Gå til innhold

Hvorfor er hasj fy...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er nok ikke nødvendigvis så enkelt. Jeg tror faktisk at veldig mange av de som røyker en tjall i ny og ne, eller daglig, gjør det som selvmedisinering. De trenger det for å roe ned hodet og sine hyperaktive hjerner.

:Nikke: Dette gjør søsteren min. Hun har problemer med sinnet og har et temperamant (sp?) av en annen verden. Hun røyker for å roe seg ned, og det er faktisk mye lettere å komme overens med henne når hun gjør det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg e litt enig i at om en skal roe seg ned, eller få sove, kan det faktisk vere bedre å røyke hasj enn å bruke sterke legemidler daglig.

eg har sett enkelte psykiatriske pasientar i praksis som har mange bivirkninga av alle medikamenta dei tar..kanskje burde dei få hasj på resept isteden? hadde vore spennande om nåken forska på det her.

men en må jo ha i bakhodet av hasj faktisk e ulovlig, og det e ikkje preparata som legane skrive ut..

Skrevet

Eneste pillene jeg tar er p-piller og evt antibiotika om det er strengt tatt nødvendig. Ikke røyker jeg noe som helst heller. Aldri følt behov for å proppe i meg noen av delene og har det veldig fint uten.

Skrevet

Før jeg begynte i psykiatrien trodde jeg faktisk ikke at hasj i det hele tatt var farlig...men nå forstår jeg hvorfor det faktisk ikke er lov..

Her et utdrag fra èn artikkel som sier mye av det jeg har lært i det siste...

"Jevnlig hasjbruk i ungdomstiden øker risikoen for å utvikle en psykose senere i livet...."

her kan dere lese denne artikkelen..

Piller kan selvfølgelig bli fort vanedanende og jeg er ikke for at folk bare skal gå og knaske piller uten annen form for hjelp...for piller bare sjuler problemet...det løser det ikke...

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Noen bruker ulike piller som medisin, noen bruker dem til å ruse seg på, mens andre har blitt avhengige og gått over til misbruk. Noen bruker hasj som medisin, noen bruker det til å ruse seg på, mens andre er blitt avhengige og gått over til misbruk. Noen bruker alkohol som medisin, noen bruker det til å ruse seg på, mens andre er blitt avhengige og gått over til misbruk. Og det er akkurat det samme for meg, så lenge man ruser seg eller medisinerer seg selv er det greit, går det over til misbruk bør det behandles som ett problem, uansett stoff.

Skrevet
Ja så er det jo å bruke med måte da. Jeg ser enkelte her hardnakket hevder at de ikke er avhengige selv om de bruker hasj flere ganger i uka. Men hvor går grensen egentlig? Har du prøvd å gå ei uke uten?

Jeg ser ikke relevansen mellom det å bruke piller og narkotika. Personlig så bruker jeg nå sterke smertestillende medikamenter som endel av kreftbehandling. Men jeg tar det for at jeg for tiden lever i et smertehelvete. Hasj brukes for å oppnå en rus. Hvilken av disse alternativene er misbruk?

Har gått mer enn en uke uten og takket nei når folk har dyttet en ferdigstappet pipe oppi trynet mitt. Jeg vil ikke kalle noen av delene misbruk i dette tilfellet. Misbruk vil jeg si begynner når du allerede er høy men vil bare røyke mer og mer og mer for å bli høyere!

Ja jeg kan innrømme jeg gjør det noen ganger i uka, noen ganger for å få kreativitet i forbindelse med linja jeg går på (mye tegning) noen ganger for å få mensen til å vare kortere, noen ganger for å roe meg ned, men aller mest bare for morro.

Gjest One more medicated peaceful mome
Skrevet

Når diskusjonen om piller/hasj/rusmidler generelt pågår kommer jeg til å tenke på saken slik:

Problemet med avhengighet ligger ikke nødvendigvis hos MIDDELET, men hos PERSONEN.

Noen mennesker er mer disponerte for avhengighet enn andre, noen har et større behov for å unnslippe en vanskelig hverdag eller seg selv, og tyr derfor til flukt.

Eskapisme er vel noe alle lider av, om man så MÅ se på tv eller MÅ smugspise 2 pakker sjokoladekjeks etter middag eller MÅ ta en ekstra Valium... For å døyve på noe eller fylle et tomrom. Hvorfor er det så digg å ta seg noen pils?

Både piller og hasj kan misbrukes og skape en form for avhengighet.

Jeg røykte hasj hver dag over en ganske lang periode, før jeg skjønte at det negative var større enn det positive. Over en periode på et par år var jeg på fylla 3-5 ganger i uken. Har sluttet med det etterhvert. Så fulgte en periode hvor jeg hadde søvnproblemer og fikk utskrevet sovepiller, etterhvert var det veldig digg å ta et par ekstra bare for den deilige, rolige rusen. Sluttet med det.

Har røykt sigaretter i mange år og vært totalt avhengig. Nettopp sluttet med det. Har også vært hekta på koffein. Nå er jeg bare avhengig av internett og sukker og litt tv.

Noen vil kanskje si at det har med dårlig viljestyrke e.l. å gjøre, men slik er det ikke.

De fleste har en eller annen form for smerte, hva man velger for å døyve er forskjellig.

Skrevet
Ja så er det jo å bruke med måte da. Jeg ser enkelte her hardnakket hevder at de ikke er avhengige selv om de bruker hasj flere ganger i uka. Men hvor går grensen egentlig? Har du prøvd å gå ei uke uten?

Jeg ser ikke relevansen mellom det å bruke piller og narkotika. Personlig så bruker jeg nå sterke smertestillende medikamenter som endel av kreftbehandling. Men jeg tar det for at jeg for tiden lever i et smertehelvete. Hasj brukes for å oppnå en rus. Hvilken av disse alternativene er misbruk?

Essensen i trådstarters spørsmål er vel hvorfor å tilføre noe skadelig til kroppen er moralsk riktig, mens andre ikke er det. Det viktige her må være hva som er bra/dårlig for kroppen, ikke hva moralister mener er moralt riktig/galt.

For det er nok det det hele bunner i: mange ser på hasjrøyking som noe moralt galt. Sjeldent jeg treffer på motstandere av hasj som sitter inne med store kunnskaper om kroppen og hvordan den fungerer.

Skrevet
Ja, det tror jeg ville vært bedre. Landets fremste ADHD-eksperter mistenker at veldig mange narkomane begynte med stoff som selvmedisinering. Det er vel ingen tvil om at disse ville fått det bedre med ritalin/concerta etc. Ikke minst fordi de ville brukt medisinen under faglig overvåking..  (Selvmedisinering er alltid skummelt.)

Men hvorfor er du sikker på at ritalin eller concerta er så mye bedre egentlig? Jeg vet om en jentunge som har diagnosen og som har fått disse medisinene. Nå får hun spørsmål ute om hvor lenge hun har gått på makka, fordi hun har fått makkautseende. Ikke at det i seg selv er problemet, men det sier vel litt om hva medisinene gjør.

Det er også delte meninger ang disse medisinene blant fagfolk, og unger selv kaster dem eller selger dem fordi de ikke orker den effekten de har på dem.

Søvnløshet, dårlig matlyst er de to jeg kommer på i farta.

Skrevet
Men hvorfor er du sikker på at ritalin eller concerta er så mye bedre egentlig? Jeg vet om en jentunge som har diagnosen og som har fått disse medisinene. Nå får hun spørsmål ute om hvor lenge hun har gått på makka, fordi hun har fått makkautseende. Ikke at det i seg selv er problemet, men det sier vel litt om hva medisinene gjør.

Det er også delte meninger ang disse medisinene blant fagfolk, og unger selv kaster dem eller selger dem fordi de ikke orker den effekten de har på dem.

Søvnløshet, dårlig matlyst er de to jeg kommer på i farta.

En liten digresjon først...jeg kan ikke tro at jeg sitter og argumenterer for at medisiner er bedre enn narkotika.

Men vel, Ritalin er ca 10 ganger svakere enn "makka", og man er alltid trygg på at man får samme vare. Alle medisiner har en effekt, men også bivirkninger. Ingen medisin passer for alle, men for de aller fleste er virkningen bedre enn ulempene.

Skrevet

Man blir faktisk skremmende lite avhengig av hasj. For noen år siden bodde jeg på et studenthjem i utlandet, og røyket masse hver dag. Da jeg kom hjem igjen, merket jeg absolutt ingen symptomer på abstinens. Så fysisk tror jeg det er vanskelig å bli avhengig, gitt.

Skrevet

Enig med Laban, det er kun i Norge at det råder et forferdelig anstrengt forhold til det mest. Jeg vet om mange nordmenn i utlandet som røyker hasj under studiene og som slutter når de kommer til Norge (for her er det ikke akseptert).

Skrevet

Dette må være den mest idiotiske tråden jeg noen gang har sett her på kg.

Her prøver altså folk som putter i seg ulovlige, helseskadelige rusmidler å legitimere det de gjør utifra medisinforbruket til folk som har et helseproblem de trenger medisin mot.

Fantastisk bra.

Og alt som finnes av medisiner blir kategorisert som "piller" XD

Lenge leve fåkunna!

Skrevet
Dette må være den mest idiotiske tråden jeg noen gang har sett her på kg.

Her prøver altså folk som putter i seg ulovlige, helseskadelige rusmidler å legitimere det de gjør utifra medisinforbruket til folk som har et helseproblem de trenger medisin mot.

Fantastisk bra.

Og alt som finnes av medisiner blir kategorisert som "piller" XD

Lenge leve fåkunna!

Akkurat det som har slått meg når jeg nå har lest denne tråden!

Det er typisk for oss mennesker å prøve å rettferdiggjøre våre egne uvaner ved å dra frem andres.

Når jeg ser folk her som bruker hasj flere ganger i uka lurer jeg på hvor lenge de har tenkt å fortsette med det? Og har de tenkt på hvordan det blir for dem når de skal slutte?

Ja jeg kan innrømme jeg gjør det noen ganger i uka, noen ganger for å få kreativitet i forbindelse med linja jeg går på (mye tegning) noen ganger for å få mensen til å vare kortere, noen ganger for å roe meg ned,

Når tror du at du vil klare å være kreativ helt på egen hånd, når tror du mensen din vil vare så kort du ønsker av seg selv, når tror du du vil kunne roe deg ned ved egen hjelp..? Akkurat det du skriver her får meg til å tenke at du lurer deg selv. Akkurat det du skriver her, hvordan du er ellers vet jeg ikke, så jeg skal ikke påstå noe som helst. Bare så det er sagt.

Skrevet

Jeg tror faktisk at jeg aldri har sett hasj føre med seg noe positivt. Rusen i seg selv er kjip og den "faen ass.. du må bare chillen ikke sant.. henge her og softe litt ikkesant.." mentaliteten har jeg ikke noe til overs for. Jeg har kun to venner igjen fra U.skolen da alle de andre som også begynte med hasj ikke klarte å slutte.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er altfor mye pille(mis)bruk her i landet. Tror mange kunne klart seg uten.

Skrevet

Etter å ha lest hele tråden slår det meg: hvorfor skal vi lurer på hva som er bra for andre?

Hvorfor skal vi lure på hvordan det gpr med en som røyker hasj og hvor ofte den gjør det?

De som røyker hasj (og andre ting) har valgt det selv og det får de styre og ta ansvar for selv. Jeg synes vi skulle ha coffe shops her slik de har i Nederland. Da kan de som ønsker det røyke hasjen sin der de vil, lovlig og fredelig. De betaler for en vare vi andre ikke har noen uttale-rett, fordi det er snakk om enkeltindividets rett til å styre og bestemme over seg selv så lenge persponen ikke skader noen andre. De som ikke liker hasj behøver ikke gå inn på de få coffe shops'ene men kan heller besøke andre barer og kafeer.

Skrevet
Jaja, føler jeg har sagt mitt. Det er et fritt land, vil man ødelegge seg selv med sentralstimulerende midler, så kan man det.

Hallo??!! Her var det fnakk om hasj. Cannabis er som kjent ikke et sentralstimulerende rusmiddel. Sentralstimulerende rusmidler: amfetamin, kokain o.l. Sentraldempende midler: opiater, benzodiacepiner (sove- og beroligende piller)o.l. stoffer. Hallusinogener: lsd, extacy, meskalin, psyllicubin. Hasj hører til under hallusinogene rusmidler.

Skrevet

Greit så lurer jeg meg selv, hva enn du mener :)

Skrevet
Hallo??!! Her var det fnakk om hasj. Cannabis er som kjent ikke et sentralstimulerende rusmiddel. Sentralstimulerende rusmidler: amfetamin, kokain o.l. Sentraldempende midler: opiater, benzodiacepiner (sove- og beroligende piller)o.l. stoffer. Hallusinogener: lsd, extacy, meskalin, psyllicubin. Hasj hører til under hallusinogene rusmidler.

Det har du rett i, jeg burde skjerpe bruken av benevnelser. :) Det skumle med hasj/cannabis synes jeg er at man ikke vet akkurat hvordan og hvorfor det gir den effekten. Ja, THC (og 80 andre?) påvirker det mesolimbiske systemet, men hva med de andre 400 aktive stoffene..

Noe som forøvrig er litt vittig med tanke på denne tråden, er at THC antagelig kommer til å bli brukt mer og mer i farmaka (for kreftsyke blant annet.) Hadde vært interessant å høre hva pille-motstanderne i denne tråden mener om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...