Gå til innhold

Hvordan få kjøpt bolig i vår situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør og får inn 20 000 kr. Han har en jobb, og får inn 25 000 kr. Vi har ikke noe spart opp. Vi er ikke pr dags dato samboere, men jeg tenker jo på fremtiden, om vi har en mulighet eller ikke til huskjøp. Vi har ikke noe spart, jeg har 80 000 i studielån og han har 40 000 i lån. 

Jeg vet at jeg alene kan få lån hos husbanken. Men om jeg evt vil kjøpe med han, så blir vell det umulig? Da får jo ikke jeg hjelp av husbanken. 

Så jeg burde kanskje fokusere på min fremtid først, få bolig gjennom husbanken, og om forholdet varer i kanskje 5 år til så kan han eller evt partner flytte inn? 

Og om jeg skulle klart å kjøpe med en partner, hvor mye burde han tjent da? For da trekker jo jeg ned regnestykket… 

Vi har ikke snakket om samboerskap enda, men dette er noe jeg også har tenkt på før jeg møtte han. Siden jeg har lite å rutte med fra før av, så ønsker jeg jo å gjøre riktige valg i livet, slik at jeg kommer best mulig ut av det…

Anonymkode: 0dd50...206

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er ufør skal du jo få slettet lånet ditt fra lånekassen. Start der :)

Jeg syns du skal sikre deg selv først, spesielt siden dere ikke har bodd sammen før og på grunn av din uføretrygd. Se om du får lån alene i husbanken som du planla, eventuelt spør hva du trenger som du mangler. Man vet aldri hva som skjer i livet og kan bare stole på seg selv. Litt kynisk kanskje, men du vet ikke om forholdet vil vare for alltid.

Han kan flytte inn på sikt, da kan han enten kjøpe seg inn eller betale leie til deg. Men dette er kvinnefella (å bare betale løpende avgifter og ikke eie), så kan ikke si det er lurt for han å bare leie hos deg heller.

Du kan kjøpe med han ja, men da kan det hende du må ha lavere eierandel om han har mer å rutte med og mer egenkapital. Og vanlig bank, så da er det noen hundretusen i egenkapital som skal spares først. Jeg syns det beste er å satse på husbanken for din egen del.

Anonymkode: f88ac...1af

• Liker 3
Skrevet

Har du søkt Lånekassen om å få slettet gjelden din pga. du er ufør?

Ellers så er det Husbanken som en kan henvende seg til. I noen byer er set også Leie til eie, en leier en leilighet en bestemt periode, for å etter 5 år kjøpe den. Deler av husleien blir omgjort til egenkapital.

Anonymkode: 00031...8f6

Skrevet

Har noen av dere noen som helst formue? Penger på sparekonto, eier eiendom e.l.?

Anonymkode: 7881f...e8f

Skrevet

Jeg og samboer hadde 0 egenkapital, men begge har stabile jobber og fast inntekt. Lav inntekt, men stabil. Vi fikk startlån fra husbanken (sammen) på 2,2 og fikk just kjøpt oss en stor enebolig.

Det var min samboer som oppfordret til å søke, da jeg egentlig var veldig sikker på at vi ikke fikk noe uten egenkapital. Men så feil tok jeg altså, tror nesten aldri vi hadde kommet oss inn på boligmarkedet hvis ikke.

Verdt et forsøk :)

Anonymkode: 0982d...74b

Skrevet

Dere har en samlet lønn på 45 000. Det bør jo gi mulighet for en enkel bolig, men kanskje ikke uten egenkapital. Høres ut som husbabanken kan være en start

Anonymkode: 896eb...824

Skrevet

Jeg har 24500 ca brutto, og mannen har 23 000 brutto ca, vi fikk lån på 1,9 i husbanken. Kunne sikkert fått mer om vi ikke hadde hatt billån på ca 300 000. 

Om du har studielån bør du søke om at du får det slettet, jeg hadde 250 000 i studielån pga høyere utdanning. Og alt ble slettet. 

Anonymkode: 08d24...49b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...