AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig og bli mindre følelsesstyrt og mer fornuftstyrt? Alltid i dating blir jeg fort oppslukt og naiv. Legger fort hele sjela mi i en person og gang på gang blir jeg såret. Og jeg blir ofte såret hardt. Er det i det hele tatt mulig og lære seg, eller er det bare min grunnleggende egenskap? Anonymkode: 76a1c...1f8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Var sånn før! Hvor gammel er du? Jeg har blitt mer voksen og da har jeg automatisk blitt annerledes der. Sikkert fordi jeg har et barn nå og var i et årelangt forhold også! Er bare 29 år, men jeg er faller virkelig ikke fort lenger og er hvertfall ikke naiv som da jeg var yngre ✌🏼 Anonymkode: ec0a1...ac3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var sånn før! Hvor gammel er du? Jeg har blitt mer voksen og da har jeg automatisk blitt annerledes der. Sikkert fordi jeg har et barn nå og var i et årelangt forhold også! Er bare 29 år, men jeg er faller virkelig ikke fort lenger og er hvertfall ikke naiv som da jeg var yngre ✌🏼 Anonymkode: ec0a1...ac3 Jeg har også et barn. Er 27. Men kan ikke skryte på meg noe særlig langvarig forhold. Vet liksom ikke hvordan jeg skal klare det. Er følelsesstyrt i alt jeg gjør og er ikke en sånn som bare børster ting av meg. Som mange jeg kjenner er! Ts Anonymkode: 76a1c...1f8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Slutte å gå etter utseende. Anonymkode: 81656...070
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slutte å gå etter utseende. Anonymkode: 81656...070 Går absolutt ikke etter utseende. Dette handler jo om meg. At jeg blir så opphengt og følelsesstyrt. Har da ingenting med utseende til motparten og gjøre. Anonymkode: 76a1c...1f8 6
Virrevirrevapp Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Tja. Det viktigste er nok å velge rett person.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig og bli mindre følelsesstyrt og mer fornuftstyrt? Alltid i dating blir jeg fort oppslukt og naiv. Legger fort hele sjela mi i en person og gang på gang blir jeg såret. Og jeg blir ofte såret hardt. Er det i det hele tatt mulig og lære seg, eller er det bare min grunnleggende egenskap? Anonymkode: 76a1c...1f8 alle kvinner er følelsesstyrt og bruker langt mindre logikk og fornuft framfor følelser. Dette har med hormoner å gjøre, østrogen gjør deg sensitiv, ustabil , krakilsk og gal til tider. Det er genetiske variasjoner mellom kvinner om hvor mye østrogen du har selv om østrogen gjør deg crazy as fuck, så gjør det deg også om til en kvinne, du får hofter, pupper, stor rumpe osv. Det gjør deg også mer emosjonell og mer omsorgsfull. Det kan godt hende hormonnivåene dine endrer seg over tid. Det kan også hende at du har borderline noe mange kvinner har noen kvinner går gjennom hele livet sitt og tar alle valg og avgjørelser ut ifra følelser og ender dermed opp med en haug av dårlige avgjørelser følelser er ikke fakta, når du er på ditt mest ustabile og følelsene raser, vær så snill prøv å stopp, tenk og la det gå. Ikke overreager for noe du overhodet ikke trenger å reagere på i det hele tatt. Er så mange forhold som har blitt ødelagt pga slikt Anonymkode: c5173...ec0 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): alle kvinner er følelsesstyrt og bruker langt mindre logikk og fornuft framfor følelser. Dette har med hormoner å gjøre, østrogen gjør deg sensitiv, ustabil , krakilsk og gal til tider. Det er genetiske variasjoner mellom kvinner om hvor mye østrogen du har selv om østrogen gjør deg crazy as fuck, så gjør det deg også om til en kvinne, du får hofter, pupper, stor rumpe osv. Det gjør deg også mer emosjonell og mer omsorgsfull. Det kan godt hende hormonnivåene dine endrer seg over tid. Det kan også hende at du har borderline noe mange kvinner har noen kvinner går gjennom hele livet sitt og tar alle valg og avgjørelser ut ifra følelser og ender dermed opp med en haug av dårlige avgjørelser Anonymkode: c5173...ec0 Menn er følelsesstyrte. De er veldig sinte sammenlignet med kvinner. De klarer ikke å styre følelsene sine, sloss og ber damer dra dit pepperen gror. De sliter også med avhengighetsskapende til rusmidler. Men testpersonene gjør deg tross alt til mann, selv om du kansje kjører bilen av veien i sinne eller slår ned noen på fylla en lørdag. Det handler mye om hormoner. Anonymkode: c4e33...96d 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Menn er følelsesstyrte. De er veldig sinte sammenlignet med kvinner. De klarer ikke å styre følelsene sine, sloss og ber damer dra dit pepperen gror. De sliter også med avhengighetsskapende til rusmidler. Men testpersonene gjør deg tross alt til mann, selv om du kansje kjører bilen av veien i sinne eller slår ned noen på fylla en lørdag. Det handler mye om hormoner. Anonymkode: c4e33...96d oi, du tålte ikke fakta og nå skal du prøve å ta igjen fordi du så på min tekst som "kritikk" mot deg selv med 8 år som hobby endokrinolog, hvor både min far og farfar er lege, begge endokrionolog, han ene ekspert på testosteron så har jeg lært utrolig mye både menn og kvinner har følelser, men kvinner er langt langt mer følelsestyrte enn menn det stemmer menn er mer aggresive, det er pga menn har 10-20 ganger mer testosteron enn kvinner. Testosteron har heldigvis langt flere positive sider enn ulemper, mennesket hadde ikke overlevd om det ikke hadde vært for menns høye kjønnshormoner menn derimot blir ikke like mye påvirket til en negativ grad av sine kjønnshormoner. Menn har ikke pms, menn blir ikke ustabil eller aggresiv uten grunn flere ganger i mnd. Menn er rasjonelle og mer logikk styrte enn kvinner, mens kvinner styres mest av følelser. Alt dette er koblet sammen med kjønnshormoner og hjernen Menn er bedre enn kvinner til å kjøre selv om menn har flest trafikk ulykker, de beste sjåførene i verden er menn. Menn er de fleste som eier bil, menn er de fleste med sertfikat og dermed kjører langt flere menn bil enn kvinner. Så tar menn langt mer sjangser enn kvinner og kjører fort, koblet med at langt flere menn kjører gjør at menn havner i flere ulykker enn kvinner men nok om det. dette handlet om følelser og humøret som blir styrt av følelser. Kvinner er, pga høye nivåer av østrogen langt mer ustabil og emosjonell. De kan også ha humørsvigninger flere ganger for dagen. menn på den andre siden, som er mer aggresiv har sjelden til ingen humørsvingninger i uken og er heller ikke ustabil. det skal veldig høyt testosteron og DHT nivå til for at det påvirker humøret til menn eller gjør dem ustabil, den gjennomsnittelige mannen idag har det ikke. du sier menn slåss mye, men dette er mer under påvirkning av alkohol/narkotika, men det samme gjelder kvinner. kvinner slåss mye under påvirkning av rus så nei, du ser nesten aldri ustabile menn påvirket av hormoner og kvinner er i langt langt flertall når det gjelder å være hormonell, ustabil og styrt av følelser. de eneste gangene menn kan være like agerende som en kvinne med pms er under alkohol/narkotikabruk eller anabole steroider. anabole steroider kan øke testosteron med 500 prosent om ikke mer og kan gi menn kortere lunte jeg har selv brukt anabole steroider under lege og i samarbeid med oslo universitetsykehus som et frivelig prosjekt og vet hvordan det er å ha høyt testosteron og høyt østrogen når jeg hadde høyt testosteron, altså ekstreme nivåer som var 20 ganger over en vanlig mann sitt nivå, så hadde jeg litt kortere lunte, jeg slåss ikke, men ble fort sint om ikke ting gikk min vei. jeg ble også mer kald og hadde mindre empati for andre. Dette er ekstreme nivåer som aldri kan nåes naturlig, kanskje med sykdom når jeg sluttet med anabole steroider og fikk høyt østrogen fikk jeg daglige humørsvigninger, kunne plutselig begynne å grine for ingenting, så ble jeg glad igjen, så trist, så glad, så sint osv. det var direkte slitsomt. Jeg ble også mer irritabel, reagerte på alt og kunne snappe på andre om de var irriterende. var svært ustabil emosjonelt denne perioden og klarte heller ikke tenke klart. må nevne at jeg hadde like høyt østrogen nivå som en kvinne under mensen, så dette er ikek slik kvinner er hele tiden, men når kvinner har et høyt nivå av østrogen og prolaktin det stemmer ikke. dessverre. Bitches be crazy Anonymkode: c5173...ec0 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Lær deg å ikke ta noe for mer enn det er. Om handling ikke matcher ord, gå videre. Dabber kommunikasjonen eller han tar lite/ingen insj - dropp dem. Ikke underhold noen som ikke er seriøs over tid. Lev i nåtiden og slutt og tenk fremover. Da unngår du å bli såra. Anonymkode: 5d10f...c9d 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #11 Skrevet 22. september 2021 Det kommer med alderen.Når du bikker 40-50 blir du mer apatisk- Anonymkode: 0e095...70a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #12 Skrevet 22. september 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Lær deg å ikke ta noe for mer enn det er. Om handling ikke matcher ord, gå videre. Dabber kommunikasjonen eller han tar lite/ingen insj - dropp dem. Ikke underhold noen som ikke er seriøs over tid. Lev i nåtiden og slutt og tenk fremover. Da unngår du å bli såra. Anonymkode: 5d10f...c9d Dette. Man må rett og slett ikke tillate seg selv å slippe følelsene løs. Jeg er nøyaktig som deg, men har omsider innsett at det er sånn her det må gjøres. Kan ikke si om det funker i praksis, da ;). Er 48 nå, og har gått må smell etter smell. Så NÅ skal jeg begynne med denne strategien – når jeg orker å begynne og date igjen, vel å merke 😋. Anonymkode: 480e1...0c0 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #13 Skrevet 22. september 2021 Les Sissel Grans bøker, bl.a. KJkærlighetens 3 porter. Der sier hun mye om det med å være følelsestyrt vs. det å være fornuftstyrt. Veldig lærerikt. Når det er sagt, det er ikke noe galt i å være følelsestyrt, men det kan være vanskelig for en fornuftsstyrt person å forstå en følelsesstyrt og motsatt. Men med innsikt er det mye lettere å håndtere. Anonymkode: 4a09a...044 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #14 Skrevet 22. september 2021 Rasjonell tankegang kan fint trenes opp. Prøv å lære deg sjakk eller andre logikkbaserte spill f.eks. Det vil sikkert by deg imot i starten, men den barrieren må du bare bryte deg gjennom. Og hold deg unna menn for en periode. Anonymkode: 95aef...19a 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #15 Skrevet 22. september 2021 Oi, her var det en som ikke helt vet hva han snakker om 😄 Det er absolutt mulig å kontrollere følelsene i større grad og sjekke inn hos fornuften litt oftere. Det krever mye øvelse over tid og det er viktig å øve når behovet ikke er størst. Det første du kan lære er å legge merke til når det skjer og stoppe opp. La følelsene roe seg før du sjekker inn hos fornuften. Anonymkode: cc5b0...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #16 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): oi, du tålte ikke fakta og nå skal du prøve å ta igjen fordi du så på min tekst som "kritikk" mot deg selv med 8 år som hobby endokrinolog, hvor både min far og farfar er lege, begge endokrionolog, han ene ekspert på testosteron så har jeg lært utrolig mye både menn og kvinner har følelser, men kvinner er langt langt mer følelsestyrte enn menn det stemmer menn er mer aggresive, det er pga menn har 10-20 ganger mer testosteron enn kvinner. Testosteron har heldigvis langt flere positive sider enn ulemper, mennesket hadde ikke overlevd om det ikke hadde vært for menns høye kjønnshormoner menn derimot blir ikke like mye påvirket til en negativ grad av sine kjønnshormoner. Menn har ikke pms, menn blir ikke ustabil eller aggresiv uten grunn flere ganger i mnd. Menn er rasjonelle og mer logikk styrte enn kvinner, mens kvinner styres mest av følelser. Alt dette er koblet sammen med kjønnshormoner og hjernen Menn er bedre enn kvinner til å kjøre selv om menn har flest trafikk ulykker, de beste sjåførene i verden er menn. Menn er de fleste som eier bil, menn er de fleste med sertfikat og dermed kjører langt flere menn bil enn kvinner. Så tar menn langt mer sjangser enn kvinner og kjører fort, koblet med at langt flere menn kjører gjør at menn havner i flere ulykker enn kvinner men nok om det. dette handlet om følelser og humøret som blir styrt av følelser. Kvinner er, pga høye nivåer av østrogen langt mer ustabil og emosjonell. De kan også ha humørsvigninger flere ganger for dagen. menn på den andre siden, som er mer aggresiv har sjelden til ingen humørsvingninger i uken og er heller ikke ustabil. det skal veldig høyt testosteron og DHT nivå til for at det påvirker humøret til menn eller gjør dem ustabil, den gjennomsnittelige mannen idag har det ikke. du sier menn slåss mye, men dette er mer under påvirkning av alkohol/narkotika, men det samme gjelder kvinner. kvinner slåss mye under påvirkning av rus så nei, du ser nesten aldri ustabile menn påvirket av hormoner og kvinner er i langt langt flertall når det gjelder å være hormonell, ustabil og styrt av følelser. de eneste gangene menn kan være like agerende som en kvinne med pms er under alkohol/narkotikabruk eller anabole steroider. anabole steroider kan øke testosteron med 500 prosent om ikke mer og kan gi menn kortere lunte jeg har selv brukt anabole steroider under lege og i samarbeid med oslo universitetsykehus som et frivelig prosjekt og vet hvordan det er å ha høyt testosteron og høyt østrogen når jeg hadde høyt testosteron, altså ekstreme nivåer som var 20 ganger over en vanlig mann sitt nivå, så hadde jeg litt kortere lunte, jeg slåss ikke, men ble fort sint om ikke ting gikk min vei. jeg ble også mer kald og hadde mindre empati for andre. Dette er ekstreme nivåer som aldri kan nåes naturlig, kanskje med sykdom når jeg sluttet med anabole steroider og fikk høyt østrogen fikk jeg daglige humørsvigninger, kunne plutselig begynne å grine for ingenting, så ble jeg glad igjen, så trist, så glad, så sint osv. det var direkte slitsomt. Jeg ble også mer irritabel, reagerte på alt og kunne snappe på andre om de var irriterende. var svært ustabil emosjonelt denne perioden og klarte heller ikke tenke klart. må nevne at jeg hadde like høyt østrogen nivå som en kvinne under mensen, så dette er ikek slik kvinner er hele tiden, men når kvinner har et høyt nivå av østrogen og prolaktin det stemmer ikke. dessverre. Bitches be crazy Anonymkode: c5173...ec0 Vel, mulig du har rett her, men jeg er en gift kvinne på 39 år og kjenner meg absolutt ikke igjen. Mulig jeg mangler østrogen da, siden jeg aldri har humørsvigninger, kan lett diskutere uten å bli sint, blir ikke overveldet av følelser, og er mer rasjonell enn min mann. Jeg merker heller ingen forskjell på humøret under mensen, er verken mer eller mindre emosjonell, ingen uforklarlig gråting eller lignende. Kjenner meg dog litt igjen som tenåring, mellom 14-19... Anonymkode: ac628...4de
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #17 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les Sissel Grans bøker, bl.a. KJkærlighetens 3 porter. Der sier hun mye om det med å være følelsestyrt vs. det å være fornuftstyrt. Veldig lærerikt. Når det er sagt, det er ikke noe galt i å være følelsestyrt, men det kan være vanskelig for en fornuftsstyrt person å forstå en følelsesstyrt og motsatt. Men med innsikt er det mye lettere å håndtere. Anonymkode: 4a09a...044 Den må jeg lese, takk! 😊 Ts Anonymkode: 76a1c...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #18 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, her var det en som ikke helt vet hva han snakker om 😄 Det er absolutt mulig å kontrollere følelsene i større grad og sjekke inn hos fornuften litt oftere. Det krever mye øvelse over tid og det er viktig å øve når behovet ikke er størst. Det første du kan lære er å legge merke til når det skjer og stoppe opp. La følelsene roe seg før du sjekker inn hos fornuften. Anonymkode: cc5b0...1fe Ja det er nok lettere når det ikke er mest følelser. Krever nok mye øvelse. Jeg har en tendens til å løpe mot målet uten å tenke på hindringer eller se meg for 😅 Ts Anonymkode: 76a1c...1f8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #19 Skrevet 22. september 2021 Er 39 og værre enn noen sinne, men orker ikke være mer snill pike. Sårer noen meg, så stikker jeg tilbake. Da kommer jeg meg videre raskere fordi jeg på en måte dumper dem tilbake. Anonymkode: c767d...de2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #20 Skrevet 22. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er nok lettere når det ikke er mest følelser. Krever nok mye øvelse. Jeg har en tendens til å løpe mot målet uten å tenke på hindringer eller se meg for 😅 Ts Anonymkode: 76a1c...1f8 Da kan jeg anbefale deg når du er rolig nok, til å tenke over hva målet er, hvordan du skal oppnå det og konsekvensene av de alternativene du har ☺️ Å klare å stoppe opp er noe av det vanskeligste synes jeg 😅 Anonymkode: cc5b0...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå