AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Har desverre komt dit at jeg ikke stoler på samboer lenger når det kommer til økonimi. Vi har 2 hus, et der vi bor i nå og et oppussingsprosjekt som står på hold pga samboer har rotet det til økonomisk. Jeg er fryktelig frustrert og jeg mener vi må selge husprosjektet noe samboer nekter! Hvilken retigheter har jeg her og hvordan bør jeg gå frem? Anonymkode: 87e22...665
ekkoet Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Kan du alliere deg med noen han kjenner og stoler på, feks foreldrene hans? Jeg kan jo ikke skjønne annet enn at et oppussingsprosjekt på hold suger penger ut av økonomien deres selv om det bare står der. Hva om du setter opp regnestykket for ham hvor mye dette koster dere og hva dere egentlig har råd til?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Har dere huset som sameie? Da kan du kreve sameiet oppløst, jf. sameieloven § 15. Ville tatt en kort prat med en advokat om hvordan du bør gå frem. Anonymkode: 82af7...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Du kan selge det så lenge du eier en del av det. Anonymkode: 0203f...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 ekkoet skrev (27 minutter siden): Kan du alliere deg med noen han kjenner og stoler på, feks foreldrene hans? Jeg kan jo ikke skjønne annet enn at et oppussingsprosjekt på hold suger penger ut av økonomien deres selv om det bare står der. Hva om du setter opp regnestykket for ham hvor mye dette koster dere og hva dere egentlig har råd til? Jeg har desverre stolt 100% på han og latt han ta seg av alt på det huset. Han driver eget firma og har kjøpt utstyr etc på det. Jeg har kontroll på lånesummen og litt av det jeg har lagt ut kun😔 Jeg pratet litt med faren hans ang bekymringen min, men usikker hvor mye jeg bør si.. Ellers har vi gjort en del forarbeid, men nå står huset der alt innvendigt er revet, kjelleren er meislet opp og har gravet rundt tomten så det er nok et taprosjekt å selge nå, men jeg mener om han ikke har rå til å bo i det huset vi allerede har så kan vi ikke sitte med 2 hus! Han påstår han skal jobbe masse overtid i flere jobber frem til jan, men han har lånt en del å har en del inkassoer som han må betale først, så aner ikke hvor ille det er. Jeg har lyst å ta et møte i banken, jeg tørr knapt ta dette opp med han for han blir så sint/usakelig. Han har alt sine planer klare.. Jeg har mistet respekten for han😔 Anonymkode: 87e22...665
ekkoet Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Om dere har felles økonomi og dine penger og hans penger er sauset sammen har du krav på å å være med på å bestemme hvordan de skal brukes og ihvertfall ha oversikt over status. Et excelark kan vise ting tydeligere enn bare masse tall som "flyr rundt", dere bør ha noe som viser den månedlige flyten av penger inn og ut. Dersom dere allerede går i minus, han har usikret og dyr gjeld må det legges en plan for hvordan dette kan håndteres - kan det ikke håndteres må det gjøres noe - tallene lyger ikke. Det er dette luksusfellen gjør når de kommer inn og hjelper folk (uten at jeg påstår at dere er luksusfellenkandidater så er fremgangsmåten lik for å rydde opp). Jeg skjønner det på deg som at han ikke er lett å ha med å gjøre, her bør du velge en diplomatisk tilnærming, du tjener ikke på at han slår seg vrang, men samtidig si at du trenger å vite alt om du skal være med på hans planer - dere er to i dette. Det er ikke sikkert at å kreve at han skal være med i banken for å få leksen opplest er et godt førstesteg. Dårlig økonomi/økonomisk styring er en grunn til samlivsbrudd, det er jo det som lusker i det fjerne dersom alt går skeis. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 ekkoet skrev (12 minutter siden): Om dere har felles økonomi og dine penger og hans penger er sauset sammen har du krav på å å være med på å bestemme hvordan de skal brukes og ihvertfall ha oversikt over status. Et excelark kan vise ting tydeligere enn bare masse tall som "flyr rundt", dere bør ha noe som viser den månedlige flyten av penger inn og ut. Dersom dere allerede går i minus, han har usikret og dyr gjeld må det legges en plan for hvordan dette kan håndteres - kan det ikke håndteres må det gjøres noe - tallene lyger ikke. Det er dette luksusfellen gjør når de kommer inn og hjelper folk (uten at jeg påstår at dere er luksusfellenkandidater så er fremgangsmåten lik for å rydde opp). Jeg skjønner det på deg som at han ikke er lett å ha med å gjøre, her bør du velge en diplomatisk tilnærming, du tjener ikke på at han slår seg vrang, men samtidig si at du trenger å vite alt om du skal være med på hans planer - dere er to i dette. Det er ikke sikkert at å kreve at han skal være med i banken for å få leksen opplest er et godt førstesteg. Dårlig økonomi/økonomisk styring er en grunn til samlivsbrudd, det er jo det som lusker i det fjerne dersom alt går skeis. Tusen takk for svar. Du har helt rett, det er svært vanskelig å skulle samarbeidr med han. Vi har felles regningskonto og huslånkonto og matkonto thats it. Jeg har tidligere sagt at jeg ønsker dele lånet i 2, noe jeg hadde tenkt å vente med til vi flyttet inn i nytt hus. Jeg har alltid hatt full kontroll over min privatøkonomi, men dette trenger jeg nok hjelp til. Jeg er i kontakt med advokat ang samboerkontrakt. Jeg har vært fryktelig naiv/dum som ikke ordndet det før vi flyttet sammen, men jeg hadde aldrig trodd han skulle forandre seg sånn og den egosentriske og ufine personligheten han til tider viser er nok til at jeg ser mørkt på fremtiden for oss sammen per nå. Hadde det ikke vært barn inni bilde hadde jeg gått for lenge siden! Det virker som luksusfellentendenser dette her ja😔 Anonymkode: 87e22...665
AnonymBruker Skrevet 22. september 2021 #8 Skrevet 22. september 2021 Kan han kreve å få skrevet av egeninnsatsen i oppussingsprosjektet? Jeg kjenner jeg er så bekymret om dagen😔 Anonymkode: 87e22...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå