Gå til innhold

Treåring som stotrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min blir straks tre år og har hatt en rivende språklig utvikling de siste månedene. Han har godt ordforråd og lager gode setninger, men han har litt dårlig diksjon og det kan til tider være litt vanskelig å forstå hva han sier.

Etter sommeren har han begynt å stotre, det vil si at han ikke kommer i gang med det han skal si. Kan holde på lenge med "J-j-j-je-je-je-jeg... " før han fullfører resten av setningen uten problem. Noen flere som har hatt barn som gjorde sånn? Når gikk det over? Gjorde dere noe for å hjelpe i gang, eller lot dere dem bare gjøre seg ferdig selv? 

Er også litt redd for at diksjonen hans gjør at andre barn synes han er vanskelig å forstå og at han får vanskeligere venner, men det er vel kanskje vanlig i denne alderen?

Anonymkode: e6faf...900

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stammet selv som barn, noe mine søsken også gjorde, men vi vokste den største byrden av oss :) Noe henger litt igjen, men det har nok med at vi snakker ganske fort og tenker raskt, så da blir det lett kluss og tull. Ville tatt det med ro og sett det an, for det meste som oppstår går over av seg selv

Anonymkode: ef8ee...cba

• Liker 1
Skrevet

Ja, to av mine gjorde det, ca et halvt år, det gikk over av seg selv. 

Skrevet

Helt vanlig. Alle mine tre hadde det rundt den alderen.

Anonymkode: 20d0f...150

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gutten min blir straks tre år og har hatt en rivende språklig utvikling de siste månedene. Han har godt ordforråd og lager gode setninger, men han har litt dårlig diksjon og det kan til tider være litt vanskelig å forstå hva han sier.

Etter sommeren har han begynt å stotre, det vil si at han ikke kommer i gang med det han skal si. Kan holde på lenge med "J-j-j-je-je-je-jeg... " før han fullfører resten av setningen uten problem. Noen flere som har hatt barn som gjorde sånn? Når gikk det over? Gjorde dere noe for å hjelpe i gang, eller lot dere dem bare gjøre seg ferdig selv? 

Er også litt redd for at diksjonen hans gjør at andre barn synes han er vanskelig å forstå og at han får vanskeligere venner, men det er vel kanskje vanlig i denne alderen?

....HAN ER IKKE TRE ENDA!!!!!!!!!!!!!!

Det er helt vanlig! Tankene går fortere enn munnen i denne alderen!

Anonymkode: e40b3...da8

• Liker 2
Skrevet

Tror du vennskap i 3-årsalderen bygger på at de konverserer? NEI. Ærlig talt, hva er galt med dagens foreldre!

• Liker 1
Skrevet

Tror du vennskap i 3-årsalderen bygger på at de konverserer? NEI. Ærlig talt, hva er galt med dagens foreldre!

Nei, jeg vettafaen, jeg er ikke tre år. Er det mulig å bestille time til deg for foreldreopplæring? Hører det er mye kunnskap her, og du virker som en fantastisk formidler ❤

• Liker 1
Skrevet

Min gjorde eksakt det samme, til tider brukte han veldig lang tid på å komme frem til poenget :) Hv-hv-hv-hv-hva skal viiiiii? Husker moren til svigersøstra mi ble skikkelig oppgitt engang (heks) å bare «du står jo bare å sier eh-eh-eh», altså han var rundt 3 år da. 

Nå blir han straks 6 år og har startet i første klasse  husker ikke når han sluttet å stamme på den måten, men det er lenge siden :) Det gikk over helt av seg selv :) 

Anonymkode: 2311b...dc5

Skrevet

Min gjør også det i perioder. Merker at det et når hun leter etter et ord, da kan hun stå fast litt på et par ord før det ordet. Eller hvis hun ikke husker helt hva hun skal si. Blir vel i stedenfor sånn som vi voksne som sier «eeeehh» når vi har tenkepause 

Anonymkode: 3488a...21f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...