Gå til innhold

Vi er så slitne - det går utover forholdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på 14 mnd som begynte i barnehagen i august. Vi jobber begge turnus 100%, så vi jobber mye om hverandre.

Datteren vår er som 1 åringer flest - overalt. Hun er også i en sutreperiode, og kan holde det gående om natten i flere timer. Hun våkner som regel mellom 05-06 om morgenen.

Vi bytter på å sove på eget rom - men vi blir liksom aldri uthvilte likevel. Er helt umulig å sove lenger enn til 06:30 - sikkert en innebygd klokke. 

Vi krangler og er irriterte på hverandre. Hvem som gjør mest, hvem som er mest sliten, husabeid, med jenta, hvem som har sovet mest etc.. det er så mye dårlig stemning!

Dette grunner jo i at vi er slitne. Og jeg blir veldig irritert når samboer bruker en ledig stund til å gå og legge seg istedenfor å gjøre husarbeid. Han blir irritert på meg fordi jeg aldri "klarer å slappe av". Det hoper seg opp overalt og jeg er bare så tappet for energi.

Har jeg en fridag har jeg som regel datteren vår hjemme fra barnehagen for å tilbringe tid med henne.. det har hendt et par ganger jeg har levert henne likevel - men da gnager det dårlig samvittighet i meg og jeg må bare ta alt som har samlet seg opp over uken - så får liksom ikke slappet av. Da mener mannen at han kan gå og legge seg etter jobb fordi jeg har hatt mulighet til å slappe av hele dagen.. 

Vi blir aldri enige, og forholdet begynner å bli dårlig. Jeg føler alt han gjør og sier irriterer meg og motsatt!

Noen som har noen gode tips?

Anonymkode: 3dc0a...cef

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere jobber turnus så har dere god mulighet til å slappe av på dagtid når hun er i bhg? Send henne i bhg når du har fri? 

Anonymkode: 07668...772

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har en datter på 14 mnd som begynte i barnehagen i august. Vi jobber begge turnus 100%, så vi jobber mye om hverandre.

Datteren vår er som 1 åringer flest - overalt. Hun er også i en sutreperiode, og kan holde det gående om natten i flere timer. Hun våkner som regel mellom 05-06 om morgenen.

Vi bytter på å sove på eget rom - men vi blir liksom aldri uthvilte likevel. Er helt umulig å sove lenger enn til 06:30 - sikkert en innebygd klokke. 

Vi krangler og er irriterte på hverandre. Hvem som gjør mest, hvem som er mest sliten, husabeid, med jenta, hvem som har sovet mest etc.. det er så mye dårlig stemning!

Dette grunner jo i at vi er slitne. Og jeg blir veldig irritert når samboer bruker en ledig stund til å gå og legge seg istedenfor å gjøre husarbeid. Han blir irritert på meg fordi jeg aldri "klarer å slappe av". Det hoper seg opp overalt og jeg er bare så tappet for energi.

Har jeg en fridag har jeg som regel datteren vår hjemme fra barnehagen for å tilbringe tid med henne.. det har hendt et par ganger jeg har levert henne likevel - men da gnager det dårlig samvittighet i meg og jeg må bare ta alt som har samlet seg opp over uken - så får liksom ikke slappet av. Da mener mannen at han kan gå og legge seg etter jobb fordi jeg har hatt mulighet til å slappe av hele dagen.. 

Vi blir aldri enige, og forholdet begynner å bli dårlig. Jeg føler alt han gjør og sier irriterer meg og motsatt!

Jess..hva om dere slutter å oppføre dere som barn? Og forstår at å bygge partneren opp gagner begge i forholdet...å trykke hen ned ødelegger for begge....

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har jeg en fridag har jeg som regel datteren vår hjemme fra barnehagen for å tilbringe tid med henne

Slutt med dette en periode og bruk de dagene til å hente deg inn. Så får du kanskje overskudd til å gi din mann litt slack senere den dagen.

Se om dere kan gjøre noen grep for å gjøre hverdagen enklere, her er ukeshandel og robotstøvsuger det som redder oss. 

Deler dere helgemorgenene? Hvordan er en lørdag? Hvis vi er litt ekstra sliten, tar en oss ungene med på lekeplass mens den andre kan sove, se TV eller lese bok. 

• Liker 9
Skrevet

Hvordan er økonomien, kan dere leie inn vaskehjelp?

Tenker at dere bør prøve å jobbe dere bort ifra "men du gjorde sånn så da vil jeg også" til et rausere sted hvor dere unner den andre å ha det bra og at dere gjør ting slik at den andre slipper.

Anonymkode: 7c360...aba

• Liker 2
Skrevet

Avlasting? Er dere noen ganger hjemme samtidig så en av dere kan være med barnet mens den andre sover litt? Om dere begge er hjemme i helgene også feks så kan dere jo ha hver deres sove dag. Du sover lenge lørdag, og han sover lenge på søndag feks. 

Ellers så har dere kanskje familie som kan avlaste dere litt? Noen timer av og til kan hjelpe mye.

Og når det kommer til husarbeid ta kun det mest nødvendige daglige. Da tenker jeg oppvask, lage mat og små rydding. Planlegg deretter en plan over hvordan dere kan vedlikeholde renholdet ellers. Feks at på mandag skal baderom rengjøres, på tirsdag tørker man støv, på onsdager vasker man kjøkkengulvet osv. Og enkelte ting kan gå av seg selv mens man gjør noe annet, feks klesvask.

Og for all del godta at ting aldri blir helt perfekt når man har så smått. Det er ikke verdens undergang at det flyter litt leker feks i stua,.eller om man ikke får vasket hele leiligheten/huset hver uke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan dere ha faste oppgaver i hjemmet? 

Skrevet

Kan jo falle i den fellen å bli for raus med mannen, at han tar henne for gitt. 

Har egentlig ingen gode råd. Har selv hatt to barn "alene" og en voksen mann som oppfører seg som et barn. Nå er ungene blitt større og mer selvgående, men tenk deg og en ekstra fang før du eventuelt får flere med samme mann. Vi er så mange som har brent oss på nettopp det. Du kan IKKE lære han å vise ansvar. Du kan ikke lære en voksen mann noe nytt. Ha det i bakhodet. 

Anonymkode: 9ef54...bf1

• Liker 3
Skrevet

Robotstøvsuger gjør mye for oss. Vask/tørk-maskin har også hjulpet oss en del rett og slett fordi den vasker og tørker uten at vi trenger å tenke på det og siden den ikke har så stor kapasitet så tar det også veldig kort tid å legge sammen klærne (høres ut som et tullete råd å kjøre halv maskin men alt som senker dørstokkmila er gull). Bortsett fra dette så er det bare oppvaskmaskina og kjøkkenet som må tas der og da. Dette tar vi til middagen så vi har hver eneste kveld til sofasliting, soving, trening, følge opp største barnet med lekser og fritidsaktiviteter, you name it. Større ting som vasking av bad og gulv ect tar vi i helgene.

Anonymkode: c60ad...78f

• Liker 1
Skrevet

-barnehagen er ikkje ein oppbevaringsplass. Det er ein arena for læring og mestring. Om du klarer å tenke på at din datter har det bedre i bhg akkurat idag når du trenger en litt ekstra søvn og skal rydde og vaske og handle ++ slik at du kommer deg litt ovenpå og får dei neste dagene til å bli mindre stressende og meir tid sammen. Kanskje samboer også får litt tid til overs, om ikkje anna slipper irritasjon over at han ikkje vasker eller rydder. 

- Må dokke begge jobbe 100%?

-vaskehjelp?

-barnevakt? 

- ta med barnet på trilletur/oppdagelse ut slik at den andre får kvilt/rydda/henta energi. 

-prøv å vær generøs med kvarandre, sjølv når det er vanskelig. 

-sett på 15 min iløpet av dagen til rydding, med stoppeklokke. 

• Liker 6
Skrevet

For det første, send barnet i barnehagen selv om dere har fri. Hun får det bedre om foreldrene er opplagte og har overskudd.

For det andre, husarbeid kan holdes på et minimum. Ingen dør av hybelkaniner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes mannen din er den som prioriterer riktig her. Nok søvn og hvile kommer foran alt! Så lenge det finnes mat i huset og alle har litt rene klær, så kan resten vente. Bytt på å sove eller slappe av når begge er hjemme samtidig. Ha ungen i bhg og ta deg en hel dag fri til å bare ligge på sofaen innimellom. Eller ha barnet hjemme, men fokuser på husarbeidet likevel. Mange muligheter for lek og læring i å brette klesvask eller vaske dusjen sammen med mamma. 

Anonymkode: 47121...95a

• Liker 3
Skrevet

Det beste vi har gjort for parforholdet er å få vaskehjelp. Husarbeid er nesten ikke et tema lenger.

Anonymkode: 7dc21...404

Skrevet

Reduser arbeidstiden, forbruket og prioriter barnet. 

Anonymkode: a2d54...9cf

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bytt ut «sutreperiode» med et lite barn som trenger foreldrene sine. Nærhet, tid sammen. Hun har nettopp begynt i barnehage- en stor overgang. Vanlig at de oppleves mer krevende og våkner mer på natt, fordi de har behov for nærhet til omsorgspersonene sine, som ikke ble dekket ila dagen. 

Hva kan dere gjøre for at hverdagen skal bli lettere å håndtere for dere?

-robotstøvsuger

-matkasse

-ukentlig vaskehjelp 

Samsover dere med jenta siden dere bytter på å sove på eget rom? Har dere fokus på å opprettholde intimiteten dere to imellom? 

Endret av ~white lady~
La til mer
  • Liker 3
Skrevet

Fatter ikke greia med vaskehjelp. Man må uansett rydde først, så hvis det er rot overalt må jo noen få det unna og da blir det sikkert krangling om det også.

Anonymkode: 629a2...c3b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 14.25):

Fatter ikke greia med vaskehjelp. Man må uansett rydde først, så hvis det er rot overalt må jo noen få det unna og da blir det sikkert krangling om det også.

Anonymkode: 629a2...c3b

Vaskerne kan rydde også, etter avtale

Anonymkode: 7dc21...404

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...