Gå til innhold

Er samboerkontrakten gyldig? (oppgjør boligsalg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg flyttet sammen med min samboer i 2017, men ting har vært ekstremt vanskelig og nå skal vi flytte fra hverandre. Hovedårsaken er at han har gått i luksusfellen og opparbeidet seg mange hundre tusener i gjeld. Jeg klarer bare ikke mer! Og jeg har hele veien vært livredd for at dette skal gå ut over meg den dagen vi skal selge huset. Spesielt siden jeg gikk inn med mer enn dobbelt så mye som han i egenkapital. Jeg var påpasselig med å skrive samboerkontrakt, og i kontrakten har vi spesifisert hva hver av oss gikk inn med, og at at jeg eier 60% og han 40% - på grunn av at innskuddet mitt er høyere. Vi har ikke endret eierprosenten i skjøtet på huset - står kun i samboerkontrakten. Ellers står det også i kontrakten at vi deler 50/50 av utgifter og lån. 

Megler så på kontrakten men sa ingenting. Han sa bare at vi får utbetalt halvparten av overskuddet hver. Det vil si at samboer i praksis får like mye som meg (170 000,- mer enn han gikk inn med). Og når kreditorene har tatt sitt er det bittelitt igjen som han sier jeg skal få. Men i praksis går altså 150 000,- av mitt innskudd til å dekke hans gjeld.

Nå er salgsprosessen i gang og jeg sitter med en stor klump i magen.  Jeg sover ikke om natten. Dette er en fryktelig situasjon og jeg er så utrolig lei meg. Samboer har sagt at han skal gjøre opp for seg, men det blir bare tomme ord fra en med gjeld opp etter ørene. Jeg ønsker ikke et gjeldsbrev fra han. Jeg ønsker pengene mine! 150 000,- er mye penger å gå glipp av når man skal kjøpe seg noe alene. Dette er arven til ungene mine - som gjør dette ekstra sårt for meg.

Noen som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre? Kan legge til at megler også er utdannet jurist. Hva er poenget med å lage en samboerkontrakt dersom denne ikke kan brukes i sammenhenger som dette?

Hilsen fortvilet 😔

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er samboerkontrakten laget ved hjelp av en advokat som kan bistå deg?   Hvis ikke bør du finne en advokat som kan hjelpe deg med å gjennomføre kontrakten.  Megleren forholder seg til det som står på skjøtet, og det ser det ut til at kreditorene hans gjør også.  Du må inndrive kravet fra eks-samboer basert på kontraktens utforming, og da bør du bruke en profesjonell tredjepart.

Skrevet

Det er en totrinns prosess.

Megler har rett, de må følge eierandelen. 

Om samboerkontrakten er gyldig (med vitner, og alt) har du et privatrettslig krav. Men, det kan igjen bli dyrt å forfølge om den andre part ikke innretter seg.

Jeg ser det anbefales å kontakte advokat. Advokaten har tatt betalt for å utforme avtale, men har ingen plikt til å hjelpe i fortsettelsen uten videre fakturering. Vær forberedt på at dette raskt koster 5-6000 kun for en første konsultasjon. Og deretter mange titusener om du vil ha praktisk hjelp. Så det er for den aktuelle summen ikke et steg du tar før han setter seg på bakbeina.

Anonymkode: 694f6...016

Skrevet

Tinglyst ny eierandel på skjøtet før salg?? 

Anonymkode: 2bedf...3a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tinglyst ny eierandel på skjøtet før salg?? 

Anonymkode: 2bedf...3a4

Det utløser dokumentavgift. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fritak for dokumentavgift ved samlivsbrudd. 

Anonymkode: bd9ef...df7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forslaget var å tinglyse før salg. Overdragelse av eierandel ved samlivsbrudd er noe annet. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder vel kun om man er gift? Eller? Hvis det gjelder samboerbrudd også så er jo dette lurt, en av dere kjøper ut den andre så hele huset blir på 1 av dere, men betaler 60% eller 40% selv om dere da får de 50% som står i skjøtet. Så selger personen igjen og får overskuddet selv.. Høres vel da best ut om du kjøper ham ut ved å gi ham 40% av verdien og får 100% eierforhold. 

Veldig dumt å ha annen eierandel i skjøtet enn "faktisk" eierandel da.. skjøtet vil jo være det viktigste dokumentet for å bestemme eierskap for et hus..

Anonymkode: 24d73...f16

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Bedre å betale 4000 i dokumentavgift enn å tape 150 000 kr

Anonymkode: 256e1...b67

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Bedre å betale 4000 i dokumentavgift enn å tape 150 000 kr

Anonymkode: 256e1...b67

Drtte.

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjelder vel kun om man er gift? Eller? Hvis det gjelder samboerbrudd også så er jo dette lurt, en av dere kjøper ut den andre så hele huset blir på 1 av dere, men betaler 60% eller 40% selv om dere da får de 50% som står i skjøtet. Så selger personen igjen og får overskuddet selv.. Høres vel da best ut om du kjøper ham ut ved å gi ham 40% av verdien og får 100% eierforhold. 

Veldig dumt å ha annen eierandel i skjøtet enn "faktisk" eierandel da.. skjøtet vil jo være det viktigste dokumentet for å bestemme eierskap for et hus..

Anonymkode: 24d73...f16

Og dette...

Anonymkode: 97c75...da4

Skrevet

Det er kun det som er tinglyst som er gyldig, og å få dette rettet opp før salget.

Hvis dere fremdeles er på god fot så er det bare å få gjort dette aller først!

Sjansen er dog. lavt for at kjæresten din vil si fra seg pengene om denne personen har behov for de. Samboerkontrakt må være en standard kontrakt utarbeidet av advokat, DNB og Huseierne har disse gratis og sjekket av advokat. Det må være vitner tilstede og ordentlige prosesser må følges. Det er ikke bare å skrive en kontrakt og tro at dette trumfer andre systemer for eierskap uten videre.

Anonymkode: 83e62...a53

Skrevet

Om han får det utbetalt til sin konto, kan han utbetale videre til deg når han er enig i det (så får han selv håndtere kreditorene). Dersom kreditorene hans har tatt pant i boligen, vil de få direkte dekning etter tinglyst eierandel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er kun det som er tinglyst som er gyldig, og å få dette rettet opp før salget.

Hvis dere fremdeles er på god fot så er det bare å få gjort dette aller først!

Sjansen er dog. lavt for at kjæresten din vil si fra seg pengene om denne personen har behov for de. Samboerkontrakt må være en standard kontrakt utarbeidet av advokat, DNB og Huseierne har disse gratis og sjekket av advokat. Det må være vitner tilstede og ordentlige prosesser må følges. Det er ikke bare å skrive en kontrakt og tro at dette trumfer andre systemer for eierskap uten videre.

Anonymkode: 83e62...a53

Gjelder det om man skriver det på no trakt gjennom advokat? 

Anonymkode: fabb3...94f

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Om samboerkontrakten er gyldig (med vitner, og alt) har du et privatrettslig krav. Men, det kan igjen bli dyrt å forfølge om den andre part ikke innretter seg.

Dette er feil. En samboerkontrakt er ikke regulert på samme måte som et testamente og det er Ingen formalkrav til en samboeravtale, herunder krav til vitner. Dette går under den generelle avtalefriheten. En samboerkontrakt kan for alt samfunnet bryr seg, være skrevet i snø uten at dette er feil (men blir et veldig vanskelig bevisspørsmål). 

• Liker 1
Skrevet

Trådstarter her.

Takk for mange gode svar 😊

Vi har faktisk samboerkontrakt med vitne, og vitnet innehar også kopi av kontrakten. Men jeg er nok enig i de som skriver at det riktige er at jeg må få tinglyst boligen før salg. Skjøtet må være riktig. 

Usikkerhetsmomentet her nå er om det er mulig å tinglyse boligen på nytt, når samboer eide 50% da kreditorene tok pant. Hvis jeg skal eie større andel nå så spiser det jo av sikkerheten til kreditorene. Ikke vet jeg og finner ingenting på nettet om det. Men jeg har sendt mail til tredjepart nå og bedt om hjelp. Samboer er heldigvis med på dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...