Gå til innhold

2 pasienter på sykehus etter å ha blitt smittet av uvaksinert ansatt i helse- og omsorgstjenesten.

Aliquis

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Festlig said:

Nå har vi hatt denne saken rullende på distriksnytt i kveld, og det var en uvaksinert som hadde spredt smitten ja. 
Er det sannsynlig at en fullvaksinert uten smitte er synderen ? 

Jeg vet at det påstås at en uvaksinert spredte smitten. Jeg trenger ikke se distriktsnytt for det, påstanden står i nettartikkelen også. Det blir ikke noe mer sant fordi NRK gjentar det muntlig på TV.

Det jeg etterspør er hvordan journalisten eller kommunelegen beviser denne påstanden utover all tvil.

Det er velkjent at fullvaksinerte fortsatt både kan få og spre korona, så jeg ser ikke hva som skulle være usannsynlig med det. Påstanden om opprinnelse skal i alle tilfeller bevises.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ubiquiti skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at det påstås at en uvaksinert spredte smitten. Jeg trenger ikke se distriktsnytt for det, påstanden står i nettartikkelen også. Det blir ikke noe mer sant fordi NRK gjentar det muntlig på TV.

Det jeg etterspør er hvordan journalisten eller kommunelegen beviser denne påstanden utover all tvil.

Det er velkjent at fullvaksinerte fortsatt både kan få og spre korona, så jeg ser ikke hva som skulle være usannsynlig med det. Påstanden om opprinnelse skal i alle tilfeller bevises.

Kanskje fordi en representant fra kommunen gikk ut og bekreftet historien ? 
Det er bare å få vaksinert alt helsepersonell så har vi redusert smittespredningen 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Festlig said:

Kanskje fordi en representant fra kommunen gikk ut og bekreftet historien ? 
Det er bare å få vaksinert alt helsepersonell så har vi redusert smittespredningen 

Med hvilke beviser? Hvordan beviste denne kommuneansatte utover all tvil at den uvaksinerte var smittesprederen?

Endret av Ubiquiti
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (Akkurat nå):

Med hvilke beviser?

Trenger du bevis fra advokat for at du skal tro at denne reportasjen ikke er fake News ? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (7 minutter siden):

Synes du det er akseptabelt at uvaksinerte får jobbe med syke og pleietrengende ? 

Ja, det synes jeg. Det siste jeg ønsker er at vi får tilstander som i Italia der ansatte skal tvinges til vaksine. 

Hvis folk er så engstelig for sine gamle og syke, så er de velkomne til å ha de hjemme og stelle de selv. Andre land klarer det, da burde rike nordmenn og klare det, hvis man er så livredd for uvaksinerte, underbetalte og overarbeidde helsearbeidere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Festlig said:

Trenger du bevis fra advokat for at du skal tro at denne reportasjen ikke er fake News ? 

Nei, det er en kommuneansatte som i følge deg kom med påstanden, da er det fra han jeg skal ha bevisene. Det kan selvfølgelig hende han er advokat, men yrkestittelen er ikke relevant, kun at påstanden kan bevises. 

Ikke bevis på at det er smitte. Ikke bevis på den uvaksinerte er smittet. Bevis på at det var den uvaksinerte som smittet de andre, og ikke motsatt. Man slenger ikke ut slike påstander på riksdekkende media uten grunnlag.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

acna skrev (1 minutt siden):

Ja, det synes jeg. Det siste jeg ønsker er at vi får tilstander som i Italia der ansatte skal tvinges til vaksine. 

Hvis folk er så engstelig for sine gamle og syke, så er de velkomne til å ha de hjemme og stelle de selv. Andre land klarer det, da burde rike nordmenn og klare det, hvis man er så livredd for uvaksinerte, underbetalte og overarbeidde helsearbeidere.

Hvis folk er så engstelige for å la seg vaksinere så får de finne seg annen jobb der de ikke har pasient/ kundekontakt nettopp fordi vi ikke ønsker å få tilstander som de hadde i Italia der folk døde som fluer.
De fleste nordmenn i sin beste alder er i full jobb, også de som jobber i helsevesenet. 
Jeg tror du skal være takknemlig for at du bor i en velferdsstat som Norge der vi har greid oss nogenlunde bra gjennom pandemien i forhold til mange andre land, nettopp fordi vi har hatt stor oppslutning om vaksineringen og smittevernsregler .

Men som vi ser så får vi problemer når noen ikke følger rådene…. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (5 minutter siden):

Hvis folk er så engstelige for å la seg vaksinere så får de finne seg annen jobb der de ikke har pasient/ kundekontakt nettopp fordi vi ikke ønsker å få tilstander som de hadde i Italia der folk døde som fluer.
De fleste nordmenn i sin beste alder er i full jobb, også de som jobber i helsevesenet. 
Jeg tror du skal være takknemlig for at du bor i en velferdsstat som Norge der vi har greid oss nogenlunde bra gjennom pandemien i forhold til mange andre land, nettopp fordi vi har hatt stor oppslutning om vaksineringen og smittevernsregler .

Folk må gjerne slutte som helsearbeidere, men hvem står klar til å overta de upopulære, underbetalte jobbene? Du? Vi har ikke overflod av mennesker som ønsker seg inn i den bransjen, tvert i mot. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (20 minutter siden):

Første familien som brakte smitten inn på skolen til barna mine, var fullvaksinerte. De smittet sine uvaksinerte barn, så smittet de andre barn osv osv. Nå er en haug foreldre, barn osv hjemme med hjemmeskole. Hvorfor står det ikke om slike hendelser? Ikke like spennende med nyheter om at "fullvaksinerte foreldre har laget smitteutbrudd på skole". Nei, tenkte meg det.. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

acna skrev (4 minutter siden):

Folk må gjerne slutte som helsearbeidere, men hvem står klar til å overta de upopulære, underbetalte jobbene? Du? Vi har ikke overflod av mennesker som ønsker seg inn i den bransjen, tvert i mot. 

Det er mange som er vaksinerte og som står i jobben, hver dag, uke for uke. 
 De som ikke lar seg vaksinere snylter på oss andre som tar støyten for dem. 
Jeg skjønner ikke hvorfor en heller skulle risikere jobben istedenfor å la seg vaksinere som 80 % av resten av befolkningen. 
Det må være av ren egoisme og utakknemlighet 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (1 minutt siden):

Det er mange som er vaksinerte og som står i jobben, hver dag, uke for uke. 
 De som ikke lar seg vaksinere snylter på oss andre som tar støyten for dem. 
Jeg skjønner ikke hvorfor en heller skulle risikere jobben istedenfor å la seg vaksinere som 80 % av resten av befolkningen. 
Det må være av ren egoisme og utakknemlighet 

Da kan de 80% ta over jobben til de andre 20 % som ikke er vaksinerte da. Problemet løst... Eller ikke. Da står plutselig en haug pasienter og pleietrengende uten hjelp. Men det er jo sånn det går når de egoistiske uvaksinerte får velge selv. 

Ta deg en bolle og pass på dine egne saker du. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Ubiquiti said:

Det blir ikke noe mer sant fordi NRK gjentar det muntlig på TV.

Hva om ass. kommuneoverlege gjentar det på TV, som hun gjorde? Tror du på det da?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (1 minutt siden):

Første familien som brakte smitten inn på skolen til barna mine, var fullvaksinerte. De smittet sine uvaksinerte barn, så smittet de andre barn osv osv. Nå er en haug foreldre, barn osv hjemme med hjemmeskole. Hvorfor står det ikke om slike hendelser? Ikke like spennende med nyheter om at "fullvaksinerte foreldre har laget smitteutbrudd på skole". Nei, tenkte meg det.. 

Den historien tror ikke jeg på. 
Denne pandemien har stått på siden tidlig i 2020, og det var tidlig i år vaksinen ble satt i system. 
Mener du at smitten ventet på å spre seg til etter at størstedelen av folket ble vaksinert ? 
Det var fantastisk at ingen på skolen ble smittet før nå.

Vi fikk smitte her vi bor fra folk på Østlandet som var her på «ferie» fra smittevernsreglene, i tillegg til importsmitte . 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I samme reportasje fra NRK Møre og Romsdal vises det til tall fra FHI om at 21% av helsearbeidere som har pasientnært arbeid i primærhelsetjenesten er ikke fullvaksinerte.

Skremmende at så mange er uskikket til å gjøre jobben sin.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (3 minutter siden):

Da kan de 80% ta over jobben til de andre 20 % som ikke er vaksinerte da. Problemet løst... Eller ikke. Da står plutselig en haug pasienter og pleietrengende uten hjelp. Men det er jo sånn det går når de egoistiske uvaksinerte får velge selv. 

Ta deg en bolle og pass på dine egne saker du. 

Jeg passer mine saker, jobber og betaler skatt, fullvaksinert og skjermer min syke mor når det er nyoppdaget smitte i nærområdet. 
Vi gjør det som er forventet av oss i samfunnet for å kunne slå ned smitten. 
Folk som sutrer for at det kreves et lite stikk i armen må gjerne flytte ut i skogen og bli der 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Krantz94 said:

Hva om ass. kommuneoverlege gjentar det på TV, som hun gjorde? Tror du på det da?

For å gjenta dette igjen: det har altså ingenting å si hvem som sier det, eller hvor de sier det.

Det som er relevant er hvilke bevis de har for påstanden at denne uvaksinerte var den som smittet de 3 andre, altså at det er utelukket at smitten kan ha skjedd andre veien.

På hvilket faktisk grunnlag gir de den uvaksinerte skylden for dette smitteutbruddet, er spørsmålet. Hvordan beviser de at den uvaksinerte var kilden til smitteutbruddet, altså at viruset kom fra den uvaksinerte og til de 3 andre og at de på denne måten ble smittet. På hvilken måte er det utelukket at viruset kom fra en av de 3 og til den uvaksinerte og de 2 andre vaksinerte, eller for den saks skyld fra en ukjent tredjepart.

Om de har lyst til å leie inn Matt Damon for å legge frem disse bevisene må de gjerne gjøre det, men det er altså selve beviset jeg er interessert i.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
54 minutter siden, Ubiquiti said:

Med hvilke beviser? Hvordan beviste denne kommuneansatte utover all tvil at den uvaksinerte var smittesprederen?

Påstår du at informasjonen Molde kommune har lagt ut på sine hjemmesider ikke stemmer? Hvilke beviser har du for det?

https://www.molde.kommune.no/aktuelt/20-09-21-fire-nye-smittetilfeller-i-molde.32085.aspx

20.09.21: Fire nye smittetilfeller i Molde

Molde kommune har mandag kveld fått melding om fire nye smittetilfeller og to av dem er koblet til utbruddet i hjemmetjenesten ved Glomstua omsorgsdistrikt. Den ene er nærkontakt av en smittet bruker, mens den andre er helsepersonell. Smittesporing pågår fortsatt.

Det var tidligere i dag at Molde kommune meldte om at en uvaksinert medarbeider hadde smittet brukere av hjemmetjenesten. Så langt er seks personer smittet, og fem av disse er innbyggere i Molde kommune. To av de smittede er innlagt på sjukehus.

-Dette er svært beklagelig og vi ser alvorlig på hendelsen, sier kommuneoverlege Cato Innerdal.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krantz94 said:

Påstår du at informasjonen Molde kommune har lagt ut på sine hjemmesider ikke stemmer? Hvilke beviser har du for det?

Hvilke beviser jeg har for at noe ikke er sant? Det er ikke sånn det fungerer.

Det er Molde kommune som må bevise påstanden de kommer med her, at den uvaksinerte var smittekilden til smitten hos de seks stykkene de snakkes om i artikkelen du poster. Altså hvordan de utelukker enhver annen smittekilde for dette utbruddet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ubiquiti said:

Hvilke beviser jeg har for at noe ikke er sant? Det er ikke sånn det fungerer.

Det er Molde kommune som må bevise påstanden de kommer med her, at den uvaksinerte var smittekilden til smitten hos de seks stykkene de snakkes om i artikkelen du poster. Altså hvordan de utelukker enhver annen smittekilde for dette utbruddet.

Du får ringe kommuneoverlege Cato Innerdal og spørre da. Jeg vil tro du skjønner at kommunen ikke kan gi mer detaljert informasjon om smittesporingen til hverken media, Kvinneguiden eller deg. Men om du du har gode grunner til å tvile på smittesporingsarbeidet i kommunen får du komme med teoriene dine.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krantz94 said:

Du får ringe kommuneoverlege Cato Innerdal og spørre da. Jeg vil tro du skjønner at kommunen ikke kan gi mer detaljert informasjon om smittesporingen til hverken media, Kvinneguiden eller deg. Men om du du har gode grunner til å tvile på smittesporingsarbeidet i kommunen får du komme med teoriene dine.

Hehe, ja kanskje jeg skulle gjort det.

De hadde tydeligvis anledning til å komme i media med informasjon om hvem de påstår er smittekilden. Denne personen er nå offentlig hengt ut som årsaken til at seks personer har fått korona, der flere av de er på sykehus.

Sånt gjør man selvfølgelig ikke uten å ha absolutte bevis til å backe påstanden, med mindre det er veldig mye igjen på budsjettposten for erstatningssøksmål som de vil bruke opp før nyttår.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...