Gå til innhold

Har jeg gått over taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent som var pårørende til en pasient. Denne pårørende er det flere i familien som kjenner. Jeg har selvsagt ikke sagt noe til noen som helst om at pasient har vært innlagt eller om pårørende. Altså ingenting. 

Legen som henviste til sykehuset, gjorde en ekstrem dårlig jobb. Igjen jeg sa ingenting til familien om dette. Kjenner til taushetsplikt og har alltid overholdt den. 

Så var jeg ute med familien og går en tur. Møter på denne pårørende. Hen velger på egenhånd å fortelle om innleggelse og den ubrukelige henvisende legen. Hen henviser til meg, og jeg forteller at jeg har selvsagt ikke sagt noe. Siden jeg har taushetsplikt. 

Nå har det seg slik at pårørende har på egenhånd fortalt både om pasienten og den ubrukelige fastlegen. Så presterer jeg å si at denne fastlegen er kjent for å være "ubrukelig", og at jeg hadde byttet fastlegen. Der og da følte jeg meg mer som en bekjent enn helsepersonell. 

Har jeg noe som helst taushetsplikt ift denne legen? Det at jeg gjennom jobben kjenner til denne fastlegen, er noe jeg burde ha holdt til meg selv? Det bare datt ut. Neste gang kommer jeg overhodet ikke til å si noe om noe som helst, men er nysgjerrig på om dette også går under taushetsplikt. 

Anonymkode: 12379...0fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Taushetsplikten er til for å beskytte pasienten, ikke legen. 

Men er du autorisert helsepersonell bør du kanskje vurdere å melde denne udugelige legen til rette instans, hvis det er så ille som det virker i HI... 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...