Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen spørsmål som er greie å stille på OUL? Kanskje noe de ikke pleier informere om fordi det ikke er helt nødvendig, men som likevel er kjekt å vite?

Har du spørsmål du tenkte på etterpå du burde spurt om?

Anonymkode: d92b5...41f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be dem sjekke ordentlig etter spalte... Det kom som et sjokk etter fødselen her, til tross for syv ultralydundersøkelser under svangerskapet.

Anonymkode: b5140...b9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Be dem sjekke ordentlig etter spalte... Det kom som et sjokk etter fødselen her, til tross for syv ultralydundersøkelser under svangerskapet.

Hadde du også 3D ultralyd uten at spalten ble oppdaget?

Anonymkode: cc290...a04

Skrevet

Så sant alt er normalt og fint og flott, er det ikke så mye å spørre om tror jeg. Om de ser om det er gutt eller jente er jo egentlig ikke en del av undersøkelsen, men noe jeg tror de aller aller fleste nå gjør uansett.

De sjekker jo en hel rekke ting, om du vil kan du jo alltids spørre om de er helt sikre på det ene og det andre, eller spørre direkte akkurat hva de sjekker dersom de ikke sier det.

De setter jo en termindato, om du mener den fraviker veldig fra den du har beregnet ut fra siste mens kan du jo spørre om hva dette skyldes om de ikke sier det. 

• Liker 2
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Kjønn og ca lengde spurte jeg om :) Og jeg fikk svar på at det fortsatt ikke var grunn til å stresse om man ikke kjente like mye liv hver dag, siden hun fortsatt var så liten. Lurte ikke på mer enn det ^^

Skrevet

I mine ultralyder har jordmor som har utført ultralyd pratet og fortalt masse underveis så det var liksom ikke noe igjen å spørre om. Men du kan jo si at du gjerne vil at jordmor forteller hva hun gjør underveis.

Anonymkode: 03dbf...d94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det som ofte kalles hareskår? Skal skrive det ned på lista mi😄

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I mine ultralyder har jordmor som har utført ultralyd pratet og fortalt masse underveis så det var liksom ikke noe igjen å spørre om. Men du kan jo si at du gjerne vil at jordmor forteller hva hun gjør underveis.

Anonymkode: 03dbf...d94

Veldig godt tips, det skal jeg si til jordmor☺️

Ellers takk fra dere andre også. Jeg er så dårlig på å stille spørsmål, så jeg sitter ofte igjen med en del etterpå. Da er det greit å ha med en liste jeg kan finne frem😄

Skrevet

Bare husk at dette er en medisinsk undersøkelse hvor de skal grundig sjekke at alt er bra med babyen. Det er ikke en spørretime for mor. 

Anonymkode: e6555...d34

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare husk at dette er en medisinsk undersøkelse hvor de skal grundig sjekke at alt er bra med babyen. Det er ikke en spørretime for mor. 

Ja, og er det noen her som oppfordrer til å gjøre undersøkelsen om til en spørretime? Nei. 

Det er enkelte (medisinske) forhold som kan være greit å vite dersom det ikke blir kommentert av vedkommende som gjennomfører OULen😊 

Anonymkode: a4af6...758

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For en merkelig ting å komme med. Synes det er greit å få informasjon selv også jeg da, det er ikke alle som er like flinke å fortelle.

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og er det noen her som oppfordrer til å gjøre undersøkelsen om til en spørretime? Nei. 

Det er enkelte (medisinske) forhold som kan være greit å vite dersom det ikke blir kommentert av vedkommende som gjennomfører OULen😊 

TS ber spesifikt om ting hun kan spørre om som man vanligvis ikke får svar på fordi de «ikke anses som nødvendige».  Jeg bare minner om at jordmors oppgave i denne undersøkelsen er å gjennomføre en grundig medisinsk undersøkelse. Skjønner ikke hva som er «merkelig» med å si det, som en skriver her, og jeg opplever på TS sitt spørsmål at hun kanskje tror dette er en mulighet til å stille allverdens spørsmål. Må vel være lov å minne om at det ikke er tilfellet? 

Formålet med undersøkelsen er altså medisinsk. 

Mor må jo så klart spørre om hun ikke forstår/føler hun får lite info, men dette er ikke en time hvor det er selve formålet, og hvertfall ikke satt av tid til en «liste med spørsmål».  Hvis noe ikke er som det skal får hun vite det. Det har hun krav på. Øvrige spørsmål kan hun ta med jordmor på helsestasjon og/eller fastlege. 

Her finner du informasjon om hva formålet med denne undersøkelsen er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS ber spesifikt om ting hun kan spørre om som man vanligvis ikke får svar på fordi de «ikke anses som nødvendige».  Jeg bare minner om at jordmors oppgave i denne undersøkelsen er å gjennomføre en grundig medisinsk undersøkelse. Skjønner ikke hva som er «merkelig» med å si det, som en skriver her, og jeg opplever på TS sitt spørsmål at hun kanskje tror dette er en mulighet til å stille allverdens spørsmål. Må vel være lov å minne om at det ikke er tilfellet? 

Formålet med undersøkelsen er altså medisinsk. 

Mor må jo så klart spørre om hun ikke forstår/føler hun får lite info, men dette er ikke en time hvor det er selve formålet, og hvertfall ikke satt av tid til en «liste med spørsmål».  Hvis noe ikke er som det skal får hun vite det. Det har hun krav på. Øvrige spørsmål kan hun ta med jordmor på helsestasjon og/eller fastlege. 

Her finner du informasjon om hva formålet med denne undersøkelsen er.

Jeg vet veldig godt hva formålet med undersøkelsen er. Og jordmor på helsestasjonen kan ikke svare på spørsmål som har med det de ser på ultralyden å gjøre, da hun ikke er til stede.

Det er mye bedre å spørre mens jeg er der enn å tenke på ting etterpå som er umulig å finne svaret på, siden det kun kan ses på ultralyd.

Sist jeg var på ultralyd satt hun der og sa Mhm Mhm, også var hun ferdig og sa at alt var bra. Det er fint å høre det, men greit med informasjon om det de ser. De gjør så mange ultralyder hele tiden at de tenker nok ikke over hva den gravide kan ha nytte av, derfor må vi spørre. Noen er flinke å fortelle, og vi trenger ikke stille noen spørsmål, mens andre kan være veldig sparsommelige på hva de sier, og da er det greit å spørre selv.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet veldig godt hva formålet med undersøkelsen er. Og jordmor på helsestasjonen kan ikke svare på spørsmål som har med det de ser på ultralyden å gjøre, da hun ikke er til stede.

Det er mye bedre å spørre mens jeg er der enn å tenke på ting etterpå som er umulig å finne svaret på, siden det kun kan ses på ultralyd.

Sist jeg var på ultralyd satt hun der og sa Mhm Mhm, også var hun ferdig og sa at alt var bra. Det er fint å høre det, men greit med informasjon om det de ser. De gjør så mange ultralyder hele tiden at de tenker nok ikke over hva den gravide kan ha nytte av, derfor må vi spørre. Noen er flinke å fortelle, og vi trenger ikke stille noen spørsmål, mens andre kan være veldig sparsommelige på hva de sier, og da er det greit å spørre selv.

Men det er vel noe helt annet enn å stille spørsmål fra en liste etterpå? (som du bare så det er sagt skrev at du hadde tenkt å ha med). Bare si fra når det starter at du setter pris på om hun kan fortelle hva de ser og gjør underveis. 

Skrevet

Det er ikke normalt å ha en liste med spørsmål. Vi setter pris på at pasienten forstår at det er en medisinsk undersøkelse, ikke en kosetime. 

Anonymkode: 1e30f...4f9

• Liker 4
Skrevet

Og her var jeg på OUL. Jordmoren spurte etter undersøkelsen om jeg hadde noen spørsmål. Sa nei fordi jeg ikke hadde noen spørsmål relatert til selve undersøkelsen og da sa hun at jeg gjerne måtte spørre om noe annet f.eks fødselsrelatert siden jeg kun går går til lege. Hun burde visst hørre med KG først om slik er lov 🙄

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og her var jeg på OUL. Jordmoren spurte etter undersøkelsen om jeg hadde noen spørsmål. Sa nei fordi jeg ikke hadde noen spørsmål relatert til selve undersøkelsen og da sa hun at jeg gjerne måtte spørre om noe annet f.eks fødselsrelatert siden jeg kun går går til lege. Hun burde visst hørre med KG først om slik er lov 🙄

KG vet best :fnise:  Aller helst bør du sitte heelt stille gjennom undersøkelsen og ikke stille spørsmål om det er noe du lurer på. Kan jo hende det mot formodning ikke er medisinsk eller relevant nok, slik at den kommende moren ikke forveksler hele seansen med en koooosetime🙄 

Nei men seriøst: Gravide gruer seg/er spente på OUL nettopp fordi de er smertelig klar over at det er en seriøs medisinsk undersøkelse som i verste fall kan avdekke alvorlige avvik hos fosteret, ikke fordi de skal få anledning til å småkakle og kose seg. Snakk om å ha en nedrig holdning mot gravide. 

• Liker 7
Skrevet

Så glad jeg bor her jeg bor, hvor jordmødrene tar seg tid til de gravide og ikke bare suser over magen med ultralydaparatet og sender oss på dør! Vi pratet litt om min forrige fødselsopplevelse, og ønskene mine denne gang og så videre. Jordmorstyrt fødestue er altså gull. 

Anonymkode: 84f91...227

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så flott for deg at hun hadde tid til det da!  Poenget mitt er bare at det ikke er det som er vanlig eller formålet med undersøkelsen. Da jeg var på OUL nylig brukte de over en time på undersøkelsen fordi de ville sjekke ting ekstra godt pga noe de oppdaget - og informerte grundig om hva de gjorde underveis. Ikke behov for å stille noen ekstra spørsmål da, og ikke noe kvinnene bør tro at er vanlig heller. Du får beskjed om det som er viktig. Jeg fikk på forhånd beskjed av jordmor på helsestasjonen at det til og med ikke er alltid at det prioriteres å informere om kjønn, fordi det ikke er formålet med undersøkelsen og ikke alltid noe det er tid til. 

Grunnen til at jeg sa fra til TS her var fordi hun eksplisitt spurte om spørsmål hun kunne stille om ting det ikke ble informert om «fordi det ikke var helt nødvendig» og senere også nevnte at hun ville ha med en liste. Som kommende mor selv forstår jeg så klart at folk vil være informert og gruer seg til undersøkelse, men samtidig bør man ha respekt for at det er mangel på jordmødre flere steder, at det er en gruppe under stort arbeidspress - og ikke kaste bort tiden deres med unødvendige spørsmål med hensikt. Helt sykt hvordan mange i denne tråden lot seg krenke av en vennlig påminnelse om at denne timen ikke primært er til for at mor skal stille spørsmål. Såpass må dere tåle å høre damer. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så glad jeg bor her jeg bor, hvor jordmødrene tar seg tid til de gravide og ikke bare suser over magen med ultralydaparatet og sender oss på dør! Vi pratet litt om min forrige fødselsopplevelse, og ønskene mine denne gang og så videre. Jordmorstyrt fødestue er altså gull. 

Ja, du er kjempeheldig hvis du bor et sted hvor det ikke er mangel på jordmødre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, du er kjempeheldig hvis du bor et sted hvor det ikke er mangel på jordmødre. 

Her er bare 70 fødsler i året, så det er vel bare en gang i skuddåret at det er underbemannet, ja! Vi oppfordres også til minst 4 dager på barsel, fordi de syns det trengs og de har anledning til det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...