Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en 24 år gammel jente som ble varig sykemeldt tidligere i år og dermed nå går på AAP hos NAV inntil videre.

Via NAV får jeg etter skatt (som er nedjustert fra da jeg jobbet til nå når jeg er på AAP) på 11 050kr/mnd. Da jeg ble sykemeldt flyttet jeg til en mye mindre leilighet for å spare penger (hadde 80kvm på 12 000kr/mnd inkl alt, bor nå på 40kvm på 8500 inkl alt, strøm, internett og tv er inkludert). Bor alene og bo alene. Får også 2400kr/mnd av Husbanken og har da totalinntekt på 13 450kr/mnd.

Jeg bor mye mer utenfor by nå enn før, men kan ikke flytte noe lengre unna/billigere her jeg bor om jeg skal fortsette i medisinsk oppfølging, som jeg jo skal/må pga. situasjonen min. 

Har ikke bil, og bruker 900kr/mnd på kollektiv-kort i området. Må ha det for å komme til og fra butikken men også til behandling. 

Har også et telefonabonnement med avbetaling på tilsammen 650kr. Avbetalingen er ikke ferdig før til jul neste år (desember 2022).  

Jeg har studielån jeg ikke kan utsette mer, pluss litt til, på 800kr/mnd, pluss binding på trening til februar 2022 (hvor jeg faktisk trener hver uke som en del av tiltak) på 500kr/mnd. 

Da sitter jeg igjen med 2100kr/mnd, som tilsvarer 525kr/uka som skal gå til mat og alt annet.

Jeg begynte også å ta kjøretimer like før jeg ble sykemeldt fordi det kan styrke jobbsjansene mine her videre +++, og jeg akter å bli ferdig med lappen (fordi jeg kjøpte via kjøreskolen en sånn pakke som jeg betaler ned på, hvor jeg nå mangler 4000kr å betale ned før jeg får tatt oppkjøring på ca 3000kr til, så totalt 7000kr), men det koster jo en del det også som dere ser.

Så kommer såklart medisiner og legebesøk (før frikort såklart) på toppen +++. 

I tillegg blir det snart jul og jeg vil jo innmari kunne sette av penger til å kunne gi noe fint (trenger ikke være dyrt, kanskje noe hjemmelaget og) i gave til vennene mine (har ikke familie, og vennegavene trenger som sagt ikke være alt for dyre). 

Har dere noen flittige tips til meg? En som ønsker å spare penger til å kunne kose seg en gang i blant eller kjøpe nye vintersko etterhvert, for en med lav inntekt?

Har lagd et budsjett, men det er jo alltids noe man bruker penger på utenfor budsjettet. Går som regel uken før utbetaling med rundt 0kr på konto.

(vil også si at: Ifølge både legen min og NAV-veilederen min vil jeg nok være sykemeldt ut hele AAP-perioden også må andre tiltak søkes/gjøres. Ønsker ikke fortelle noe mer om hvorfor jeg er sykemeldt for å beholde anonymiteten min.)

Anonymkode: 509f3...9b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må lete på nett, bruke prisjakt og slike ting. Sjekk også de gruppene hvor man får ting gratis eller rimelig på finn.no og facebook.

Når det gjelder TV, så er NRK gratis. I tillegg skal du installere en M3U player fra appstore på Tv, og gå til github. Finn M3u listen "free channels". Hvis du klarer å installere den i spilleren, har du all tv du trenger. Du trenger ingen dyr kabel TV pakke.

Hvis dette blir for vanskelig, sjekk min nettside https://freetvguide.org/

Leser du bøker er det kjekt med et rimelig nettbrett for ebøker. Da er det kolosossalt med gratis ebøker (gutenberg, faded pages, feed books etc)

Lydbøker: librivox

Musikk: youtube, spotify etc gratis

Film: filesharing er ulovlig, men sjekk fanen "movies" på nettsiden min. Jeg linker til youtube, archive.org og andre bedrifter som har kontorer nesten i samme gate som Hollywoods filmstudioer. Jeg tar for gitt at de vet hva som skjer der?

Matutgifter er en stor post for meg, og der må nesten andre hjelpe. For jeg kan ikke lage mat.

Så er det strøm. Sjekk på nettet for det billigste alternativet. Unngå fjordkraft. De er voldsomt aggresive i reklameringen, og driver egentlig med trakkaserring mer enn markedsføring. Hent opplysninger om pris fra forbrukerrådet sine nettsider.

Elektronikk: bruk outlet

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet

Du må utsette lappen og leve på svært rimelig mat til du har fått lagt av penger til frikortet i januar. Ellers vokser studielån pluss litt til fordi du måtte ta kreditt. 

Ingen jul, vintersko, lappen og kos før frikort+buffer er i boks. 

Ved lav inntekt kan du få slettet renter og utsatt betalingen på studielånet, selv om du har brukt opp kvoten din på utsettelser. 

Ellers må du se frem mot når de dyre bindingstidene dine er ute. 

Anonymkode: 74ea3...ee6

Skrevet

Hør om du kan få et billigere mobil- abonnement, mulig du kan gå ned i GB, selvom du har fast avbetaling.             Ring forsikringsselskaper og diskuter tilbudene, ikke ta til takke med prisen som står på nett.

Billig mathandel blir ofte Rema 1000 for meg. 15kr for en pakke pasta, 30kr for en pakke kjøttdeig, det kommer man plutselig langt med. Fiskepinner 30kr, fryste erter 9kr. 5 pakning med nudler 20kr, og fryste wok-grønnsaker koster 30kr +en flaske soyasaus. Mat i dagevis. Tomatsuppe den ene dagen, ble pasta med tomatsaus den andre dagen.

Frys brød til overs, ikke kast. Mye annen ferdigmat til overs kan også fryses, slik som gryteretter og pizza.

Sett av tid til hjemmelaget mat, det er som regel alltid sunnere og billigere. Hjemmelaget pizza-deig tar ikke lange tiden, og det koster 1/5 av prisen til en ferdigdeig. Lag pannekaker/omeletter og lignende, egg og mel kan fåes billig, og det kan man komme langt med i bakingen.

Jeg handler også varer på Price lagerbutikk som får inn varer butikker ikke får solgt, kanskje det er noe lignende hos dere?

I sommer har jeg hengt opp og tørket masse lavendel for å lage lavendelolje og gi i gaver. I fjord bakte jeg julekaker, pakket de i cellofan poser og la de i en fin krukke fra Nille. En julegave jeg selv hvertfall ville blitt fornøyd med.

Å leve så billig kan være krevende. Selg det du ikke har bruk for, og kjøp brukt og på salg. Drikk saft, ikke brus hvis du må ha noe sånt. Det skader aldri å spørre om du kan få rabatt.

Anonymkode: a35ec...566

• Liker 1
Skrevet

Du kan kontakte Lånekassen og få satt studielån på vent mens du er syk. 

Jeg hadde blitt veldig glad for noe hjemmelaget pent pakket inn av vennninne til julegave. Ellers så har jeg blitt sånn, at det ikke er materielle ting jeg ønsker fra mine venninner, det er å være sammen, så jeg hadde også blitt glad for "et gavekort" hvor venninner inviterer meg på en kopp kaffe/te hjemme hos dem. Hvis det er gode venninner du har så vet vel dem at du er sykemeldt og ikke har all verden å rutte med.

Selv om du har lavt budsjett for mat så må du tenke næring, for det trenger en kropp som ikke er i form. Sjekk varer som går ut på dato, bruk det flittig og planlegg. En pakke med 18 frittgående egg koster 40kr på kiwi. Med det kan du lage omelett, kokt egg, kjøp en pakke med hermetiske tomater så lager du tomatsuppe med egg etc. Hvis du finner en pakke med kjøtt eller fisk i halvpris disken, så kjøper du en pakke frossne grønnsaker til ca 15kr så har du middag til flere dager. Prøv å ikke spise nudler og tomme karbohydrater da det ikke tilfører kroppen din noe nyttig.

Anonymkode: b03eb...d46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

. En pakke med 18 frittgående egg koster 40kr på kiwi. 

Anonymkode: b03eb...d46

Bare pass på så ikke de frittgående eggene stikker av. Personlig foretrekker jeg de som er i kartong uten rømningsmuligheter.😜😅😂😂

Sorry for dårlig humor på slutten av en hektisk nattevakt 🌸

Anonymkode: 55faf...e48

• Liker 5
Skrevet

Bruk Too good to go-appen og sjekk datodisken i butikken for billig mat.

Egg, som flere har nevnt. Super næring, billig og mettende.

Folk kjøper alt mulig på Finn, så om du har noe du ikke trenger, legg det ut.

Hvis du kan utføre treningen du trenger hjemme eller på et billigere sted, spør om du kan fryse medlemskapet noen måneder.

Finner du et kryssordblad, send inn løsningen. Det kan du som regel gjøre på sms, og du kan fort tjene noen hundrelapper på det.

Anonymkode: 4cef4...4da

• Liker 1
Skrevet

Dersom du kan jobbe litt: Undersøk om du kan passe barn eller dyr. 

Følg "Fattig student" på Instagram. Hun har tips til billige middager

Anonymkode: 3e70a...961

• Liker 1
Skrevet

Sjekk alltid datovarene først når du handler mat. Lykke til!

Anonymkode: 7f835...182

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale å melde seg inn i disse to fb-gruppene.  Det er også masse tips fra en fattig student her.  https://www.godt.no/aktuelt/i/jdb10L/fattig-student-tipser-slik-spiser-du-godt-og-billig

Liker du å lage mat?  Stor gryte med hjemmelaget lapskaus og ertesuppe er billige og greie middager. Brød er kjempeenkelt om du kjøper en pose ferdig melblanding, f.eks Kornbrød og følger anvisningen på posen.

Hjemmelagde julegaver er koselig. Strikkede/heklede kluter og grytelapper, luer, halser, votter og sokker.. 

CDEFF17F-6749-4C1E-85A8-D22E4734AC43.jpeg

B1DBF6DE-601D-4938-BF9C-F880EBF5797F.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Ang trening kan du høre med kommunen din om de har frisklivssentral eller andre muligheter for å trene gratis. Jeg lærte en ting på Sunnås, nav kan ikke kreve at du går til behandling eller trening som ikke går inn under frikortordning eller er gratis. Mange fysioterapeuter har treningsrom som du kan benytte når du går der til behandling, det er gratis så fort du har fylt opp frikortet ditt.

Anonymkode: c8de4...aa1

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ang trening kan du høre med kommunen din om de har frisklivssentral eller andre muligheter for å trene gratis. Jeg lærte en ting på Sunnås, nav kan ikke kreve at du går til behandling eller trening som ikke går inn under frikortordning eller er gratis. Mange fysioterapeuter har treningsrom som du kan benytte når du går der til behandling, det er gratis så fort du har fylt opp frikortet ditt.

Anonymkode: c8de4...aa1

Jeg er enig i denne. Krev gratis treningstilbud på bakgrunn av situasjonen din. Deretter setter du treningsabbonnement på pause på grunn av sykdom.

Men ellers høres det ut som du har for lite å leve av etter min mening. Har du noen som helst mulighet til å spe på litt? Gå tur med noen hunder i området? Passe naboens barn en kveld i uka? Eller andre enkle jobber som ikke gjør at du blir dårlig?

Kan du leve uten busskort og sykle i stedet?

Anonymkode: c7319...eb2

• Liker 1
Skrevet

TS her og tusen takk for mange flotte tips og innspill! 

Jeg bor 25 mins å sykle unna butikken - i nedoverbakke - men sykler innimellom når jeg har overskuddet. Der jeg går til behandling er en time med buss, derimot, og der er jeg 1-2 ganger i uka. Treningssenteret også. Skal absolutt høre om de har frisklivssentral, eller om NAV kan dekke midlertidig kanskje, så lenge jeg har binding? Kan vel ikke skade å høre 😅 Bor uti skogen i en hybel med ikke mange naboer med hverken hund eller barn, men skal se hva jeg får til av småjobber.

Sliter litt med overskudd pga. sykdommen. Etter behandlingene er jeg mer eller mindre bundet til senga mi hele neste døgnet, så hvis jeg har 2 behandlingsdager i uka kan man si at det blir 4 dager med restitusjon og behandling, så bruker jeg en eller to av de to siste dagene på opptrening/trening, handling, lager mat for flere dager fremover så jeg slipper å stå lenge av gangen på kjøkkenet hver dag. Har også allerede fått tak i billigste abonnement på telefonen, som jeg ikke har binding på heldigvis, men har binding på avbetalingen, som er på rundt 500kr/mnd. Dette tok/fikk jeg før jeg ble syk og jobbet 70% fast. 

Har internett, tv og strøm inkl i husleia av utleier da jeg bor i kjellerhybel i huset til huseierne mine og derfor ikke har egen måler til mine bruksrom, derfor er det inkludert. 

Var redd jeg skulle få mye hat for å ha disse bindingene og kanskje dårlig pengebruk, men var jo ikke akkurat planlagt å bli syk, så setter kjempestor pris på innspillene og tipsene deres!

Anonymkode: 509f3...9b5

• Liker 4
Skrevet

Har noen flere tips:

Les bøker/aviser og lån filmer på biblioteket

Finnes det steder der du bor hvor du kan få gratis måltid/gratis mat? Undersøk dette. Da har du litt mer å leve på

Du kommer garantert til å komme under grensa til Lånekassa, som for de som blant annet er på AAP, får slettet gjeld + nyte utsettelser på studielån. Sjekk link her:

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/arbeidsledig-aap-syk-og-lav-inntekt/

Vil også anbefale deg å kvitte deg med ting du ikke trenger, alt fra for mange håndklær til møbler osv. Dette kan igjen bidra til at du kan leie en mindre og billigere bolig, hvis du får tak i en enda billigere enn det du har idag.

Hvis du trenger noe nytt, anbefaler jeg deg å se på finn.no, f.eks vintersko, klær etc.

Har du noe du kan selge av verdi ville jeg gjort det også..

Ville også sagt opp abo hvis du har det, som spotify, netflix etc.. Trenger du tv?

Hva slags mobilabo har du? Chilimobil har 2GB til 149 i måneden,det finnes billigere 1GB abo også.

Hilsen ansatt i NAV som hver dag prøver å gjøre mitt beste for å få mennesker i en vanskelig økonomisk situasjon til å få en romsligere økonomi/enklere i hverdagen med det de har å rutte med.

Anonymkode: 55048...663

Skrevet

Den behandlinga du går til, er det noe du har rett på refusjon fra Pasientreiser til? 
https://www.helsenorge.no/pasientreiser/rettigheter/reise-til-disse-behandlingene-dekkes/

Hvis du er venn/familie med meg, så synes jeg ofte rare ting fra bruktbutikker er kulere å få i gave enn de identiske tingene alle kjedebutikkene selger før jul. Og hvis du ønsker deg penger eller gavekort eller bidrag til vintersko til jul, så må du gjerne si det til meg så jeg slipper å gi deg noe du ikke trenger. 

Anonymkode: 6b208...310

• Liker 4
Skrevet

Hjemmelagde julegaver er like dyrt som kjøpejulegaver hvis du ikke allerede har utstyret til å lage de hjemmelagde gavene. 

Har du fryser? 

Anonymkode: b253a...632

Skrevet

Last ned app’en «mattilbud», da har du full kontroll på når det er 10 og 20 kr’ers marked i de forskjellige butikkene. Kan jo prøve å bygge opp et lite forråd av tørrvarer? Jeg handler alltid inn eks maisbokser, hermetiske tomater, bønner osv. ofte er supper og gryterettposer også på tilbud da. Ferskvarer ser du etter i 50 % disken, deler opp og legger i frysen. 
Ang julegaver- har vennene dine barn feks? Kan du gi gavekort på at du er barnevakt ( hvis helsen din tillater det da)? 

Anonymkode: 98c57...fe1

• Liker 2
Skrevet

Ta spørreundersøkelser på nett som du får penger/gavekort fra 

Last ned tise og tjen tisecash. Du må ikke selge eller kjøpe der, men hver uke eller noe sånt kan du svare på noe reklamegreier å tjene cash, så har du mulighet til å bruke disse på å kjøpe ting, legger ved noen eksempler nå. 

CF837876-191F-4299-989B-75A3A32992F2.png

EEEF30EB-2594-4912-85C4-A8C5C4819620.png

6B265703-368F-48D3-B6DB-E7726185F932.png

8A433CEF-A9C7-4D13-B4DB-A825DE646F08.png

Anonymkode: 1d38d...c08

Skrevet

Du har fått mange gode tips allerede, og du virker å ha god oversikt selv også😊 Har du gjennom jobben hatt en pensjonsordning som gir rett på litt utbetaling nå som du er (iallefall midlertidig) arbeidsufør? Dette gjelder ihvertfall hvis du har vært/er offentlig ansatt med pensjon hos KLP eller Statens Pensjonskasse, og sikkert andre ordninger også. Sjekk ut det, så kanskje du får noen hundrelapper til pr måned.

Se Facebookgrupper/IG-konto 'Spis opp maten' for tips til måter å utnytte matrester på så man unngår å måtte kaste mat. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...