AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Vi flyttet fra hverandre og jeg er av utleier fjernet i kontrakten etter jeg flyttet ut. Min eks velger å bli boende og står nå alene på kontrakten. Jeg fant meg ett sted ganske fort og betaler selvfølgelig leie her nå. Nå mener eksen at jeg skal betale leie for 3 mnd og det har jeg dessverre ikke økonomisk mulighet til. Det var han som ville jeg skulle flytte ut så fort som mulig og det gjorde jeg. Har han eller jeg rett vedr betaling av husleie? Vi har delt 50/50 under hele leieperioden og jeg har også betalt fullt ut siste mnd jeg bodde der. Anonymkode: 12417...045
Morten1 Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 (endret) Om han har rett eller ikke vet jeg ikke, men jeg hadde gitt faen. Når den ene part får viljen sin om at den andre flytter ut fort som fy kan man ikke etterpå kreve leie. Edit: Det med 3mnd oppsigelsestid gjelder jo i kontrakt mellom leietaker og utleier. Han er jo ikke utleier i dette tilfellet. Endret 20. september 2021 av Morten1 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 Han er ikke din utleier, han har overtatt din del av kontrakten og du disponerer ikke lenger leieobjektet. Du har ingen økonomiske forpliktelser her. Har han kompensert deg for din del av depositum? Anonymkode: ade3f...fda 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #4 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er ikke din utleier, han har overtatt din del av kontrakten og du disponerer ikke lenger leieobjektet. Du har ingen økonomiske forpliktelser her. Har han kompensert deg for din del av depositum? Anonymkode: ade3f...fda Nei, jeg har ikke mottatt en eneste krone av han. Jeg blir så usikker fordi han får andre til å kontakte meg om at han har rett på disse pengene. Jeg er helt fortvilet fordi jeg ikke tjener så mye som han. Han tjener faktisk dobbelt så mye som meg og skal nå tyne meg for de kronene han klarer. Anonymkode: 12417...045
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 Er det noen som vet om jeg finner regler ang dette på nettet? Kunne tenkt meg å vise han det svart på hvitt om det er sånn at jeg kan slippe betale husleie for 3 mnd. Anonymkode: 12417...045
Jessic_a Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noen som vet om jeg finner regler ang dette på nettet? Kunne tenkt meg å vise han det svart på hvitt om det er sånn at jeg kan slippe betale husleie for 3 mnd. Anonymkode: 12417...045 Hvor mye i depositum skylder han deg? Jeg hadde kontakter utleier 1
Duff Skrevet 20. september 2021 #7 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det noen som vet om jeg finner regler ang dette på nettet? Kunne tenkt meg å vise han det svart på hvitt om det er sånn at jeg kan slippe betale husleie for 3 mnd. Anonymkode: 12417...045 Det er ikke du som skal legge frem dokumentasjon, det er han som må dokumentere det og det kan han ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er det noen som vet om jeg finner regler ang dette på nettet? Kunne tenkt meg å vise han det svart på hvitt om det er sånn at jeg kan slippe betale husleie for 3 mnd. Anonymkode: 12417...045 Lov om husleieavtaler. § 8-3, første ledd. Forlater leieren ektefellenes felles bolig, har den andre ektefellen rett til å tre inn i leieavtalen. Videre: Husstandsmedlem har rett til å tre inn i leieavtalen dersom vilkårene i § 3 første ledd nr. 1, jf. § 1 i lov av 4. juli 1991 nr. 45 om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører, er oppfylt. § 8-5, andre avsnitt. Første punktum. For krav som forfaller etter det tidspunkt som er angitt i første ledd, hefter bare den nye leieren. Eier har godkjent at leiekontrakten kan overføres, dermed er det bare din eks som har økonomiske forpliktelser mtp leie. Derimot bør du sende et skriftlig krav på din del av depositum. Anonymkode: ade3f...fda 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #9 Skrevet 20. september 2021 Eier han ikke skammevett? Han ville du skulle flytte ut så fort som mulig, da kan han ikke samtidig forlange at du skal betale leie for en bolig du ikke lenger disponerer. Han får andre til å kontakte deg, skriver du. Jeg mistenker at han ikke har fortalt dem hele sannheten her. Sannsynligvis lar ham dem tro du har valgt å flytte ut selv, og at du nekter å betale ut oppsigelsestida di. Anonymkode: e16fe...21b 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #10 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg har ikke mottatt en eneste krone av han. Jeg blir så usikker fordi han får andre til å kontakte meg om at han har rett på disse pengene. Jeg er helt fortvilet fordi jeg ikke tjener så mye som han. Han tjener faktisk dobbelt så mye som meg og skal nå tyne meg for de kronene han klarer. Anonymkode: 12417...045 Hva har det med saken å gjøre? For at det skal være rettferdig overfor alle, så skal det deles likt. Du har bodd der, og nå som navnet ditt er fjernet fra kontrakten så er plikter du ikke å betale noe "oppsigelse" eller leie videre. Anonymkode: d2aa9...aec 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #11 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har det med saken å gjøre? For at det skal være rettferdig overfor alle, så skal det deles likt. Du har bodd der, og nå som navnet ditt er fjernet fra kontrakten så er plikter du ikke å betale noe "oppsigelse" eller leie videre. Anonymkode: d2aa9...aec Det har ikke noe å si, enig i det. Jeg bare syns det er så merkelig at han ikke klarer å skjønne at å betale husleie 2 steder ikke fungerer for meg. Anonymkode: 12417...045 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #12 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lov om husleieavtaler. § 8-3, første ledd. Forlater leieren ektefellenes felles bolig, har den andre ektefellen rett til å tre inn i leieavtalen. Videre: Husstandsmedlem har rett til å tre inn i leieavtalen dersom vilkårene i § 3 første ledd nr. 1, jf. § 1 i lov av 4. juli 1991 nr. 45 om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører, er oppfylt. § 8-5, andre avsnitt. Første punktum. For krav som forfaller etter det tidspunkt som er angitt i første ledd, hefter bare den nye leieren. Eier har godkjent at leiekontrakten kan overføres, dermed er det bare din eks som har økonomiske forpliktelser mtp leie. Derimot bør du sende et skriftlig krav på din del av depositum. Anonymkode: ade3f...fda Denne loven er jeg glad du la ut. Jeg skal lese litt mer i denne loven og vise han. Da slipper jeg å betale mer for den leiligheten 😊 Anonymkode: 12417...045 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #13 Skrevet 20. september 2021 Jessic_a skrev (1 time siden): Hvor mye i depositum skylder han deg? Jeg hadde kontakter utleier Hele depositumet står på meg og vil bli utbetalt til meg. Utleier er informert og har allerede fjernet meg som leietaker. Anonymkode: 12417...045 1
solmåneogstjerner Skrevet 20. september 2021 #14 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hele depositumet står på meg og vil bli utbetalt til meg. Utleier er informert og har allerede fjernet meg som leietaker. Anonymkode: 12417...045 Hvis ikke han bare lar være å betale leie de siste månedene da. Eller ødelegger et eller annet som dermed trekkes fra depositumet. Håper du mener at du skal få depositumet nå, og ikke en eller annen gang når eksen din flytter ut. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 solmåneogstjerner skrev (50 minutter siden): Hvis ikke han bare lar være å betale leie de siste månedene da. Eller ødelegger et eller annet som dermed trekkes fra depositumet. Håper du mener at du skal få depositumet nå, og ikke en eller annen gang når eksen din flytter ut. Det skal betales ut til uka. Har snakket med utleier om det. Anonymkode: 12417...045 4
solmåneogstjerner Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skal betales ut til uka. Har snakket med utleier om det. Anonymkode: 12417...045 Ok, veldig bra! (Og du trenger ikke å betale leien som eksen din mener at du skal) 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 solmåneogstjerner skrev (27 minutter siden): Ok, veldig bra! (Og du trenger ikke å betale leien som eksen din mener at du skal) Det er så godt å vite 😊 Anonymkode: 12417...045 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå