Gå til innhold

Er fuktighetskrem oppskrytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne artikkelen fikk meg til å tenke. 

https://tara.no/skjonnhet/hudlegens-5-rad-for-vakker-hud

Jeg har slitt med tørr hud så lenge jeg kan huske, og har prøvd mye forskjellig innen både fuktighetskremer og oljer. Har det egentlig ikke hjulpet, men bare gjort huden verre? Er dagkremer/nattkremer, ansiktsoljer og fuktmasker en bløff som gjør huden vår "lat" og  slutter og produsere egen fukt? Nå vurderer jeg og slutte helt med fuktighetskrem. Det gir jo egentlig mening. Jeg bruker aldri håndkrem eller lepomade, fordi jeg føler ikke jeg trenger det. Men  begynner du å bruke det så føler du du trenger det fordi huden/leppene kjennes tørr, det er ihvertfall min erfaring.  

Hva tenker dere?

Anonymkode: 7eccb...fc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lepomade?

Anonymkode: 9a634...ce9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om du er veldig tørr er det bedre å bruke fuktighetsserum og oljer 😊 jeg bruker også en lett dagkrem i tillegg + solkrem.

om dette ikke hjelper kan det hende du ikke renser huden godt nok for sminke også videre. Eventuelt reagerer på medisiner. 

Endret av Lacuna
Skrevet

Det er en myte at huden blir «lat» av fuktighetskrem. Men det kan hende at du blir vandt til følelsen av krem og fortsetter med det. 

fuktighetskrem funker når man har tørr hud. Men du må finne en som funker for deg. Apoteket har masse billig og bra.

Anonymkode: fb6e6...fdc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Denne artikkelen fikk meg til å tenke. 

https://tara.no/skjonnhet/hudlegens-5-rad-for-vakker-hud

Jeg har slitt med tørr hud så lenge jeg kan huske, og har prøvd mye forskjellig innen både fuktighetskremer og oljer. Har det egentlig ikke hjulpet, men bare gjort huden verre? Er dagkremer/nattkremer, ansiktsoljer og fuktmasker en bløff som gjør huden vår "lat" og  slutter og produsere egen fukt? Nå vurderer jeg og slutte helt med fuktighetskrem. Det gir jo egentlig mening. Jeg bruker aldri håndkrem eller lepomade, fordi jeg føler ikke jeg trenger det. Men  begynner du å bruke det så føler du du trenger det fordi huden/leppene kjennes tørr, det er ihvertfall min erfaring.  

Hva tenker dere?

Jeg har hatt kronisk fet t-sone hele livet og ingen kremer har forandret på det.  Så nei, men feil hudpleierutine kan gjøre huden tørr.  Jeg kan flasse på nesa selv om huden alltid er fet der. 

Anonymkode: 59daa...95a

Skrevet

Jeg bruker ikke krem så veldig ofte. Kun når jeg er veeeldig tørr. Bruker helst noe som binder fukten til huden eller kjøler den ned som aloe vera (ansikt) eller olje (kropp). Prøver å bruke så lite krem som mulig og drikke mer vann og fukte huden innenfra :)  Har veldig fin og balansert hud men vet ikke om det er grunnet mangel på hudkrem eller genetikk 😄

hvis du har vært i tropisk klima en litt lenger periode så vet du at huden er forskjellig der og hjemme i tørre Norge. Fukt utenfra hjelper og i vårt tørre klima så trenger vi kanskje litt hjelp, om man så bruker olje/krem. Men det kan jo være greit å ikke bruke med mindre man virkelig må. Det er mine tanker i hvert fall. 

Anonymkode: a0afa...c1b

Skrevet

Vær så snill!  Det heter ikke "lepomade"! Det er et ord som blir brukt av 12-14 år gamle jenter som ikke har lært å snakke rent. 

Anonymkode: 2a213...28b

• Liker 2
Skrevet

Det handler ikke nødvendigvis om krem/ikke krem, men om ingredienser. Alle kremer er ikke "skapt" like. Tørr hud og fuktfattig hud er f.eks. ikke helt det samme, selv om det kan oppleves slik, og har ulike behov. Når det er sagt, er nok det aller beste å finne fram til det som passer for akkurat deg. Sånn sett er det vel bare to produkter jeg vil påstå er absolutt nødvendig: En mild og effektiv rens dersom du bruker sminke, og solkrem med høy faktor i sommerhalvåret og når du befinner deg på sydligere breddegrader.

Skrevet

Noen kremer gir helt klart mer fukt enn andre, og det som gir aller mest og best fukt, er enkelte serum. Jeg har prøvd "alt", og tror jeg har et bra grunnlag for å svare. 🙂

Anonymkode: ca7c7...53b

Skrevet

Noen mennesker trenger fet krem, mens andre trenger fukt. Jeg merker godt hvis jeg I perioder er for sliten til å stelle med huden min. En god skrubb gjør huden mer mottakelig for kremen. Anbefaler hudanalyse om du ikke har fått det allerede. 

Anonymkode: c6d6d...25f

Skrevet

Det er forskjell på dehydrert hud og tørr hud.

Har du dehydrert hud trenger du fukt, ikke fett. Huden kan være oljete/blank men samtidig oppleves som stram og "tørr". Hvis man med dehydrert hud peiser på med diverse oljer vil man selvsagt ikke få ønsket effekt.

Har man derimot tørr hud så vil man også kunne oppleve at huden er stram, men til forskjell fra dehydrert hud så er man ikke oljete, men huden flasser fordi man ikke produserer nok fett/talg. Da trenger man et mer fettholdig produkt.

Det er veldig mange som ikke vet forskjellen mellom tørr og dehydrert hud, og da er det klart at man ikke klarer å velge riktige produkter til sin hud og ønsket effekt uteblir.

Anonymkode: 5b02f...6e8

Skrevet

Mannen min bruker ingenting,.

Jeg bruker masse greier (inkl retinol).

Og jeg begynner å se forskjell på huden vår nå.

Han har flere rynker.

(Kler de godt da❤️)

Anonymkode: 72cad...170

Gjest PunkCouture
Skrevet

Jeg tror ikke fuktighetskrem er en bløff, men jeg tror at mange kremer ikke er så gode som vi får inntrykk av. Mange er kanskje til og med det vi kan kalle en bløff. Samtidig tror jeg at vi kan få mye ut av fuktighetskremer som er gode, både for å hjelpe ulike hudtilstander, eller bare som underlag for sminke. Vil anbefale å søke opp ingredienselister på kremer du vurderer på f.eks https://incidecoder.com . Da kommer det opp informasjon om alle ingredienser, og om de vurderes som gode, middels eller dårlige, om kremen inneholder irriterende stoffer, osv. Håper det kan være til hjelp 😊

Skrevet

Jeg har brukt solkrem og annen hudpleie religiøst i flere år ( solkrem ble brukt  flere ganger daglig uansett vær daglig allerede fra barnehagen av ) og jeg ser veldig stor forskjell på meg og mine familiemedlemmer som aldri brukte solkrem og slurvet med hudpleien sin. Huden min er mye glattere, freshere og har glød hvor deres er mer rynkete og blass.

Anonymkode: 9419d...7cc

Skrevet

Litt pussig å snakke ned fuktighetskrem men snakke opp solkrem. Det er motsatt. Solkrem er oppskrytt. 

Anonymkode: d639c...cc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-9-21 den 12.30):

Mannen min bruker ingenting,.

Jeg bruker masse greier (inkl retinol).

Og jeg begynner å se forskjell på huden vår nå.

Han har flere rynker.

(Kler de godt da❤️)

Anonymkode: 72cad...170

Hvilket retinolprodukt bruker du?:)

Anonymkode: 02034...cbe

Skrevet
On 9/21/2021 at 12:11 AM, AnonymBruker said:

Vær så snill!  Det heter ikke "lepomade"! Det er et ord som blir brukt av 12-14 år gamle jenter som ikke har lært å snakke rent. 

Anonymkode: 2a213...28b

Lebepomade eller leppepomade er ord man kan bruke. Høres ut som en blanding. 

Anonymkode: ffbe7...750

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 23.48):

Det er en myte at huden blir «lat» av fuktighetskrem. Men det kan hende at du blir vandt til følelsen av krem og fortsetter med det. 

fuktighetskrem funker når man har tørr hud. Men du må finne en som funker for deg. Apoteket har masse billig og bra.

Anonymkode: fb6e6...fdc

Personlig så føler jeg huden min blir "latere" av fuktighetskrem. Tar jeg på lypsyl, føles leppene mine tørre etter en stund og jeg må påføre mer. Bruker jeg ikke lypsyl tenker jeg ikke over at leppene mine kjennes tørre. Akkurat det samme med håndkrem. 

Det er litt overdrevet at fuktighetskrem er en bløff, men jeg har slitt med tørr/dehydret hud så lenge jeg kan huske, og jeg har prøvd så mye forskjellige kremer/oljer som skal love fukt. Det hjalp der og da, men det gjorde ikke huden min mer hydrert. Huden var nøyaktig like tørr etter en stund.

Nå renser jeg huden, skrubber innimellom, bruker retinol en gang i blandt og solkrem selvsagt hver dag.  Og huden kjennes mye bedre ut nå enn da jeg brukte fuktighetskrem. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Personlig så føler jeg huden min blir "latere" av fuktighetskrem. Tar jeg på lypsyl, føles leppene mine tørre etter en stund og jeg må påføre mer. Bruker jeg ikke lypsyl tenker jeg ikke over at leppene mine kjennes tørre. Akkurat det samme med håndkrem. 

Det er litt overdrevet at fuktighetskrem er en bløff, men jeg har slitt med tørr/dehydret hud så lenge jeg kan huske, og jeg har prøvd så mye forskjellige kremer/oljer som skal love fukt. Det hjalp der og da, men det gjorde ikke huden min mer hydrert. Huden var nøyaktig like tørr etter en stund.

Nå renser jeg huden, skrubber innimellom, bruker retinol en gang i blandt og solkrem selvsagt hver dag.  Og huden kjennes mye bedre ut nå enn da jeg brukte fuktighetskrem. 

Lypsyl er vel konstruert for å tørke ut leppene og dermed øke salget?  Jeg bruker vaselin på leppene om natten, fungerer veldig fint. 

Anonymkode: 5a3c6...ed7

Skrevet

Vi har tørr hud i vår familie, igjen har i tillegg lavt stoffskifte som kan gi tørr hud.

Jeg har prøvd alskens siden tidlig tenår, og nei - det går ikke an for alle å droppe det.

Nå blir huden min bare stram og kløende uten noe, men i den mest sensitive og tørre perioden svidde det som bare F. Tålte omtrent ingenting.

Nå er jeg kombinasjon av fuktfattig og tørr, merker stor forskjell på produkter og hva som minimerer behovet for å stadig påføre gjennom dagen. 

Hendene mine kan bli så tørre at det sprekker opp og blør. 

Det er rett og slett vondt. 

Blir som å hevde at eksem kommer fra vane 🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...