Ann Mo Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 (endret) Her kniper økonomien nå, så ønsker å planlegge et daglig kosthold som er meget meget rimelig. Regner med det gjelder for flere. Har ungdom som i vekst som trenger godt med protein og sunn mat. Vil dere være med å hjelpe til å finne retter for frokost, skolelunch, middag og kvelds som kan gi godt nok med protein og samtidig være sunt og SUPERBILLIG? For å gi et inntrykk av hva jeg håper å tilby daglig, så er det her det daglige gjennomsnittsbehovet pr person i familien er: 2200 kcal 110 gram protein (440 kcal) (20 % av energien) Minimum 60 gram fett (Minimum 540 kcal) (25 % av energien) Øvrig inntak variabelt fra karbohydrater og fett. (1220 kcal) (55 % av energien) Viktig å få seg det av vitaminer, mineraler og oljer som gir god nok helse. - Jeg har tid til å lage mat helt fra grunnen. Vi liker alt av kosthold fra sterkt krydret utenlandske retter til norske tradisjonsretter. Alt av grønnsaker, melkeprodukter, kokos, kjøtt, fisk, bønner, linser, ris, havregrøt, pasta, knekkebrød, mandler, nøtter, proteinpulver, supper, gryter, steker, salater, osv osv. Har en liten fryser og stort kjøleskap. Har også brødmaskin, men vi spiser ikke så mye brød. Vi spiser og liker alt jeg kjenner til, utenom tunfisk på boks. Endret 21. september 2021 av Ann Mo Presiserte at ønsket tips om retter som gir slik type næring
Ann Mo Skrevet 21. september 2021 Forfatter #2 Skrevet 21. september 2021 + Hvilken kostnad antar dere at et slikt kosthold vil koste pr mnd?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Spis mye egg, kjøttdeig og tunfisk. Kjøp kjøtt til redusert pris med redusert holdbarhet. Egg kan kjøpes i hele brett fra bonde eller innvandrerbutikk. Jeg kjøper hos bonde for 50 kr per brett. Anonymkode: a87d1...6cf 6
Ann Mo Skrevet 21. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2021 Jeg håper å få tips her om svært billige matretter jeg kan prioritere inn i kostholdet vårt, frokost, lunch, middag og kvelds - som gir både rikelig med vitaminer, mineraler, sunne fettstoffer, protein og nok fett. Skal prøve å spesifisere det i hovedinnlegget AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Spis mye egg, kjøttdeig og tunfisk. Kjøp kjøtt til redusert pris med redusert holdbarhet. Egg kan kjøpes i hele brett fra bonde eller innvandrerbutikk. Jeg kjøper hos bonde for 50 kr per brett. Anonymkode: a87d1...6cf Tusen takk for bidrag i tråden! Det er nok smart å finne ut når/hvor få i kjøtt som er rabattert. Skal også sjekke ut eggprisen hos innvandrerbutikken. Jeg handler allerede inn våre tørkede bønner, linser, ris, oljer, krydder og grønnsaker der. Da det har så lav pris sammenlignet med vestlige matkjedebutikker.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Har et supersunt, men veldig ensidig kosthold selv, så jeg har ikke så mange matretter å bidra med til deg. Jeg vil bare informere om at for helsas skyld, så må du inkludere animalsk. Dere bør ikke spise så mye bønner, linser, ris, vegetabilske oljer osv selv om det er billig. Og sunt fett er animalsk fett, i tilfelle du ikke visste det. Du kan også få talg billig hos slakter. Hvis dere har god fryserplass, så vil jeg også anbefale å kjøpe hel/halv/kvart slakt. Så lenge du passer på at hoveddelen av måltidet er animalsk og dere ikke har noen sykdommer å ta hensyn til, så er det nok bra nok. Jeg har noen sykdommer å ta hensyn til og har kuttet ut alle planter fordi de fleste gjør meg syk. Anonymkode: a87d1...6cf 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har et supersunt, men veldig ensidig kosthold selv, så jeg har ikke så mange matretter å bidra med til deg. Jeg vil bare informere om at for helsas skyld, så må du inkludere animalsk. Dere bør ikke spise så mye bønner, linser, ris, vegetabilske oljer osv selv om det er billig. Og sunt fett er animalsk fett, i tilfelle du ikke visste det. Du kan også få talg billig hos slakter. Hvis dere har god fryserplass, så vil jeg også anbefale å kjøpe hel/halv/kvart slakt. Så lenge du passer på at hoveddelen av måltidet er animalsk og dere ikke har noen sykdommer å ta hensyn til, så er det nok bra nok. Jeg har noen sykdommer å ta hensyn til og har kuttet ut alle planter fordi de fleste gjør meg syk. Anonymkode: a87d1...6cf Rett og slett tull! Går også imot det meste vi har av forskning på mat. Anonymkode: 3bbd8...e1a 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rett og slett tull! Går også imot det meste vi har av forskning på mat. Anonymkode: 3bbd8...e1a Se på hva dine forfedre har spist i flere millioner år. Det finnes ikke en eneste stamme eller samfunn i verden som har vært veganere over mange generasjoner. Anonymkode: a87d1...6cf 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 -Frokost- havre med eller byggryn grøt med melk og vann. Du kan ha fryste skogsbær oppå eller litt honing. -Lunsj- du kan se etter tilbud på brød eller har du ingrediensene og tid kan du lage brød selv. To egg pr person, tunfiskrøre er enkelt å lage, 20 m/l egg koster ca 60-70 kr. Det er alltid tilbud på pålegg i de ulike kjedene. - Mellommåltid- kjøp mandler og ha smoothi(firstprise bananer, melk eller kefir, fryst spinat, epler, chiafrø) i kjøleskap som mellommåltid. Finner du billige avokado kan du også hive det i smoothien. - Middag- Seigryte med fryste grønsaker og kokosmelk. Her kan du kan variere basen. Eksempel currypasta, spinatsuppe, linsesuppe, osv. Sei koster 20 kr pr 400 gram. Det er en firstprise produkt. Billigere fiskemiddag får du ikke. Anonymkode: 0eec4...e6b 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 hjemme lunsj fres kuttet løk i lit olje. ha i bønner i tomat i kasserollen. mos halvparten av bønnene med det du rører med. Ha i salt og pepper etter smak. Lag hul og ha i så mange egg du ønsker eller har plass til. dryss lit olivenolje og vårløk til slutt. Har du liba brød eller tortilla lefser kan bruke det som gaffel eller skje. Anonymkode: 0eec4...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Tørre linser er utrolig proteinrikt og billig Anonymkode: 3cf8a...7e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå