Gå til innhold

Foreldrepenger og lovverk når man er særbo med barnefar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har blitt gravid, men flyttet fra samboeren (barnefar) i august på grunn av jobbsituasjon. Vi bor nå to timer fra hverandre, men han er på besøk her hver helg fra fredag til søndag. 

Spørsmålet mitt er hvordan dette blir når jeg skal søke foreldrepenger? Blir jeg regnet som aleneforsørger da? Skal jeg ha hele foreldrepermisjonen selv? Jeg klarer ikke å finne noe i lovverket rundt denne problemstillingen. 

Vi ønsker selvfølgelig å bo sammen og dette er jo også planen etter hvert, men nå går ikke det fordi den økonomiske situasjonen tilsier at vi begge må ha en jobb å gå til. Som det ser ut nå så blir det en stund til vi får flyttet sammen igjen. 

Endret av Penpotetus
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må jo det primære være å få til at far får hatt permisjon. Han kan vel bo sammen med dere i permisjonen. Da er han ikke på jobb, og trenger ikke bo der jobben hans er.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Brunello skrev (55 minutter siden):

Her må jo det primære være å få til at far får hatt permisjon. Han kan vel bo sammen med dere i permisjonen. Da er han ikke på jobb, og trenger ikke bo der jobben hans er.

Ja, men vil ikke dette da føre til at vi blir regnet som samboere? Dette er uheldig da vi faktisk betaler for to husholdinger selvstendige husholdninger og har separat matbudsjett. Det eneste vi kommer til å betale felles blir jo utgifter som har med barnet å gjøre. Forstår jo selvsagt at han helst skulle hatt permisjon, men enda mer primært er det jo at vi klarer oss økonomisk.

Endret av Penpotetus
Skrevet
Penpotetus skrev (2 minutter siden):

Ja, men vil ikke dette da føre til at vi blir regnet som samboere? Dette er uheldig da vi faktisk betaler for to husholdinger selvstendige husholdninger og har separat matbudsjett. Det eneste vi kommer til å betale felles blir jo utgifter som har med barnet å gjøre. Forstår jo selvsagt at han helst skulle hatt permisjon, men enda mer primært er det jo at vi klarer oss økonomisk.

Hvorfor skal det være uheldig? Så lenge du er sammen med barnets far, er det ingen grunn til at du skal få ytelser som er beregnet på enslige.

• Liker 5
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal det være uheldig? Så lenge du er sammen med barnets far, er det ingen grunn til at du skal få ytelser som er beregnet på enslige.

Selvfølgelig er det det, dersom man ikke bor sammen. Da har man jo mye mer utgifter hva går på husleie, strøm og matbudsjett. Dersom man er samboere så sparer man jo på alt dette. Det er jo en grunn til at enslige får støtte, det er jo nettopp fordi enslige også er alene med disse utgiftene. 

Skrevet
Penpotetus skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det det, dersom man ikke bor sammen. Da har man jo mye mer utgifter hva går på husleie, strøm og matbudsjett. Dersom man er samboere så sparer man jo på alt dette. Det er jo en grunn til at enslige får støtte, det er jo nettopp fordi enslige også er alene med disse utgiftene. 

Grunnen et at man ikke er sammen. Når man er sammen, er det ikke andre skattebetaleres oppgave å betale for hvordan dere ordner livet deres.

• Liker 7
Skrevet
Penpotetus skrev (4 minutter siden):

Her er litt informasjon. 

Hvem kan få stønad til enslig mor eller far?

Du må fylle vilkårene under for å ha rett til stønad som enslig mor eller far:

• Du og barnet må ha vært medlem av folketrygden de tre siste årene.

• Du og barnet må oppholde dere i Norge.

• Du må være ugift, skilt eller separert.

• Du må være alene om omsorgen for barnet.

• Du må ikke ha et forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

• Du må ikke ha samboer.

• Du anses ikke som enslig mor eller far hvis du mottar, eller tidligere har mottatt stønad, til enslig mor eller far og får et nytt barn med samme partner.

• Liker 6
Skrevet

Romkamerater regnes som enslige, selv om de bor i samme bolig. Dette fordi de ikke er sammen/har felles husholdning/utgifter.

Det motsatte gjelder for dere.

Anonymkode: 9209b...5bf

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

Grunnen et at man ikke er sammen. Når man er sammen, er det ikke andre skattebetaleres oppgave å betale for hvordan dere ordner livet deres.

Litt morsomt at du sier det, for om en av oss hadde sluttet i jobben for å flytte sammen og slippe å betale to husholdninger er det nettopp skattepengene som hadde finansiert livsopphold til den som ikke hadde jobb lengre ved dagpenger eller sosialhjelp. Ellers takk for info. 

Skrevet
Penpotetus skrev (1 minutt siden):

Litt morsomt at du sier det, for om en av oss hadde sluttet i jobben for å flytte sammen og slippe å betale to husholdninger er det nettopp skattepengene som hadde finansiert livsopphold til den som ikke hadde jobb lengre ved dagpenger eller sosialhjelp. Ellers takk for info. 

Dersom dere er normalt oppegående, ville dere funnet jobb nær hverandre om dere går inn for det. Mulig ikke drømmejobben for begge, men noe finner man.

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Dersom dere er normalt oppegående, ville dere funnet jobb nær hverandre om dere går inn for det. Mulig ikke drømmejobben for begge, men noe finner man.

Helt tydelig at du ikke er helt realitetsorientert rundt dagens arbeidsmarked iallefall. Er en grunn til at vi måtte flytte fra hverandre, var ikke jobb å få. Men vi er vel ikke normalt oppegående da. Glad jeg ikke er så nedlatende ovenfor andre mennesker som jeg ikke vet noe om ihvertfall 

• Liker 1
Skrevet

Lovverket er ikke tilpasset slike situasjoner. Du har like utgifter som en enslig mor, men ikke de samme rettighetene. Kjipt, men sånn er det dessverre.

Anonymkode: 17e81...afd

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hvilke økonomiske fordeler får man dersom man søker foreldrepenger som enslig?

Eller er det utvidet barnetrygd og overgangsstønad du egentlig vil søke?

Endret av applestories
  • Liker 2
Skrevet
Penpotetus skrev (Akkurat nå):

Helt tydelig at du ikke er helt realitetsorientert rundt dagens arbeidsmarked iallefall. Er en grunn til at vi måtte flytte fra hverandre, var ikke jobb å få. Men vi er vel ikke normalt oppegående da. Glad jeg ikke er så nedlatende ovenfor andre mennesker som jeg ikke vet noe om ihvertfall 

Det er mangel på arbeidskraft mange steder. Arbeidsmarkedet er bra nå. Det er færre arbeidsledige nå enn i 2017. Ikke veldig mange arbeidsledige. Flytter man på seg, vil de fleste klare å få jobb. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lovverket er ikke tilpasset slike situasjoner. Du har like utgifter som en enslig mor, men ikke de samme rettighetene. Kjipt, men sånn er det dessverre.

Takk for et ålreit svar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Når man er sammen med barnets far er vedkommende selvsagt med å betale for barnet.

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er mangel på arbeidskraft mange steder. Arbeidsmarkedet er bra nå. Det er færre arbeidsledige nå enn i 2017. Ikke veldig mange arbeidsledige. Flytter man på seg, vil de fleste klare å få jobb. 

Så flott at du vet dette i teorien. I praksis har det for oss ikke vist seg slik. Jeg har akkurat flyttet på meg for å få jobb.

Brunello skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer ikke. Når man er sammen med barnets far er vedkommende selvsagt med å betale for barnet.

Og når man ikke er sammen med barnets far har man rett på barnebidrag for å kompensere for utgifter til barnet.

Skrevet
Penpotetus skrev (2 minutter siden):

Så flott at du vet dette i teorien. I praksis har det for oss ikke vist seg slik. Jeg har akkurat flyttet på meg for å få jobb.

Og når man ikke er sammen med barnets far har man rett på barnebidrag for å kompensere for utgifter til barnet.

Når manner et par og har barn sammen, har man selvsagt ett hjem. I tillegg har den som jobber utenfor hjemmet en liten hybel. Det blir ikke det samme som å ha to husholdninger. Når du er sammen med barnets andre forelder, betaler man selvsagt mer enn barnebidrag ville medført.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Når manner et par og har barn sammen, har man selvsagt ett hjem. I tillegg har den som jobber utenfor hjemmet en liten hybel. Det blir ikke det samme som å ha to husholdninger. Når du er sammen med barnets andre forelder, betaler man selvsagt mer enn barnebidrag ville medført.

Jeg er ikke TS. Men det som er selvsagt for deg er ikke selvsagt for alle andre. 

Anonymkode: 32b21...d39

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke TS. Men det som er selvsagt for deg er ikke selvsagt for alle andre. 

Anonymkode: 32b21...d39

Det er greit nok. Men da må de betale for å velge slik selv. Ikke dytte regninga over på andre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...