Gå til innhold

Kan men stille krav til uføretrygdede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en rødvinskveld med veninner i går, og da løser vi alle "verdensproblemene" og i går var temaet uføretrygdede, arbeidsløse og andre som mottar sosial stønad.

Kan vi stille krav til dem. Kan vi kreve at de gjør en innsats for sammfunnet?? Vet det er en grunn for at de alleraller fleste er havnet i den situasjonen de er i, men det bør og skal jo være plass til dem i samfunnet fordet.

Kan man si at for å få uføretrygd ol, så man man stille opp på x antall timer sammfunnstjenste i uken/mnd?? Eks. handle for en gammel dame, plukke søppel i parken, fjerne tagging, besøke en i fengsel, sosialsere en innvandrer osv....

Det finnes utallige oppgaver de allerfleste er i form til å greie, og som kan styres etter dagsform ol. Vil ikke de allerfleste sette pris på at det er bruk for dem? Det er jo ikke snakk om 7,5 t arbeid 5 dager i uken, men kanskje 1-2 timer i uken. Bør man ikke begynne å se på det som en ubrukt ressurs...

Hva mener dere??

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har søkt uføretrygd. Men om noen har bruk for meg som en ressurs likevel vil jeg være glad for det. Men, du bruker ordet krav. Til ordet krav står det vel også oppgaver som må gjøres? Hvis noen skulle krevd at jeg handlet for en gammel dame ville jeg blitt dårlig bare av at det ble stilt som krav.

Skrevet
Hadde en rødvinskveld med veninner i går, og da løser vi alle "verdensproblemene" og i går var temaet uføretrygdede, arbeidsløse og andre som mottar sosial stønad.

Kan vi stille krav til dem. Kan vi kreve at de gjør en innsats for sammfunnet?? Vet det er en grunn for at de alleraller fleste er havnet i den situasjonen de er i, men det bør og skal jo være plass til dem i samfunnet fordet.

Kan man si at for å få uføretrygd ol, så man man stille opp på x antall timer sammfunnstjenste i uken/mnd?? Eks. handle for en gammel dame, plukke søppel i parken, fjerne tagging, besøke en i fengsel, sosialsere en innvandrer osv....

Det finnes utallige oppgaver de allerfleste er i form til å greie, og som kan styres etter dagsform ol. Vil ikke de allerfleste sette pris på at det er bruk for dem? Det er jo ikke snakk om 7,5 t arbeid 5 dager i uken, men kanskje 1-2 timer i uken. Bør man ikke begynne å se på det som en ubrukt ressurs...

Hva mener dere??

Hvorfor stoppe der? Jeg synes at alle som ikke har 100% stilling kan utføre endel slike oppgaver når de alikevel har tid til overs. Vi må utnytte de ressurser vi har her i landet.

Skrevet (endret)

Tanken er god. Bortsett fra at uføretrygdede er ufrøretrygdede nettopp fordi de er syke. De som har noe arbeidskapasitet, får redusert trygd og jobber deretter.

Endret av GrønnSky
Gjest Bellatrix
Skrevet
Tanken er god. Bortsett fra at uføretrygdede ufrøretrygdede nettopp fordi de er syke. De som har noe arbeidskapasitet, får redusert trygd og jobber deretter.

Nettopp. Det er ikke bare å stille krav til noen som faktisk ikke kan jobbe.

Skrevet

Også er det det at formen er så forskjellig. De fleste vil gjøre nytte for seg, men med en form som er varierende, blir det vanskelig med en fast ordning.

Skrevet

Jeg synes man faktisk bør skille mellom trygdede og sosialklienter. Trygdede har gjerne en årsak til at de går på trygd, nemlig at de IKKE kan utføre normalt arbeid (og hvem skal sette grensen for hvem som er "syk nok" til å få slippe?). Arbeidsledige bør vel helst konsentrere seg om å komme i relevant lønnet arbeid, mens sosialklienter gjerne er en gruppe som faller mellom to stoler.

A-trygd og uføretrygd er en rettighet man har opparbeidet seg gjennom sitt bidrag til samfunnet, mens sosialstønad er siste utvei for dem som ikke har andre alternativer. Kanskje er jeg naiv på dette området, men jeg vil ikke synes det er urimelig å stille krav til langtidsmottakere av sosialhjelp ang. innsats, men jeg er heller skeptisk til at det tilsvarende skal gjelde trygdede.

Skrevet (endret)
""Bortsett fra at uføretrygdede er ufrøretrygdede nettopp fordi de er syke. De som har noe arbeidskapasitet, får redusert trygd og jobber deretter
Endret av Ayam
Skrevet

Kanskje er jeg naiv på dette området, men jeg vil ikke synes det er urimelig å stille krav til langtidsmottakere av sosialhjelp ang. innsats, men jeg er heller skeptisk til at det tilsvarende skal gjelde trygdede.

Det er jeg enig i. :) Kanskje arbeidserfaring/trening kan hjelpe personen tilbake til arbeidsmarketdet igjen.

Skrevet

Selv har jeg gått på rehabiliteringspenger 1 år fordi jeg var syk, men med veldig varierende form, jeg hadde vært veldig glad for og ha noe meningsfyllt og gjøre i de gode periodene.

Nå går jeg på attføring og går deltid på skole, det er deilig og endelig ha noe og gjøre. Og selv om jeg fortsatt er syk håper jeg at jeg aldri blir så syk igjen at jeg ikke kan jobbe noe.

De jeg kjenner som er trygdede jobber svart ved siden av alle sammen, noe jeg mener er veldig galt, for da kunne de evt hatt en liten ekstra jobb ved siden av istedenfor og snylte. Nå tror jeg virkelig ikke alle trygdede snylter da, er bare jeg som har vært litt uheldig med svigerfamilien.

Skrevet
A-trygd og uføretrygd er en rettighet man har opparbeidet seg gjennom sitt bidrag til samfunnet, mens sosialstønad er siste utvei for dem som ikke har andre alternativer.

Har bare lyst til å rette litt på det du skrev: Jeg har arbeidet i mange år, men tilslutt ble helsa så dårlig at jeg måtte søke om uføretrygd. Det er en lang prosess, alt skal prøves (og det er riktig synes jeg). Tilslutt hadde jeg prøvd det jeg fikk tilbud om (+ noe jeg selv foreslo) og søkte om uføretrygd. Det lokale trygdekontoret sa nei, og siden jeg nå hadde brukt opp alle rettighetene jeg hadde på tilskudd, var eneste løsningen sosialkontoret (mat må en ha selvom en er syk).

I hvilken flokk mener du jeg havner da? Og vi er mange i denne flokken.

Jeg hadde altså opparbeidet meg rettigheter, men disse tar faktisk slutt etter en tid. Regner med at du ikke regner meg og de andre som havner i den situasjonen i noen annen gruppe enn de som du nevner som har opparbeidet seg rettigheter?

Nå gikk fylkestrygdekontoret i mot det lokale kontoret, så jeg fikk uføretrygd, men jeg tenker med gru på hva om de hadde sagt nei også! For syk til å jobbe, men ikke riktige diagnoser for trygdekontoret (ja sånn er det faktisk!).

Håper ingen av dere noen gang kommer i den situasjonen!

Skrevet
I hvilken flokk mener du jeg havner da?  Og vi er mange i denne flokken.

Jeg hadde altså opparbeidet meg rettigheter, men disse tar faktisk slutt etter en tid.  Regner med at du ikke regner meg og de andre som havner i den situasjonen i noen annen gruppe enn de som du nevner som har opparbeidet seg rettigheter?

Nå tenkte jeg selvsagt svart-hvitt i svaret mitt overfor, selv om jeg er fullt klar over at virkeligheten ikke er sånn. Men poenget mitt er rett og slett at jeg synes det er betenkelig å "kreve" på den måten som hovedinnlegger foreslår.

Skrevet

Jeg synes det er kjipt a man skal la sosialklientene ta søppelplukkejobben fra de psykisk funksjonshemmede som gjør det her i byen. Veldig mange sosialklienter skulle også vært i behandling og fått hjelp selv, så jeg har mine tvil om at mange av dem er så veldig egnet til å hjelpe andre på måter som foreslås her, men for all del kan man jo prøve å sende etpar heroinister hjem til de eldre for å se om det hjelper på et eller annet. Kanskje det kan gi noen skattebetalere og slitere fred i sjelen om ikke annet? Jeg synes heller at man skal hjelpe de sosialklientene som har litt ressurser og utsikter til å f.eks få en utdanning. Det er bra samfunnsøkonomi i mine øyne, ikke det at de skal plukke søppel eller lignende. Mange kan også med fordel slutte å slenge sølet sitt overalt slik at vi slipper å vasse i søppel.

Det finnes faktisk søppelkasser rundt om.

Skrevet
Jeg synes det er kjipt a man skal la sosialklientene ta søppelplukkejobben fra de psykisk funksjonshemmede som gjør det her i byen.  Veldig mange sosialklienter skulle også vært i behandling og fått hjelp selv, så jeg har mine tvil om at mange av dem er så veldig egnet til å hjelpe andre på måter som foreslås her, men for all del kan man jo prøve å sende etpar heroinister hjem til de eldre for å se om det hjelper på et eller annet.  Kanskje det kan gi noen skattebetalere og slitere fred i sjelen om ikke annet?  Jeg synes heller at man skal hjelpe de sosialklientene som har litt ressurser og utsikter til å f.eks få en utdanning.  Det er bra samfunnsøkonomi i mine øyne, ikke det at de skal plukke søppel eller lignende.  Mange kan også med fordel slutte å slenge sølet sitt overalt slik at vi slipper å vasse i søppel.

Det finnes faktisk søppelkasser rundt om.

:enig:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Tanken er god. Bortsett fra at uføretrygdede er ufrøretrygdede nettopp fordi de er syke. De som har noe arbeidskapasitet, får redusert trygd og jobber deretter.

Nettopp. Og mange som går på sosialkontoret er også syke mennesker som ikke kan jobbe, men som desverre ikke har blitt fanget opp av systemet noe annet sted.

Og det er allerede slik at de som går på sosialen og som har mulighet til å jobbe blir plassert i ulike jobbklubb-opplegg, hvor målet er at de skal ut i arbeid igjen. Og for å være helt ærlig, jeg synes det er bedre at disse menneskene bruker tida si på å finne en jobb og bli selvhjulpen, enn at de skal bruke opp tida si på å jobbe gratis for sosialstønaden.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Og en ting til, hvordan skal man da gjøre det dersom dette "kravet" ikke blir oppfylt? Ta fra folk sosialstønaden, slik at de ikke får penger til mat og blir kastet hjemmefra og havner på gata? Er det noe som hører hjemme i "verdens beste land å bo i"? Når vi fra før av har sosiale satser som ligger langt under minimum av det SIFO mener man må ha for å overleve i dagens Norge? Tror ikke dette forslaget er helt gjennomtenkt...

Skrevet

krav er en ting, tilbud er noe annet.

I sverige har de fremdeles en del arbeidsplasser for folk som ikke takler vanlig arbeid. Ikke i spesialbedrifter som her hjemme, men rundt omkring i "normale" bedrifter og på offentlige kontorer.

I Russland har de også beholdt en del av det gamle systemet. Et sted jeg var hadde de til enhver tid 3 gamle damer som satt og drakk te. Hvis det begynte å brenne skulle de trykke på en knapp slik at vakta kunne komme og tilkalle brannvesenet. Andre arbeidsoppgaver hadde de ikke :)

Dette koster selvsagt en del, men man sparer mye i sosialstønad og medisiner siden folk holder seg friskere når de kommer seg ut blant folk og har et formål med dagene. Men hvis man har dette systemet kan man ikke klage over høye utgifter til offentlig byråkrati!

Skrevet

JAAAAA!!!!! Man bør stille krav!

Men i dette landet, ultrasosialistisk langt inn i grunnvollene, skal man ikke stille krav til noen som ikke kommer og ber om det selv. Alle skal behandles så pent og strykes med hårene uansett. Ikke minst skal tydeligvis alle ha lik lønn for arbeid som definitivt ikke er likt. Utdanning gir nærmest null i uttelling når det gjelder lønn, tydeligvis skal det helst være slik at sosialklienten og statsministeren har like mye betalt.

Nei, takke meg til å begynne å stille krav til de som mottar mine skattepenger, og belønne de som faktisk gjør nytte for seg her i samfunnet.

Puuh, en liten utblåsning der ja... ;)

Skrevet
JAAAAA!!!!! Man bør stille krav!

Men i dette landet, ultrasosialistisk langt inn i grunnvollene, skal man ikke stille krav til noen som ikke kommer og ber om det selv. Alle skal behandles så pent og strykes med hårene uansett. Ikke minst skal tydeligvis alle ha lik lønn for arbeid som definitivt ikke er likt. Utdanning gir nærmest null i uttelling når det gjelder lønn, tydeligvis skal det helst være slik at sosialklienten og statsministeren har like mye betalt.

Nei, takke meg til å begynne å stille krav til de som mottar mine skattepenger, og belønne de som faktisk gjør nytte for seg her i samfunnet.

Puuh, en liten utblåsning der ja... ;)

Uarghhh... så mye bullshit i ett innlegg. Vil du påstå at statsministeren og en sosialklient har like mye å leve for? Kunnskapsløsheten lenge leve. Det stilles store krav i samfunnet til produktivitet og effektivitet. Ikke alle klarer å henge med i svingene, og ramler utenfor av mange ulike grunner. De blir da fanget opp av et sikkerhetsnett (de fleste) som det er bred politisk enighet om her i landet. Det stilles mange krav til søkere av ytelser og tjenester, og ordningene er skjerpet inn de senere årene. Orienter deg litt før du gjør lettvinte politikerfakter over kompliserte spørsmål....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...