AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Hva er mekanismene som gjør at prisen på andre aksjer kan gå ned når ett selskap sliter? Anonymkode: d86fd...01f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Fond. Anonymkode: dcfc1...0bc Fond er grunnen til at andre selskap går dårlig når et annet sliter? Anonymkode: d86fd...01f
ekkoet Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 https://e24.no/boers-og-finans/i/RrmdO2/evergrande-krisen-kort-forklart
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Fond som er eksponert globalt og dermed har priset inn denne risikoen Og så brukes dette som unnskyldning til å selge andeler som også gjør at det blir nedgang i hele markedet. Uavhengig om det går bra eller ikke for selskapet så må dere vite at Evergreen != Lehman Brothers, de driver med eiendomsutvikling og er tungt belånt men ikke i nærheten av Lehman. Det som dog. er skummelt er at kina fortsetter å låne ut penger til bobleprosjekter og sikkert skal gå etter boligbaronene i Hong Kong o.l. på sikt. Anonymkode: efd64...0e3 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fond som er eksponert globalt og dermed har priset inn denne risikoen Og så brukes dette som unnskyldning til å selge andeler som også gjør at det blir nedgang i hele markedet. Uavhengig om det går bra eller ikke for selskapet så må dere vite at Evergreen != Lehman Brothers, de driver med eiendomsutvikling og er tungt belånt men ikke i nærheten av Lehman. Det som dog. er skummelt er at kina fortsetter å låne ut penger til bobleprosjekter og sikkert skal gå etter boligbaronene i Hong Kong o.l. på sikt. Anonymkode: efd64...0e3 Jeg skrev evergreen, men jeg mente evergiven. Evergreen var det fraktskipet som havarerte ett skip i Suezkanalen tidligere. Nå må disse kriseselskapene bli litt mer kreative i navnene sånn at jeg slutter å forveksle dem. Anonymkode: efd64...0e3 1
ekkoet Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg skrev evergreen, men jeg mente evergiven. Evergreen var det fraktskipet som havarerte ett skip i Suezkanalen tidligere. Nå må disse kriseselskapene bli litt mer kreative i navnene sånn at jeg slutter å forveksle dem. Anonymkode: efd64...0e3 Evergreen eier frakskipet "Ever Given" https://no.wikipedia.org/wiki/«Ever_Given» Evergrande er vel eiendomsselskapet som er omtalt nå tildags. 2
Gjest Alterego666 Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Evergiven sliter med låneforpliktelsene til sine banker, og kan påføre bankene massive tap som igjen påvirker deres evne til å finansiere det generelle næringslivet. I tillegg er det en reell fare for at den kinesiske eiendomsboblen sprekker, og da snakker vi finanskrise 2.0. Kanskje må kinesiske banker og selskaper selge internasjonale investeringer og amerikanske statsobligasjoner på loppemarked?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Alt henger sammen med alt. Evergrande utvikler eiendommer i Kina i stort omfang og er dermed en stor etterspørrer etter alt mellom himmel og jord: f.eks. betong. Betong består av sement, tilslag og vann. Sement kommer fra kalkgruver. Kalkgruver trenger maskiner. Gruvemaskiner utvikles i stor grad av firmaer i Sverige. Svenskene trenger noen ganger strøm fra Norge for å lage gruvemaskinene sine, osv... Anonymkode: d78d3...58c 1
LeneXCII Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Mye ligger vel i psykologi og troen på markedet..
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 Les alle 31 tweets i denne, som forøvrig ble postet før dette ble allmenn kjent.. Anonymkode: cf0e0...1ed
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Det er en rekke konkurser som er i ferd med å skje i Kina. Samtidig trekker en rekke internasjonale gigantiske bedrifter seg ut av Kina. Anonymkode: 2afe4...44d
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 Kort fortalt fordi alt er så forferdelig sammenvevd. Systemrisiko. Anonymkode: 74a87...abe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå