Gå til innhold

Kvinne dømt til sju måneders fengsel etter falsk voldtektsanklage

Anbefalte innlegg

Skrevet
Chomsky89 skrev (Akkurat nå):

Ja, her er strafferammen vesentlig, skal man tro ekspertene.  Ved at gjerningsmannen/kvinnen vet at han/hun ikke risiker å være innelåst for alltid, så er det nesten ingen som går til det skrittet å eliminere det eneste vitnet for voldtekt i norge.

Hadde straffen for voldtekt vert feks 21 år( like streng som straffen for drap), så hadde det selvsagt vert betydelig høyere risiko for drap i forbindelse med voldtekt.

Men det er ikke slik i Norge. Problemet i Norge er at det er så å si umulig å bli dømt for voldtekt. Jeg har to døtre og er bekymret for deres sikkerhet. For hvis noe skjer, blir resultatet at de må gjennom rettssak der forsvareren til den siktede vil prøve å fremstille dem som skitne horer, og så blir den siktede frikjent, og kommer til å gå rundt og hånflire dem i ansiktet. 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Men det er ikke slik i Norge. Problemet i Norge er at det er så å si umulig å bli dømt for voldtekt. Jeg har to døtre og er bekymret for deres sikkerhet. For hvis noe skjer, blir resultatet at de må gjennom rettssak der forsvareren til den siktede vil prøve å fremstille dem som skitne horer, og så blir den siktede frikjent, og kommer til å gå rundt og hånflire dem i ansiktet. 

Veldig forståelig, det er ikke bra.  Det var bare denne  sammenligningen hvor tanken er at  "straff skal kun vurderes ut i fra grad av onskap"Jeg ville snakke i mot. For det må selvsagt gjøres en samlet vurdering.  

Gjest someone_here
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

Vel, menn får som regel ingen straff for voldtekt. Hvorfor skal man straffes hardere for falsk anklage enn for voldtekt? 

Ny Amnesty-rapport: – Nærmest straffrihet for voldtekt i Norge – VG

23-åring innrømmet voldtekt - ble frikjent – Dagsavisen

22-åring frifunnet for et overgrep som han tilstår (aftenbladet.no)

Nyhet, Skien | Frikjent for voldtekt som han tilsto, men ikke husket (ta.no)

Mann frifunnet for voldtekt under samboerens epilepsianfall | ABC Nyheter

Gutten hørte at jenta sa nei. Nå er han frifunnet for voldtekt. (aftenposten.no)

Det er så å si umulig å bli dømt for voldtekt i Norge, selv om man tilstår, det finnes elektroniske bevis eller det har vært vitner til stede. Kanskje ta tak i dette først før man øker straffer for falske anklager? 

Du gir lenker, men jeg ikke tilgang til dem uten abonnement. I en sak er ett også snakk om en gutt som forklarer sin tilståelse med at han ønsket å få henne tilbake, og det var den eneste måten han kunne få det til. 

Skrevet
someone_here skrev (38 minutter siden):

Du gir lenker, men jeg ikke tilgang til dem uten abonnement. I en sak er ett også snakk om en gutt som forklarer sin tilståelse med at han ønsket å få henne tilbake, og det var den eneste måten han kunne få det til. 

Så da kan man egentlig skrote hele voldtektsbestemmelsen? 

Skrevet
44 minutter siden, someone_here said:

Hvis det skal være greit å voldta noen for å "få dem tilbake", så må det vel være greit med en falsk voldtektsanmelding for å "få noen tilbake" også eller? Skjønner ikke helt logikken din her... 

• Liker 11
Gjest someone_here
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (6 minutter siden):

Så da kan man egentlig skrote hele voldtektsbestemmelsen? 

Hvor står det? 

Gjest someone_here
Skrevet
Veggdyret skrev (Akkurat nå):

Hvis det skal være greit å voldta noen for å "få dem tilbake", så må det vel være greit med en falsk voldtektsanmelding for å "få noen tilbake" også eller? Skjønner ikke helt logikken din her... 

Har du lest saken?

Skrevet
2 minutter siden, someone_here said:

Har du lest saken?

Nei - du skrev jo selv at du ikke hadde tilgang til dem uten abonnement? Jeg har heller ikke noe abonnement, så jeg diskuterer kun ditt utsagn og ikke en sak som (etter ditt utsagn) er bak en betalingsmur. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig i prinsippet at en falsk anmeldelse bør straffes like hardt som det en anmelder for, med mindre det er veldig sterke formildende omstendigheter. I dette tilfellet bør kanskje summen bli enda høyere om det er snakk om et forsøk på samværssabotasje også. Her er det nok også snakk om store mørketall. 

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (8 timer siden):

Vel, menn får som regel ingen straff for voldtekt. Hvorfor skal man straffes hardere for falsk anklage enn for voldtekt? 

Man får selvsagt ingen straff hvis man blir frifunnet, så man kan ikke sammenligne straffen for dem som blir frifunnet, med straffen for dem som blir dømt. Man må sammenligne straffen for dem som blir dømt for falsk voldtektsanmeldelse med dem som blir dømt for voldtekt.

• Liker 1
Gjest someone_here
Skrevet
Veggdyret skrev (5 timer siden):

Nei, jeg synes det ikke er greit. Det eneste jeg mente, var at gutten sa at han mente det var en ålreit måte å få henne tilbake. Altså, han sendte en melding, hvor han tilstå. 

Veggdyret skrev (5 timer siden):

Nei - du skrev jo selv at du ikke hadde tilgang til dem uten abonnement? Jeg har heller ikke noe abonnement, så jeg diskuterer kun ditt utsagn og ikke en sak som (etter ditt utsagn) er bak en betalingsmur. 

^

Gjest someone_here
Skrevet
herzeleid skrev (38 minutter siden):

Jeg er enig i prinsippet at en falsk anmeldelse bør straffes like hardt som det en anmelder for, med mindre det er veldig sterke formildende omstendigheter. I dette tilfellet bør kanskje summen bli enda høyere om det er snakk om et forsøk på samværssabotasje også. Her er det nok også snakk om store mørketall. 

Det er ikke bare det hun ønsket. Det er også farskapsbedrageri inne i bildet her. Det er dessverre også flere formidlede omstendigheter, blant annet at barnet er såpass sykt at det ikke vil kunne forsørge seg selv etter 18 år. 

Skrevet

Jeg synes ikke det bør være veldig streng straff for falsk anklage.

Da vil folk aldri innrømme at de diktet det opp.

Hvis jeg fikk en falsk anklage mot meg ville jeg tryglet om at hun skulle få trekke anklagen tilbake uten straff.

• Liker 5
Skrevet
someone_here skrev (10 minutter siden):

Det er ikke bare det hun ønsket. Det er også farskapsbedrageri inne i bildet her. Det er dessverre også flere formidlede omstendigheter, blant annet at barnet er såpass sykt at det ikke vil kunne forsørge seg selv etter 18 år. 

Hvordan er et sykt barn en formildende omstendighet i dette tilfellet, egentlig?

Skrevet

For å utdype: Jeg aner ikke hvorfor noen kommer med falske anklager. Noen ganger mot tilfeldige menn. Jeg tror det må ha med psykisk sykdom å gjøre. Kanskje et rop om hjelp, utagering eller desperat behov for omsorg. Noen svelger gafler og batterier for å få bittelitt omsorg.  (Overraskende mange, men det snakkes ikke om det). Jeg kan se for meg at de sjeldne tilfellene av falske anklager er noe i samme retning. 

Det er helt bortkastet å være sint på folk som er så desperate. Det eneste som betyr noe er at de kan få trekke en anklage tilbake uten risiko for straff.

• Liker 6
Skrevet
Isambard skrev (12 minutter siden):

Jeg synes ikke det bør være veldig streng straff for falsk anklage.

Da vil folk aldri innrømme at de diktet det opp.

Hvis jeg fikk en falsk anklage mot meg ville jeg tryglet om at hun skulle få trekke anklagen tilbake uten straff.

Det er i grunn et veldig godt poeng. Mulig det burde skilles hardt mellom innrømmelse kontra andre beviser. 

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, Veggdyret said:

En falsk voldtektsanklage burde absolutt ikke straffes strengere enn en faktisk voldtekt, nei. 

Jeg klarer ikke helt å være enig i det, når jeg leser dette i artikkelen:

"Kvinnen sto imidlertid på sitt fram til i mars i år, da hun til slutt erkjente forholdet. Forklaringen hennes var at de to sto i en samværsstrid om det kvinnen, på det tidspunktet, trodde var deres felles sønn. Hun var redd for at han ville få omsorgen for barnet"

• Liker 1
Skrevet
On 9/21/2021 at 8:52 AM, someone_here said:

https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinne-domt-til-sju-maneders-fengsel-etter-falsk-voldtektsanklage/s/12-95-3424181511?from=push&source=native-android

Hvorfor synes du kvinner får så latterlig lav straff for falske voldtektsanmeldelser? Og det er ofte kvinner som ønsker å innføre "santykkelov" som endrer ingenting. 

Dessuten det at i denne saken kvinnen ønsket å manipulere med barnet sitt, må virke som skjerpende omstendighet, og føre til at hun får mer enn 4 år i fengsel, som det er vanlig å få i denne typen saker 

Straffen for falske anklager burde vært det samme som straffen for det man lyver og anklager andre for å ha gjort. Da blir straffen automatisk proporsjonal med alvorlighetsgraden.

Skrevet (endret)
someone_here skrev (På 21.9.2021 den 8.52):

https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinne-domt-til-sju-maneders-fengsel-etter-falsk-voldtektsanklage/s/12-95-3424181511?from=push&source=native-android

Hvorfor synes du kvinner får så latterlig lav straff for falske voldtektsanmeldelser? Og det er ofte kvinner som ønsker å innføre "santykkelov" som endrer ingenting. 

Dessuten det at i denne saken kvinnen ønsket å manipulere med barnet sitt, må virke som skjerpende omstendighet, og føre til at hun får mer enn 4 år i fengsel, som det er vanlig å få i denne typen saker 

Hvorfor står det i artikkelen at hun TRODDE barnet var deres felles sønn på det tidspunktet? Har det vært flere potensielle fedre i bildet, og har det nå kommet for en dag at han hun voldtektsanklaget, ikke var faren likevel?

Og ja, hun fortjener fengsel for den falske anklagen. Det er en svært alvorlig ting å anklage noen for. Men det er litt feil at de fengsler falske anklagere, men lar hundrevis av ekte voldtektsmenn gå fri.

"Forklaringen hennes var at de to sto i en samværsstrid om det kvinnen, på det tidspunktet, trodde var deres felles sønn."

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...