Gå til innhold

Er det rasistisk av landet Montenegro å hete Montenegro?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Burde landet Montenegro ha byttet navn? Er navnet rasistisk? Kan det oppfattes som støtende?

Anonymkode: b8f3d...c0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil absolutt si det ja. Montenegro burde blitt canceled etter min mening, sammen med vinen gato negro. Vet vinen er billig, men spenner alltid bein på de som kjøper den på polet. Dårlig råd er ingen unnskyldning for å være rasist! Og hvis hun som måtte operere hofta si leser dette, det fortjente du din rasist!

Anonymkode: 0de9a...5c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Negro betyr svart. Neger betyr også svart. Blanco betyr hvit. Så alt som heter noe med Blanco er heller ikke rasistisk. Folk har jo forskjellige hudfarge, men det er når du påviser at en neger, en gul, hvit eller rød er mindre verdt enn folk med annen farge på huden, da er du rasistisk. 

Det at Trump var orange var ikke grunnen til at han ikke var godt likt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
Morpheus skrev (39 minutter siden):

Det at Trump var orange var ikke grunnen til at han ikke var godt likt. 

Jeg våger påstanden at han var godt likt av de som liker ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet heter ikke Montenegro. Hva deres land heter på andre språk har de liten kontroll over.

(Landet heter Црна Гора, som betyr Svart Fjell, men ser ikke mange som protesterer på det, så lenge det ikke har "negro" i navnet.)

Anonymkode: f2f76...475

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her letes det med lupe etter rasisme. Har du kanskje ikke noe annet å gjøre, som også muligens kunne vært fornuftig og fruktbart? Feilslått besserwisser er aldri en slager

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KjøttOPP skrev (1 minutt siden):

Her letes det med lupe etter rasisme. Har du kanskje ikke noe annet å gjøre, som også muligens kunne vært fornuftig og fruktbart? Feilslått besserwisser er aldri en slager

Eller er det du som biter på agnet?

Anonymkode: 9adad...349

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller er det du som biter på agnet?

Anonymkode: 9adad...349

Avfeier ikke noe før jeg er sikker i min sak, og med det menneskelig "intellekt" som finnes her på jorda, hadde det ikke overrasket meg om noen genuint lurte på en slik filleting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 21.29):

Landet heter ikke Montenegro. Hva deres land heter på andre språk har de liten kontroll over.

(Landet heter Црна Гора, som betyr Svart Fjell, men ser ikke mange som protesterer på det, så lenge det ikke har "negro" i navnet.)

Anonymkode: f2f76...475

Crna Gora med norsk transkripsjon ;) (uttalelse er vel noe i retning av tserna gåra). Det betyr akkurat det samme. Montenegro er nok opprinnelig det italienske navnet på landet, som har spredd seg til å bli brukt også i andre ikke-slaviske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerika kan sies å være i samme posisjon da det også bærer et italienskinspirert navn i store deler av verden. Men det er kanskje bare rasistisk når det gjelder land i Europa? Jeg er helt med på å kalle landet Crna Gora forresten, og kanskje vi kan bli enige om et bedre navn på innbyggerne enn montenegrinere? Jeg hadde blitt mer støtt av å bli kalt det, enn om landet mitt ble kalt Montenegro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...