Gå til innhold

Hvor lenge hadde du vondt i arret etter rift/klipp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det før arret var helt uproblematisk? (Hvis det noen gang ble det). Ikke ømt, ikke ubehag under samleie, osv. Merket du forskjell mellom arr etter klipp og rift?

Jeg ble klippet og fikk noen rifter i tillegg, for meg er arret etter riften fortsatt vondt å ta på 6mnd etter fødsel. Synes nesten det er blitt vondere i det siste, faktisk. Arret etter klippet er derimot helt fint og ikke vondt i det hele tatt.

Venninnen min forteller at hennes arr etter klipp er så vondt fortsatt etter 9mnd at samleie er umulig.

Så fortell gjerne din erfaring, er det håp om at det blir bedre av seg selv med tiden?

Anonymkode: 0ec21...bb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tredjegrads rift. Men etter de anbefalte 6 ukene med ekstra ro og forsiktighet, kjente jeg ikke arret lenger. Ingen ømhet eller smerte. Det syns nesten ikke heller. Så at det er vondt etter 6 og 9 måneder? Kanskje dere begge burde få dette sjekket ut? Det kan selvsagt hende at det bare tar deres kropper lenger, men tror jeg hadde sjekket det ut i alle fall!

Anonymkode: 1ab61...a86

• Liker 5
Skrevet

Har blitt klippet to ganger samme sted og nå andre gangen "lugger" det litt ennå selv om det er gått et par måneder, nok fordi det har vært litt vanskelig å sy pent i arrvev. Legen sa at det virker stabilisere seg innen et år. Ikke vondt. 

Å ha vondt i 6-9 mnd er nok ikke normalt, ville ha oppsøkt lege. 

Anonymkode: fb0ce...429

• Liker 3
Skrevet

Fikk både naturlige rifter og ble klippet. Håper jeg slipper å bli klippet igjen, det var MYE vondere sting der sammenlignet med riftene. Jordmor bekreftet også at dette var normalen. Problemet hos meg var at noen av stingene ble sydd for stramt. Kanskje det har skjedd hos deg også, med riftrne? Husker ikke akkurat når det ble bedre, 4-5 mnd kanskje. Men noe av mine smerter kom også av at jeg ikke fikk til liggende amming, og måtte sitte i sengen å amme (noe man skal unngå for da blir det trykk der nede). 

Håper det kommer seg snart for deg! Nå er det ett år siden fødsel, og jeg kjenner absolutt ingenting. Min anbefaling for å takle det verste (om det fremdeles trengs) er isbind og snakk med legen om smertestillende! Jeg måtte gå på det en forlenget periode. 

Anonymkode: eed6c...4b7

• Liker 1
Skrevet

Ble klippa begge gangene. 

Den første ganga var det ubeskrivelig vondt de første tre månedene og det tok laaang tid før tråden gikk i oppløsning. Det var først etter seks måneder at jeg klarte å ha samleie uten smerter, og da med god glid og oppvarming. Det var ømt sikkert i et år eller halvannet. Jeg mistenker at jeg ble sydd for stramt/feil, og jeg angrer at jeg ikke sjekka opp i det. Vil tro din venninne har opplevd det samme. Dette kan muligens fikses på henne ettersom det ikke har gått allverdens med tid, ved å ta en tur til legen for sjekk. 

Med andremann merka jeg i grunnen ikke særlig til det, annet enn at stingene "lugga litt" i trusa... Tråden løsna fort opp, heldigvis. 

Anonymkode: d51d1...67d

• Liker 1
Skrevet

Revnet mye innvendig. Var likvel riftene på utsiden som var verst. Revnet oppover og mått sy ved klitoris. De stingene var IKKE behagelige for å si det sånn. Men det gikk over når stingene falt ut. 3-4 uker tror jeg. 

Anonymkode: 726c0...5e4

Skrevet

Revnet grad 1-2, baby er straks 8mnd. Kjenner fremdeles noe ubehag i noen stillinger under samleie. Det kjennes som om jeg har blitt sydd for stramt, for det strekker i arret. Vet ikke om det er noe som faktisk skjer, men slik føles det.

Anonymkode: ee297...2b0

Skrevet

Jeg ble klippet og revnet i tillegg (tredjegradsruptur). For meg var klippet det vondeste, og legen på sykehuset sa også at det er det vanligste. Jeg hadde veldig vondt i 4-5 uker, måtte bruke smertestillende hver dag. Etter det var det ømt noen uker før alt var i orden igjen. Det er normalt at det kan være vondt eller ømt ganske lenge, men i 9 mnd høres ikke normalt ut så jeg ville bedt venninnen din fått det sjekket. 

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Jeg ble klippet og revnet i tillegg (tredjegradsruptur). For meg var klippet det vondeste, og legen på sykehuset sa også at det er det vanligste. Jeg hadde veldig vondt i 4-5 uker, måtte bruke smertestillende hver dag. Etter det var det ømt noen uker før alt var i orden igjen. Det er normalt at det kan være vondt eller ømt ganske lenge, men i 9 mnd høres ikke normalt ut så jeg ville bedt venninnen din fått det sjekket. 

Ja, burde sikkert sjekke det opp. Er bare så redd for at svaret blir "alt ser fint ut"🙃

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, burde sikkert sjekke det opp. Er bare så redd for at svaret blir "alt ser fint ut"🙃

Gå for all del til en gynekolog og ikke fastlege.

Anonymkode: b6a88...e9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skjønner jeg, men hvis alt ser normalt ut bør legen uansett ha en god forklaring på hvorfor du fremdeles har vondt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke grodd etter et halvår, eneste svaret er «det går seg til». Hadde vondt i arrvevet etter 3 år...

Anonymkode: 4ed8b...515

Skrevet

Når jeg leser denne tråden så ser jeg at jeg har vert heldig. Jeg ble klippet. Merket ikke noe til det annet enn det jeg tror er helt normale smerter i underlivet i dagene etter fødsel. Mener å huske at det bare var litt ømt når jeg tørket meg etter dobesøk da jeg kom hjem fra sykehuset etter 3 dager. Ikke vondt å sitte, gå eller noe.

Samleie ventet vi lenge med (av andre årsaker), mener det var ca 4 mnd etter fødsel. Merker ingenting annerledes enn før fødsel bortsett fra tørre slimhinner på grunn av amming.

Anonymkode: 0e031...8e7

Skrevet

Fytt3 helvete. Skulle ikke lest denne tråden merker jeg

Anonymkode: 9689b...d69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fytt3 helvete. Skulle ikke lest denne tråden merker jeg

Anonymkode: 9689b...d69

Enig. Gravid med første barnet nå :( skjønner hvorfor folk tar keisersnitt

Anonymkode: f3f27...aba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dersom du får høre at det ser fint ut må du insistere på å få et skikkelig svar på hvorfor det da ikke kjennes fint ut. Om nødvendig henvises videre.

Det er faktisk ikke meningen at man skal ha vondt et halvår etter fødsel. Desverre er det for lite fokus på at slike kvinnespesifikke problemer er reelle, så da må kvinner kjempe ekstra for å få nødvendig hjelp. 

Hvis en mann hadde hatt et tilsvarende problem med penis ville han blitt undersøkt og henvist til problemet var løst. Vi kvinner må forlange like god oppfølging av vårt underliv. At fødsler er naturlig er ingen unnskyldning, blindtarmbetennelse er også helt naturlig.

Anonymkode: 00823...362

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Gravid med første barnet nå :( skjønner hvorfor folk tar keisersnitt

Anonymkode: f3f27...aba

Tror du ikke at det er problematisk med arr etter keisersnitt, da? Infeksjoner, kan ikke bære tungt, vondt. 

Anonymkode: fa149...11e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du ikke at det er problematisk med arr etter keisersnitt, da? Infeksjoner, kan ikke bære tungt, vondt. 

Anonymkode: fa149...11e

Ikke alle går infeksjoner. Jeg hadde planlagt ks. Vondt noen dager etterpå men herregud så verdt det når jeg leser denne tråden om folk som kanskje aldri blir kvitt plagene sine. 

Anonymkode: b6a88...e9d

Skrevet

Ved første barnet ble jeg klippet, ingen videre rift. Men salikatten så vondt jeg hadde etterpå!! Sleit med å sitte sikkelig leeeenge, sikkert 1 mnd. Så hadde eg vondt i klippet i sikkert 8-9 mnd. Ved samleie kjente jeg kun arrvevet like lenge. Jeg ble nok sydd veldig stramt. Trur eg tok kontakt med fastlegen og hun sa det var normalt etter et halvt år🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 616e2...935

Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg hadde ikke grodd etter et halvår, eneste svaret er «det går seg til». Hadde vondt i arrvevet etter 3 år...

Anonymkode: 4ed8b...515

Huff, det er snart 3 år siden fødsel, rift og klipping her også, jeg kjenner aldri noe til vanlig/ved sex, men hver gang da mensen kom dunket det noe helt for jævlig i arrene sammen med menssmertene. Kjenner jeg er litt stressa for det ved neste fødsel, da jeg leser mange her ikke kjenner noen ting etter bare noen måneder..  :haar:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...