H a n n e Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Hva bruker dere med en 3 åring i hus å gjøre på på ettermiddagene i ukedagene? Etter en lang dag på jobb og barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Ser litt TV og tegner/Duplo/Brio-tog eller lignende. Blir litt TV da, han er sliten etter en lang dag og synes det er godt å sitte i fanget til mamma og slappe av. Anonymkode: fb568...28a 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 H a n n e skrev (34 minutter siden): Hva bruker dere med en 3 åring i hus å gjøre på på ettermiddagene i ukedagene? Etter en lang dag på jobb og barnehagen. Får slappe av med bok/perling/tegning/pad på kjøkkenet mens jeg lager middag - eventuelt hjelpe til med matlaging hvis han vil. Men han foretrekker som regel å sysle med noe rolig i en halvtimes tid til maten er klar. Etter middag leker vi med lego eller spiller et spill, hvis han orker så går vi ut en tur. Vi lager often kveldsmat sammen, spiser og lager matpakker, og så er det kveldsstell og legging. Innimellom slagene rydder vi, setter på en vask osv. Syns timene går fryktelig fort, og jeg ser han er mye mer sliten etter overgangen til storbarnsavdeling så det blir lite sprell. Én dag i uken har han fast aktivitet. Anonymkode: 074a4...61b
H a n n e Skrevet 21. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2021 Så godt å lese at vi ikke er alene om å ha rolige timer mellom henting i barnehage og legging. Det går i rolige aktiviteter her å. Merker at jenta vår er veldig sliten etter at hun begynte på storbarn. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vet om flere på hennes alder som allerede har begynt med fritidsaktiviteter etter barnehagen. Foreldre som spør om ikke vår skal begynne med det snart. Er det vanlig i en alder av 3 år?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 H a n n e skrev (1 minutt siden): Så godt å lese at vi ikke er alene om å ha rolige timer mellom henting i barnehage og legging. Det går i rolige aktiviteter her å. Merker at jenta vår er veldig sliten etter at hun begynte på storbarn. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vet om flere på hennes alder som allerede har begynt med fritidsaktiviteter etter barnehagen. Foreldre som spør om ikke vår skal begynne med det snart. Er det vanlig i en alder av 3 år? Ikke vært vanlig her, hadde uansett ikke meldt treåringen min på noen fritidsaktivitet allerede. Min på seks begynner først nå, vet mange venter til skolealder eller siste året i barnehagen. Vi har også rolige ettermiddager, tror det er mer nødvendig for en treåring som allerede har et sosial og aktiv i barnehagen ☺️ Anonymkode: f7991...65e 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Samme hos min, akkurat startet på storbarn, og er utslitt etter endt dag, selv om jeg henter kl 14 et par dager i uken, og senest 15. Får ikke til å sove i barnehagen. Vennene i barnehagen har visst begynt på hockey klokken 18 på kvelden, men min hadde aldri greid det. Han legger seg mellom 1830 og 19, og trenger sine 12 timer om natten. Anonymkode: a2b1c...97e
Sandie Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 (endret) H a n n e skrev (34 minutter siden): Så godt å lese at vi ikke er alene om å ha rolige timer mellom henting i barnehage og legging. Det går i rolige aktiviteter her å. Merker at jenta vår er veldig sliten etter at hun begynte på storbarn. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vet om flere på hennes alder som allerede har begynt med fritidsaktiviteter etter barnehagen. Foreldre som spør om ikke vår skal begynne med det snart. Er det vanlig i en alder av 3 år? Vi har en datter på 3 1/2 som startet på storbarnsavdeling nå i august. Hittil har vi kun blitt spurt om lekeavtaler i helgene, ikke hørt noe om fritidsaktiviteter på hverdager. Har ikke inntrykk av at det er vanlig her, og jeg synes det er ALT for tidlig med slike aktiviteter etter barnehagen når de er så små. Når jeg ser hvor sliten hun er etter barnehagen (er der fra kl.08:15 til 16:30), så tviler jeg på hun ville hatt noe glede av det. Og fra hun kommer hjem til hun legger seg kl. 19:00 går timene fort. Vi synes det er koselig å ha denne tiden sammen med henne. Når hun kommer hjem vil hun helst slappe av med å sitte i sofaen og lese bok, legge puslespill eller se litt barne-tv mens jeg gjør ferdig middagen. Endret 21. september 2021 av Sandie 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 H a n n e skrev (4 timer siden): Hva bruker dere med en 3 åring i hus å gjøre på på ettermiddagene i ukedagene? Etter en lang dag på jobb og barnehagen. Ingenting spesielt. Spørs når vi henter. Går vi hjem fra barnehagen bruker vi laaang tid. Så er det middagslaging. Om begge er hjemme er en av oss er litt med han i stua eller så får han leke selv, prater litt med hverandre mens jeg lager mat. Så er det middag kl. 17. Der sitter vi en halvtimes tid. Så leker hele familien i stua i 15-20 minutter, danser, spiller fotball, eller noe. Så starter vi legging 18:00/17:45 (bruker lang tid med flere bøker). Anonymkode: 6e227...143
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 H a n n e skrev (58 minutter siden): Så godt å lese at vi ikke er alene om å ha rolige timer mellom henting i barnehage og legging. Det går i rolige aktiviteter her å. Merker at jenta vår er veldig sliten etter at hun begynte på storbarn. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vet om flere på hennes alder som allerede har begynt med fritidsaktiviteter etter barnehagen. Foreldre som spør om ikke vår skal begynne med det snart. Er det vanlig i en alder av 3 år? Hvaaaa? Her har vi - som skrevet over - bare tid til middag og så skal det soves. Og jeg henter ofte rundt 15. Hadde aldri falt meg inn å klemme inn en aktivitet! Ungen må jo roe seg litt. Føler det aktivitetsgreiene er en dustete statusgreie som foregår i byene. Anonymkode: 6e227...143 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Får se tv mens jeg lager middag. Etter spising er det som regel ut frem til kvelds evt i kombinasjon med besøk hos besteforeldre. Kvelds, litt tegning og lek og legging med bok på senga. Anonymkode: 1a38d...5e9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 Vår hentes som regel mellom 15-16. Vi pleier å leke på lekeplassen etter barnehagen, noen ganger drar vi opp til skogen og leker der. Bruker ofte en time på turen hjem fordi det er så mange kjekke steder å leke på veien og mange barn i nabolaget å leke med. Ellers så leker hun også bare for seg selv (rollelek, dukker, bamser, turning, kjøkkenlek osv) mens middag lages. Etter middag ser hun barnetv. Så lekes det litt rolig inne eller ute frem til leggetid starter rundt kl 18:30. Ca en gang i uka henter bestemor og så er hun på besøk der frem til leggetid. Vi har en ganske aktiv jente og hvis det blir for mye tv eller stillesitting etter barnehagen så er hun helt turbo ved leggetid, så vi kan ikke bare ha rolig stilletid etter barnehagen. Men det hadde vært deilig, så for de det funker for er det jo bare å kjøre på med det! Noen trenger å brenne av energi, mens andre trenger å lade litt. Neste år når hun er 4 tenker vi få til en fast aktivitet - de har svømming, allidrett, gymlek og fotballlek for 4-5åringer her som hadde vært fint å være med på Anonymkode: 40be2...469
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvaaaa? Her har vi - som skrevet over - bare tid til middag og så skal det soves. Og jeg henter ofte rundt 15. Hadde aldri falt meg inn å klemme inn en aktivitet! Ungen må jo roe seg litt. Føler det aktivitetsgreiene er en dustete statusgreie som foregår i byene. Anonymkode: 6e227...143 Vår 3 åring går på svømming en ettermiddag i uka. Jeg aner ikke om det er status, jeg vil bare at han skal få et bedre forhold til vann enn jeg har og han har vist tendenser til så langt. Det er definitivt de mest stressende ettermiddagene vi har, for vi må hente halv fire og spise middag senest halv fem for at det skal gå, men han elsker det! Han og faren får en super stund sammen i bassenget (som heldigvis ligger 300 meter hjemmefra) og jeg kan ta unna litt husarbeid før kveldstrøttheten blir et faktum. Alle andre ettermiddager er vi planløse, og får tida til å gå med tv, lek, tur ut på lekeplassen, middagslaging etc. Han begynte på storbarn i høst, men er i barnehagen ca 9/9.15-15.45, så ikke helt utslitt heldigvis. Har ikke sovet på dagtid på over et år da, så vi slapp jo billig unna på det området. Anonymkode: 2be13...18c 1
Catnip Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 Er hjemme fra bhg klokka 15. Leker med bamser eller biler frem til middag, eller ser noen ganger litt på tv, avhengig av hvor sliten han er. Etter middag sykler vi 😆 Dette innebærer som regel at han går med balansesykkelen sin opp en bakke utenfor huset, mens jeg, far og lillebror i vogna står i bunnen og ser på med hjertet i halsen mens han suser ned igjen og igjen og igjen. Så er det bading klokka 18, kveldsmat og i seng klokka 19.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 Vår 3 åring legger seg som regel sent, nå har han akkurat sluttet å sove på dagen så da er han i seng mellom 19-20 avhengig hvor trøtt han er. Når han sov på dagen var han i seng 21-21.30. Så vi hadde mye tid på ettermiddagen, var et par timer ute etter middag, dro på kjøpesenter, besøk, leker, spiller spill, leser bøker, har 3 barn og ingen av de er spesielt slitne etter barnehagen. Både 5 og 8 åringen har alltid vært utømmelig sosialt med hverandre og andre barn. Hvis valget var å leke mer med andre barn eller se på tv/leke alene osv har de alltid valgt sosial samvær med andre barn etter barnehagen. Mine barn blir i bedre humør av å komme seg ut på tung fysisk tur og mer samvær og aktiviteter, sånn har det vært hele veien for alle 3. Spesielt er det mye trass inne når det er bare rolig lek og tv på ettermiddagen, men sjelden dårlig humør og trassig hvis vi kommer oss ut og finner på noe gøy. Kun eldste gikk på turn fra han var 2. Yngste har ikke begynt på noe og 5 åringen begynte på dans i fjor når hun fylte 4. Anonymkode: 598ec...cd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå