AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Sønn vår som nettopp har blitt 14 år er bedt på fest for første gang til fredag. (Butsdagfest) Klokkeslett er enda ukjent. Dette er til en gutt jeg ikke kjenner foreldrene til, vet at han er noe utagerende, ellers vet jeg ingenting om han. Gutten vår går ikke i samme klasse som han, men på samme trinn. Han har aldri vært sammen med denne gutten tidligere på fritiden. Kjenner jeg er så skeptisk! Vil ikke nekte han, det er jo i forbindelse med bursdag. Sønnen min har lyst, men han er ikke spesielt moden. Stoler rett og slett ikke helt på han ift. alkohol f. eks. Han har aldri rørt dette tidligere. HJELP! Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 2fb93...0d4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 La han få gå. Han kan ikke være i skjørtene dine bestandig. Anonymkode: 08688...938 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 En gang må være den første. Du setter regler, gir han ansvaret for å følge disse reglene og forklarer hva konsekvensen blir hvis de reglene ikke følges. Goder trekkes inn hvis han drikker feks. Frihet under ansvar. Anonymkode: 61259...3b6 7
KjøttOPP Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Vis ham tillit til at han kommer til å oppføre seg slik du har oppdratt ham til å være. Unger må både oppleve hjemmet som trygg base og trygg havn Gjensidig tillit er ikke til å kimse av 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Takk for svar! Er redd for narkotika også, er visst en del i området her. Hva tenker dere om klokkeslett han bør være hjemme? TS Anonymkode: 2fb93...0d4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Er redd for narkotika også, er visst en del i området her. Hva tenker dere om klokkeslett han bør være hjemme? TS Anonymkode: 2fb93...0d4 Hadde nok satt en grense på 11. jo senere det blir, jo større er sjansen for at noe skjer. Han er bare 14, så ingen grunn til å være på en fest hele natta. Anonymkode: 61259...3b6 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde nok satt en grense på 11. jo senere det blir, jo større er sjansen for at noe skjer. Han er bare 14, så ingen grunn til å være på en fest hele natta. Anonymkode: 61259...3b6 Foresten, det spørs jo på når festen starter. Om det starter kl 6 er det jo en del timer. Anonymkode: 61259...3b6 2
Anoia Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Det viktigste du kan gjøre er å fortelle ham at uansett hva som skjer kan han alltid ringe når som helst og du vil komme og hente ham. Veldig mange tenåringer er så redde for å få straff at de lar være å kontakte foreldrene om det skjer noe alvorlig og blir heller værende i situasjonen. Om du viser ham tillit og at det ikke er verdens ende om han dummer seg ut vil han føle seg tryggere på at han kan være åpen med deg. 8
Ulrikke Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Har ei på 15, fyller 16 senere i høst. Dialogen er: hun får lov til det aller, aller meste. Vi skal vite hvor hun er (graver ikke alltid om "med hvem" i forkant, men hun svarer alltid hvis jeg spør). Hun skal ringe hvis det skjer noe ubehagelig og/eller hun ikke vil være der mer. Synes hun det er vanskelig å få ringt, skal hun sende en kort melding, hvorpå jeg ringer og sier at jeg må hente henne pga et eller annet. Da blir jeg syndebukken, og det er ikke hun som er kjip. Skjer det noe med noen som gjør at de ikke tør å dra hjem, ta dem med hit så de ikke risikerer å vandre ute om natta. Jeg trenger ikke detaljer om hvem som har gjort hva, men de spørsmålene jeg stiller skal jeg ha et ærlig svar på (og da passer jeg på å ikke spørre om alt mulig). Disse reglene har vi hatt siden ungdomsskolen. Det har gjort at vi har beholdt en åpenhet. Hun er ærlig om hvor hun er og hva som skjer der. Jeg dømmer ikke, og hun vet hun kan komme om det har skjedd noe ekkelt. Hun har flere venner som ikke har samme åpenheten hjemme og som lyver om hvor de er, for eksempel. Jeg vil mye heller tillate ting og vite hvor hun er.... Når de er 14 må man slippe dem litt. Man trenger ikke like det, men man må nesten. Samtaler om at noen gjør ting som ikke er lurt og at man ikke MÅ gjøre det samme som dem har vi hatt siden hun var liten - men jo eldre hun ble vinklet vi det mer inn på alkohol og andre ting som ville bli et tema. Vi har for eksempel sagt at vi ikke tillater at hun drikker, men at jeg skjønner at det kan skje - og at hun skal komme hjem uansett tilstand hun er i. La ham dra, og la ham gjøre egne erfaringer, men trygg ham på at han alltid skal komme hjem og at du alltid er der for ham. Har du noen kompiser du vet også skal dit, som du kjenner foreldrene til, så avtal med dem at de må hjem samtidig, for eksempel. 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Vi ble også invitert på «bursdagsfest» da vi var 14, men var mer som en klassefest.... Anonymkode: 40ef4...baa 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi ble også invitert på «bursdagsfest» da vi var 14, men var mer som en klassefest.... Anonymkode: 40ef4...baa Andre tider før desverre. Vet ikke hvordan fjortiser fester nå. Men TS du kan jo snakke med foreldrene til ungdommen og høre hva slags regler og planer de har. Anonymkode: 77110...3b8 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Snakk med foreldrene til gutten som skal ja fest -hør hvordan de har planlagt kvelden. Det kan være de har mer kontroll en det du tror. Så er det sånn at hvis de absolutt vil helle i seg eller gjøre noe annet ulovlig så gjør de det uansett hvor god «kontroll» man tror man har på tingene. Så ha en helt åpen dialog på at han kan uansett kan ring hjem eller bruke en unnskyldning om at han må dra tidlig fordi han skal noe dagen etter -om han opplever å stå i noe som er ubehaglig. Men har aldri opplevd at «fest» når de er fjorten år er noe annet en taco og brus. Jeg har tre barn som alle har vært i den alderen. Man MÅ stole på at det stort sett går bra og bæsjer de på leggen så er ikke det farlig heller -bare snakke om det etterpå. Anonymkode: e3cf4...56d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå