Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #1 Del Skrevet 28. september 2005 Mitt spørsmål (ansatt i sentraladministrasjonen i kommune) er: Mht. pålagt arbeid utover ordinær arbeidstid og mht. pålagt arbeid på kvelder og helger: har man krav på både overtidstillegget (utover vanlig avspasering time for time) og [/u ettermiddags-, kvelds-og helgetilleggene? Eller står det i HTA eller i AML at man kun har krav på bare en av "godene"? Takker for eventuelt svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #2 Del Skrevet 28. september 2005 Kan noen svare på hva forskjellen mellom 1) overtidstillegg og 2) ettermiddag-, kvelds,-og helge/natttillegg er? (Tenker offentlig ansatt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #3 Del Skrevet 28. september 2005 Der jeg jobber får man bare overtidstillegget, og ikke natt-/helgetillegg i tillegg. Dette er også i henhold til tariffen. Ikke dermed sagt at jeg synes det er riktig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #4 Del Skrevet 28. september 2005 Hvis det i kontrakten din/tariffen står at du skal ha UB-tillegg, kan plikter de å både overholde denne kontrakten (UB-tillegget) + overholde arbeidsmiljøloven(Overtidsbetalt). Var oppe i en liknende sak for noen år siden, der jeg ba om overtid siden jeg jobbet lange vakter i helgene. Arbeidsgiver mente da plutselig at jeg jo hadde fått overtidsbetalt i form av UB-tillegget. Dette ville si at jeg ikke skulle få noe mer enn de som jobbet til samme tid, men som ikke hadde jobebt overtid. En rask telefon til LO oppklarte det hele: arbeidsgiver må både overholde en juridisk bindende arbeidskontrakt samtidig som AML skal overholdes. Om dere har avtale om avspasering i stedet for overtid blir, skal du likevel få UB-tillegg. Var dette svar på det du spurte om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #5 Del Skrevet 28. september 2005 HTA sier at du kun har krav på overtidsbetaling. Overtidbetalingen pr time er årslønn delt på 1850 ganget med 1,5 for 50% overtid og ganget med 2 for 100% overtid. Kveldtillegg er 18 kr pr time og lørdags- og søndagstillegg er 23 kr pr time. (Hvis det var det du mente med forskjellen da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2005 #6 Del Skrevet 28. september 2005 Hva er UB-tillegg? (Forkortelsen står for?) Jeg er ikke sikker på hva det er jeg har krav på..i min jobb må man kunne påregne noe helge og kvelds-jobbing (ikke mye) og ikke i turnus eller faste planlagte overtid, annet enn enkelte dager i året der arbeidet vites på forhånd å være på en søndag, en kveld, osv. Jeg jobber i sentraladministrasjonen og har ikke i min arbeidskontrakt (eller i grunnlønn) noen avtale om tillegg av noe slag. Jeg tok det opp nå og de mente at jeg ikke kunne få overtidstillegg og disse tilleggene som heter ettermiddagstillegg, kveldstillegg og helgetillegg (avhengig av når det er ). Da sa jeg at hvis jeg må velge, velger jeg ettermiddag/kveld/helgetillegg. Vi har avspasering time for time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #7 Del Skrevet 29. september 2005 Du får kun helge eller kvelds- og nattillegg, eller overtid som sagt, ikke begge deler. Overtid er helt klart best betalt. Men du får kun overtid hvis du jobber utover en 100% stilling, hvis du har en lavere stilling får du utbetalt vanlig timelønn for merarbeid. Overtid skal bare utbetales hvis det er pålagt overtid. Hvis du skal avspasere overtid kan du bare avspasere så mange timer overtid som du har jobbet, i tillegg skal du ha utbetalt differansen mellom overtidbetalingen og en vanlig timelønn. Her jeg jobber er det ikke vanlig å få noe tillegg selv om jeg skulle velge å jobbe ekstra utover en ettermiddag eller i en helg for å ta unna den jobben som er. Da får jeg kun plusstimer som jeg kan avspasere. Jobber også i sentraladministrasjonen i en kommune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 29. september 2005 #8 Del Skrevet 29. september 2005 Dersom du feks jobber turnus og har vakt en kveld/natt/helg i ordinær turnus, skal du få utbetalt kvelds/natt/helgetillegg. Dersom denne vakten din var en overtidsvakt skal du ha overtidstillegg i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #9 Del Skrevet 29. september 2005 Jeg skjønner ikke helt hva du mener Dilla, men du skal kun ha utbetalt overtiden hvis du jobber overtid en helg eller kveld, ikke kvelds- og nattillegg også. Det vanlige her jeg jobber er at turnusarbeiderne har et fast kvelds- og nattillegg og et fast helgetillegg som de får på sin lønn, hvis de da jobber overtid utover dette får de utbetalt overtid og kun overtid. Bestemmelsen står presisert i HTA § 5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 29. september 2005 #10 Del Skrevet 29. september 2005 Kanskje dette varierer og regulerers gjennom overenskomster for forskjellige yrkesgrupper? Jeg mener at vi gjorde det slik i min forrige jobb, men jeg kan selvflølgelig huske feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #11 Del Skrevet 29. september 2005 Hvis jeg har en ordinær jobb i sentraladministrasjonen som likevel der en må påregne noe kvelds og helgearbeid (pålagt men som en naturlgi del av arbeidsoppgavene) , og jeg har avspaseringsordning, betyr det da at jeg klun har krav opå de vanlige tilleggene (ettermiddag, kveld, og helg) - og ikke overtid? Dere sier det er overtid kun når arbeidet er pålagt og det er utover 100 % jobbing, men jeg har faktisk 200 timer til gode på min fleksi-konto. Jeg blir forvirret....kan jeg be om å få tilleggene tilbakebetalt fra et halvt år tilbake? trådstarter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 29. september 2005 #12 Del Skrevet 29. september 2005 Jeg har fått som Dilla beskriver, men dette var i hjemmesykepleien. Snakk med lønningskontoret. 200 timer i avspasering er de helt sikkert ikke veldig interessert i at du tar ut og hvordan skal du klare det nå i løpet av året? Så lenge det er dokumenterte timer ville jeg pratet med de og prøvd å komme til en enighet. Jobbet også et sted der de ikke gav overtid, kun avspasering, men når vi hadde tøffe perioder og avspaseringen bygget seg opp fikk vi skrive timer for mye av det etter å ha pratet med hun som drev med lønninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #13 Del Skrevet 1. oktober 2005 Det er ikke snakk om å få overtidsbetalt, men om overtidstillegget. Tillegget er noe alle har krav på utover den vanlig avspaseringen time for time. Men får man virkelig bare overtid dersom det er arbeid utover/mer enn 100 %? Hvis man jobber i en kommuneadministrasjon, og har fast gjennom året at den og den søndagen (4 ganger i året) må jobbes, samt andre ting en må stille opp på på kveld eller helg, skal man ikke ha utbetalt et overtidstillegg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #14 Del Skrevet 1. oktober 2005 Hos oss kaller vi det som du kaller for overtidstillegget for differensiert overtid. Det er differansen mellom overtidsbetalingen og en vanlig timelønn. Dette har man krav på hvis man blir pålagt overtid og velger å avspasere denne time for time. Ja du skal bare ha overtid hvis du er pålagt å arbeide utover din 100% stilling, eller pålagt å arbeide mer enn 7,5 timer en dag. Kvelds- og nattillegg og helgetillegg utbetales for ordinært arbeid står det i HTA, så det er mulig du bare har krav på dette dersom du er pålagt å arbeide helger og kveld, men ikke mer enn 100% stilling. Det står diverse bestemmelser i HTA, hvis du vil lese mer finner du HTA her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå