Gå til innhold

Hva tenker egentlig folk om bonusfamilier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i forbindelse med konfirmasjoner er det jo mange bonusfamilier som kommer sammen, med x’er og y’er og det som er. Og i den forbindelse tas det mye bilder av de ulike involverte, mor, far, stemor, stefar osv, som deles hyppig på SoMe. Men hva tenker egentlig folk når de feks ser konfirmasjonsbilder av mor og far som ikke er sammen lenger, og barnet - tenker de at det er DET som er den «ordentlige» familien? Tenker de «hvorfor er stemor/stefar med på disse bildene, de er jo ikke foreldre»? Og er dette i så fall et generelt syn på bonusfamilier, at det ikke er en «ordentlig» familie, fordi det jo er mor og far og barna som er den opprinnelige familien? Kan en stemor/stefar noen gang bli oppfattet som likeverdig, på samme måte som tidligere partner?

Anonymkode: 29468...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er  gifte stemødre/stefedre, eller har vært sammen i 10+ år. Og barnet har vokst opp med disse hadde jeg ikke tenkt særlig over det.

Men om det er kjærester av foreldre, og bare vært sammen i et par år….da er det litt rart å ha med på konfirmasjonsbilde🤔

Er jo barnet som står i fokus den dagen. Og om steforeldre har vært en stor del av livet, så er det vel helt naturlig å inkl på bilder tenker jeg. Men opp til hver enkelt.

Anonymkode: 7b800...bcd

• Liker 6
Skrevet

Vi har konfirmasjon neste år og vi vil ta flere sett med bilder. Konfirmanten med mor/far, konfirmant med far/stemor. Konfirmant med mor/stefar, og bilde med konfirmant med alle fire.  Alle steforeldre har vært i konfirmantens liv lenge.    Bildene vil være både for konfirmanten og for begge sidene av familien. 

Anonymkode: b3176...960

• Liker 13
Skrevet

Mine foreldre er skilt, men de ble det da vi barna var voksne, så vi har sluppet akkurat det med "mine og dine halvsøsken". Skulle mine foreldre få seg nye partnere er det fremdeles mine foreldre og mine søsken som er min egen familie. Jeg kommer likevel til å prøve å gjøre så godt jeg kan å få en god relasjon til deres nyte partnere. Tror det er noe man må være obs på fra begynnelsen av en slik relasjon av, skal man få det til. 

I yngre bonusfamilier har jeg lagt merke til at den som er bonusforeldre, eller rettere sagt, den med minst samvær er egentlig på ingen måte interessert i barnet. Det er trist å observere. Da blir det umulig for oss rundt å få en god relasjon til barnet som man egentlig er tante til, uavhengig av hva man selv skulle ønske. Det er litt synd. 

Det er noen ytterst få som gjør sitt beste, som bonusforelder, som jeg har observert. De har gjerne gode foreldre selv som er svært bevisst på å behandle alle etterkommere likt, uavhengig av om de er "ordentlige" barnebarn, eller ei. Disse mener jeg det er for få av i samfunnet vårt.

Anonymkode: 8af4d...d18

Skrevet

For det første: bilder skal IKKE deles på SoMe uten at alle involverte  har godkjent det. Og da betyr det vel nada hva andre folk tenker? Hva slags familierelasjoner noen har er opp til den enkelte familien. Men jeg kjenner til enkelte tilfelle der noen pusher veldig fram med bilder av "sin nye fantasktiske familie", og det syns jeg er ubetenksomt overfor den andre biologiske forelderen og virker latterlig, som de må bevise hvor riktig det var med brudd, og hvor fantastiske de selv er. Når vi som kjenner dem vet at ungene heller vil være med den andre forelderen...

Med fotografen tok vi kun bilder av konfirmant, konfirmant med søsken, konfirmant med besteforeldre, og konfirmant med faddere, og konfirmant med søsken og foreldre. Dette spleiset vi foreldre på. Eksen tok så selv ansvar for å ta bilder av konfirmant med stesøsken og stefamilie. (de kaller dem for "ste" selv, derfor gidder jeg ikke skrive bonus). Her er stefamilien kun et par år gammel og de er ikke gift, hadde kanskje vært litt annerledes om de kom inn når barna var små tenker jeg. Uansett, jeg har null interesse av bilder av min eks sin nye familie selv om vi har et helt ok forhold, så dette er det naturlig at de da betaler selv. Vi sender eller legger uansett ikke ut familiebilder. På takkekortene var det kun bilder av konfirmanten. Så her er det ingen som kan tenke noe som helst. Familiebildet ble tatt med tanke på minner for konfirmanten senere, ikke ovenfor andre.

Anonymkode: 912f6...001

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke hva de tenkte rundt oss, jeg - men her tok vi bilder med alle konstellasjoner, foreldre, steforeldre, halvsøsken, stesøsken, besteforeldre osv....

Jeg hadde vært i konfirmantenes liv siden de var 1, 2 og 6 år gamle, stefar et par år kortere - altså lenge for alle parter. Blåser i hva andre synes, vi vet hvem som er biologisk forelder til hvem og hvem som er glad i hvem uansett, så det spiller ingen rolle.

• Liker 4
Skrevet

Når jeg ser bilder med mor og far sammen, eller bilder hvor begge «familier» er sammen, så tenker jeg «Så hyggelig! Disse evner å ha et godt forhold og samarbeid med fokus på barnet!» 

Ellers bryr jeg meg ikke så mye. Men så klart, hvis en ny kjæreste etter noen få måneder poserer som en del av «storfamilien» til barnet, så synes jeg jo at det er litt rart. 

Utover det, så tenker jeg at dine/mine/våre, bonuser, x’er og samværsfordeling virker forferdelig slitsomt og komplisert, og krysser alle fingre for at jeg ikke vil måtte forholde meg til dette selv.

Anonymkode: 7625d...b3d

• Liker 4
Skrevet

I mitt hode er ikke mors og fars kjærester på noen måte endel av barnets familie, så å ha med nye kjærester og deres barn og familie på konfirmantens familiebilde blir helt feil. Familien er de to som har gitt deg liv, og deres foreldre igjen, og deres barn og søsken etc. Blander ikke inn nye kjærester og «stebarn» og annet på barnets familiebilder. Hvem vet hvor lenge forholdet varer, da er det meningsløst om noen år at disse var med på konfirmasjonsfamiliebilder

Anonymkode: c65de...542

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå i forbindelse med konfirmasjoner er det jo mange bonusfamilier som kommer sammen, med x’er og y’er og det som er. Og i den forbindelse tas det mye bilder av de ulike involverte, mor, far, stemor, stefar osv, som deles hyppig på SoMe. Men hva tenker egentlig folk når de feks ser konfirmasjonsbilder av mor og far som ikke er sammen lenger, og barnet - tenker de at det er DET som er den «ordentlige» familien? Tenker de «hvorfor er stemor/stefar med på disse bildene, de er jo ikke foreldre»? Og er dette i så fall et generelt syn på bonusfamilier, at det ikke er en «ordentlig» familie, fordi det jo er mor og far og barna som er den opprinnelige familien? Kan en stemor/stefar noen gang bli oppfattet som likeverdig, på samme måte som tidligere partner?

Tenker at bonus er et ekstremt dårlig ord for ste-familie, det er jo oftest ikke noen bonus.

Steforelder er selvsagt ikke ordentlig familie. Hvor mange har like mye kontakt med eks-steforelder som biologisk forelder etter et brudd for eksempel?

Ut over det tenker jeg at å dele oppstilte bilder av hele familien og enda mer av utvidet familie på some er dødsharry og krampeaktig.

Anonymkode: 63c0a...e48

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mitt hode er ikke mors og fars kjærester på noen måte endel av barnets familie, så å ha med nye kjærester og deres barn og familie på konfirmantens familiebilde blir helt feil. Familien er de to som har gitt deg liv, og deres foreldre igjen, og deres barn og søsken etc. Blander ikke inn nye kjærester og «stebarn» og annet på barnets familiebilder. Hvem vet hvor lenge forholdet varer, da er det meningsløst om noen år at disse var med på konfirmasjonsfamiliebilder

Jo, men det er forskjell på om stemor/stefar er samboer/gift med barnets mor/far? Hvem vet hvor lenge forholdet varer, det kan man jo si om en mor og far også det. Er jo ikke meningsløst at de er sammen på bilder for det. Et bilde er jo en gjengivelse av et øyeblikk, noe som skjer der og da, og er det naturlig at nye partnere er med så var det riktig der og da. Kan ikke kalle det meningsløst noen år etterpå da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tenker at bonus er et ekstremt dårlig ord for ste-familie, det er jo oftest ikke noen bonus.

Steforelder er selvsagt ikke ordentlig familie. Hvor mange har like mye kontakt med eks-steforelder som biologisk forelder etter et brudd for eksempel?

Ut over det tenker jeg at å dele oppstilte bilder av hele familien og enda mer av utvidet familie på some er dødsharry og krampeaktig.

Anonymkode: 63c0a...e48

Hva tror egentlig folk at en stemor eller stefar er? Blir i alle fall ikke sett på som et fullverdig menneske av brukere på KG. "Ikke ordentlig familie".  Neivel. Så en stemor som har vist omsorg og kjærlighet, trøstet, laget mat, vasket klær, fulgt til skolen, stilt opp på fotballkamper osv i flere år, er altså ikke en del av "den ordentlige familien". Er kanskje bare en hushjelp hun da eller? Tar du forresten utgangspunkt i at alle forhold tar slutt?

• Liker 11
Gjest rabrabara
Skrevet

Det er jo så vanlig. Jeg tenker ingenting spes. Sender heller grattismeldinger. Bryr ikke meg hvem som er på bildene. Noen har jo nærmere forhold til steforeldre enn biologiske. 

Skrevet

Tenker ingenting? 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Tenker at jeg er jaggu glad det ikke er meg. For et rot. Å fremholde "mine, dine, våre"-familier som et ideal, er så feil i mine øyne som det kan få blitt. Som ved alle andre feiltak foreldre gjør, er det barna dette går utover. Men det vil selvsagt folk som har flere barn med ulike fedre/mødre benekte. 

Jeg hadde heller forblitt barnløs enn å få barn med flere forskjellige menn. 

Anonymkode: 9aa40...236

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, men det er forskjell på om stemor/stefar er samboer/gift med barnets mor/far? Hvem vet hvor lenge forholdet varer, det kan man jo si om en mor og far også det. Er jo ikke meningsløst at de er sammen på bilder for det. Et bilde er jo en gjengivelse av et øyeblikk, noe som skjer der og da, og er det naturlig at nye partnere er med så var det riktig der og da. Kan ikke kalle det meningsløst noen år etterpå da.

Ja man kan også si hvem vet hvor lenge forholdet varer om mor og far, men uansett brudd eller ikke vil de likevel alltid være mor og far og en del av barnets familie. Om det blir brudd med mors nye kjæreste vil denne oftest forsvinne ut av barnets liv, og barnet vil ikke tenke på denne som en som noengang har vært familie. Det er forskjellen

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker ikke så mye - andres interne familieforhold og hvilke bilder de velger å ta har jeg hverken så sterke meninger om eller engasjement rundt. Det eneste jeg kan reagere litt på, konfirmasjon og ellers, er det andre har vært inne på - når nye kjærester tilsynelatende dyttes inn i kjernefamiliesettingen veldig fort. Jeg har sett eksempler på sånne bilder bare måneder etter samlivsbrudd, hvor unger som har opplevd to skilsmisser poserer med mors nye kjæreste på some, og tenker at her er vel mors fokus på feil sted...

Skrevet

Tenker ingenting spesielt.

Jeg synes bare det er koselig om konfirmanten og steforeldre o.l har et så godt forhold at de er med på bilde. Regner med de fleste tar flere sett med bilder med forskjellige slektskombinasjoner uansett.

Er i hvert fall det jeg er vant med å se i de konfirmasjonene jeg har vært i.

• Liker 1
Skrevet

Tenker bare så heldig de er som har funnet hverandre. Jeg vil også ha familie. Er singel og livet er litt tøft akkurat nå.

Anonymkode: 1b0c0...75f

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal alle tenke så mye om hva andre gjør? (Dette er en av mange "hva tenker du om"-tråder)

Anonymkode: 08bf4...4d6

• Liker 2
Skrevet

Dette tenker jeg ikke over i det hele tatt merker jeg, har aldri tenkt noe på noe sånt når jeg ser bilder eller er i konfirmasjoner med andre familiesammensetninger enn den gamle kjernefamilien. 

Anonymkode: 83643...8eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...