AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Del Skrevet 20. september 2021 Bor litt unna der div kjønns identiteter eksisterer og innser at jeg henger langt etter med å forstå hva alt er. Da det de senere årene har kommet mange navn på det jeg ikke skjønner innholdet og betydningen av. Feks panofil ol Kan du være så snill å hjelpe meg med med navn og betydning? Anonymkode: e573c...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SlemUlv Skrevet 20. september 2021 #2 Del Skrevet 20. september 2021 Panfil er en sexualitet, ikke kjønnsidentitet. Pan betyr alle, så det vil si at man tiltrekkes alle kjønn. Mange sier at de tiltrekkes personen, istedenfor kjønnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Renate79 Skrevet 20. september 2021 #3 Del Skrevet 20. september 2021 Hei Her er en slags ordliste fra foreningen FRI https://www.foreningenfri.no/informasjon/begreper/ Som du ser der, så er panfil ikke en kjønnsidentitet, men en seksuell orientering. Tror dessuten du finner mennesker i de fleste av disse benevnelsene også i ditt nærmiljø 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #4 Del Skrevet 20. september 2021 3 Mann Kvinne Tvekjønnet (de som er født med begge kjønnsorganer eller mangler kjønnsorgan) Anonymkode: dab0d...c91 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #5 Del Skrevet 20. september 2021 2. Til nøds tre som det over meg skrev Anonymkode: 1169d...93f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SlemUlv Skrevet 20. september 2021 #6 Del Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 3 Mann Kvinne Tvekjønnet (de som er født med begge kjønnsorganer eller mangler kjønnsorgan) Anonymkode: dab0d...c91 Nå ble det spurt om kjønnsIDENTIET, ikke kjønn 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. september 2021 #7 Del Skrevet 20. september 2021 Mann, kvinne, trans, ikke-binær, kjønnsflyter & interkjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnitaTrans Skrevet 21. september 2021 #8 Del Skrevet 21. september 2021 (endret) Hei. Dette var ett godt spørsmål, som jeg ser av svarene i tråden her, at det trengs litt utdyping på. Tenker vel egentlig at denne tråden hører mer hjemme under helse enn seksualitet, siden kjønnsidentitet ikke er ett uttrykk for seksualitet. Det er to adskilte greier. Det er altså mulig å være straight transkvinne, og tenne på menn. Så finnes det lesbiske transkvinner som tenner på kvinner. Og alt derimellom. Så det er altså ikke likhetstegn mellom seksuell legning, og kjønnsidentitet. Og kjønnsidentitet er heller ikke ei seksuell greie. Det handler om hvordan en opplever seg selv. Men siden du nevner panfil, så er jo det en seksuell legning, så sånn sett treffer jo ihvertfall den delen. 😊 Skal ikke gå inn på hva panfil er, siden det er godt beskrevet lenger opp i tråden. Spørsmålet var altså om kjønnsidentiteter, ikke om biologisk kjønn. Så dette handler om hvordan folk identifiserer seg selv, ikke om hvordan kroppene deres er. Blandt kjønnsforskere er det en bred enighet om at kjønn befinner seg på ett spekter. Så det finnes nok like mange varianter av kjønnsidentiteter som det finnes mennesker. Dette strider mot det nå forlengst antikverte binære synet på kjønn. Altså den gamle måten å tenke på kjønn som todelt (mann-kvinne). Men det er endel begreper knyttet til dette. Kan nevne de mest brukte her, men det blir nok på langt nær en komplett liste. Det kan vre flytende overganger mellom de forskjellige "kategoriene", så her er ingenting helt svart-hvitt. Du har de som er har samsvar mellom kjønnet de ble tildelt ved fødselen, og kjønnsidentiteten sin. Disse kalles CIS-kjønnede. Altså: Hvis legen sier "det ble en jente" ved fødselen, og en føler seg som jente, kalles man en CIS-jente. Og det samme gjelder for gutter forsåvidt. Så har du de som på en eller annen måte opplever at det ikke er samsvar mellom tildelt kjønn og kjønnsidentitet. Her finnes det mange varianter, og transperson er en slags samlebetegnelse for alle disse. Eksempler på varianter av kjønnsidentiteter under den store trans-paraplyen: - Transkvinne/mann: Noen som identifiserer seg som "motsatt" kjønn av det de ble tildelt ved fødselen. - Ikkebinær: Noen som ikke identifiserer seg med mann/kvinne. Men heller som noe en plass imellom. - Genderfluid/Kjønnsflytende: Noen som har en kjønnsidentitet som beveger seg på spekteret. Altså noen som opplever løpende endringer i hvilket kjønn de identifiserer seg med. Det kan vre vekslende mellom mann, kvinne og en plass imellom på spekteret. Endringene kan komme ofte og raskt, og de kan svinge mer sakte. Så finnes det også de som identifiserer seg med kjønnet de ble tildelt, men som har ett kjønnsuttrykk som bryter med kjønnsnormene. f.eks kan det være en som ble tildelt kjønnet gutt ved fødselen. Som føler seg som gutt inn seg, men som elsker å sminke seg og gå i kjoler. Noen av disse kaller seg "Gender non-conforming" Så finnes det de som identifiserer seg med kjønnet de ble tildelt, men som finner glede i å tre inn i rollen som det motsatte kjønn fra tid til annen. Mange av disse kaller seg transvestitter, eller crossdressere. Som jeg skrev tidligere er dette på ingen måte en utfyllende liste, og grensene imellom "kategoriene" er flytende. Disse begrepene er beskrivende begreper mer enn noe annet. Man skal ikke forvente at de beskriver noen helt, eller riktig. Mange kan oppleve disse begrepene som begrensende, eller stigmatiserende. Hvis en er usikker på hvordan en skal tiltale/omtale noen, så er mitt beste tips å spørre rett ut. Selv velger jeg å presentere meg på denne måten når jeg er usikker på noen: Hei jeg heter Anita, og jeg bruker hun/henne som pronomen Endret 21. september 2021 av AnitaTrans Redigert for å få inn litt mer info, og rette skrivefeil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Del Skrevet 21. september 2021 7 stykker Anonymkode: 30818...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Del Skrevet 21. september 2021 Mann, kvinne, cismann, ciskvinne, transkvinne, transmann, transmannkvinne, kvinnetransmann, transkvinnemann, manntranskvinne, binærtransflokk, og ikkebinærtransflokk. Og sikkert noen flere. Anonymkode: fafc5...fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå