Gå til innhold

Hvordan få varmen til å holde seg inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så… Vi leier en del av et gammelt hus. Vi bor i 1. etasje og under oss er det en kjellerhybel som leies av noen andre. Etasjen vi bor i er hovedsakelig laftet, jeg aner ikke hva som ligger av isolasjon i veggene men det kan ikke være mye. Over oss er det et råloft som jeg tviler på om er isolert i det hele tatt, og selv om det bor folk under oss er det veldig gulvkaldt. Ca halvparten vinduene er fra da huset ble bygget på 50-tallet en gang, og de er ganske store. Vi har kun panelovner som oppvarming.

Problemet vårt er at det kjennes ut som om varmen i rommene ikke blir værende. Vi har snakket med utleier om å gjøre tiltak, men å bytte vinduer og/eller etterisolere er alt for omfattende og dyrt (utleier bor ikke i huset). Jeg har gått over de eldste vinduene og byttet tetningslister og lagt ny kitt, men nå som det begynner å bli kjøligere ute merker vi at det også blir mye kaldere inne, selv om ovnene står på. Det er ikke aktuelt å flytte med det første, men merker jeg gruer meg litt til vinteren om vi får en ny kuldebølge lik den som var over nyttår i år.

Lurer på om noen her har tips, hacks eller kjerringråd for å kunne oppnå en mer levelig innetemperatur?

Anonymkode: 04810...b70

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tykke gardiner og tykke tepper på gulvet. Men vanskelig å holde på varmen om huset er dårlig isolert.

Skrevet

Tetningslister rundt vinduene koster ikke stort. 

Anonymkode: 58d22...715

• Liker 1
Skrevet

hadde hørt med utleier om mulighet for å legge et ekstra lag med glava på råloftet. det kan varme mye. 

ha tepper på gulvene. 

Anonymkode: 3f924...452

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

hadde hørt med utleier om mulighet for å legge et ekstra lag med glava på råloftet. det kan varme mye. 

ha tepper på gulvene. 

Glavaen kan bare legges ut over gulvet på loftet ut så det er fort gjort

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, C-girl said:

Tykke gardiner og tykke tepper på gulvet. Men vanskelig å holde på varmen om huset er dårlig isolert.

Vi har unngått tepper da vi har hund som røyter og drar med seg mye rart inn, men kanskje vi bare skal bite det i oss og heller støvsuge enda litt oftere!

13 hours ago, AnonymBruker said:

Har allerede byttet tetningslister, men mulig jeg også skal åpne rundt vinduene og se om det kan byttes/legges mer isolasjon mellom vegg og vindu.

13 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har bodd her en stund og jeg aner fortsatt ikke hvor inngangen til loftet er, men jeg skal ta en prat med utleier og høre om dette er mulig! Takk for tips.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du får tilgang til loft; https://www.glava.no/produkter/glava-vintermatte. Så er det mulig å kanskje sette tykk gjennomsiktig plast på innsiden av noen av vinduene? Gode tepper på gulvene hjelper også

Anonymkode: 6513f...404

Den er beregnet på utebruk og er både unødvendig og mye dyrere for å isolere på et loft.

Vanlig Glava holder i massevis.

Anonymkode: 0d1e4...6b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Les innlegget før du svarer da..

Anonymkode: 204f2...95b

Skrevet

Er i samme situasjon, TS. Her må jeg i gang å sette tetninglister i alle vinduer og dører som leder ut. Evt. også legge bomull nederst, inni vinduene. Utleier bor også i samme hus, men er ikke intr. i å bruke noe penger på huset. Han lever godt på å ha det varmt i ett rom, og varmen som kommer fra oss.. Jeg skal definitivt flytte så fort jeg får mulighet.

Anonymkode: 6e9c0...9d4

Skrevet

Noe av problemet med tømmerhus er at de ikke blir varme før huset er varmt, og det er vanskelig (dyrt) uten vedovn.

Om dere får isolert på loftet vil det hjelpe for å holde på varmen, siden varme stiger opp.

Tykke gardiner og tepper på veggene kan hjelpe med å holde på varmen. 

Teppene på gulvene trenger ikke være lodne, gammeldagse filleryer fungerer fint. Bare pass på at teppene ikke er av plast, for det isolerer dårligere.

Dere må nok også være forberedt på at det kommer til å være kjølig inne i vinter. Det kan være lurt å investere i tøfler, tepper og varme inneklær. 

Min bestemor pleier å legge et ullteppe på madrassen om vinteren, for å gjøre senga varmere. Hun legger et dynetrekk og laken oppå, for at det ikke skal klø. Hun legger også et teppe oppå dyna når det er veldig kaldt. 

I Japan er det vanlig å ha bord med teppe rundt kanten og varmeovn under. Man kan lage det selv med selvklebende borrelås og billige fleecetepper, om man ikke er så heldig at bordplaten kan løftes opp. Det anbefales, spesielt når man skal spise frokost på et kaldt kjøkken.

Anonymkode: 2925b...4db

Skrevet

Dere kan legge isolasjon løst på loftsgulvet over dere. Varme stiger, og mangel på isolasjon der vil "gi fyring for kråkene".

Er noen ruller med glava isolasjon noe huseier kunne tenkt seg å i alle fall spleise med dere på, om ikke betale for alt sammen...? Jeg aner ikke hva en rull glava isolasjonsvatt koster, men det er verdt å sjekke ut om dere har planer om å bli boende en stund.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe av problemet med tømmerhus er at de ikke blir varme før huset er varmt, og det er vanskelig (dyrt) uten vedovn.

Om dere får isolert på loftet vil det hjelpe for å holde på varmen, siden varme stiger opp.

Tykke gardiner og tepper på veggene kan hjelpe med å holde på varmen. 

Teppene på gulvene trenger ikke være lodne, gammeldagse filleryer fungerer fint. Bare pass på at teppene ikke er av plast, for det isolerer dårligere.

Dere må nok også være forberedt på at det kommer til å være kjølig inne i vinter. Det kan være lurt å investere i tøfler, tepper og varme inneklær. 

Anonymkode: 2925b...4db

Vi har bodd her noen år allerede, og har "lappet" litt her og der for å prøve å øke komforten her inne, men med strømprisene vi har nå tenkte jeg at vi burde gå hardere til verks. Drømmen er jo å få utleier til å bli med på å sette inn en vedovn, vi hadde vært villige til å ta noen av kostnadene, men det er litt prosjekt siden vi ikke har pipe.

Det skal nevnes at jeg fryser lett, men akkurat nå sitter jeg på hjemmekontoret mitt (i stua), med 2 lag ull over hele kroppen, pluss tøfler, pledd og varmeflaske - og vi er fortsatt bare i september! Huffameg. Tusen takk for alle tips!

TS

Skrevet
Just now, Million said:

Dere kan legge isolasjon løst på loftsgulvet over dere. Varme stiger, og mangel på isolasjon der vil "gi fyring for kråkene".

Er noen ruller med glava isolasjon noe huseier kunne tenkt seg å i alle fall spleise med dere på, om ikke betale for alt sammen...? Jeg aner ikke hva en rull glava isolasjonsvatt koster, men det er verdt å sjekke ut om dere har planer om å bli boende en stund.

Jeg brukte lunsjpausa mi nå på å sende utleier en mail for å spørre om dette, så krysser fingrene for at han er positivt innstilt! Glava er ikke så alt for dyrt så om han er vrang på det kan det hende vi bare kjører på alene, jeg må bare finne inngangen til loftet :laugh:

TS

Skrevet

Dere må rett og slett gjøre det folk gjorde i gamle dager: legge tykke tepper på gulvene (og da mener jeg TYKKE - min bestemor hadde i sitt hus vegg-til-vegg teppe, et lag med gamle vevde tepper og så "penteppet" oppå der igjen), ha på dere tøfler inne, henge opp tykke gardiner og forheng (igjen - ordentlige tykke saker i ull eller filt) på alle vegger og over alle dører og vinduer. 

Ved vegglister og dørstokker kan dere også med hell bruke "dørsokker" som er en pute en legger på gulvet for å ta trekken. 

Ps: husk å lufte et slikt gammelt hus 3-4 ganger i døgnet. Om du bare tetter får du fukt. 

Anonymkode: 9b316...3ad

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere må rett og slett gjøre det folk gjorde i gamle dager: legge tykke tepper på gulvene (og da mener jeg TYKKE - min bestemor hadde i sitt hus vegg-til-vegg teppe, et lag med gamle vevde tepper og så "penteppet" oppå der igjen), ha på dere tøfler inne, henge opp tykke gardiner og forheng (igjen - ordentlige tykke saker i ull eller filt) på alle vegger og over alle dører og vinduer. 

Ved vegglister og dørstokker kan dere også med hell bruke "dørsokker" som er en pute en legger på gulvet for å ta trekken. 

Ps: husk å lufte et slikt gammelt hus 3-4 ganger i døgnet. Om du bare tetter får du fukt. 

Anonymkode: 9b316...3ad

Det høres ut som om isolering av loft + tepper på gulv er en god start, jeg skal også se etter tykkere gardiner. Vi hadde et problem i et rom hvor gardinene var trukket for mye av tiden, der dannet det seg mugg i vinduskarmen. Vi luftet åpenbart ikke nok, men jeg er redd vi kan få samme problem på veggene (de er kalde) om vi henger opp tepper over alt, er det noen her som har erfaring med dette?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...