Gå til innhold

Syk barnepasser eller velferdspermisjon ved operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som er mulig når ektefelle skal opereres? Det gjelder operasjonsdagen og 1-2 dager etter. Har to små barn som trenger tilsyn kontinuerlig og ingen muligheter for barnepass over flere dager. Var heller ikke mulig å utsette operasjonen uten å måtte vente seks-ti måneder på en ny..

Personen som må ta permisjonen jobber borte og sover på jobb.

Anonymkode: c655d...c38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville sagt syk barnepasser. Velferdspermisjon brukes når den som får fri skal ivareta noen som trenger bistand. Her er det snakk om at en ikke har noen til å ivareta barn, eller: at den som var planlagt å ivareta barnet er fraværende grunnet sykdom. Forskjellen er at syk barnepass/barn ofte brukes mer akutt, da man ikke rekker å planlegge. Om du legger inn sykt barn/barnepasser frem i tid kan arbeidsgiver stusse over at du «planlegger sykdom», dermed blir det feil også. Kan du bytte vaktene? Evnt. skaffe barnepasser på kort varsel? 

Jeg ville gått i dialog med arbeidsgiver også avklarer dere derifra :) 

Anonymkode: b5b26...13e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville sagt syk barnepasser. Velferdspermisjon brukes når den som får fri skal ivareta noen som trenger bistand. Her er det snakk om at en ikke har noen til å ivareta barn, eller: at den som var planlagt å ivareta barnet er fraværende grunnet sykdom. Forskjellen er at syk barnepass/barn ofte brukes mer akutt, da man ikke rekker å planlegge. Om du legger inn sykt barn/barnepasser frem i tid kan arbeidsgiver stusse over at du «planlegger sykdom», dermed blir det feil også. Kan du bytte vaktene? Evnt. skaffe barnepasser på kort varsel? 

Jeg ville gått i dialog med arbeidsgiver også avklarer dere derifra :) 

Anonymkode: b5b26...13e

Operasjonen er om to uker, blir kanskje for tidlig å legge det inn nå? Var ingen som kunne bytte vakt og heller ingen mulighet til å barnevakt nå, dessverre.. 
Ja, sikkert lurt, er bare litt redd for hvordan det vil bli hvis de ikke er enige og så legge inn syk barnepasser dagen før..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Operasjonen er om to uker, blir kanskje for tidlig å legge det inn nå? Var ingen som kunne bytte vakt og heller ingen mulighet til å barnevakt nå, dessverre.. 
Ja, sikkert lurt, er bare litt redd for hvordan det vil bli hvis de ikke er enige og så legge inn syk barnepasser dagen før..

For det blir vel alternativet, å gi beskjed om syk barnepasser dagen før, men det setter jo arbeidsgiver i en unødvendig kjip situasjon uten noe særlig tid til å planlegge vikar.

Skrevet

Hør først med arbeidsplassen, kanskje de tilrettelegger arbeidstidene hvis du gir beskjed. Personer som både jobber borte og sover på jobb har gjerne noen flere dager fri enn bare i helgen. Og da går det kanskje an å bytte fridager med noen andre.

Anonymkode: 34fb4...b7d

• Liker 1
Skrevet

Min mann tok 4 dager syktbarn-dager i mai da jeg ble operert. Han sa fra en måned før. Det var ikke noe problem.

Anonymkode: 3036b...e18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mann tok 4 dager syktbarn-dager i mai da jeg ble operert. Han sa fra en måned før. Det var ikke noe problem.

Anonymkode: 3036b...e18

Håper det går an her og. Skikkelig typisk og har ikke råd/ikke sikkert han kan ta ulønnet permisjon heller..

Skrevet

Det er jo ikke noe problem å melde fra i forkant at man skal ta omsorgsdager disse dagene. Det heter omsorgsdager, ikke sykt-barn dager, og er helt rett å bruke i deres situasjon. I 2021 har man jo 20 dager per forelder, så du har vel nok å ta av. 

Bare si ifra nå du. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...