Mann923 Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Kommer frem i NAV tragedien at drapsmannens nabo hadde sendt flere bekymringsmeldinger til statlige aktører for asosial og skremmende oppførsel. Som Bergenser blir jeg jo minnet på at vi bare de siste par årene har hatt noen saker der personer blir drept av mennesker som helt klart ikke ikke burde befinne seg ute i samfunnet uten en eller annen form for tilsyn. Jeg snakker også litt av egen erfaring her da vi i styret i sameiet jeg bor i brukte nærmere to år på å få kommunen til å ta grep om en schitzofren mann med rusproblemer som bodde i en av leilighetene . I tre år lagde han uhygge og utrygg stemning. Skriking og hyling mitt på natten, gå utendørs naken drita full mikset med medisiner, smelling i veggene etcetcetc. Som sagt brukte vi to år på å få et direkte frekt og uvirksomt helsevesen til å ta grep. Dere husker vel også kanskje han fyren som hadde terrorisert nabolaget sitt i 20 år !!! før media tok grep og fikk kommunen til å ta grep. https://www.tv2.no/a/11196157/ På tide med endring i lovverket ? 11
Gjest Cillian Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Helt enig! Det er alt for mange drap i Bergen utført av alvorlig psyke mennesker, eller at alvorlig psyke mennesker blir drept som følge av at de oppleves truende. Kanskje det ikke er sikkerheten på NAV som må gjennomgåes, men rutinene for tvang og oppfølging.
Mhmjadda Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Lovverket blir strengere og strengere,slik at helse og politi er ofte ganske låst. Det er "aldri tvang uansett, man skal ha lov til å gå til grunne"-tankegangen sin bakside, og har vært varslet utallige ganger. Men politikerne og byråkratene som aldri står i dette lukker øyne og ører. Det tar seg så dårlig ut å være for mer tvang. 3
n_97 Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Er i utgangspunktet enig i at det skal være høy terskel for tvang MEN med unntak av det vedkommende tydelig har et stort voldspotensiale. Generelt sett synes jeg voldelige, tilregnelige eller ikke, altfor lett slippes ut i samfunnet. 6
KjøttOPP Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 n_97 skrev (1 minutt siden): Er i utgangspunktet enig i at det skal være høy terskel for tvang MEN med unntak av det vedkommende tydelig har et stort voldspotensiale. Generelt sett synes jeg voldelige, tilregnelige eller ikke, altfor lett slippes ut i samfunnet. Vold er nå en måte å kommunisere på, når det kommer til stykket, og man burde kanskje være flinkere på å utdanne spesialister innenfor nevnte felt. Vi har alle vold i vårt repertoar av reaksjoner, men hos de fleste ligger denne dypt inne og meget latent, mens hos andre - som tilfellet her viser - er den helt i overflaten. Hvis samfunnet og spesialister kan lære seg hva de kommuniserer, ligger det grobunn for å endre kommunikasjonsatferd. Går ikke an å endre på noe når man ikke forstår hva det sies i handling. Dette kunne ha forebygget mang et voldstilfelle, og ville i tillegg gitt en større trygghet til ansatte i utsatte yrker grunnet større tro på egne evner og forståelse av den andre. 1
Gjest Acer Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 (endret) Antall personer med psykiske lidelser har akselerert både "før" og "under " pandemien. Psykiatrien lider idag under stor mangel på mye ukvalifisert personale, og dette er noe mange pårørende har fått føling med. Så seint som forrige uke tok vi del i eit seminar for LPP m/ psykiatrisk overlege. Der var det m.a stor fokus på hvem bestemmer når ein person er kvalifisert for tvungen behandling ? Mange vegrer seg idag å sende en bekymringsmelding av frykt for represalier om de blir avslørt som angvier, og følgen blir at mange aldri får hjelp. Det kan m.a reises spørsmål hvilke rettsvern har personer som sender en bekymringsmelding.? Polititet er det som oftast må ta hånd om mange psykiatriske passienter, men ingen i politiet har noen som helst forhåndskunnskap om hvordan de skal forbygge psykiske lidelser. Politiet kommer som oftast først inn i bilde først "etter" de med en psykisk sydom har påført seg selv eller andre skader. Pandemien har ført til en drastisk økning i antall personer som har havnet i en personleg krise under pandemien, og som har utløst er psykisk diagnose. Høye strømpriser, Høye bensinavgifter, høyning av renter er forhold som har stor inngripen folk sin økonomiske kvardag, og som igjenn kan utløse en krise hos mange som sliter økonomisk fra før. Ellers har vi fått eit samfunn med større grad av "elektronisk sjølvbetjening" og mange takler ikkje denne omstillingen like hurtig som andre. Endret 21. september 2021 av Skybe
Gjest supernova_87 Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Man tolker lovverket feil hvis man sier at det ikke er tvang uansett. Folk har lov å gå til grunne, men de har ikke lov å utsette andre for fare for liv OG helse. Mange kan lovverket for dårlig. Det fører til at den syke selv, pårørende, og de som blir drept sviktes av staten når det ikke blir satt i gang tvangstiltak.
Gjest In absentia Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 En svært stor andel av drapene i norge er begått av folk som er dømt for mange andre alvorlige voldslovbrudd. Vi har faktisk flere tilfeller der noen dreper noen, sitter inne 3-10 år, slipper fri og gjør det samme på nytt.
clyde Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Ja, det er alt for mange galninger som går fritt rundt. Bare i hjembyen min er det massevis av dem. 3
Gasellen Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 Vokste opp ett sted hvor en psykisk syk kvinne drepte en seksårig nabogutt. Det var mange som hadde rapportert inn truende oppførsel fra henne men pga mangelen på tvang innen psykisk helsesektor så kom hun og gikk akkurat slik som hun ville fra behandlingsstedet. 3
Druid Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 In absentia skrev (På 21.9.2021 den 17.08): En svært stor andel av drapene i norge er begått av folk som er dømt for mange andre alvorlige voldslovbrudd. Vi har faktisk flere tilfeller der noen dreper noen, sitter inne 3-10 år, slipper fri og gjør det samme på nytt. Det er så, men de fleste av disse er gjeng- kriminelle. Problemet vi snakker om her, er på et annet plan, og handler om mennesker vi vet pr def er farlig, med tunge og alvorlige diagnoser som krever omfattende oppfølging og medisinering, og som idag lever for fritt, ut i fra en menneskeretts tanke som ikke ivaretar flertallets menneskerett i å være i live.
Miss-Grey Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 Dette er en interessant diskusjon! Jeg vil bare påpeke at de fleste som er psykisk syke har lavt voldspotensiale, og ikke er «tikkende bomber». Jeg mener å ha lest et intervju med en psykiater som sa at psykisk syke har større risiko for å bli utsatt for vold enn å utøve vold. Det er jo snakk om sårbare mennesker, som er i en vanskelig livssituasjon i tillegg. Nå finner jeg ikke igjen intervjuet akkurat nå, men jeg tror at det er mye sannhet i den påstanden. Så det er viktig å ta debatten, men forsøke å unngå å stigmatisere psykisk syke. Foreløpig synes jeg at de fleste i denne tråden har klart seg fint! 👌 1
Madame Butterfly Skrevet 23. september 2021 #13 Skrevet 23. september 2021 Innvandringspolitikken har medført at vi har flere «tikkende bomber» i samfunnet vårt, enn vi ellers ville ha hatt. Det ser vi på antall dlike drap og alvorlige hendelser, utført av mennesker som er kommet hit fra 3. verden. Det er en akseptert risiko fra politisk hold, som dessverre går på bekostning av enkeltindivider. Fordi om ansvaret skal plasseres hos individet, er det også en svikt i systemet. Våre styresmakter plikter å ha optimale systemer, for å sikre borgere sin trygghet i hverdagen. Jeg personlig ser ikke poenget eller gevinsten, med dagens innvsndringspolitikk. Den er dypt urettferdig utformet. Helt planløs, og vilkårlig.
Gjest Alterego666 Skrevet 23. september 2021 #14 Skrevet 23. september 2021 In absentia skrev (På 21.9.2021 den 17.08): En svært stor andel av drapene i norge er begått av folk som er dømt for mange andre alvorlige voldslovbrudd. Vi har faktisk flere tilfeller der noen dreper noen, sitter inne 3-10 år, slipper fri og gjør det samme på nytt. Dokumentasjon?
Gjest Cillian Skrevet 23. september 2021 #15 Skrevet 23. september 2021 25 minutter siden, Miss-Grey said: Dette er en interessant diskusjon! Jeg vil bare påpeke at de fleste som er psykisk syke har lavt voldspotensiale, og ikke er «tikkende bomber». Jeg mener å ha lest et intervju med en psykiater som sa at psykisk syke har større risiko for å bli utsatt for vold enn å utøve vold. Det er jo snakk om sårbare mennesker, som er i en vanskelig livssituasjon i tillegg. Nå finner jeg ikke igjen intervjuet akkurat nå, men jeg tror at det er mye sannhet i den påstanden. Så det er viktig å ta debatten, men forsøke å unngå å stigmatisere psykisk syke. Foreløpig synes jeg at de fleste i denne tråden har klart seg fint! 👌 Helt enig! Psykisk syke med tunge diagnoser er i større fare for å bli utsatt for vold enn å utøve den. Og tvang er mer enn å beskytte den syke mot å bli drept av politiet eller bli drapsmann selv. Det er også ett virkemiddel for å sikre behandling som kan føre til tilfrisking både delvis og helt. Særlig i tidlig fase.
Gjest Lampe1 Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 Madame Butterfly skrev (På 23.9.2021 den 12.21): Innvandringspolitikken har medført at vi har flere «tikkende bomber» i samfunnet vårt, enn vi ellers ville ha hatt. Det ser vi på antall dlike drap og alvorlige hendelser, utført av mennesker som er kommet hit fra 3. verden. Det er en akseptert risiko fra politisk hold, som dessverre går på bekostning av enkeltindivider. Fordi om ansvaret skal plasseres hos individet, er det også en svikt i systemet. Våre styresmakter plikter å ha optimale systemer, for å sikre borgere sin trygghet i hverdagen. Jeg personlig ser ikke poenget eller gevinsten, med dagens innvsndringspolitikk. Den er dypt urettferdig utformet. Helt planløs, og vilkårlig. Forsåvidt veldig enig med deg. Men selv uten innvandring har vi et problem med ustabile, psykisk syke individer. Det trengs mye mer ressurser til behandling og bedre hjemmel for å holde folk inne på institusjon. I middelalderen ravet gale mennesker rundt i gatene, da det ikke fantes noe behandlingstilbud. Vi er dessverre på vei tilbake dit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå