Gå til innhold

Hva mener du er en perfekt kanelbolle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanelbolle, kanelsnurr, skillingsbolle - kjært barn har mange navn.
Men hva mener du er en perfekt kanelbolle? Her er nemlig søsteren min og jeg veldig uenige! Har lånt bilder fra google for å vise poenget. 

Hun mener at bollene må være godt stekt og ha god skorpe, ellers smaker de deig. Mens jeg helst baker de i form for å fjerne mest mulig skorpe og definitivt ikke steke for mye, heller for lite, slik at de blir saftige. Samtidig så ser jeg jo i diverse oppskrifter og bilder rundt om på nett at det er flest av den sorten jeg mener er skikkelig tørre 🙈 Søsteren min synes det første bildet er perfekte kanelboller. Jeg synes de ser tørre ut, og jeg mener det andre bildet er perfekte kanelboller. Hva synes dere?

D5A2EE70-76D0-46CC-A063-9CC65B2261E5.jpeg

ECA83CA1-8315-4FA3-87A2-F4578CE28C84.jpeg

Anonymkode: 34c85...331

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt det andre bildet! Jeg hater tørre boller! 🙈

• Liker 6
Skrevet

Den siste der er vel ikke kanelbolle?

• Liker 3
Skrevet

Definitivt i form!!! Kan ikke fordra tørre kanelboller. Anbefaler førvrig Joshua Weissmans oppskrift på kanelboller i form, han har en video på youtube med oppskrift og fremgangsmåte. Det er virkelig verdens beste kanelboller, og det sier alle jeg kjenner som har smakt dem også!

Anonymkode: f13a3...c49

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ha skikkelig smørskorpe, og gjerne karamellisert sukker og kanel. Det er krevende å lage en kanelbolle som har god stekeskorpe og likevel saftig. Jeg mener at folk bruker altfor lite smør og fyll.

Anonymkode: 93c73...e94

• Liker 16
Skrevet

Jeg vil ha de nederste, med enda mer fyll og med melis på -sukkersjokk de lux med andre ord 😛

Anonymkode: f8094...df4

• Liker 2
Skrevet

Liker at kanelbollene er så fluffy, myke og saftige som mulig. Og gjerne litt karamellisert under av at fyllet har rent litt utover. Så de nederste definitivt!

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg er enig med deg. Litt deigete og saftige. Det gjelder egentlig all gjærbakst.

Skrevet

Mer fyll, takk. Altfor mange er gjerrig på fyllet. Kanelboller skal ha god skorpe, så jeg foretrekker de øverste.

Anonymkode: 5713f...2fa

• Liker 6
Skrevet

Ingen av. Mine har masse karamellisert fyll. Lager knuter som er myke inne og har nydelig stekeskorpe. Perfekt kombo av begge deler.  

Anonymkode: f798a...760

• Liker 6
Skrevet

TS her, må bare påpeke at jeg spør vedr.deigen og ikke fyllet. Var litt lite fyll på bildene jeg fant men det må selvsagt være MASSE fyll! Spørsmålet er mest hvilken type fasong, deig, skorpe dere foretrekker 😊

Ser allerede at de fleste synes deigete og myke boller er best. Hva tror dere er grunnen (om man googler bakeblogger osv) at det finnes mest av den tørre varianten? Er det kanskje ikke nødvendigvis fordi de liker det slik, men at det er bare mange som ikke er så gode på gjærdeig? 

Anonymkode: 34c85...331

• Liker 2
Skrevet

Ingen av dem, men disse liker jeg. Det er viktig at deigen blir ordentlig eltet i maskin og ikke laget for hånd eller maskin når man har dårlig tid, da blir de ikke gode. Kanelboller er også best nystekt, altså ikke stekt dagen eller flere timer før kaffebesøket 

image.png.18389524357e6d58aaa191fa53eb756b.png

Anonymkode: 9cfeb...048

• Liker 8
Skrevet

D956889B-7ECD-4A1F-9691-1CE161D4C8A5.jpeg

Anonymkode: ea9de...fef

Skrevet

Uten skorpe er best. 

Anonymkode: 87884...d71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Definitivt i form!!! Kan ikke fordra tørre kanelboller. Anbefaler førvrig Joshua Weissmans oppskrift på kanelboller i form, han har en video på youtube med oppskrift og fremgangsmåte. Det er virkelig verdens beste kanelboller, og det sier alle jeg kjenner som har smakt dem også!

Anonymkode: f13a3...c49

Kan du linke til videoen? Ser at han har flere oppskrifter på kanelboller..

Anonymkode: 82aca...c51

Skrevet

De øverste, bare en del mindre stekt rundt kanten. Altså, kanten skal ha litt stekeskorpe, men de skal være myke. 

Anonymkode: 91676...bc9

• Liker 5
Skrevet

Øverste 

Anonymkode: ae5ec...824

• Liker 1
Skrevet

Noe midt i mellom det du og din søster synes er gode boller: Jeg liker bollene best luftige, saftige og med MASSE smør, sukker og kanel, gjerne med skorpe.

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet

Kanelboller synes jeg faktisk at kan være vanskelig å få til. Jeg liker best de myke med masse fyll og som ikke er altfor mye stekt.

Dessverre blir mange kanelboller veldig tørre og har for lite fyll. 

Jeg får ofte til deigen, men undervurderer hvor mye fyll som må til :)

Skrevet

Øverst, men uten perlesukker. Har jeg lyst veldig myke og fluffy boller velger jeg hvete boller eller rosinboller. 

Anonymkode: bf118...a00

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...