AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Vi har bygget hus, og forsøkte å komme fram til gode løsninger for å finne et hjem vi kan ha resten av livet. Jobbet i hjemmesykepleien før, og jeg synes det var så fælt der det bodde folk som trengte hjelp og det var utrolig knotete med veldig høye terskler og bittesmå bad. Når jeg ser folk som bygger, virker det som alle bygger enormt lange trapper fra verandaen og lite bad. Skjønner det om man bygger om og det er dyrt å fikse, men synes det er så rart når man bygger nytt. Er det slik at man ser på huset som en «mellomstasjon» og tenker leilighet på sikt? Anonymkode: cd57d...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 Nja, jeg bor i leilighet og den kjøpte jeg med tanke på at jeg kan ende opp lam eller skrøpelig på et tidspunkt, derfor plasserte jeg mer i en fremkommelig etasje, bred inngang/utgang overalt med tanke på rullestol og diverse, heis osv. Kjøper som relativt ung mamma og tenker å bli her til jeg er ferdig, mye som kan skje på veien dit så vi kjøpte noe som vil passe til alle livssituasjoner som kan oppstå. Anonymkode: b4d1d...154 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har bygget hus, og forsøkte å komme fram til gode løsninger for å finne et hjem vi kan ha resten av livet. Jobbet i hjemmesykepleien før, og jeg synes det var så fælt der det bodde folk som trengte hjelp og det var utrolig knotete med veldig høye terskler og bittesmå bad. Når jeg ser folk som bygger, virker det som alle bygger enormt lange trapper fra verandaen og lite bad. Skjønner det om man bygger om og det er dyrt å fikse, men synes det er så rart når man bygger nytt. Er det slik at man ser på huset som en «mellomstasjon» og tenker leilighet på sikt? Anonymkode: cd57d...7b1 Gjerne gi tips til hvordan man bør bygge. Synes det høres litt rart ut at de bygger små bad. Vi skal ha bad på 10 og 7 kvm i huset vi bygger. Anonymkode: b9513...1d9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gjerne gi tips til hvordan man bør bygge. Synes det høres litt rart ut at de bygger små bad. Vi skal ha bad på 10 og 7 kvm i huset vi bygger. Anonymkode: b9513...1d9 Tja.. Tenker at det ikke er voldsomme forholdsregler man vil ta siden man får noen tilpasninger, men helt grunnleggende ting som gjør det mulig å tilpasse når man blir eldre eller skulle være uheldig å bli syk. Ikke for mye trapper, alle funksjoner i underetasjen (har f.eks vært hos folk som måtte ha dostolen sin i stua siden de kun hadde bad i 2.etasje), grei nok plass rundt dobbeltsengen (vært hos folk som måtte bo på hvert sitt rom siden det ikke var plass til å hjelpe ved dobbeltsengen), ikke ha trapp til ytterdøra, muligheter for å komme ut på verandaen/i hagen, ikke altfor trang gang. Med små bad tenker jeg 4-7 kvadratmeter. Vi hadde ca 6 kvadratmeter i forrige bolig, og det var jo utrolig lite. Synes det er rart å bygge så små bad i ny bolig. Vi bygget bad på 8 og 10 kvadratmeter i ny bolig, og vaskerom utenom. Vet ikke om dette er bra nok heller, men tenker at det i alle fall ikke vil være helt umulig å tilrettelegge. Man kan jo ikke lage hus for 50 år fram i tid og vil nok pusse opp før det, men slik at planløsning i alle fall er mulig å tilpasse. Ser med foreldre og besteforeldre at besteforeldre må flytte på sykehjem selv om de fortsatt kunne bodd hjemme, bare fordi de har så små bad. Foreldre har tenkt på dette og har lagt opp til at de kan lage bad og soverom i 1. etasje hvis det blir aktuelt uten for store kostnader. Setter også veldig pris på at vi ikke har så høy trapp til ytterdør når vi skal ha besøk av besteforeldre med rullator. Anonymkode: cd57d...7b1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har bygget hus, og forsøkte å komme fram til gode løsninger for å finne et hjem vi kan ha resten av livet. Jobbet i hjemmesykepleien før, og jeg synes det var så fælt der det bodde folk som trengte hjelp og det var utrolig knotete med veldig høye terskler og bittesmå bad. Når jeg ser folk som bygger, virker det som alle bygger enormt lange trapper fra verandaen og lite bad. Skjønner det om man bygger om og det er dyrt å fikse, men synes det er så rart når man bygger nytt. Er det slik at man ser på huset som en «mellomstasjon» og tenker leilighet på sikt? Anonymkode: cd57d...7b1 Ikke vet jeg hvor mange nybygde hus du har vært inne i de siste årene, men jeg jobber med dette til daglig og kan avkrefte påstandene dine om at folk bygger små bad. Det har aldri blitt bygd så mange store bad og kjøkken som det gjøres nå. Folk bruker badet på en annen måte nå enn tidligere. Og at folk har lang trapp fra verandaen... Hva spiller det for noen rolle? Da velger de vel enten å holde seg oppe på verandaen eller installere en trappeheis hvis det skulle bli et behov. De fleste i dag bygger med livsløpsstandard og jeg forstår ikke helt hensikten med tråden din. Anonymkode: cf5a5...350 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Nå ble jeg virkelig overrasket, for jeg trodde at alle boliger ble bygget med livsløpsstandard nå. Anonymkode: d0190...53c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Vi bygger med tanke på å bo her så lenge barna bor her. Etter det kommer vi til å flytte. Ville aldri ønsket å ha ansvar fir stort hus og hage i alderdommen uansett. Anonymkode: 99506...0f9 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå ble jeg virkelig overrasket, for jeg trodde at alle boliger ble bygget med livsløpsstandard nå. Anonymkode: d0190...53c Nei, det er ikke slik. Jeg følger mange nybyggere på Instagram og ser i liten grad at det er livsløpsstandard. Boligene som legges ut her jeg bor har også stort sett gang og soverom i underetasjen ved inngangen, og kjøkken/stue og veranda i overetasje. Hensikten min? Tja.. Jeg ble jo litt preget av tiden min i hjemmesykepleien og alle som bodde i dårlig fungerende hjem, også unge som hadde fått MS og lignende og bodde med familien sin. Anonymkode: cd57d...7b1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Man har ulike behov på ulike stadier i livet. Jeg grøsser når jeg tenker på mine besteforeldre som satt i en stor enebolig, selv om de hadde livsløpsstandard. For det var dyrt å varme opp, det var mye plass som ikke ble brukt, det var mye vedlikehold både inn- og utvendig. Når vi er eldre vil vi bo mer moderne, og mindre. Vi vil ha gartnertjenester i et sameie. Vi vil ikke ha en oppkjørsel som skal måkes, eller hage som må stelles, slik at vi kan dra på månedslange turer til utlandet. Og så videre. Hvor man ønsker å bo endrer seg også. Nå er det avstand til jobb og skole som betyr "alt" med tanke på mye fritid. Men om noen år vil nærheten til natur og en dagligvarebutikk være viktigere, slik at man mulig kan nedskalere til en bil, og bare rusle rett ut i naturen. Derfor trenger vi ikke tenke så veldig mange år frem i tid. For det finnes ingen bolig som har "alt i ett", da får vi heller bytte boliger gjennom livet. Anonymkode: 0166b...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Nå gjorde jeg bare et kjapt søk på Finn i Lillestrøm (Skedsmo) for å sjekke om jeg tok feil, og søkte på nyere eneboliger fra 2015-2021. Ingen av disse med livsløpsstandard, og alle med bad 4-6 kvadrat. Så jeg kan ikke ta så feil.. Anonymkode: cd57d...7b1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 Og må også legge til: Det er fryktelig kjedelig å gjøre valg nå, for hvordan ting muligens er om 40 år... Når du tross alt skal bo der som ung og frisk mesteparten av livet. Å droppe den stilige løsningen med trapp og ulike nivåer. Å måtte bygge et ekstra og dyrt bad som du egentlig ikke trenger. Å sikre at alle døråpninger er brede nok og at det ikke er hindringer, selv om det estetisk sett ikke er den beste løsningen. Å unngå løsninger som krever fryser, lager, med mer i en praktisk kjeller. Å måtte legge flere hundre tusener ekstra i en garasje bare for at den skal være lettere tilgjengelig... Anonymkode: 0166b...1d2 3
Veggdyret Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Jeg planlegger i alle fall ikke å bo i mitt hus resten av livet. Kanskje jeg ville planlagt det dersom jeg skulle bygge selv - men da jeg var på boligjakt, var det våre behov for de neste 10 årene som var essensielle. - nok barnerom - stor hage barna kunne leke i - trygt nærområde for barna - nærhet til skole og barnehage - badekar å bade barna i - masse oppbevaringsplass til alt fra barneleker og klær til vinter/sommerutstyr og vogner Ingen av disse tingene (kanskje unntatt oppbevaringsplass) er på lista over hva jeg ønsker meg når barna har flyttet hjemmefra. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi har bygget hus, og forsøkte å komme fram til gode løsninger for å finne et hjem vi kan ha resten av livet. Jobbet i hjemmesykepleien før, og jeg synes det var så fælt der det bodde folk som trengte hjelp og det var utrolig knotete med veldig høye terskler og bittesmå bad. Når jeg ser folk som bygger, virker det som alle bygger enormt lange trapper fra verandaen og lite bad. Skjønner det om man bygger om og det er dyrt å fikse, men synes det er så rart når man bygger nytt. Er det slik at man ser på huset som en «mellomstasjon» og tenker leilighet på sikt? Anonymkode: cd57d...7b1 Realismen i å "bo der til du dør" er jo lav. Først - en ønsker i løpet av livet å bo nært ulike ting. Som ung - uteliv og leven, som foreldre barnehage, idrettsanlegg, fritidsaktiviteter og skoler, som gammel buss, lege og dagtilbud for eldre. Så å bo et sted livet ut er kun aktuelt om dette stedet ligger nært alt. Og det gjør ingen steder. Og så har folk som skal bo i et hus livet ut en iboende optimisme. De tenker de aldri skal skille seg, finne ny partner, få enda et kull unger, miste jobben eller som gammel ønske å flytte etter voksne unger eller vennekrets som plutselig bor 300 mil unna. Men la oss anta du finner en tomt nær ALT. Den er i gåstol-avstand fra bussen (du kommer til å miste lappen før du flytter hjemmenfra), legesenter og skole. La oss anta huset beholdes gjennom ungekull og skilsmisser. Vi er 40 år frem i tid. Drenering, tak, vegger, el, rør og inventar må byttes. Byggestil har endret seg og "moderne standard" får huset ditt fra 2020 til å se ut som et hus fra 1970 ser ut for oss. Løsninger er ikke tilpasset så gamle hus, så du må tenke spesialløsninger. Du er 80 år. Og sitter på et oppussingsobjekt. Derfor satser folk på å selge med jevne mellomrom og kjøpe seg noe nytt. Fordi gammelt = veldig mye jobb og endeløse forskrifter, regler, anskaffelser og innsikt i om en håndtverker leverer etter oppdrag. Anonymkode: ddc2a...937 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 Mange som bygger hus gjør det vel når de planlegger/har barn og trenger mye plass. Når barna flytter ut så står man der med to soverom og en kjellerstue for mye. Og uansett hvor fremkommelig det er inne i huset, så skal man vedlikeholde utside og hage og slikt, som man slipper med en leilighet. Du kan sette bort husmaling, gartner, snømåking, husvask og eventuelle reparasjoner på mur og bytte av vinduer og tak og slikt, men det er dyrt og stress å holde på med kontra å bare flytte inn i en leilighet. Tror mange flytter fra hus til leilighet for å slippe utvendig vedlikehold, og gjerne også at man bor mer sentralt og bare tar en heis ned til matbutikken i kjelleren av blokken og slike ting. Anonymkode: 35402...985 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 Enda et innspill fra meg, TS, da jeg merket temaet engasjerte meg. Du jobber i hjemmesykepleien, jeg tror det preger deg til å tenke at ting er på en gitt måte. Jeg har to sett med besteforeldre, og to sett med sviger-besteforeldre, som bodde i samme hus helt til det siste, da de nærmest måtte bæres til sykehjemmet. Dette er en annen generasjon som ikke var vant til å flytte på seg. Som var opptatt av tingene sine, fotoalbumene, servicene, møblene de hadde eid i 50+ år. Slik er det ikke lenger. Vi flytter på oss. Selv foreldregenerasjonen min (60/70-årene) flytter fra hus til leilighet. Jeg kjenner ingen i min familie som fortsatt sitter på "barndomshjemmet", eller i det minste har et ønske om å flytte på seg ganske raskt, og det er lenge før de er dårlige til beins. De ønsker det bare lettstelt, og enkelt. Og tar derfor valget lenge før det er en nødvendighet. Anonymkode: 0166b...1d2 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 Enig med deg over. Har flere venninner som gleder seg til å kvitte seg med huset å flytte inn i leilighet sånn som oss slikt at de slipper alt styret med enebolig og hage. Men når man har mange barn så har man ikke råd til å bo i leilighet for det blir en dyr affære å får en leilighet med 5 soveroms til 5 mill. Flere av mine eldre kollegaer har og vært så fornøyde når de endelig er blitt kvitt huset og kan få bo i leilighet nær byen. Anonymkode: b4d1d...154 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig med deg over. Har flere venninner som gleder seg til å kvitte seg med huset å flytte inn i leilighet sånn som oss slikt at de slipper alt styret med enebolig og hage. Men når man har mange barn så har man ikke råd til å bo i leilighet for det blir en dyr affære å får en leilighet med 5 soveroms til 5 mill. Flere av mine eldre kollegaer har og vært så fornøyde når de endelig er blitt kvitt huset og kan få bo i leilighet nær byen. Anonymkode: b4d1d...154 Årene der alle barna er hjemme på ferie samtidig er få. Gjerne når alle er studenter, før de etablerer seg. Med ektefelle og barn blir det for trangt å ha alle på besøk på en gang, selv i en enebolig. Og ofte bor jo noen ( alle fall med 5 barn) igjen i samme by, og har plass. Det naturlige etterhvert er jo også at de eldre får slippe rollen som vertskap i like stor grad. Hos oss er det i alle fall den generasjonen som kommer på besøk i høytider, ikke motsatt. Og - man har bedre råd en før. Min bror med kone bor trangt. Da tar vi bare inn på hotell når vi besøker dem. Anonymkode: 0166b...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har ulike behov på ulike stadier i livet. Jeg grøsser når jeg tenker på mine besteforeldre som satt i en stor enebolig, selv om de hadde livsløpsstandard. For det var dyrt å varme opp, det var mye plass som ikke ble brukt, det var mye vedlikehold både inn- og utvendig. Når vi er eldre vil vi bo mer moderne, og mindre. Vi vil ha gartnertjenester i et sameie. Vi vil ikke ha en oppkjørsel som skal måkes, eller hage som må stelles, slik at vi kan dra på månedslange turer til utlandet. Og så videre. Hvor man ønsker å bo endrer seg også. Nå er det avstand til jobb og skole som betyr "alt" med tanke på mye fritid. Men om noen år vil nærheten til natur og en dagligvarebutikk være viktigere, slik at man mulig kan nedskalere til en bil, og bare rusle rett ut i naturen. Derfor trenger vi ikke tenke så veldig mange år frem i tid. For det finnes ingen bolig som har "alt i ett", da får vi heller bytte boliger gjennom livet. Anonymkode: 0166b...1d2 Dette! Anonymkode: 99506...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tja.. Tenker at det ikke er voldsomme forholdsregler man vil ta siden man får noen tilpasninger, men helt grunnleggende ting som gjør det mulig å tilpasse når man blir eldre eller skulle være uheldig å bli syk. Ikke for mye trapper, alle funksjoner i underetasjen (har f.eks vært hos folk som måtte ha dostolen sin i stua siden de kun hadde bad i 2.etasje), grei nok plass rundt dobbeltsengen (vært hos folk som måtte bo på hvert sitt rom siden det ikke var plass til å hjelpe ved dobbeltsengen), ikke ha trapp til ytterdøra, muligheter for å komme ut på verandaen/i hagen, ikke altfor trang gang. Med små bad tenker jeg 4-7 kvadratmeter. Vi hadde ca 6 kvadratmeter i forrige bolig, og det var jo utrolig lite. Synes det er rart å bygge så små bad i ny bolig. Vi bygget bad på 8 og 10 kvadratmeter i ny bolig, og vaskerom utenom. Vet ikke om dette er bra nok heller, men tenker at det i alle fall ikke vil være helt umulig å tilrettelegge. Man kan jo ikke lage hus for 50 år fram i tid og vil nok pusse opp før det, men slik at planløsning i alle fall er mulig å tilpasse. Ser med foreldre og besteforeldre at besteforeldre må flytte på sykehjem selv om de fortsatt kunne bodd hjemme, bare fordi de har så små bad. Foreldre har tenkt på dette og har lagt opp til at de kan lage bad og soverom i 1. etasje hvis det blir aktuelt uten for store kostnader. Setter også veldig pris på at vi ikke har så høy trapp til ytterdør når vi skal ha besøk av besteforeldre med rullator. Anonymkode: cd57d...7b1 Vi har også vaskerom separat. Vi har alle funksjoner i andre etasje, så vi må vel ha en trappheis eller noe sånt når vi blir eldre. Men når vi tegnet huset måtte vi faktisk tegne snusirkel inne på rom med hovedfunksjon og vi måtte ha alle funksjoner på ett plan for å få det godkjent. Anonymkode: b9513...1d9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har også vaskerom separat. Vi har alle funksjoner i andre etasje, så vi må vel ha en trappheis eller noe sånt når vi blir eldre. Men når vi tegnet huset måtte vi faktisk tegne snusirkel inne på rom med hovedfunksjon og vi måtte ha alle funksjoner på ett plan for å få det godkjent. Anonymkode: b9513...1d9 Så dere måtte ha alle funksjoner på ett plan, men det var ok at det var i andre etasje? Det var jo veldig spesielt, hva er poenget da? Anonymkode: cd57d...7b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå