AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Her kommer jeg med nok en bunadtråd! Kan man velge bunad basert på eldgammel familie? Den aktuelle familien er gammel adelsslekt fra en gård som har eksistert i 800 år og som fortsatt eksisterer den dag i dag. Vanligvis velger man jo bunad basert på mye nærmere tilhørighet enn dette, men jeg synes det er en såpass interessant forbindelse til stedet at det egentlig frister å "vise frem" likevel. Hva mener kg? Anonymkode: 8d33c...f99
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Ja det synes jeg, kult med historie Anonymkode: a406a...a11
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Hva er din personlige tilknytning? Er det den gården du har etternavnet ditt fra? Er det et sted du var som barn? Har du noen annen emosjonell tilknytning til stedet? Anonymkode: 1b4f6...5fa 1
sofie777 Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Du har i utgangspunktet lov å bruke hvilken som helst bunad, vær bare klar over at du vil få spørsmål når du bruker den, men det regner jeg med at du kan svare på Bare se på prinsesse Ingrid Alexandra, hun har en bunad som ingen andre har hatt på hundre år fra Telemark. Morssiden av slekten kommer fra fylket, men om hun har slekt nøyaktig der bunaden er fra, det vet jeg ikke. Det er alltid gøy når noen har en helt annen bunad enn flertallet, så jeg sier: kjør på og bruk bunaden med glede!! 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Her kommer jeg med nok en bunadtråd! Kan man velge bunad basert på eldgammel familie? Den aktuelle familien er gammel adelsslekt fra en gård som har eksistert i 800 år og som fortsatt eksisterer den dag i dag. Vanligvis velger man jo bunad basert på mye nærmere tilhørighet enn dette, men jeg synes det er en såpass interessant forbindelse til stedet at det egentlig frister å "vise frem" likevel. Hva mener kg? Anonymkode: 8d33c...f99 Det kommer jo an på om du er i slekt med dem eller ikke. Hvis du ikke er det må du undersøke om bunaden har rettigheter til fribruk. Min bunad feks, tilhører en eldre familie. Og kan ikke ha hele bunaden riktig. Så den har brokade liv, og broderier av bunaden på stallen. Pga bruks rettigheten tilhører familien og må ha tillatelse til å lage lik Anonymkode: 523fa...906
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 sofie777 skrev (43 minutter siden): Du har i utgangspunktet lov å bruke hvilken som helst bunad, vær bare klar over at du vil få spørsmål når du bruker den, men det regner jeg med at du kan svare på Bare se på prinsesse Ingrid Alexandra, hun har en bunad som ingen andre har hatt på hundre år fra Telemark. Morssiden av slekten kommer fra fylket, men om hun har slekt nøyaktig der bunaden er fra, det vet jeg ikke. Det er alltid gøy når noen har en helt annen bunad enn flertallet, så jeg sier: kjør på og bruk bunaden med glede!! Takk for infoen, det visste jeg ikke! Har aldri sett den type bunad her jeg bor, så det hadde vært gøy, ja! AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det kommer jo an på om du er i slekt med dem eller ikke. Hvis du ikke er det må du undersøke om bunaden har rettigheter til fribruk. Min bunad feks, tilhører en eldre familie. Og kan ikke ha hele bunaden riktig. Så den har brokade liv, og broderier av bunaden på stallen. Pga bruks rettigheten tilhører familien og må ha tillatelse til å lage lik Anonymkode: 523fa...906 Så stilig! Den aktuelle bunaden for min del er heldigvis ikke så sjelden, og hvem som helst kan bruke den Den tilhører bare samme geografiske område som den aktuelle slekta, og er ikke en egen familiebunad. Anonymkode: 8d33c...f99
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Jeg kommer fra en slik slektsgård, adelig, slekten eier den fortsatt, min farfar vokste opp på gården. Da synes jeg det er helt fint. Men man har mange gamle slektsgårder langt ute om man har adelige forfedre, og synes det ville være rart å ha bunad fra en gård som mine forfedre bodde på for 400 år siden og som min 16-mening fortsatt bor på. Anonymkode: 22aa5...94d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå