Gå til innhold

Lett opera å begynne med for en uerfaren operalytter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til en letthørt opera jeg kan lytte til? Hilsen en noob på opera😅

Anonymkode: 165eb...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Carmen eller La Bohéme - fin og relativt lett tilgjengelig musikk med flere kjente arier og ikke altfor kompliserte historier. Dessuten er de ikke av de lengste, det kan også være en fordel :fnise: Figaros bryllup og Tryllefløyten anbefales også gjerne som begynner-operaer. Bare ikke begynn med Wagner eller Alban Berg...

• Liker 1
Skrevet

Søk opp the best of (eller noe) av Kiri Te Kanawa og Maria Callas. 

Skrevet

Takk for svar. Bør jeg lese historien før jeg hører musikken, så jeg skjønner hva de synger om? Jeg skjønner at det skal være en del av opplevelsen med Opera?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville absolutt lest historien først, og gjerne også prøvd å finne en oversettelse av librettoen så du kan følge med på teksten mens du lytter. 

Ideelt sett bør opera oppleves på scenen, men det er jo ikke alltid like lett å få til...

Skrevet

Anbefaler Tryllefløyten, den er min soleklare favoritt. Spennende historie og nydelig musikk :)

Anonymkode: d9c81...71b

Skrevet
Daria skrev (5 timer siden):

Jeg ville absolutt lest historien først, og gjerne også prøvd å finne en oversettelse av librettoen så du kan følge med på teksten mens du lytter. 

Ideelt sett bør opera oppleves på scenen, men det er jo ikke alltid like lett å få til...

Jeg har sett Carmen på Arena di Verona i Italia. Det var absolutt en opplevelse, men vanskelig å få grep om historien. Burde nok gjort litt research først ja.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...