Gå til innhold

Sette inn spiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter lang tids singelliv har jeg kommet i den situasjon at jeg trenger prevensjon igjen. Hormonelle prevensjonsmidler tror jeg er uaktuelt, jeg har brukt p-piller før og var plaget med depresjon den gangen, dessuten får jeg behandling for høyt blodtrykk. Kondomer viser seg å funke dårlig i praksis - dvs. de blir ikke brukt :rodme:

Jeg har hatt spiral tidligere, men fikk den satt inn under narkose i forbindelse med et abortinngrep og hadde derfor ingen plager med innsettingen. Ellers var det problemfritt å bruke den (kobberspiral), med unntak av ganske langvarige menstruasjonsblødninger og smerter i forbindelse med eggløsning.

Det jeg lurer på er egentlig bare hvilke erfaringer dere andre har med innsetting av kobberspiral? Er takknemlig for alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral for ca 7 år siden. Det var ikke vondt å sette den inn, men det var svært ubehagelig i ca to døgn i etterkant.

Skrevet

Satte inn hormonspiral for to uker siden!!!!

og gruet meg :tristbla: Husket ikke hvordan det var,har hatt to før!!!

dette var min tredje,men første hormonspiral.

Tok ut og satte inn samtidig,ut:merket ingen ting og fant den med det samme :)

Inn:et lite stikk av smerte,men helt overkommelig og ingen murringer eller smerter på meg den dagen!Og ingen stor blødning heller!

Super fornøyd!

Skrevet

Jeg synes det var utrolig vondt, og hadde veldig vondt hele den dagen :forvirret: For sikkerhetsskyld, ikke planlegg å gjøre noe særlig den dagen den settes inn.

Skrevet

Jeg synes det var et helvete, men så var jeg jomfru og da.

Skrevet (endret)

Mine er faringer med innsetting av spiral er delte. Som natt og dag for å si det enkelt.

Jeg fikk satt inn kobberspiral ei stund etter jeg fødte, og merket lite av innsettinga. For seks år sia satte jeg så inn hormonspiral etter mange spiralfrie år. Legen plagdes voldsomt. Han brukte lang tid, det var smertefullt, og jeg hadde problemer (bla samleie- og orgasmeforbud) i et par måneder etterpå.

På grunn av den opplevelsen anbefalte legen meg å få jobben gjort i narkose neste gang. Jeg fikk time på gyn for skifte av spiral, og ble enig med gynekologen om å prøve uten narkose. Så snart jeg merket mer ubehag enn jeg likte skulle jeg gi beskjed, og ho ville avbryte og legge meg i narkose.

Vel... Jeg trengte ingen narkose. Jeg kjente jo både at ho fjerna den gamle og satte inn den nye, men smerter var det ikke. Ubehag, ja vel, men ingen smerte.

Hvor vil jeg så med dette?

Hvordan det oppleves å få satt inn en spiral varierer garantert fra kvinne til kvinne, men det meste kommer faktisk an på legen som gjør jobben. Er du redd for smerter eller problemer i forbindelse med innsettingen bør du be om henvisning til gynekolog. Gynekologene (i motsetning til allmennlegene) setter inn spiraler bortimot daglig om ikke mange ganger pr dag, og er eksperter på kvinnens underliv. De vil kunne avgjøre hvorvidt det er "grei skuring" eller om du er en av de kvinnene som bør i narkose.

Endret av Paige
Skrevet

Jeg syns ikke det er vondt i det hele tatt. Bare litt småubehagelig idèt gynekologen min setter den inn. Men en lur ting er: hun ber meg alltid hoste, og det hjelper faktisk. Unngår da "smerten":)

Har kobberspiral på 11. året nå!

Skrevet (endret)

Jeg syns innsetting (og uttaging) av kobberspiral var VONDT, og jeg hadde vondt i magen hele resten av dagen.

Det var noen som fortalte meg at 9 av 10 svimer av, det tror jeg vel var en aldri så liten overdrivelse, men det sier jo litt om at det er smertefullt for mange.

Hvor vondt det gjør avhenger vel mye av din egen smerteterskel, legens dyktighet og om du har født eller ikke.

Endret av (Ursula)
Skrevet
Jeg synes det var et helvete, men så var jeg jomfru og da.

Hmmm.... :roll:

Skrevet
Hva slags lege setter spiral på en jomfru??

Hvorfor ikke?

Personlig fikk jeg det fordi ingenting annet fungerte for å prøve å minske blødninger. Blødde som en gris og fra jeg fikk mensen som 12 åring og til jeg fikk fjernet livmoren som 25 åring var jeg inne til blodoverføring 3 ganger pga blodtap som følge av mensen.

Skrevet

KobberSpiral øker ofte blødningene!

Hormoner minsker! (p-piller/hormonspiral)

Skrevet

Jeg har trang livmorhals (så trang at gynekologen min har anbefalt meg å få blokket den ut, men jeg vegrer meg...), og det var SVÆRT smertefullt å få satt inn hormonspiral. Gynekologen måtte avbryte forsøket og sendte meg på sykehuset hvor jeg fikk lokalbeøvelse. Jeg blødde som en gris av forsøket og fortsatte å blø resten av dagen. Så i bruksanvisningen til hormonspiralen etterpå at spiral helst skal settes inn rett etter mensen mens livmorhalsen fremdeles er myk og mer åpen enn ellers. Det fikk jeg ingen beskjed om på forhånd! Gruer meg til å skifte spiral, tror jeg vil be om å få gjort det under lokalbedøvelse neste gang også. Legen lagde sikkert et sår sist hun prøvde (siden det blødde så fælt og gjorde så vondt), og da er det kanskje arrvev der som gjør det enda vondere?

Skrevet
.Så i bruksanvisningen til hormonspiralen etterpå at spiral helst skal settes inn rett etter mensen mens livmorhalsen fremdeles er myk og mer åpen enn ellers.

Ja, det stemmer.. Jeg fikk satt den i mens jeg hadde mensen (delikat ja..). Ser noen har forklart hvorfor man blir bedt om å hoste, glad jeg ikke visste det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...