Gå til innhold

Naboen er uenig med skillevegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først når vi flyttet inn. Ville naboen ha levegg, skillevegg mellom Vertikalt tomannsboligene. Altså soveromsvinduene våres ser mot hverandre og vi begge ble enig om at litt privatliv burde vi ha. Jeg snakket med de om hvor høy vi tenkte å gå ca 1,8m fra ene enden til den andre. Vinduene i seg selv er ganske høy så vi gikk i fra hvor høy selve vinduene var. Vi ble enig. Vi ordna begge en snekker som tegna opp skissering for oss og vi begge mente på at det kosta litt for å fikse veggen og plattformen. Jeg har en datter på 1 år, så her hastet det med skillevegg og gjerde i og med det er snart vinter. Jeg vil gjerne at barnet mitt skal gå i hagen uten å begynne å gå inn i naboens område.  Jeg har lest litt på byggesøknad om at 1,8m høy 10m lang så lenge jeg er unna 1m fra naboensgrense, men jeg skjønner ikke helt om dette gjelder tomannsboliger som deler samme hagegård og som har blitt enig om felles skillevegg. I hvertfall, pappa fant noen som laget kassene. Og pappa og mannen min gjorde resten. Nå i går kom faren til naboen og mente på at det vi hadde gjort ikke var riktig og vil klage til kommunen. Jeg er helt fortvilet i om med vi ble enig muntlig og det er ingenting skriftlig som sier at vi ble enig om skilleveggen skulle være felles. Skille veggen ble også 13m lang fra ene enden til den andre. 

Så nå lurer jeg bare på om jeg er nødt å rive ned skilleveggen fordi de mener at det ikke ble bra nok?

Nå har de ikke spleiset noe og vi har egentlig gjort alt selv, selv om vi ble enig om en fellesvegg.

Skilleveggen er på naboens side ca 3cm.

Anonymkode: 3f3f9...399

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hagen felles? Eller har dere eiendomsgrense som skiller hagene fra hverandre?

Anonymkode: f4d01...8c3

Skrevet

Kommunen blander seg ikke i privatrettslige avtaler, men hvis man skal sette opp gjerde i tomtegrensen må det være mulig å se gjennom, f.eks. spilegjerde. Det kan være to meter høyt om du vil det. Er den helt tett, er det regler som du beskriver i innlegget ditt. Da må du ha en avtale med naboen. Det er vanskelig å bevise at du fikk lov til å bygge nærmere naboen enn én meter uten å ha det skriftlig. 

Anonymkode: 0e084...f09

Skrevet

Det er en eiendomsgrense. Selve mellomrommet mellom vinduene hans og mine er 6m. Når er det slik at vi har såtte opp en skillevegg som er tett. Den er 1,8m høy og 13m lang. Naboen har nå 2,97m fra vinduene til veggen og jeg har 2,80m. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er en eiendomsgrense. Selve mellomrommet mellom vinduene hans og mine er 6m. Når er det slik at vi har såtte opp en skillevegg som er tett. Den er 1,8m høy og 13m lang. Naboen har nå 2,97m fra vinduene til veggen og jeg har 2,80m. 

Dersom dere har satt opp en tett vegg på 1,8 meter, 13 meter langs eiendomsgrensa, er den satt opp ulovlig uten søknad til kommunen. 

Anonymkode: f4d01...8c3

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en datter på 1 år, så her hastet det med skillevegg og gjerde i og med det er snart vinter. Jeg vil gjerne at barnet mitt skal gå i hagen uten å begynne å gå inn i naboens område

9 hours ago, AnonymBruker said:

Når er det slik at vi har såtte opp en skillevegg som er tett. Den er 1,8m høy og 13m lang

Trenger virkelig den spretne ettåringen en tett skillevegg som er 1,8 meter høy for ikke å gå i naboens hage? 

Det blir jo veldig massiv vegg når den er så høy og tett 

• Liker 4
Skrevet

Bilde?

Anonymkode: 9f57c...ec3

Skrevet

Hva er naboen uenig med skilleveggen i? Er naboen Høyre-velger og skilleveggen er kommunist?

Hvis de krangler for høyt så får du kanskje kjøpe en Ap-skillevegg som du kan plassere mellom dem.

Anonymkode: 23bb5...04e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er naboen uenig med skilleveggen i

*om

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med naboen om dette? Eller kun Pappaen?

Anonymkode: 46c07...4cd

Skrevet

Kan jo tenkes naboen ikke synes veggen ble spesielt pen. Om det var diskusjon om et generelt gjerde, og naboen trodde det var snakk om et luftig spilegjerde på 100-150cm og blir møtt av en massiv tett slurvete utført vegg på 180cm så hagen fremstår innestengt og lite koselig skjønner jeg godt at man kan være skuffet og si seg uenig i resultatet. 

• Liker 4
Skrevet

Flytt. Denne naboen vil bare ha mer og mer uenighet. Ikke verdt å bruke livet ditt på.

Anonymkode: b53d8...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...