AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Var med venninnegjengen i går. De skulle møte min 6 mnd gamle baby. Og jeg føler at man må vokte hva man sier fordi nå i dag er det så mye som ikke er greit. Jeg sier jeg ikke ammer og syns det er litt deilig og de begynner å snakke om hvor viktig morsmelk er og hvor mye bedre det er en erstatning, men sier at jeg er heldig for da kan jeg ta meg et glass vin, da svarer jeg at det hadde jeg nok gjort uansett fordi det er ikke farlig med vin til mat og amming, da svarer ingen og jeg føler dømmingen. Så sier jeg at babyen min liker å se på tv og hvis han får øye på tven mens han leker på gulvet så prøver han å strekke hodet for å få et glimt, da får jeg til svar at jeg burde slå av tven. Også er det småkommentrer hele tiden, om måten han får flaske på, om at han sikler og kanskje jeg burde hente en smekke, om han allerede har begynt å smake mat for det var tidlig.. Nå høres det ut som dette var mye av kvelden og det er det forsåvidt ikke, men jeg blir så sliten av følelsen av at folk følger sånn med meg nå som jeg har et barn. Er redd for å bære han feil, legge han feil eller sette en ned feil. Og det er ikke bare med venner, men med foreldre og svigerforeldre som alle har en mening om babyen er for varm eller kald. Er det flere som føler på dette? Anonymkode: 79deb...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 For noen idiot-folk du kjenner, unnskyld meg. Jeg har ikke fått noen slike kommentarer, jeg har en gutt på 2,5 år nå. Håper du klarer å se forbi det, det er ikke greit i det hele tatt. Anonymkode: d733c...d11 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Med førstemann fikk jeg mye sånt, og det plaget meg. Med andremann ble det mindre av sånt, og samtidig sto jeg mer støtt i mine meninger om hvordan ting skulle gjøres. Egentlig tenker jeg det er best å fortelle så lite som mulig, for da blir det ikke så mye for folk å kritisere... Anonymkode: cfddb...7d4
~white lady~ Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Du høres ut som en ung førstegangsmor? Mange liker å komme med råd og tips, og kanskje spesielt hvis man oppfatter en viss usikkerhet hos den nye forelderen. Man må jo lære å være en forelder, og det innebærer bl a å høre på råd fra de rundt seg- som vil barnets beste. (Ikke alle råd er gode, og barn er forskjellige, men generelt sett.) Alkohol og amming hører i utg.punket ikke sammen forresten. En liten prosentdel går over i morsmelka, men hovedårsaken til at det frarådes er grunnet påvirkningen, og dette senser barnet. Man blir også mindre sensitiv ovenfor barnets signaler. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Kenelz skrev (14 minutter siden): Si ifra! AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For noen idiot-folk du kjenner, unnskyld meg. Jeg har ikke fått noen slike kommentarer, jeg har en gutt på 2,5 år nå. Håper du klarer å se forbi det, det er ikke greit i det hele tatt. Anonymkode: d733c...d11 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Med førstemann fikk jeg mye sånt, og det plaget meg. Med andremann ble det mindre av sånt, og samtidig sto jeg mer støtt i mine meninger om hvordan ting skulle gjøres. Egentlig tenker jeg det er best å fortelle så lite som mulig, for da blir det ikke så mye for folk å kritisere... Anonymkode: cfddb...7d4 Har sagt i fra noen ganger, men de bare smiler forsiktig og nipper til kaffen. Kanskje ikke de beste vennene på dette punktet😅 Jeg er kanskje litt usikker i rollen selv så lar meg kanskje påvirke litt mye. Må vel forsøke å bry meg litt mindre ~white lady~ skrev (3 minutter siden): Du høres ut som en ung førstegangsmor? Mange liker å komme med råd og tips, og kanskje spesielt hvis man oppfatter en viss usikkerhet hos den nye forelderen. Man må jo lære å være en forelder, og det innebærer bl a å høre på råd fra de rundt seg- som vil barnets beste. (Ikke alle råd er gode, og barn er forskjellige, men generelt sett.) Alkohol og amming hører i utg.punket ikke sammen forresten. En liten prosentdel går over i morsmelka, men hovedårsaken til at det frarådes er grunnet påvirkningen, og dette senser barnet. Man blir også mindre sensitiv ovenfor barnets signaler. Jeg er 27 så ikke så ung, men førstegangs ja. Fyll/beruselse og barn hører ikke sammen, det er vel alle enig i. Men jeg blir ikke påvirket av et glass vin til maten og det blir hvertfall ikke melken 😉 Anonymkode: 79deb...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er 27 så ikke så ung, men førstegangs ja. Fyll/beruselse og barn hører ikke sammen, det er vel alle enig i. Men jeg blir ikke påvirket av et glass vin til maten og det blir hvertfall ikke melken 😉 Anonymkode: 79deb...0cb Helt riktig! Det er helt ufarlig med et glass vin til maten. Anonymkode: 2183d...a60 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Jeg har ikke fått så mye kommentarer rettet direkte mot meg, men det er ganske mange i min omgangskrets som har sterke meninger om hva som er rett og ikke rett når det gjelder babyer og barn. De snakker mer om hva de selv gjør rett enn hva andre gjør galt. Men det hender nok jeg føler det ligger ganske tydelig mellom linjene at andre har eller vil få problemer fordi de gjør det annerledes. Prøv å tenke at det er ikke én fasit. De skråsikre tar ofte feil. Som en annen bruker over nevner, jeg syns det er lettere å ta til motmæle nå som jeg har to barn. De er ulike, det er så tydelig at ulike ting funker. Dessuten har jeg jo nå erfart at mannens og min måte å gjøre ting på ser ut til å ha gått bra. Barna har i hvert fall ingen synlige mén. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at det er dumt å samsove og amme i søvn. Før forte jeg nesten ikke si at jeg gjorde det selv. Nå kjennes det litt godt å kommentere at våre to er lette å legge og sover godt natta gjennom, akkurat son fetterene sine, som sov på eget rom fra de var 3 mnd. Anonymkode: 3396e...8c3
~white lady~ Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt riktig! Det er helt ufarlig med et glass vin til maten. Anonymkode: 2183d...a60 https://avogtil.no/fakta/alkohol-og-amming/ Synes man skal være forsiktig med å ufarliggjøre alkohol og små barn på et offentlig forum. Om man ikke praktiserer avholds, så bør man være klar over hvordan det påvirker en selv og barnet, og vurdere om det er verdt det. 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 ~white lady~ skrev (2 minutter siden): https://avogtil.no/fakta/alkohol-og-amming/ Synes man skal være forsiktig med å ufarliggjøre alkohol og små barn på et offentlig forum. Om man ikke praktiserer avholds, så bør man være klar over hvordan det påvirker en selv og barnet, og vurdere om det er verdt det. Kan du lese? Jeg skriver ETT glass er helt ufarlig. Og det står jeg hundre prosent inne for. Anonymkode: 2183d...a60 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 ~white lady~ skrev (25 minutter siden): Du høres ut som en ung førstegangsmor? Mange liker å komme med råd og tips, og kanskje spesielt hvis man oppfatter en viss usikkerhet hos den nye forelderen. Man må jo lære å være en forelder, og det innebærer bl a å høre på råd fra de rundt seg- som vil barnets beste. (Ikke alle råd er gode, og barn er forskjellige, men generelt sett.) Alkohol og amming hører i utg.punket ikke sammen forresten. En liten prosentdel går over i morsmelka, men hovedårsaken til at det frarådes er grunnet påvirkningen, og dette senser barnet. Man blir også mindre sensitiv ovenfor barnets signaler. Et glass vin går helt fint altså. Anonymkode: 5e623...590 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Har disse venninnene dine barn? Er selv del av en stor vennegjeng hvor alle har fått barn ganske likt. Føler aldri på slike situasjoner som du beskriver (heller ikke fra foreldre/svigerforeldre) og er veldig glad for det Min opplevelse er at alle er veldig åpne for at man må gjøre det som passer en selv. Jeg fikk barn noen mnd før en del av venninnene mine, og jeg er veldig påpasselig med hva jeg sier og "gir råd om" for å ikke virke belærende eller nedlatende fordi noen kanskje gjør noe annet enn hva jeg ville gjort. Anonymkode: 4dffb...c3f 1
~white lady~ Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du lese? Jeg skriver ETT glass er helt ufarlig. Og det står jeg hundre prosent inne for. Anonymkode: 2183d...a60 Og det har du all rett til. Jeg poengterer likevel at man skal være forsiktig med å ufarliggjøre rus og barn. Noen voksne har et komplisert forhold til alkohol og begynner man å tenke at «ett glass går bra» så blir det både to og tre glass. Små barn oppfatter raskt endret væremåte hos foreldrene sine, og det kan kjennes utrygt. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 ~white lady~ skrev (1 minutt siden): Og det har du all rett til. Jeg poengterer likevel at man skal være forsiktig med å ufarliggjøre rus og barn. Noen voksne har et komplisert forhold til alkohol og begynner man å tenke at «ett glass går bra» så blir det både to og tre glass. Små barn oppfatter raskt endret væremåte hos foreldrene sine, og det kan kjennes utrygt. Jeg skriver at ett glass er ufarlig. Om noen tillegger meg alle mulige andre meninger og tolker dette som at alkohol og baby er utelukkende uproblematisk samme hva, får de ta det på sin kappe. Jeg er tilhenger av åpen diskusjon basert på forskning. Og all forskning tilsier at ett glass går helt fint. Anonymkode: 2183d...a60 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 Det høres veldig spesielt ut! Er dette venninnene dine? Jeg er vant med å kunne snakke om alt med mine venninner, og da aller helst om de «uperfekte» tingene i livet og med å ha barn. Jeg har hørt mange historier om de i barselgruppa som gråter fordi de må gi MME, snakker opp seg selv og sine barn, rakker ned på andre og er ekstremt opptatte av at alt skal være konstant «perfekt». Pluss de snakker kun om barna sine. Jeg får helt fnatt av slike mennesker. Gode råd er gull verdt, men småpirking, dømmende blikk osv., det trenger man ikke i livet sitt mener jeg. Anonymkode: bba21...55c 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres veldig spesielt ut! Er dette venninnene dine? Jeg er vant med å kunne snakke om alt med mine venninner, og da aller helst om de «uperfekte» tingene i livet og med å ha barn. Jeg har hørt mange historier om de i barselgruppa som gråter fordi de må gi MME, snakker opp seg selv og sine barn, rakker ned på andre og er ekstremt opptatte av at alt skal være konstant «perfekt». Pluss de snakker kun om barna sine. Jeg får helt fnatt av slike mennesker. Gode råd er gull verdt, men småpirking, dømmende blikk osv., det trenger man ikke i livet sitt mener jeg. Anonymkode: bba21...55c Samme her. Vi stoler faktisk på at venninnene våre er oppegående mennesker som fint klarer å ta vare på ungene sine selv. Og gjør litt narr av oss selv som utilstrekkelige mødre, og dumme ting vi har gjort som mamma, osv. Det er så befriende. Anonymkode: d733c...d11
RockyRose Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 Kjenner meg så absolutt igjen! Alle er foreldre på ulik måte same som alle babyer er ulike, og likevel får ein kommentara på det ein gjer fordi det ikkje er slik dei tenkjer det skal vere. Eg har bestemt meg for å lage heimelaga mat til babyen min og vere tilbakehalden på sukker o.l, og satt meg godt inni dette. Likevel får eg stadig kommentara på at når babyen kjem på besøk der skal han få krem, han må ikkje kun få økologisk då, må tåle litt gråt(når vi ser teikna på at han er trøytt/overstimulert så løyser vi det før han faktisk grin), vi må ikkje bli heilt hysterisk då, han skal få smake sukker/pepsi på besøk der... Jaja, då veit eg kvar eg ikkje sender han på besøk 🤷♀️ Berre ikkje bry deg, ts! Tenkjer at alle dei med barn ikkje nødvendigvis treng lære andre opp då ikkje barna/oppveksten deira alltid er slik ein ynskjer sjølv, og dei utan barn veit ikkje heeilt kva dei snakkar om uansett
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 Jeg hadde også stusset hvis noen syntes det var stas at en 6 måneder baby så på tv, hadde vennlig sagt at siklesmekke kan være greit så barnet slipper bløte klær osv. sorry altså, men tror kanskje det her er en blanding av din uvitenhet og de som vil hjelpe. Anonymkode: b4558...783 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skriver at ett glass er ufarlig. Om noen tillegger meg alle mulige andre meninger og tolker dette som at alkohol og baby er utelukkende uproblematisk samme hva, får de ta det på sin kappe. Jeg er tilhenger av åpen diskusjon basert på forskning. Og all forskning tilsier at ett glass går helt fint. Anonymkode: 2183d...a60 *så lenge det inntas med mat, vel å merke! Anonymkode: b4558...783
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hadde også stusset hvis noen syntes det var stas at en 6 måneder baby så på tv, hadde vennlig sagt at siklesmekke kan være greit så barnet slipper bløte klær osv. sorry altså, men tror kanskje det her er en blanding av din uvitenhet og de som vil hjelpe. Anonymkode: b4558...783 Ts skriver da ikke at babyen settes framfor tvn! Og hva har du med om barnet får bløte klær? Anonymkode: 5e623...590 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå