AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Jeg har nettopp fått vite at jeg har lavt stoffskifte, og at dette kan være grunnen til at jeg ikke har klart å bli gravid. Har fått henvisning til gynekolog for å starte utredning for infertiliteten, og skal til legen for å ta flere blodprøver for å finne ut av stoffskiftet. Er det flere her som har erfaring med å prøve å bli gravid med lavt stoffskifte? Hvordan gikk det? Håper noen vil fortelle litt om dette, jeg er så redd for at det blir veldig vanskelig å bli gravid... Har prøvd så lenge, og er så lei meg for at jeg aldri klarer å bli mamma.... K31 Anonymkode: 3bb70...f27
Molly_ Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 Jeg har lavt stoffskifte, men dette regulerer de fint med medisiner, så dette betyr ikke at du aldri kan bli mamma. Jeg måtte ha prøverør for å bli gravid, men det er ikke i det hele tatt relatert til stoffskiftet, som har vært det letteste å få stabilt 😊 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 Samme her, Levaxin har gjort susen og holder stoffskiftet stabilt. Anonymkode: 404b2...e06 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Hei! Jeg er 3 år eldre enn deg og i samme situasjon. Har prøvd i ett år, og fikk påvist lavt stoffskifte for to måneder siden. Har startet på Levaxin, og har for første gang fått eggløsningsslim og positiv eggløsningstest 😊 Jeg leser at mange blir gravide etter oppstart på medisin. Men man bør helst stabilisere stoffskiftet før en eventuell graviditet. TSH bør helst ligge på 0,5 - 1,5. Og når du får positiv graviditetstest bør du øke dosen medisin med 30%, for behovet øker enormt ved graviditet. Les dette: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/ 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Kvinne87Rogaland skrev (44 minutter siden): Hei! Jeg er 3 år eldre enn deg og i samme situasjon. Har prøvd i ett år, og fikk påvist lavt stoffskifte for to måneder siden. Har startet på Levaxin, og har for første gang fått eggløsningsslim og positiv eggløsningstest 😊 Jeg leser at mange blir gravide etter oppstart på medisin. Men man bør helst stabilisere stoffskiftet før en eventuell graviditet. TSH bør helst ligge på 0,5 - 1,5. Og når du får positiv graviditetstest bør du øke dosen medisin med 30%, for behovet øker enormt ved graviditet. Les dette: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskap-og-sykdom/lavt-stoffskifte-ved-graviditet/ Jeg har hatt menstruasjon i alle år, men svært sjelden har jeg hatt noen fysiske tegn på når eggløsning er. Har forsøkt med eggløsningstester, men aldri fått noe utslag... Har du hatt menstruasjon når du ikke har hatt eggløsning? TS Anonymkode: 3bb70...f27
Kvinne87Rogaland Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har hatt menstruasjon i alle år, men svært sjelden har jeg hatt noen fysiske tegn på når eggløsning er. Har forsøkt med eggløsningstester, men aldri fått noe utslag... Har du hatt menstruasjon når du ikke har hatt eggløsning? TS Anonymkode: 3bb70...f27 Jeg har hatt mye rart skal jeg si deg. Lange sykluser, korte sykluser, kort mensen, lang mensen. Veldig ustabilt for å si det sånn. Håper det stabiliserer seg nå 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Jeg har hatt lavt stoffskifte fra tenårene, men vokste det av meg rundt 20. så ikke gått på medisin siden da, men jeg ligger akkurat på «grensen» så under graviditet så får jeg medisin. Har prøverør med begge barna mine da ingen kom naturlig etter prøving i 2 år. Har dog hatt eggløsning og mye slim, men mulig det er lavt stoffskifte som har tullet litt mtp å få til naturlig. 🤷🏼♀️ K30 Anonymkode: 80a2e...85a
Frøken I Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 (endret) Følger! Endret 21. september 2021 av Frøken I
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Jeg fikk også påvist lavt stoffskifte før graviditet. For meg virket Levaxin fint. 🙂 Anonymkode: 68242...437
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 Molly_ skrev (22 timer siden): Jeg har lavt stoffskifte, men dette regulerer de fint med medisiner, så dette betyr ikke at du aldri kan bli mamma. Jeg måtte ha prøverør for å bli gravid, men det er ikke i det hele tatt relatert til stoffskiftet, som har vært det letteste å få stabilt 😊 Signerer dette, jeg måtte også ha IVF, men det hadde ikke sammenheng med stoffskiftet, som er godt regulert med medisiner. Anonymkode: 62488...8cd
AprilLudgate Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 Da bør du vente til du er greit medisinert med TSH på rundt 1. Fosteret trenger din produksjon i første trimester. Om du avviker veldig risikerer du fosterskader, hyppigere spontanabort osv. Ellers skal det ikke være voldsomt utfordring sålenge du har en grei TSH, iallefall ikke for de fleste. Jeg ble naturlig gravid med LS (normalt dosert), men ikke med påvist endometriose på søskenforsøk. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 Har gått på levaxin i snart 10 år og har helt vanlig syklus og eggløsning ☺️ Tar blodprøver to ganger i året og passer på kostholdet. Anonymkode: 188ba...02a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 Fløff skrev (8 minutter siden): Da bør du vente til du er greit medisinert med TSH på rundt 1. Fosteret trenger din produksjon i første trimester. Om du avviker veldig risikerer du fosterskader, hyppigere spontanabort osv. Ellers skal det ikke være voldsomt utfordring sålenge du har en grei TSH, iallefall ikke for de fleste. Jeg ble naturlig gravid med LS (normalt dosert), men ikke med påvist endometriose på søskenforsøk. Helt enig. Anonymkode: 188ba...02a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 Fløff skrev (9 minutter siden): Da bør du vente til du er greit medisinert med TSH på rundt 1. Fosteret trenger din produksjon i første trimester. Om du avviker veldig risikerer du fosterskader, hyppigere spontanabort osv. Ellers skal det ikke være voldsomt utfordring sålenge du har en grei TSH, iallefall ikke for de fleste. Jeg ble naturlig gravid med LS (normalt dosert), men ikke med påvist endometriose på søskenforsøk. Jeg ville også ha anbefalt å gå til endokrinolog istedenfor vanlig fastlege Anonymkode: 188ba...02a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 Fløff skrev (24 minutter siden): Da bør du vente til du er greit medisinert med TSH på rundt 1. Fosteret trenger din produksjon i første trimester. Om du avviker veldig risikerer du fosterskader, hyppigere spontanabort osv. Ellers skal det ikke være voldsomt utfordring sålenge du har en grei TSH, iallefall ikke for de fleste. Jeg ble naturlig gravid med LS (normalt dosert), men ikke med påvist endometriose på søskenforsøk. Jeg har TSH på 2.0. Skal igang med prøverørsbehandling snart. Trodde dette var en helt fin verdi, men ser at det i tråden sier at TSH bør maks være 1,5?? Anonymkode: 7bef1...e3b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har TSH på 2.0. Skal igang med prøverørsbehandling snart. Trodde dette var en helt fin verdi, men ser at det i tråden sier at TSH bør maks være 1,5?? Anonymkode: 7bef1...e3b Snakk med en lege. Jeg har fått vite at normen er 3.0 om jeg ikke husker feil. Hvis du har fått resultater fra furstpasient, så kan du også se normene der. Anonymkode: 188ba...02a 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Snakk med en lege. Jeg har fått vite at normen er 3.0 om jeg ikke husker feil. Hvis du har fått resultater fra furstpasient, så kan du også se normene der. Anonymkode: 188ba...02a Takk Leser på nett at utover FSH innen referanseverdiene så bør fritt TF ligge høyt i referanseverdi (11,0 - 23,0). Mitt ligger i nedre område, 12,9. Litt usikker på om dette kan bety at jeg er iferd med å utvikle lavt stoffskifte, men har legetime i morgen så jeg får forhøre meg. Anonymkode: 7bef1...e3b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 Vi prøvde i nesten ett år før jeg fikk påvist lavt stoffskifte, og ble gravid på første syklus etter jeg startet på levaxin (vet nå at vi burde ventet litt med prøving, men jeg ble fulgt opp nøye iløpet av graviditeten og fikk en frisk og fin gutt til termin). Så det har helt klart en sammenheng mener jeg. Anonymkode: b2ab0...6f8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har TSH på 2.0. Skal igang med prøverørsbehandling snart. Trodde dette var en helt fin verdi, men ser at det i tråden sier at TSH bør maks være 1,5?? Anonymkode: 7bef1...e3b 1,5 er øvre verdi når man er medisinert. Anonymkode: b2ab0...6f8 1
Mammatilsukkertopp Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 Jeg har medfødt lavt stoffskifte, og har hatt mange utfordringer med det gjennom livet. Da vi brukte lang tid på å få til storebror tok de en ekstra blodprøve. Fritt t3. Viste seg at jeg nyttigjør meg litt i grenseland dårlig av levaxin, og fikk behandling med liothyronin. Blei gravid to mnd etter🤷♀️ Nå skal det sies at jeg ikke har gått på prevensjon de 11 årene jeg og min samboer har vært sammen, og det har resultert i ett barn. Jeg er nok ikke noe jomfru maria😂 nå er vi i pp4 i forsøket på et lite søsken, og det er ingenting å utsette åå prøvene. TSH 1,5 er øvre verdi for medisinerte, det kan ikke sammenlignes med prøvene av umedisinerte eller ikke stoffskiftesyke. I utredningen må de også måle anti-TPO. Masse lykke til, heier på deg og håpe spira snart sitter😊❤️ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå