AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Fagforeningen forhandler på vegne av deg. Kan forhandlingen medføre at lønnen din i det hele tatt ikke blir regulert? Er det noen som har opplevd dette? Anonymkode: 9a0e5...e5d
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Din fagforening er til for å hjelpe deg. Medlemskap i en fagforeningen burde være en prinsippsak heller enn for at du skal tjene på det. Husk at grunnen til at vi har et ryddig arbeidsliv og den norske-modellen er på grunn av fagforeninger - ikke tro at din arbeidsgiver er din venn på samme måte som en leder ikke er din venn, men heller der for å representere arbeidsgivers interesser. I et forvaltningsorgan trenger du ikke være medlem av fagforeningen for å kunne få lønnsøkning. Du vil kunne få en økning i samme kvote som for fagforeningen LO selv om du ikke er organisert. For å forhandle lønn utenfor felles-modellen må du imidlertid ha en representant fra en fagforening for å forhandle for deg, ellers blir du ikke å få mer enn det som forhandles "for alle" Er det statsforetak/statsaksjeselskap så er det "individuell avlønning" lignende de private hvor spesielt i kunnskapsorganisasjoner med høy representasjon av Akademikerne/NITO forhandler frem en ekstra pott til deres organiserte ansatte. Her er det viktigste hvor mye din leder liker deg og hva de krysser av for under sin lønnsvurdering av hver enkelt ansatt, og det bestemmer om du får mer eller mindre lønn i en felles %-økning for alle. Dvs. Ved dårlig presentasjon kan du faktisk justeres ned i lønnsøkningen og du stiller veldig dårlig i dette tilfellet om du ikke er fagorganisert. Det er også viktig at din representant ivaretar dine interesser og er flink til å forhandle din lønn. Hos private? Vel, gjør hva du vil siden de kan sette lønna som de vil. Med en fagforening kan du få informasjon om lønna til dine kolleger, samt hva lønnsnivået ligger på i din bedrift. De vil selvfølgelig også forhandle for deg eller være behjelpelig her. Husk også at det er så mye mer enn bare lønnsforhandlinger. Du får fradrag på skatten siden det er politisk forhandlet at staten ønsker at vi skal være medlem av fagforeninger (lite, men noe), du får rimeligere lån, forsikringer, osv. Du får et vern med advokater og spesial hjelp til forskjellige situasjoner på jobb og omså på privaten også i noen tilfeller. Dette er viktig at du sjekker ut før du velger fagforening. F.eks. LO tar 1.2% brutto av lønnen din, som vil si at jo mer du tjener jo mer skal fagforeningen ha, men for eksempel NITO har en fast sum for alle. Fagforbundet er kjent som politisk aktiv og donerer bl.a. masse penger til Arbeiderpartiet sitt valgkamp, så er du ikke så fan av det så ville jeg styrt langt unna den foreningen. Det er også mange jeg ikke har nevnt i denne posten som Unio, YS, osv. Anonymkode: 24f64...0c3 4
Gjest Airman Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Din fagforening er til for å hjelpe deg. Medlemskap i en fagforeningen burde være en prinsippsak heller enn for at du skal tjene på det. Husk at grunnen til at vi har et ryddig arbeidsliv og den norske-modellen er på grunn av fagforeninger - ikke tro at din arbeidsgiver er din venn på samme måte som en leder ikke er din venn, men heller der for å representere arbeidsgivers interesser. I et forvaltningsorgan trenger du ikke være medlem av fagforeningen for å kunne få lønnsøkning. Du vil kunne få en økning i samme kvote som for fagforeningen LO selv om du ikke er organisert. For å forhandle lønn utenfor felles-modellen må du imidlertid ha en representant fra en fagforening for å forhandle for deg, ellers blir du ikke å få mer enn det som forhandles "for alle" Er det statsforetak/statsaksjeselskap så er det "individuell avlønning" lignende de private hvor spesielt i kunnskapsorganisasjoner med høy representasjon av Akademikerne/NITO forhandler frem en ekstra pott til deres organiserte ansatte. Her er det viktigste hvor mye din leder liker deg og hva de krysser av for under sin lønnsvurdering av hver enkelt ansatt, og det bestemmer om du får mer eller mindre lønn i en felles %-økning for alle. Dvs. Ved dårlig presentasjon kan du faktisk justeres ned i lønnsøkningen og du stiller veldig dårlig i dette tilfellet om du ikke er fagorganisert. Det er også viktig at din representant ivaretar dine interesser og er flink til å forhandle din lønn. Hos private? Vel, gjør hva du vil siden de kan sette lønna som de vil. Med en fagforening kan du få informasjon om lønna til dine kolleger, samt hva lønnsnivået ligger på i din bedrift. De vil selvfølgelig også forhandle for deg eller være behjelpelig her. Husk også at det er så mye mer enn bare lønnsforhandlinger. Du får fradrag på skatten siden det er politisk forhandlet at staten ønsker at vi skal være medlem av fagforeninger (lite, men noe), du får rimeligere lån, forsikringer, osv. Du får et vern med advokater og spesial hjelp til forskjellige situasjoner på jobb og omså på privaten også i noen tilfeller. Dette er viktig at du sjekker ut før du velger fagforening. F.eks. LO tar 1.2% brutto av lønnen din, som vil si at jo mer du tjener jo mer skal fagforeningen ha, men for eksempel NITO har en fast sum for alle. Fagforbundet er kjent som politisk aktiv og donerer bl.a. masse penger til Arbeiderpartiet sitt valgkamp, så er du ikke så fan av det så ville jeg styrt langt unna den foreningen. Det er også mange jeg ikke har nevnt i denne posten som Unio, YS, osv. Anonymkode: 24f64...0c3 Enig der, og vil tilføye at ved å være medlem så slipper en å bli mobbet og utstøtt på arbeidsplassen, som gratispassasjer.
Whistler Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Airman skrev (5 minutter siden): Enig der, og vil tilføye at ved å være medlem så slipper en å bli mobbet og utstøtt på arbeidsplassen, som gratispassasjer. Dette er et seriøst problem blant en gruppe mennesker som snakker med store ord om solidaritet og det å stå sammen. Til TS. Det er ikke sikkert du umiddelbart går i pluss hvert år, men jeg liker å tro at man på sikt, gjennom sitt medlemskap, har langt flere fordeler enn ulemper og at det betaler seg, ikke bare gjennom mer lønn, men også andre fordeler.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Alle tjener kanskje ikke på det i rene kroner og øre, det kommer an på hvilken fagforening og hvilke goder som er fremforhandlet. Samtidig kan det bli dyrt den dagen det skulle oppstå en alvorlig konflitk på arbeidsplassen og du trenger bistand. Det kan bli dyrt å stå alene der man må engasjere advokat privat. Anonymkode: 1e147...75e 1
Gjest Airman Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Whistler skrev (1 minutt siden): Dette er et seriøst problem blant en gruppe mennesker som snakker med store ord om solidaritet og det å stå sammen. Til TS. Det er ikke sikkert du umiddelbart går i pluss hvert år, men jeg liker å tro at man på sikt, gjennom sitt medlemskap, har langt flere fordeler enn ulemper og at det betaler seg, ikke bare gjennom mer lønn, men også andre fordeler. TS forventer i åpningsinnlegget at forhandlinger alltid vil gå i pluss.. Hvis det var så enkelt så... Forhandlinger er ingen bankgaranti
Gjest Alterego666 Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Lønner det seg å fullverdiforsikre huset ditt? Samme spørsmål. 99 av 100 år er svaret nei. I tillegg: -Fagforeningene jobber sentralt for å sikre dine sosiale rettigheter -Fagforeningene jobber sentralt for å utvikle din profesjon -Fagforeningene representerer deg i styret i virksomheten din -Du har ikke lyst til å være en freerider
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Din fagforening er til for å hjelpe deg. Medlemskap i en fagforeningen burde være en prinsippsak heller enn for at du skal tjene på det. Husk at grunnen til at vi har et ryddig arbeidsliv og den norske-modellen er på grunn av fagforeninger - ikke tro at din arbeidsgiver er din venn på samme måte som en leder ikke er din venn, men heller der for å representere arbeidsgivers interesser. I et forvaltningsorgan trenger du ikke være medlem av fagforeningen for å kunne få lønnsøkning. Du vil kunne få en økning i samme kvote som for fagforeningen LO selv om du ikke er organisert. For å forhandle lønn utenfor felles-modellen må du imidlertid ha en representant fra en fagforening for å forhandle for deg, ellers blir du ikke å få mer enn det som forhandles "for alle" Er det statsforetak/statsaksjeselskap så er det "individuell avlønning" lignende de private hvor spesielt i kunnskapsorganisasjoner med høy representasjon av Akademikerne/NITO forhandler frem en ekstra pott til deres organiserte ansatte. Her er det viktigste hvor mye din leder liker deg og hva de krysser av for under sin lønnsvurdering av hver enkelt ansatt, og det bestemmer om du får mer eller mindre lønn i en felles %-økning for alle. Dvs. Ved dårlig presentasjon kan du faktisk justeres ned i lønnsøkningen og du stiller veldig dårlig i dette tilfellet om du ikke er fagorganisert. Det er også viktig at din representant ivaretar dine interesser og er flink til å forhandle din lønn. Hos private? Vel, gjør hva du vil siden de kan sette lønna som de vil. Med en fagforening kan du få informasjon om lønna til dine kolleger, samt hva lønnsnivået ligger på i din bedrift. De vil selvfølgelig også forhandle for deg eller være behjelpelig her. Husk også at det er så mye mer enn bare lønnsforhandlinger. Du får fradrag på skatten siden det er politisk forhandlet at staten ønsker at vi skal være medlem av fagforeninger (lite, men noe), du får rimeligere lån, forsikringer, osv. Du får et vern med advokater og spesial hjelp til forskjellige situasjoner på jobb og omså på privaten også i noen tilfeller. Dette er viktig at du sjekker ut før du velger fagforening. F.eks. LO tar 1.2% brutto av lønnen din, som vil si at jo mer du tjener jo mer skal fagforeningen ha, men for eksempel NITO har en fast sum for alle. Fagforbundet er kjent som politisk aktiv og donerer bl.a. masse penger til Arbeiderpartiet sitt valgkamp, så er du ikke så fan av det så ville jeg styrt langt unna den foreningen. Det er også mange jeg ikke har nevnt i denne posten som Unio, YS, osv. Anonymkode: 24f64...0c3 Tusen takk for ett godt svar. Jeg er helt ny på dette området. Jeg er kun interessert å snakke om lønnsutvikling når det gjelder fagforening. Selvfølgelig har jeg bidratt med fagforeningskontingent hvert år, og lønnen min har vært stille nå (ingen lønnsøkning), mens uorganiserte har fått det. Jeg jobber i privat sektor og føler ikke fagforeningen gjør noe som helst. Nå forstår jeg at det er arbeidsgiver som bestemmer uavhengig om du er fagorganisert eller ikke. Da kan man personlig få ingen lønnsøkning, mens andre får lønnsøkning. Selvom frontfagsmodellen får 2,7 % så får du 0. Slikt det skjer hos meg. Anonymkode: 9a0e5...e5d
Gjest Alterego666 Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg jobber i privat sektor og føler ikke fagforeningen gjør noe som helst. Nå forstår jeg at det er arbeidsgiver som bestemmer uavhengig om du er fagorganisert eller ikke. Da kan man personlig få ingen lønnsøkning, mens andre får lønnsøkning. Selvom frontfagsmodellen får 2,7 % så får du 0. Slikt det skjer hos meg. Det kan være at din lokale forening er dårlige forhandlere. Det kan også være at arbeidsgiver vil sende et signal om at det lønner seg å ikke være organisert. Begge deler er veldig uheldig og utfordrende. Du har min sympati.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for ett godt svar. Jeg er helt ny på dette området. Jeg er kun interessert å snakke om lønnsutvikling når det gjelder fagforening. Selvfølgelig har jeg bidratt med fagforeningskontingent hvert år, og lønnen min har vært stille nå (ingen lønnsøkning), mens uorganiserte har fått det. Jeg jobber i privat sektor og føler ikke fagforeningen gjør noe som helst. Nå forstår jeg at det er arbeidsgiver som bestemmer uavhengig om du er fagorganisert eller ikke. Da kan man personlig få ingen lønnsøkning, mens andre får lønnsøkning. Selvom frontfagsmodellen får 2,7 % så får du 0. Slikt det skjer hos meg. Anonymkode: 9a0e5...e5d Er det tariffavtale som dekker en minimums lønnsøkning hos dere? Hvis det er det, så har ikke arbeidsgiver lov til å gi nulløkninger. Anonymkode: 1e147...75e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Alterego666 skrev (1 time siden): Lønner det seg å fullverdiforsikre huset ditt? Samme spørsmål. 99 av 100 år er svaret nei. I tillegg: -Fagforeningene jobber sentralt for å sikre dine sosiale rettigheter -Fagforeningene jobber sentralt for å utvikle din profesjon -Fagforeningene representerer deg i styret i virksomheten din -Du har ikke lyst til å være en freerider Helt enig forsåvidt. Men, jeg har også opplevd behov for bistand uten at det skjer noe. Dette fra stor forening. Så.....de 700 jeg betalte hver måned føltes litt bortkasta da. Anonymkode: d7304...0be
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 Jeg sparer inn medlemskapet mitt på rabatterte forsikringer og lav boliglånsrente. De gir meg interessante foredrag og tilgang på rabattert etterutdanning. Og i tillegg har jeg en trygghet i ryggen om noe skulle skje. Så ja, jeg er veldig fornøyd som Teknamedlem. Anonymkode: 005a7...a5d
Gjest Alterego666 Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Helt enig forsåvidt. Men, jeg har også opplevd behov for bistand uten at det skjer noe. Dette fra stor forening. Så.....de 700 jeg betalte hver måned føltes litt bortkasta da. Anonymkode: d7304...0be Det forstår jeg. Det må være bittert.
ajarRun Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 Fagforeningen min vil tvinge meg til å nesten ikke jobbe, og å få betalt 75% av det jeg tjener nå. Ser ikke helt poenget... Dessuten klarer de ikke å lage en tariff for min bransje...
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 Bortkasta for min del. Anonymkode: dc4fc...f2d
robot91 Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 Nei. De er dårlige til å forhandle.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Bortkasta for min del. Anonymkode: dc4fc...f2d Hvorfor? robot91 skrev (44 minutter siden): Nei. De er dårlige til å forhandle. Vil det si at du ikke får noen lønnsjustering i det hele tatt? Anonymkode: 9a0e5...e5d
robot91 Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor? Vil det si at du ikke får noen lønnsjustering i det hele tatt? Anonymkode: 9a0e5...e5d Jo, men man har noe som heter inflasjon. Mitt lørdagstillegg ble faktisk dårligere etter forhandlingene fordi jeg jobber kun til kl. 15.00 og aldri etter 18.00 på lørdager (butikk).
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det tariffavtale som dekker en minimums lønnsøkning hos dere? Hvis det er det, så har ikke arbeidsgiver lov til å gi nulløkninger. Anonymkode: 1e147...75e Jeg vet ikke om tariffavtalen dekker minimum lønnsøkninger. Hvordan finner jeg det ut? Anonymkode: 9a0e5...e5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå