Gå til innhold

Tror du på spøkelser og hvorfor?

Nuppidu

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg tror på spøkelser.. men kanskje energier? Har ikke sett noe overnaturlig, men jeg hadde en veldig sterk og rar drøm en gang. En mann som jeg ikke kjenner personlig kom til meg i drømmen, vi hadde en lang samtale osv, dagen etter leste jeg i avisen at han var død. Da ble jeg ganske sjokkert. 

Anonymkode: f6491...e1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg våknet av at faren min sto og våket over meg i døråpningen (som han gjorde når jeg var liten og han skulle sjekke at alt var bra før han la seg) kort tid etter begravelsen hans. 
Det har aldri vært i mine tanker at det var et spøkelse, men en naturlig følge av at jeg tenkte på ham og tok med meg savn og tristhet inn i drømmene. 
Det var en fin drøm da, og ga meg en god og trygg følelse, så jeg kan på et overordnet nivå forstå at folk mener de opplever spøkelser, selv om det er helt fjernt for meg å faktisk tro det selv. 

Anonymkode: 37a87...337

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, men jeg har innsett at man må oppleve det for å tro på det. Nytter ikke å forklare noen som ikke har opplevd det selx.

Anonymkode: e487d...5e9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror ikke direkte på spøkelser men tror på energier. Tror det finnes mye mellom himmel og jord vi ikke ser. På godt og vondt. Har igjennom tiden opplevd mye rart og hørt masse spesielle historier fra andre.

Anonymkode: 402b1...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg var lenge en skeptiker. En dag opplevde jeg og tre familiemedlemmer at et familiemedlem som bodde i utlandet plutselig stod i døren og vinket hadet til oss med et stort smil. Vi ble alle sjokkert og forstod ingenting, og min mor reiste seg for å gå til døren for å klemme han. Mens hun var på vei fra bordet til døren, så han ut til å gå videre inn til neste rom og hun gikk etter, men der var det ingen. Alle dører var låst. Vi kjente han dessuten alle sammen igjen, han var der "clear as day", og stemmen var identisk og det hele.

Min mor ringte ham på hans utenlandske nummer uten å få svar. To dager senere fikk vi vite at han hadde dødd i huset sitt i Thailand den samme ettermiddagen som vi så han.

Og vi var som sagt fire mennesker rundt dette bordet, hvordan i alle dager kan man forklare slike opplevelser? Nå tror jeg med andre ord at det finnes noe mer mellom himmel og jord. Den hendelsen satte en støkk i meg. 

Anonymkode: 7ef10...930

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Spøkelser?  Vi har et feriehus. Min mors hjemplass. Der går mormor igjen. Hun døde i huset, noe jeg fikk vite i voksen alder. Mormor er der. Vokter over huset. Når fremmede kommer, er hun kanskje litt ekkel. Skremmer folk. Når jeg er der, jeg snakker med henne. Jeg er slekt, familie. Jeg snakker ut i luften. Til henne. Tror hun liker det. Elsker huset. Ikke noe skummelt der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men jeg var lenge en skeptiker. En dag opplevde jeg og tre familiemedlemmer at et familiemedlem som bodde i utlandet plutselig stod i døren og vinket hadet til oss med et stort smil. Vi ble alle sjokkert og forstod ingenting, og min mor reiste seg for å gå til døren for å klemme han. Mens hun var på vei fra bordet til døren, så han ut til å gå videre inn til neste rom og hun gikk etter, men der var det ingen. Alle dører var låst. Vi kjente han dessuten alle sammen igjen, han var der "clear as day", og stemmen var identisk og det hele.

Min mor ringte ham på hans utenlandske nummer uten å få svar. To dager senere fikk vi vite at han hadde dødd i huset sitt i Thailand den samme ettermiddagen som vi så han.

Og vi var som sagt fire mennesker rundt dette bordet, hvordan i alle dager kan man forklare slike opplevelser? Nå tror jeg med andre ord at det finnes noe mer mellom himmel og jord. Den hendelsen satte en støkk i meg. 

Fikk frysninger når jeg leste dette.

Anonymkode: 49576...aca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en leilighet i ett veldig gammelt bygg, så plutselig "fløy" ting av kjøkkenbenken av seg selv. Dette skjedde flere ganger før jeg flyttet( måtte til slutt slutte å bruke den som lagringsplass etter at flere glass ble knust). Kanskje det ikke er spøkelser, men noe var det. Lurer på om det skjer med de som bor der nå.

Anonymkode: dd780...001

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror, men jeg har innsett at man må oppleve det for å tro på det. Nytter ikke å forklare noen som ikke har opplevd det selx.

Anonymkode: e487d...5e9

Hvis det er umulig å forklare eller bevise for de som ikke har opplevd det selv, så tyder det på at det er et fenomen som kun oppstår i menneskers egen hjerner.

Anonymkode: 1c0de...ae5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 5.51):

Ja 100%. Har opplevd mye selv og jeg «tror» ikke. Jeg vet. 

Anonymkode: e683e...158

Da har du sikkert bevis også da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det finnes ingen logisk forklaring på det og ingen beviser. Da er det vanskelig å skulle tro på det.

Håper heller ikke de finnes. Jeg håper av hele mitt hjerte at jeg bare forsvinner etter døden. Jeg vil ikke leve som spøkelse eller leve i et etterliv. Etter døden vil jeg bare være ferdig med alt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er rart å tenke på alle mennesker og dyr, neandertalere og insekt og dinosaurer, som har dødd oppigjennom… men de som går igjen er enten fra kjente perioder eller kjente mennesker. 
Som feks krigen, 1800 tallet osv, basert på historier og sladder så kommer det opp noe om den «grå dame, som i sorg døde her på dette hotellet..». 

Aldri noe om en forvirra steinalderkvinne i dyp sorg etter tap av alle. 

Også er det dyr da, feks Helveteshunder.. bibelske saker.demoniske greier. Fra tidenes morgen. Men når ble hunder hunder liksom? For de stammer fra ulver, gjør de ikke? 

så alt stammer fra folks følelser. Fra de menneskene som opplever ting. 

Anonymkode: bb8fe...448

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det er umulig å forklare eller bevise for de som ikke har opplevd det selv, så tyder det på at det er et fenomen som kun oppstår i menneskers egen hjerner.

Jeg vil gjerne høre hvilke teorier du kan ha om min families opplevelse som jeg beskrev over, er det sannsynlig at det var et fenomen som skjedde i alles hjerne samtidig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er åpen for at det er masse vi ikke vet. Enda.
De som er 100% lukket for at det er noe, tror jeg er det fordi de ikke orker å forholde seg til det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som har gått bort " er" der og passer på. To ganger etter at pappa døde har jeg hvisket ; " pappa, gi meg et tegn hvis du er rundt oss" og begge ganger fikk jeg svar. En gang ved at en hvit englefjær datt ned i fanget mitt og en annen gang ved at en skygge for forbi meg i gangen. 

Hva andre syns eller tror er uinteressant, jeg tror ikke at dette er tilfeldigheter. 

Anonymkode: 81c25...c6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror på «spøkelser» ja. De som ikke klarer å bli ferdig med den fysiske verden og ikke har gått over på den andre siden. Og at det finnes negativ og positiv energi av de «spøkelsene» som henger igjen i vår verden. 
Tror også på demoner. Men de er sjeldne og veldig farlige. 

Anonymkode: e9b3f...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tror at de som har gått bort " er" der og passer på. To ganger etter at pappa døde har jeg hvisket ; " pappa, gi meg et tegn hvis du er rundt oss" og begge ganger fikk jeg svar. En gang ved at en hvit englefjær datt ned i fanget mitt og en annen gang ved at en skygge for forbi meg i gangen. 

Hva andre syns eller tror er uinteressant, jeg tror ikke at dette er tilfeldigheter. 

Anonymkode: 81c25...c6d

Englefjær?

Anonymkode: a91c9...6d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 3.38):

Man sier jo det samme om for eksempel forelskelse, orgasme, kjærligheten man føler til barna sine osv. «man må oppleve det selv, nytter ikke å forklare det». Selv om man kan forsøke å forklare det, forstår man det ikke før man opplever det selv. Selv om man ikke forstår det, er det fortsatt reellt. 

over til spørsmålet: jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan finne naturlige forklaringer på. Synes historier om gjengangere, spøkelser osv er veldig fascinerende. Har opplevd et par episoder selv, men mange år siden sist. Har både lyst, og ikke lyst til å oppleve noe slikt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The High Priestess

Ja, jeg tror at sjelen lever videre etter døden - at livet bare er en slags illusjon, et mellomstopp, at vi bare låner kroppen for å være tilstede her og nå. Hvem er det som egentlig bestemmer at døden er slutten og ikke en begynnelse på noe nytt? Hva om vi i et nytt liv ender opp i et annet parallelt univers? Hva om vi kan bli født inn i en ny tidslinje? Hva om det virkelige liv faktisk er på "den andre siden"? 

Jeg blir helt gal i hodet når jeg tenker på slike ting, klarer ikke helt sette ord på det. Men at det bare er et helt sort intet uten tid, sted og følelser, nada liksom, det tror jeg ikke. 

jeg har hatt noen opplevelser opp gjennom, og da særlig i et av barndomshjemmene mine (hadde skilte foreldre). Der var det to stykk som gikk igjen, et ektepar. Jeg hadde soverom i underetasjen og hørte ofte fotskritt fra overetasjen, ned trappen og utenfor soverommet. I tillegg opplevde jeg en gang at døren til soverommet ble revet opp fra intet! Det var over midnatt og trodde det var min mor som tullet med meg, men neida, hun hadde lagt seg. Skvatt så jeg nesten tisset på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kala skrev (På 6.11.2021 den 7.47):

Man sier jo det samme om for eksempel forelskelse, orgasme, kjærligheten man føler til barna sine osv. «man må oppleve det selv, nytter ikke å forklare det». Selv om man kan forsøke å forklare det, forstår man det ikke før man opplever det selv. Selv om man ikke forstår det, er det fortsatt reellt. 

Dette er jo følelser kroppen lager selv, kan ikke sammenlignes med noe som er utenfor kroppen.

Dessuten kan vi måle disse følelsene i hjernen, kjenne dem igjen på scannemaskiner, og vi vet mye om hvordan de utarter seg og hvordan kroppen oppfører seg når den er forelsket eller har orgasme. Det er ingen som noensinne har noe funnet noe i nærheten av like håndfast bevis på spøkelser. Bortsett fra at man også kan gjenkjenne på scannemaskiner hva som skjer i en hjerne når den har religiøse/spirituelle opplevelser, siden dette også er noe hjernen lager selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...