Gå til innhold

Busstur med barnehagen og riktig sikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 2,5 år har begynt på storebarnsavdeling 3-6 år. De skal til Oslo på tur og skal ta vanlig rutebuss uten noe annen sikring enn magebelte. Alle barn sitter forovervendt. Nå mener jeg personlig at det er stor forskjell på en på 5,5 år og en på 2,5 år når det gjelder sikring i bil og at en på 2,5 år sitter mye farligere i en eventuell kræsj enn det en på 5,5 år gjør. Vi er veldig opptatt av sikring i bil så dette er veldig vanskelig for meg. Ønsker ikke holde jenta unna turen og ønsker ikke ødelegge for barnehagen. Samtidig vet jeg at jeg kommer til å være et nervevrak den dagen. Bussen skal kjøre en time og det er 80-sone store deler av veien. Mye trafikk på veien. 

Jeg vurderer å tilby å kjøre. Er det hysterisk? Hva tenker barnehagen om slike mødre som meg? 😂

Anonymkode: 845e3...ce8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke hysterisk. Vi har kjørt ungene mange ganger når de har reist rundt med buss på tur med barnehagen. Så lene vi har mulighet til det, plager da ikke det noen. 

Anonymkode: d3b22...b7a

• Liker 6
Skrevet

Tenker det må være innafor å tilby å kjøre om du har mulighet til det :) Trodde barnehager ofte reiste med egen buss når de skulle et stykke, sånn at de kan ha sikring til barna.. trodde ikke de tok rutebuss så langt. Men sikkert forskjellig praksis da.

Anonymkode: a63a7...5c5

Skrevet

Hva barnehagen tenker vet jeg ikke, det kan kanskje de som jobber i barnehage svare best på, men jeg forstår deg godt i alle fall. Basert på det jeg ser og opplever rundt meg, vil jeg kanskje tippe at noen syns du er hysterisk (og det synes de da også om meg) - men dem om det tenker jeg. Er det så farlig om noen syns du er hysterisk i denne sammenheng?

Jeg har hatt samme kvaler når mine har vært på tur med barnehagen. Men tror ingen av mine var så små som 2,5 når de dro på tur med buss. Jeg lot de dra med buss, men syntes det var ubehagelig. Jeg var i kontakt med barnehagen, og de hadde ikke mulighet til å ha med bilstoler siden de ikke hadde bussen hele dagen og ikke hadde mulighet til å håndtere så mange bilstoler ut og inn to ganger. Da var mine eldre enn 2,5 altså, en så liten hadde jeg nok holdt hjemme. Husker ikke alder på min, men det kan ha vært rundt 5 års alder. Og de reiste med en ganske stor turbuss.

Kjør selv, eller hold barnet hjemme 🙂

Skrevet

Kanskje et teit spørsmål, men er det tryggere å kjøre selv? Risikoen for ulykke er vel større for personbil, og i tillegg kommer busser best fra det i en eventuell møteulykke pga. størrelsen. Er det noen som har noen tall?

Anonymkode: da5b2...f21

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje et teit spørsmål, men er det tryggere å kjøre selv? Risikoen for ulykke er vel større for personbil, og i tillegg kommer busser best fra det i en eventuell møteulykke pga. størrelsen. Er det noen som har noen tall?

Alltid en risiko ser jeg det som. Men jeg vet hvertfall at barnet er riktig sikret i egen bil. Nemlig bakovervendt med 5-punktsele. I bussen er det et magebelte og forovervendt. Men konkrete tall kan jeg ikke gi. Vet ikke om noen har sammenlignet noe sånt før. Det er stor forskjell på hva en voksen kropp og hva et lite barn tåler. Derfor jeg er usikker på hva som er best å gjøre. 

• Liker 4
Skrevet

Forstår deg godt. Barnehagen tok buss i 70-sona her då jenta gjekk første året i bhg. Eg ville ikkje at ho skulle skilje seg ut, og var redd for å virke noko hysterisk, så eg sa ingenting. Tenker at det er vel tryggare å sitje i buss enn i bil dersom uhellet er ute, men liker det ikkje. 

Anonymkode: 421ab...f10

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jenta mi på 2,5 år har begynt på storebarnsavdeling 3-6 år. De skal til Oslo på tur og skal ta vanlig rutebuss uten noe annen sikring enn magebelte. Alle barn sitter forovervendt. Nå mener jeg personlig at det er stor forskjell på en på 5,5 år og en på 2,5 år når det gjelder sikring i bil og at en på 2,5 år sitter mye farligere i en eventuell kræsj enn det en på 5,5 år gjør. Vi er veldig opptatt av sikring i bil så dette er veldig vanskelig for meg. Ønsker ikke holde jenta unna turen og ønsker ikke ødelegge for barnehagen. Samtidig vet jeg at jeg kommer til å være et nervevrak den dagen. Bussen skal kjøre en time og det er 80-sone store deler av veien. Mye trafikk på veien. 

Jeg vurderer å tilby å kjøre. Er det hysterisk? Hva tenker barnehagen om slike mødre som meg? 😂

Riktig sikring er viktig! 
Hadde gjort som deg, kjørt selv👍🏻

• Liker 1
Skrevet

La nå barnet få reise med buss.

#hysteriske foreldre.

Anonymkode: e65f5...27f

• Liker 9
Skrevet

Bare magebelte? Hvor gammel buss er det snakk om? Veldig mange år siden jeg kjørte i buss med topunktssele. Det er jo trepunkts overalt nå om dagen. Nå har ikke jeg så små barn lenger, men da jeg hadde sendte vi med bilstol. Snakk med barnehagen, høres ut som en misforståelse. 

Anonymkode: 4c0eb...467

• Liker 3
Skrevet

Ikke hysterisk, det er jo livsfarlig, selv for 5 åringene uten sikring. Jeg ville tilbudt meg å kjøre, har gjort det før for sønnen min på 4 år og får alltid full bil fordi andre foreldre heller ikke ønsker at barna kun skal sitte med belte.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ingen tall, men vil tro du er inne på noe, men det er stor forskjell på et barn og en voksen. Bussen har beltet tilpasset et sterkere skjellet enn det et barn under 6 år har. Derfor barn skal sitte bakovervendt. Barn kan gli under selen, magebeltet kan komme over lårene og mose organer osv. 

Anonymkode: 68906...521

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner deg. Og kjørte barna mine noen ganger selv.

Det kan være verdt å ta med i vurderingen at man ta fra barnet noe ved at de ikke får kjøre buss med de andre. Ofte er bussturen veldig stas.

I barnehagen hvor jeg jobber har vi satt 3 årsgrense for bil og buss.

Anonymkode: 61ba4...f53

• Liker 1
Skrevet

Fullstendig hysterisk. Babyer ligger usikret i barnevogner inne på busser hver dag i Norge, og folk står på bussen og bare holder seg fast, dette inkludert barn.

Anonymkode: edafa...0db

• Liker 9
Skrevet

Altså, hvor ofte blir folk skadet i kollisjon på rutebusser i Norge, kontra personbiler?? Så sant de sitter med belte eller i en vogn som er fastspent så går det helt fint.

Noen sa her at de tok med eget bilsete til barnehagen, er det virkelig seriøst?? Gjør folk det? Hvordan skal 3 ansatte greie å få med seg 9-18 bilstoler, 9-18 barn, et par vogner, mat, drikke, bleier, sitteunderlag og annet man må ha med til barna på tur inn på en buss??? Tror dere de ansatte har like mange armer som en blekksprut??

Noen ganger så tror jeg folk er fra vettet. Og dere som holder på med dette hysteriet skal vite at dere frarøver barna deres masse fine opplevelser og turer med andre barn. Turer som ungene deres trenger å være med på for sin egen sosiale læring.

• Liker 9
Skrevet

Føler meg som en voldsomt slapp forelder når jeg leser her 😂 Jeg hadde sikkert tenkt «å, så stas med busstur!» og ikke noe mer enn det 

Anonymkode: d0654...a0c

• Liker 12
Skrevet

Mye farligere for barnet å bli kjørt sikret i en personbil enn å sitte med sele i en buss. Det er bare å ta en kikk på ulykkestatistikken. Buss er veldig trygt. 

Anonymkode: 19057...88e

• Liker 4
Skrevet
malifika skrev (5 timer siden):

Altså, hvor ofte blir folk skadet i kollisjon på rutebusser i Norge, kontra personbiler?? Så sant de sitter med belte eller i en vogn som er fastspent så går det helt fint.

Noen sa her at de tok med eget bilsete til barnehagen, er det virkelig seriøst?? Gjør folk det? Hvordan skal 3 ansatte greie å få med seg 9-18 bilstoler, 9-18 barn, et par vogner, mat, drikke, bleier, sitteunderlag og annet man må ha med til barna på tur inn på en buss??? Tror dere de ansatte har like mange armer som en blekksprut??

Noen ganger så tror jeg folk er fra vettet. Og dere som holder på med dette hysteriet skal vite at dere frarøver barna deres masse fine opplevelser og turer med andre barn. Turer som ungene deres trenger å være med på for sin egen sosiale læring.

Alle sendte med bilstoler når barna skulle ut med buss. Det ble gitt beskjed fra barnehagen på forhånd. Det er ikke fryktelig vanskelig, men det var såklart ikke rutebuss, og såklart var det bilstoler hvor barnet er festet med trepunktsbelte. 

Anonymkode: 4c0eb...467

• Liker 3
Skrevet
malifika skrev (6 timer siden):

De som ikke vil at barnet sitt skal dø eller få store skader. Som jeg har skrevet over er det stor forskjell på et barn og en voksen person som er sikret i en vanlig sele i bussen. Syns det er hinsides at det er lov å stå i en buss i det hele tatt. 

Ikke lenge siden en Maxitaxi full av barnehagebarn krasjet midt i Oslo. 

Skrevet

Selv trygg trafikk anbefaler sikring i buss (altså bilstol) dersom bussen går over 50 km/t og skriver «barn bør sikres like bra i buss som i bil» også når det gjelder bybuss. 
Men dere anonyme brukere som kaller oss hysteriske vet vel bedre enn de som jobber med dette? Dette er jo akkurat fordi barn kan bli under selen og bli alvorlig skadet ved en kollisjon eller bare en bråbrems. 
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/barn-i-buss/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...