Gå til innhold

Automatisering av handlinger = ulykke ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Underviser i trafikalt grunnkurs. Der fant jeg et spørsmål;

Kan du tenke deg situasjoner hvor automatisering av handlinger og handlingsmønstre kan føre til ulykker?

Er det noen som har noen gode forslag her?

Med automatisering av handlinger er det snakk om gir/pedaler etc.

 

Anonymkode: d2742...be3

Skrevet

Tja, at man slipper gassen når bilen får sleng kan jo være ett eksempel?

 

Anonymkode: 743b2...079

Skrevet (endret)

På glatt føre. Det som går på tørr vei funker nødvendigvis ikke på glatt vei.

Endret av Sisevt
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja, at man slipper gassen når bilen får sleng kan jo være ett eksempel?

 

Anonymkode: 743b2...079

Ja, det var et godt innspill!

Er under opplæring enda, så skal også forhøre meg med mine medarbeidere.

Vanskelig å vite hva man skal dra inn til 15-16-åringene

 

Anonymkode: d2742...be3

Skrevet

Dersom en annen trafikant gjør noe uventet eller feil.

Skrevet

Bråbrems for hva som helst som dukker opp i vegbanen. Et ekorn eller en fugl, for eksempel. Kan resultere i påkjørsel bakfra.

Anonymkode: ad4f7...c9d

  • Liker 2
Skrevet

Det er ingen av hjelpemidlene i moderne biler som er dårligere enn input fra et gjennomsnittlig menneske. Rart hvis man lærer slik vranglære når man skal bli kjøreskolelærer.

Det gamle trikset om å clutche når bilen sklir fungerte bra da bilene var ræva. Det fungerer dårligere nå, siden de elektroniske hjelpemidlene da ikke får nødvendig input.

Anonymkode: 1ac85...945

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 9.37):

Underviser i trafikalt grunnkurs. Der fant jeg et spørsmål;

Kan du tenke deg situasjoner hvor automatisering av handlinger og handlingsmønstre kan føre til ulykker?

Er det noen som har noen gode forslag her?

Med automatisering av handlinger er det snakk om gir/pedaler etc.

 

Anonymkode: d2742...be3

Trafikklærer eller skolelærer?

Jeg opplever at noen elever har automatisert giringen fra første, andre, tredje, fjerde så mye at de ikke evner å tilpasse til situasjonen bak. Når et vogntog nærmer seg oss i 60, mens vi har 40 er det dumt å gire opp til tredje isteden for å øke farten.

Noen automatsierer clutch før brems, det øker ofte farten.

Jeg opplever elever har automatisert å trykke inn clutch før kryss, og holde den inne gjennom kryss. Livsfarlig hvis man får for lite fart og er i 4. isteden for 2.

Å svinge unna hindre som dyr kan føre til ulykker hvis dyret er lite og sikten er dårlig. Å bråbremse for små dyr er livsfarlig. Å bråbremse for gult lys eller for andre ting kan lett skape ulykker. 

 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 9.40):

Tja, at man slipper gassen når bilen får sleng kan jo være ett eksempel?

 

Anonymkode: 743b2...079

Er det negativt å slippe gassen når man får sleng? 

Skrevet
ajarRun skrev (15 timer siden):

Er det negativt å slippe gassen når man får sleng? 

Hvis du bråslipper gassen når en bil begynner å overstyre (rumpa svinger mer enn fronten), så kan du få det som kalles lift oversteer. Da får du enda mer sleng på bilen hvis ikke de elektroniske hjelpemidlene redder deg.

Anonymkode: 1ac85...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...