AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #1 Skrevet 22. september 2021 Tar to omega 3-kapsler, en kalsium+magnesium-tablett og en jod-tablett daglig. Tre av disse tablettene er så store, og det er vanskelig å svelge uten å brekke seg. For noen dager siden spydde jeg da jeg prøvde å ta en paracet, og siden har jeg slitt skikkelig med å svelge kosttilskuddene, enda mer enn vanlig. Jeg er fortvilet fordi jeg vet det er viktig for fosteret, men jeg klarer det bare ikke. Er i andre trimester og er ferdig med folat-tilskuddet som heldigvis gikk fint å ta fordi tabletten var så liten, men jeg vil jo fortsette med resten. I tillegg må jeg snart begynne å ta jerntilskudd også, og jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal få til alt sammen! Finnes det ikke en skikkelig multitablett for gravide som inneholder alt jeg tar i en og samme tablett? Anonymkode: 0df06...928
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #2 Skrevet 22. september 2021 For meg hjalp det veldig å ta de rett før leggetid istedet for på morgenen… Anonymkode: 93f14...ff8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #3 Skrevet 22. september 2021 Hei du! Jeg slet litt med det samme, synes de var store og den ene hadde ru overflate som gjorde den skikkelig vanskelig å svelge. Var hver gang redd for å sette den fast i halsen. Løsningen min ble å ta hver pille i en skje med yoghurt😅 Da ble de lettere å svelge. Anonymkode: 999bf...b8b
Sandie Skrevet 22. september 2021 #4 Skrevet 22. september 2021 (endret) Jeg bruker disse, Gravitamin Multi-Tabs: https://www.billige-tester.no/kosttilskudd/kosttilskudd-for-kvinner/gravitamin-2/?gclid=EAIaIQobChMI-YqF5I6S8wIVH0aRBR1TBADQEAAYASAAEgKQdvD_BwE Tar i tillegg 1 spiseskje tran. Tidligere brukte jeg Nycoplus gravid, men da de var utsolgt overalt gikk jeg over til Lifeline Care gravid. De synes jeg smakte helt grusomt, dessuten var kapslene så svære Mye bedre med Gravitamin, og ikke minst billigere. Endret 22. september 2021 av Sandie
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #5 Skrevet 22. september 2021 Dette sitter kun i hodet ditt. Jo flere piller du tar, jo lettere vil det bli. Anonymkode: e5e4e...271 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette sitter kun i hodet ditt. Jo flere piller du tar, jo lettere vil det bli. Anonymkode: e5e4e...271 Har slitt med å ta tabletter siden jeg var barn. Det sitter sikkert i hodet, men jeg har jo aldri klart å bli kvitt det. Anonymkode: 0df06...928 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har slitt med å ta tabletter siden jeg var barn. Det sitter sikkert i hodet, men jeg har jo aldri klart å bli kvitt det. Anonymkode: 0df06...928 Da må du øve mer. Vi er mange syke, som må ta drøssevis med store tabletter flere ganger om dagen. Anonymkode: e5e4e...271 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #8 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du øve mer. Vi er mange syke, som må ta drøssevis med store tabletter flere ganger om dagen. Anonymkode: e5e4e...271 Hadde heller dødd Anonymkode: 0df06...928
Porkupine Skrevet 22. september 2021 #9 Skrevet 22. september 2021 Kanskje du ikke trenger alle disse pillene..? Omega 3 kan du få gjennom tran. Folat må du ta, men de pillene er jo kjempesmå. Er det noen spesiell grunn til at du tar alle kosttilskuddene? 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 Porkupine skrev (1 minutt siden): Kanskje du ikke trenger alle disse pillene..? Omega 3 kan du få gjennom tran. Folat må du ta, men de pillene er jo kjempesmå. Er det noen spesiell grunn til at du tar alle kosttilskuddene? Folat er jeg ferdig med, er 14 uker på vei Tran tar jeg i hvert fall ikke, det blir for ekkelt. Tar kalsium fordi jeg ikke drikker melk og ikke får i meg så mye meieriprodukter ellers, noe som kan påvirke beindannelsen til fosteret, magnesium tar jeg mot rastløse bein og omega 3 og jod tar jeg fordi det generelt er bra for både meg fosteret uten at jeg vet nøyaktig grunn. Alt er i samråd med lege, som er enig i at jeg skal ta disse tilskuddene i svangerskapet. Anonymkode: 0df06...928
Porkupine Skrevet 22. september 2021 #11 Skrevet 22. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Folat er jeg ferdig med, er 14 uker på vei Tran tar jeg i hvert fall ikke, det blir for ekkelt. Tar kalsium fordi jeg ikke drikker melk og ikke får i meg så mye meieriprodukter ellers, noe som kan påvirke beindannelsen til fosteret, magnesium tar jeg mot rastløse bein og omega 3 og jod tar jeg fordi det generelt er bra for både meg fosteret uten at jeg vet nøyaktig grunn. Alt er i samråd med lege, som er enig i at jeg skal ta disse tilskuddene i svangerskapet. Anonymkode: 0df06...928 Da bør du kanskje spise annerledes. Havremelk har tilsatt kalsium. Omega 3 og jod får du gjennom rød og hvit fisk. Magnesium i grønnsaker og nøtter. Endret 22. september 2021 av Porkupine 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #12 Skrevet 22. september 2021 Porkupine skrev (21 minutter siden): Da bør du kanskje spise annerledes. Havremelk har tilsatt kalsium. Omega 3 og jod får du gjennom rød og hvit fisk. Magnesium i grønnsaker og nøtter. Jeg drikker ikke melk fordi jeg ikke liker det. Liker ikke havremelk heller, og det finnes ikke en eneste naturlig setting hvor jeg hadde drukket noen av delene. Drikker kun vann. Man får jo totalt sett mer omega 3 om man tar tilskudd hver dag, for man kan ikke ha fisk til middag hver dag. Spiser forøvrig laksepålegg og makrell i tomat flere ganger i uka. Grønnsaker spiser jeg mye av, nøtter liker jeg ikke Anonymkode: 0df06...928
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #13 Skrevet 22. september 2021 Vet det er forskjellige størrelser på piller, kanskje et annet merke har mindre piller? Kjøpte en sånn gravid pakke med de tingene man trengte, de sendte jeg I retur for de pillene var latterlig store 😅 For meg hjelper det å trekke pusten også holde den på en måte, som man gjør når man skal under vann 😂 Anonymkode: 5d57b...4c7
Mumsa Skrevet 22. september 2021 #14 Skrevet 22. september 2021 Jeg hadde tatt jodtbl (den er liten) daglig, spist sunt og tatt tran, hvis du sliter så voldsomt med å ta tabletter. Skal ganske mye hvit fisk og meieriprodukter for å få i seg 175 mcg daglig. Snakk med jordmor om dette, så finner dere ut av det 😊 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #15 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tar to omega 3-kapsler, en kalsium+magnesium-tablett og en jod-tablett daglig. Tre av disse tablettene er så store, og det er vanskelig å svelge uten å brekke seg. For noen dager siden spydde jeg da jeg prøvde å ta en paracet, og siden har jeg slitt skikkelig med å svelge kosttilskuddene, enda mer enn vanlig. Jeg er fortvilet fordi jeg vet det er viktig for fosteret, men jeg klarer det bare ikke. Er i andre trimester og er ferdig med folat-tilskuddet som heldigvis gikk fint å ta fordi tabletten var så liten, men jeg vil jo fortsette med resten. I tillegg må jeg snart begynne å ta jerntilskudd også, og jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal få til alt sammen! Finnes det ikke en skikkelig multitablett for gravide som inneholder alt jeg tar i en og samme tablett? Anonymkode: 0df06...928 Du MÅ jo ikke ta kosttilskudd når du har variert kost i graviditeten? De anbefaler folat til termin i Norge nå, visstnok. Omega-3 kan du heller ta som tran? Eller spise makrell i tomat på skiva? Kalsium/magnesium ser jeg ikke nytteverdien av med mindre du ikke spiser ost eller melk etc. Jod-tabletten er pitteliten. Du skal forøvrig ikke ta jern med kalsium for optimal effekt. Jern kan du kjøpe flytende. Anonymkode: 84cd1...d43 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #16 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du MÅ jo ikke ta kosttilskudd når du har variert kost i graviditeten? De anbefaler folat til termin i Norge nå, visstnok. Omega-3 kan du heller ta som tran? Eller spise makrell i tomat på skiva? Kalsium/magnesium ser jeg ikke nytteverdien av med mindre du ikke spiser ost eller melk etc. Jod-tabletten er pitteliten. Du skal forøvrig ikke ta jern med kalsium for optimal effekt. Jern kan du kjøpe flytende. Anonymkode: 84cd1...d43 Har nevnt og forklart alt du skriver her, les lenger oppe. Mumsa skrev (10 minutter siden): Jeg hadde tatt jodtbl (den er liten) daglig, spist sunt og tatt tran, hvis du sliter så voldsomt med å ta tabletter. Skal ganske mye hvit fisk og meieriprodukter for å få i seg 175 mcg daglig. Snakk med jordmor om dette, så finner dere ut av det 😊 Føles litt skummelt å ikke ta tilskuddene når doktoren anbefalte det, da! Anonymkode: 0df06...928
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #17 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du MÅ jo ikke ta kosttilskudd når du har variert kost i graviditeten? De anbefaler folat til termin i Norge nå, visstnok. Omega-3 kan du heller ta som tran? Eller spise makrell i tomat på skiva? Kalsium/magnesium ser jeg ikke nytteverdien av med mindre du ikke spiser ost eller melk etc. Jod-tabletten er pitteliten. Du skal forøvrig ikke ta jern med kalsium for optimal effekt. Jern kan du kjøpe flytende. Anonymkode: 84cd1...d43 Mobilen klikka litt før jeg fikk skrevet alt jeg ville. Har du en kilde på det der med folat til termin? Høres jo litt rart ut, for hovedpoenget med å ta folat er jo å forebygge nevralrørsdefekter, men ryggmargen lukkes jo ved utgangen av første trimester. Anonymkode: 0df06...928
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #18 Skrevet 22. september 2021 Hvorfor legger dere dere oppi hvilke kosttilskudd TS tar, når hun tydelig skriver at dette er i samråd med lege? Anonymkode: ea5bb...808 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #19 Skrevet 22. september 2021 En del tabletter kan deles/knuses, andre kan erstattes med flytende alternativer, snakk med apoteket om hva som trygt kan deles og ikke:) Anonymkode: d9ac3...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #20 Skrevet 22. september 2021 Men du har tatt blodprøver som viser at du har mangler/lave nivåer av disse tilskuddene du tar? Eller er det bare legen din som kommer med en generell anbefaling, som jeg føler enkelte leger fort gjør? Uten å sammenligne, men jeg spiser heller ikke mye meieriprodukter til vanlig, men ser av blodprøvene mine (som jeg tok i uke 13) at verdiene av kalsium likevel er høye og fine! Om du derimot faktisk har mangler/lave verdier ville jeg selvfølgelig stolt på legen, eventuelt hørt om det fantes alternativer du kunne få siden du sliter med å få disse pillene ned:) Anonymkode: d6161...1f5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå