifter på kanelboller.. Anonymkode: 82aca...c51 Beklager sent svar! Her er linken til den oppskriften jeg mente: Disse bollene er så saftige og gode, og de er faktisk omtrent like saftige dagen etter, noe jeg ikke opplever med andre kanelbolle-oppskrifter. De har mye fyll, og noe av det blir karamellisert i bunnen av hver bolle. Så kan man jo velge selv om man ønsker den glasuren eller ikke, men de er minst like gode uten glasur! Anonymkode: f13a3...c49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå