AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Barnet ba meg holde kjeft når jeg ga en vanlig beskjed. Klokken var 22 og det handlet om hygiene, søvn og skole. Da fortalte jeg barnet at slik aksepterte jeg ikke å bli snakket til, barnet svarer med "bryr meg ikke". Jeg sier at da får det gå å legge seg og at jeg fra nå skrur av Internett kl 22.00, å så skrudde jeg av internettet. Barnet blir sint, kaller meg er rævhull og lignende. Jeg holder fast på at jeg blir lei meg når noen prater slik til meg og det ikke er akseptabelt. Nå har barnet satt seg ut på verandaen med pledd rundt seg. Hva gjør jeg? Ignorerer? Mer konsekvenser? Mer anerkjennelse? Prøvde en gang oppi dette å anerkjente at jeg kan være masete, men at det er jo for jeg bryr meg og at jeg ikke vil bli bedt om å holde kjeft av noen. Men fikk bare respons på at jeg var verdens verste.... Gruer meg til tenårene.... Anonymkode: 69b37...391 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Her hadde ungen vært uten nett resten av uka. Og skulle jeg gjøre noe som helst for engen måtte han eller hun pakker meg spørre pent. Sett på plass nå så slipper du forhåpentligvis slikt flere ganger. Anonymkode: f2023...1a9 25
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Ungen ikke engen. Pokker og ikke pakker. Anonymkode: f2023...1a9
Duraton Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 (endret) Folk trasser kun mot autoritet. Hvis det ikke er en autoritet lengre, så trasser dem ikke. Vedkommende fremprovoserte en reaksjon hos deg, vedkommende trykket på knappene dine og du responderte. Selv så lot jeg ungene få kjenne på konsekvensene selv av sine handlinger. Dusje til det er tomt for varmtvann? Go ahead. Det resulterte i en kald unge på slutten som ikke hadde fått vasket seg. Ingen problemer etter det. Ikke ville legge seg? Nei, da sitter du våken kjære deg, det er dog skole i morgen, men hvis du mener at du vil fungere optimalt dagen derpå, så værsegod. Jeg har pekt ut konsekvensene for dem etterpå, noe som da har blitt noe håndfast dem kan se og kjenne på, og da hatt en prat om at vi foreldre sier ikke noe for å være dumme, men fordi vi har den erfaringen om ting som dem nettopp har ervert seg. Så når vi gir råd, så er det begrunnet i reelle ting som kan ha konsenkvenser. Som foreldre, så vil man ungene sitt beste. Aunt Edit: Når man sa nei til noe, så begrunnet man hvorfor man sa nei. De kunne da gjerne spørre og grave om ting, og avogtil så ble det ett ja istedenfor nei hvis dem presenterte synspunkter man ikke hadde reflektert over. Endret 21. september 2021 av Duraton 16
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Er dette barnet 11-12år? Her hadde liggetiden blitt innskrenket dagen etterpå... å snakke fornuft nå funker nok ikke. Samtidig ikke skrik og krangling. Hadde holdt det enkelt og forklart at den oppførselen er ikke akseptabelt og derfor skjer det og det. For barnet trenger faktisk søvn. Anonymkode: 1022a...985 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barnet ba meg holde kjeft når jeg ga en vanlig beskjed. Klokken var 22 og det handlet om hygiene, søvn og skole. Da fortalte jeg barnet at slik aksepterte jeg ikke å bli snakket til, barnet svarer med "bryr meg ikke". Jeg sier at da får det gå å legge seg og at jeg fra nå skrur av Internett kl 22.00, å så skrudde jeg av internettet. Barnet blir sint, kaller meg er rævhull og lignende. Jeg holder fast på at jeg blir lei meg når noen prater slik til meg og det ikke er akseptabelt. Nå har barnet satt seg ut på verandaen med pledd rundt seg. Hva gjør jeg? Ignorerer? Mer konsekvenser? Mer anerkjennelse? Prøvde en gang oppi dette å anerkjente at jeg kan være masete, men at det er jo for jeg bryr meg og at jeg ikke vil bli bedt om å holde kjeft av noen. Men fikk bare respons på at jeg var verdens verste.... Gruer meg til tenårene.... Anonymkode: 69b37...391 Her er det lurt å skille mellom hormoner og oppførsel. Feks hormoner kan du ikke diskutere med. Da lar du de bare få fraset fra seg, og lar de være i fred til det går over. Den alderen er også full av usikkerhet. Da omgivelsene begynner å kreve mer av dem. Bla på skole og trening. Frem til den alderen er de jo vant til at andre ordner mye for dem, som de nå skal ta over. Det kan være sjukt overveldende, dersom de ikke er klar for det. Ofte kan de føle press fra venner iht ting de ikke er klar for. Feks noen blir veldig opptatt av kjærlighet, gutter og jenter. Mens andre ikke er det ennå, men tror de må ha kjæreste for å være kul å passe inn. Prøv å smyg deg litt innpå disse temaene i gode stunder. Også må man som forelder lære en ny måte å kommunisere på. De tåler dårlig overformynderi og kritikk. Feks jeg begynte heller å spørre. Det kunne feks være noe så enkelt som å ha fryst på fingrene hele dagen, fordi votter lå hjemme. Så istedenfor å påpeke at det ikke er rart når de er hjemme. Så spurte jeg heller hvorfor det. Hvor ungen kunne si at fordi vottene lå hjemme. Og jeg da kunne svare åja, men da husker du de i morgen da. Da får man sagt ifra ting, og gi de følsen av å bestemme selv. Vet ikke om det var pga den måten å gjøre det på, men iallefall ble den krigen kort. Bortsett fra enkelt episoder innimellom Anonymkode: aba8c...628 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nå har barnet satt seg ut på verandaen med pledd rundt seg. Jeg er ingen pedagog, så jeg gjør alt feil sånn sett. Men jeg hadde informert om at det nå er langt over leggetid og så låst døren. Hadde latt henne tro at hun må overnatte der ute. Anonymkode: 494e6...7af 7
Hr. Aktiv Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Duraton skrev (7 minutter siden): Folk trasser kun mot autoritet. Hvis det ikke er en autoritet lengre, så trasser dem ikke. Vedkommende fremprovoserte en reaksjon hos deg, vedkommende trykket på knappene dine og du responderte. Selv så lot jeg ungene få kjenne på konsekvensene selv av sine handlinger. Dusje til det er tomt for varmtvann? Go ahead. Det resulterte i en kald unge på slutten som ikke hadde fått vasket seg. Ingen problemer etter det. Ikke ville legge seg? Nei, da sitter du våken kjære deg, det er dog skole i morgen, men hvis du mener at du vil fungere optimalt dagen derpå, så værsegod. Jeg har pekt ut konsekvensene for dem etterpå, noe som da har blitt noe håndfast dem kan se og kjenne på, og da hatt en prat om at vi foreldre sier ikke noe for å være dumme, men fordi vi har den erfaringen om ting som dem nettopp har ervert seg. Så når vi gir råd, så er det begrunnet i reelle ting som kan ha konsenkvenser. Som foreldre, så vil man ungene sitt beste. Aunt Edit: Når man sa nei til noe, så begrunnet man hvorfor man sa nei. De kunne da gjerne spørre og grave om ting, og avogtil så ble det ett ja istedenfor nei hvis dem presenterte synspunkter man ikke hadde reflektert over. Spot on den der.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Duraton skrev (8 minutter siden): Folk trasser kun mot autoritet. Hvis det ikke er en autoritet lengre, så trasser dem ikke. Vedkommende fremprovoserte en reaksjon hos deg, vedkommende trykket på knappene dine og du responderte. Selv så lot jeg ungene få kjenne på konsekvensene selv av sine handlinger. Dusje til det er tomt for varmtvann? Go ahead. Det resulterte i en kald unge på slutten som ikke hadde fått vasket seg. Ingen problemer etter det. Ikke ville legge seg? Nei, da sitter du våken kjære deg, det er dog skole i morgen, men hvis du mener at du vil fungere optimalt dagen derpå, så værsegod. Jeg har pekt ut konsekvensene for dem etterpå, noe som da har blitt noe håndfast dem kan se og kjenne på, og da hatt en prat om at vi foreldre sier ikke noe for å være dumme, men fordi vi har den erfaringen om ting som dem nettopp har ervert seg. Så når vi gir råd, så er det begrunnet i reelle ting som kan ha konsenkvenser. Som foreldre, så vil man ungene sitt beste. Aunt Edit: Når man sa nei til noe, så begrunnet man hvorfor man sa nei. De kunne da gjerne spørre og grave om ting, og avogtil så ble det ett ja istedenfor nei hvis dem presenterte synspunkter man ikke hadde reflektert over. Enig. La ungen rase fra seg nå, ignorer oppførselen, vær blid og hyggelig når du sier natta, men sett deg ned med h*n i morgen, og snakk sammen. Sett klare grenser på at dette ikke er ok, og fortell konsekvensene sånt vil gi fremover. Feks at du slår av internett, inndrar telefon/pc etc. Og så er jeg veldig for at man forklarer hvorfor man gjør som man gjør. Det er alltid de godtar grunnen, men da har de hvert fall fått en grunn. Anonymkode: 2add0...84a 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ingen pedagog, så jeg gjør alt feil sånn sett. Men jeg hadde informert om at det nå er langt over leggetid og så låst døren. Hadde latt henne tro at hun må overnatte der ute. Anonymkode: 494e6...7af Slikt tull gjor min mor også. Hun har ingenting med meg eller barna mine å gjøre i dag, nettopp pga slik tankegang og straff. Anonymkode: 292be...905 29
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig. La ungen rase fra seg nå, ignorer oppførselen, vær blid og hyggelig når du sier natta, men sett deg ned med h*n i morgen, og snakk sammen. Sett klare grenser på at dette ikke er ok, og fortell konsekvensene sånt vil gi fremover. Feks at du slår av internett, inndrar telefon/pc etc. Og så er jeg veldig for at man forklarer hvorfor man gjør som man gjør. Det er alltid de godtar grunnen, men da har de hvert fall fått en grunn. Anonymkode: 2add0...84a Det er ikke alltid* Anonymkode: 2add0...84a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Her strever vi med 11-åringen. Vi straffer med utkobling av nett osv ganske ofte, og ingen skjerm når dette er kimen til konflikten. Når hun nekter å gjøre lekser, sier vi at vi ikke kan tvinge, men at hun selv må forklare læreren hvorfor hun ikke stiller forberedt. Det hjelper ofte, hun har heldigvis respekt for lærerne. Alle barn er forskjellige, men vår per teen responderer dårlig på straff. Hun blirveldig trassig, og bryr seg ikke. Det er kommunikasjon, dialog og å møtes på halvveien som fungerer her. Selv om jeg helst ville gitt husarrest resten av året, ser jeg at min datter bare blir mer sint av en slik respons, med straff. Det er det tøffeste jeg opplever som forelder - håndteringen av hormonell per-teen som oppfører seg respektløst. Av og til har jeg lyst til å sende henne på gammeldags kostskole laaaangt unna…. Men må prøve å hjelpe henne gjennom fasen og humørsvingningene i stedet. Anonymkode: f141b...91d 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 Duraton skrev (13 minutter siden): Folk trasser kun mot autoritet. Hvis det ikke er en autoritet lengre, så trasser dem ikke. Vedkommende fremprovoserte en reaksjon hos deg, vedkommende trykket på knappene dine og du responderte. Selv så lot jeg ungene få kjenne på konsekvensene selv av sine handlinger. Dusje til det er tomt for varmtvann? Go ahead. Det resulterte i en kald unge på slutten som ikke hadde fått vasket seg. Ingen problemer etter det. Ikke ville legge seg? Nei, da sitter du våken kjære deg, det er dog skole i morgen, men hvis du mener at du vil fungere optimalt dagen derpå, så værsegod. Jeg har pekt ut konsekvensene for dem etterpå, noe som da har blitt noe håndfast dem kan se og kjenne på, og da hatt en prat om at vi foreldre sier ikke noe for å være dumme, men fordi vi har den erfaringen om ting som dem nettopp har ervert seg. Så når vi gir råd, så er det begrunnet i reelle ting som kan ha konsenkvenser. Som foreldre, så vil man ungene sitt beste. Aunt Edit: Når man sa nei til noe, så begrunnet man hvorfor man sa nei. De kunne da gjerne spørre og grave om ting, og avogtil så ble det ett ja istedenfor nei hvis dem presenterte synspunkter man ikke hadde reflektert over. Ts. Jeg overså at barnet satt ute, barnet kom inn nå for litt siden. (ble sikker kald, så passer jo det du skriver) Gikk inn å sa god natt, og lyttet da det ville fortelle om stjerner den hadde sett ute. Lot diskusjonen vår ligge da vi trenger begge søvn. På mitt elste barn fungerte det slik du sier, men dette barnet virker så avhengig av mobil og nettbrett at jeg vet ikke. Alt er kamp og mas. Prøver virkelig å ikke hisse meg opp og forklare ting så tydelig som mulig. Om barnet får ligge våken hele natten å se film får jeg barnet ikke på skolen. Barnet vil ikke dusje fordi det velger å spille eller å se film. Prøver å peke på konsekvensene da er lukt, men får bare svar, bryr meg ikke.. Det spiser heller ikke uten mas heller. Lekser er et egent kapittel.. Tenker at nette må av 22. 00 fra nå av, et tiltak for en god hverdag. Kanskje ennå tidligere om det hindrer hygiene og andre nødvendigheter. Anonymkode: 69b37...391 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 Bør ikke barnet være i seng før den tid? Får barnet nok søvn? Her går nettet av kl. 21.00. Så skal han være i seng til 21.30. Min er 12,5 år.. Anonymkode: 79779...f36 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 Ts. Må innrømme at jeg blir litt stresset når det går ut så sent å setter seg, tenker hva naboene må tro.. Men glad jeg holdt roen og avventet situasjonen. Men synes at språket blir verre og verre mot meg. Å kommandere mye, istedenfor å spørre. Så blir litt oppgitt. Får lese på nytt gjennom svar i morgen og prøve mer. Takk for alle svar. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er ingen pedagog, så jeg gjør alt feil sånn sett. Men jeg hadde informert om at det nå er langt over leggetid og så låst døren. Hadde latt henne tro at hun må overnatte der ute. Anonymkode: 494e6...7af Tanken slo meg i ren frustrasjon ja, men slo den like fort fra meg da jeg vil at barnet skal føle seg elsker selv om vi er uenig. Men blir frustrert og oppgitt ja Anonymkode: 69b37...391
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bør ikke barnet være i seng før den tid? Får barnet nok søvn? Her går nettet av kl. 21.00. Så skal han være i seng til 21.30. Min er 12,5 år.. Anonymkode: 79779...f36 Ja, du har kanskje rett. Har hatt 22.00 som leggetid. Men det fungere ikke lenger, da barnet ikke begynner å legge seg så lenge nette er på.. Ts Anonymkode: 69b37...391
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #17 Skrevet 22. september 2021 Jeg leste en anbefaling av pedagog, husker ikke hvem, mulig Hedvig Montgomery. Jeg sier rolig «Jeg vil ikke bli snakket sånn til». Da sier jeg ingenting om hva ungdommen gjør eller ikke, men setter grenser for meg selv. Enkelt triks som ser ut til å virke. Angående telefonen ville jeg tatt det opp med ungdommen på dagtid når begge var rolige. Sagt f.eks. at du har lagt merke til at det er vanskelig å legge fra seg telefonen på kvelden. Så spurt (her er det viktig med ekte og nøytral tone i stemmen) hva som er grunnen og lyttet til hen. Så sier jeg «Min bekymring er at du ikke får nok søv og at det går utover skole». Også spurt om barnet hadde forslag til løsning. Så diskuterer vi sammen og kommer til en løsning, f.eks. Mobilen slås av klokken xx, legges utenfor rommet klokken xx, Ofte overrasker ungdommen med gode forslag og når vi kommer frem til det sammen så er det lettere å følge. Anonymkode: a98e8...748 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #18 Skrevet 22. september 2021 Hvor sent legger dagens unge seg??? Anonymkode: 6b0d9...483 2
~white lady~ Skrevet 22. september 2021 #19 Skrevet 22. september 2021 (Dette er et generelt svar, og ikke et personlig angrep på trådstarter) Straff og ignorering fungerer dårlig og ødelegger egentlig bare tilliten barnet/ungdommen har til deg. Bygg opp relasjonen ved å være sammen, snakk med ungen din, anerkjenn/valider følelser og gi kjærlighet på en måte ungen din foretrekker (fysisk, tjenester, anerkjennende ord?) før du kan komme trekkende med konsekvenser og retningslinjer. Så må foreldre forstå at unger også kan ha en dårlig dag, og at de kan ha vanskelig for å sette ord på og uttrykke det som er vanskelig, hvis de ikke har lært det av foreldrene sine. Det samme gjelder regulering av følelser. Svaralternativ nr 2: dårlig oppførsel hos barn og unge er et rop om oppmerksomhet. Se meg! Hør på meg! Jeg trenger veiledning! Jeg er forvirret! Sett grenser for meg, men elsk meg først! 6
~white lady~ Skrevet 22. september 2021 #20 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg leste en anbefaling av pedagog, husker ikke hvem, mulig Hedvig Montgomery. Jeg sier rolig «Jeg vil ikke bli snakket sånn til». Da sier jeg ingenting om hva ungdommen gjør eller ikke, men setter grenser for meg selv. Enkelt triks som ser ut til å virke. Angående telefonen ville jeg tatt det opp med ungdommen på dagtid når begge var rolige. Sagt f.eks. at du har lagt merke til at det er vanskelig å legge fra seg telefonen på kvelden. Så spurt (her er det viktig med ekte og nøytral tone i stemmen) hva som er grunnen og lyttet til hen. Så sier jeg «Min bekymring er at du ikke får nok søv og at det går utover skole». Også spurt om barnet hadde forslag til løsning. Så diskuterer vi sammen og kommer til en løsning, f.eks. Mobilen slås av klokken xx, legges utenfor rommet klokken xx, Ofte overrasker ungdommen med gode forslag og når vi kommer frem til det sammen så er det lettere å følge. Anonymkode: a98e8...748 Hedvig Montgomery er en erfaren terapeut og deltar på podkasten «Foreldrekoden» på Spotify. Kan anbefales👌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå