Gå til innhold

Leggetid to barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer hvordan leggerutinen er for de med to små barn i litt ulik alder (0-3 år)? Spesielt når man bare er en person hjemme en kveld/alltid. Ute etter litt praktiske tips 😁 Vi er to, men det hadde vært fint om vi kunne få på plass en rutine slik at en av oss kan legge, da det ofte er møter og ting som skjer på kvelden  

Vi har en 3åring som vil at vi skal lese en bok på senga også sitte inne hos henne til hun sovner (tar som regel 5-15 min) Tidligere kunne vi gå ut etter lesing og si god natt også sovnet hun av seg selv, men så gikk hun over til at vi måtte være der til hun sovnet, ellers blir det mye gråt, og vi vil ikke at hun skal bli usikker. 🤷 Til nå har pappaen tatt legging av eldste og jeg ammet og styrt med litt urolig kveldsbaby, men nå begynner baby å bli mer rolig og vi vil begynne å innføre en god leggerutine der også. Baby sovner på oss etter bussing, synging eller amming, og legges i egen seng på vårt rom, vi øver på å sovne i egen seng men er ikke der ennå. 

Anonymkode: 30530...8dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg er alene med ungene legger jeg først ettåringen, mens fireåringen får se litt mer barne-tv. Det tar omtrent et kvarter. Så legger jeg fireåringen og blir på rommet til hun sovner. Det tar vel 20 minutter med lesing og babling inkludert. 

Anonymkode: e2ea8...bf9

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg er alene med ungene legger jeg først ettåringen, mens fireåringen får se litt mer barne-tv. Det tar omtrent et kvarter. Så legger jeg fireåringen og blir på rommet til hun sovner. Det tar vel 20 minutter med lesing og babling inkludert. 

Anonymkode: e2ea8...bf9

Høres ut som en fin rutine, som sikkert kan passe oss også, takk for at du deler :)

Anonymkode: 30530...8dd

Skrevet

Her har jeg endret strategi flere ganger. Barna har blitt 1,5 og 3,5 nå. 

For tiden er den minste med og følger storesøster inn på sitt rom, vi synger en nattasang og setter på lydbok. Så legger jeg lillesøster. Det blir sånn fordi lillesøster sovner så raskt nå for tiden. Jeg sitter hos henne i 10-15 min. Da har hun ofte sovnet, eller er i halvsøvne, og bruker ikke protestere på at jeg går. Så går jeg inn til den eldste. Noen ganger har hun sovnet, men som regel sitter jeg og stryker henne litt på ryggen før jeg går ut. Storesøster har ofte behov for å prate før leggetid, nå gjør vi det på badet i stedet for i sengen. 

Men leggerutinene har altså variert fordi det har variert hva som har fungert. Nå kan jeg som regel gå før begge har sovnet, men det har vært tider det ikke gikk med noen av dem. En periode la jeg dem sammen inne på mitt rom, dyttet dobbeltsengen inn i et hjørne og la meg midt i med et barn på hver arm og så sovnet de der etter hvert (mannen min har reisejobb, så jeg gjorde det slik de ukene han var borte).  

Anonymkode: c093c...270

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...