Gå til innhold

Medisin, frikort og mellomlegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått frikort. Nå skulle jeg hente ut medisiner på blå resept som jeg aldri har betalt noe for etter oppnådd frikort. På apoteket ble jeg spurt om det var det samme for meg hvilket merke jeg fikk, men jeg ba om å få det som står på resepten som legen har foreskrevet. Da måtte jeg betale et mellomlegg fordi jeg ikke valgte det billigste alternativet. Når skjedde dette? Jeg har brukt samme medisin i årevis. Gjelder dette alle apotek, eller bare noen kjeder? I så fall kan det bli dyrt for meg å følge legens råd, noe jeg syns er merkelig. Jeg har forsøkt "det billigste alternativet" på andre medisiner tidligere med dårligere effekt (flere bivirkninger), noe jeg ikke ønsker videre. Hvordan kan jeg få den medisinen legen vil gi meg og samtidig få dette gratis, som det står på frikortet?

Anonymkode: f45cb...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig å måtte betale mellomlegg mellom billigste medisin og merkemedisin. Det reforhandles avtaler på dette med jevne mellomrom, så grunnen til at du ikke har gjort det tidligere kan være at det merket du hentet ut den gangen var det billigste. Er som regel ikke store summene det er snakk om uansett. 

Anonymkode: 1e3d3...407

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generisk bytte🙄 Veldig irriterende når det er slik som du opplever, at det er forskjell på bivirkninger mellom merkene.

Anonymkode: 48212...3cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt vanlig å måtte betale mellomlegg mellom billigste medisin og merkemedisin. Det reforhandles avtaler på dette med jevne mellomrom, så grunnen til at du ikke har gjort det tidligere kan være at det merket du hentet ut den gangen var det billigste. Er som regel ikke store summene det er snakk om uansett. 

Anonymkode: 1e3d3...407

Ok, det visste jeg ikke. For min økonomi utgjorde det 1/3 av det månedlige budsjettet for mat. Økonomien min er ikke den beste. Litt trist siden jeg opplever endel bivirkninger av andre merker enn det jeg bruker fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, det visste jeg ikke. For min økonomi utgjorde det 1/3 av det månedlige budsjettet for mat. Økonomien min er ikke den beste. Litt trist siden jeg opplever endel bivirkninger av andre merker enn det jeg bruker fast. 

Det skal ikke være andre bivirkninger, det sitter isåfall i hodet ditt. Eneste som er forskjellig er hjelpestoffene, og de gir ikke bivirkninger. 

Anonymkode: 21456...769

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helt normalt, og du kan uansett fint velge det billigste alternativet. Det gir ingen andre virkninger eller bivirkninger. Hvis du ikke velger den billigste løsningen, må du selv betale mellomlegget. 

Hvis det er viktig at du får akkurat DEN medisinen, kan legen skrive det på resepten - da trenger du ikke å betale noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det skal ikke være andre bivirkninger, det sitter isåfall i hodet ditt. Eneste som er forskjellig er hjelpestoffene, og de gir ikke bivirkninger. 

Selvfølgelig gjør de det. Hjelpestoffer er for eksempel veldig ofte laget av laktose, eller soya, begge deler ting det er relativt vanlig å reagere på. Eller tapioka, som jeg er allergisk mot. Farlig allergisk mot, faktisk. I tillegg er det ofte ikke tilfeldig hvilke hjelpestoffer som brukes sammen med hvilke virkestoffer, for hjelpestoffer kan forsterke eller dempe virkningen av et virkestoff, eller gjøre preparatet mer stabilt eller ustabilt. 

Så jo, synonympreparater kan ha ulik (grad av) virkning. Når det gjelder Tramadol/Nobligan, for eksempel, har jeg mange ganger opplevd at farmasøyter sender meg til andre apoteker hvis de kun har Nobligan inne. For hvis Tramadol har god virkning på meg, har jeg sannsynligvis dårligere virkning av Nobligan. Hos andre er det visstnok motsatt. 

Anonymkode: 32df3...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan høre med fastlegen din om å skrive at du ikke skal ha generisk bytte, da får du orginalen.

Anonymkode: e93b6...0d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så jo, synonympreparater kan ha ulik (grad av) virkning. Når det gjelder Tramadol/Nobligan, for eksempel, har jeg mange ganger opplevd at farmasøyter sender meg til andre apoteker hvis de kun har Nobligan inne. For hvis Tramadol har god virkning på meg, har jeg sannsynligvis dårligere virkning av Nobligan. Hos andre er det visstnok motsatt. 

Anonymkode: 32df3...ce2

😅 Dette går ikke an å ta seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke huske at det har vært sånn tidligere. 
Men de sa hvertfall på apoteket at nå er det sånn at hvis man skal slippe å betale mellomlegget må legen skrive det på resepten at man ikke skal foreta generisk bytte. 

Anonymkode: 133a9...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 21.12):

😅 Dette går ikke an å ta seriøst. 

Enig med deg. 

Anonymkode: 5c480...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 9.30):

Jeg har fått frikort. Nå skulle jeg hente ut medisiner på blå resept som jeg aldri har betalt noe for etter oppnådd frikort. På apoteket ble jeg spurt om det var det samme for meg hvilket merke jeg fikk, men jeg ba om å få det som står på resepten som legen har foreskrevet. Da måtte jeg betale et mellomlegg fordi jeg ikke valgte det billigste alternativet. Når skjedde dette? Jeg har brukt samme medisin i årevis. Gjelder dette alle apotek, eller bare noen kjeder? I så fall kan det bli dyrt for meg å følge legens råd, noe jeg syns er merkelig. Jeg har forsøkt "det billigste alternativet" på andre medisiner tidligere med dårligere effekt (flere bivirkninger), noe jeg ikke ønsker videre. Hvordan kan jeg få den medisinen legen vil gi meg og samtidig få dette gratis, som det står på frikortet?

Dette er helt normalt, du får undersøke litt. Jeg tar ut forskjellige medisiner på forskjellige apotek(kjeder) pga denne ordningen. 

Anonymkode: 69c13...913

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 10.25):

Hahaha…!! Dummeste jeg har hørt. Når jeg, og mange andre, sliter seriøst med å finne preparater vi tåler fordi det brukes div fyllstoffer helt unødvendig som ikke tåles.

Bare det å finne en d-vitamin jeg kunne tåle krevde en legetime med gransking av medisinhåndboka.

For ikke å snakke om kopipreparater som har liten/mindre effekt, fordi f.eks sammensetning med hjelpestoffer gjør at det ikke tas opp like godt i tarmen el.l

——

TS. Om du har prøvd generisk bytte, og de alternative produktene ikke fungerer like bra for deg, så ta det opp med legen din. Legen kan skrive på resepten at det ikke skal foretas generisk bytte av den medisinen pga din behandling. Det ordner seg :) 

Anonymkode: 80796...0ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 10.25):

Jeg fikk mellomblødninger når jeg prøvde det billigere merket av p-pillene jeg går på. Byttet tilbake og mellomblødningene stanset. Ingen andre endringer. Hvordan kan det sitte i hodet? 

Anonymkode: 61012...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...