Gå til innhold

Sønn med urealistiske drømmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han trenger ikke gå videregående, for han har lest bøker om hvordan bli rik, sikkert 15 bøker om rike folk i Amerika, snakker mye om aksjer, og at jeg jobber for staten fordi jeg jobber i skole, så jeg tjener egentlig ikke penger, men jobber for å betale meg selv.

han skjønner ikke noe av argumentene jeg har, å alt jeg sier stemmer ikke, for han er 15 år og kommer til å tjene 100.000kr før nyttår. hva gjør man ? 

oppgitt far

Anonymkode: 3c467...685

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han trenger ikke gå videregående, for han har lest bøker om hvordan bli rik, sikkert 15 bøker om rike folk i Amerika, snakker mye om aksjer, og at jeg jobber for staten fordi jeg jobber i skole, så jeg tjener egentlig ikke penger, men jobber for å betale meg selv.

han skjønner ikke noe av argumentene jeg har, å alt jeg sier stemmer ikke, for han er 15 år og kommer til å tjene 100.000kr før nyttår. hva gjør man ? 

oppgitt far

Det går over😂😂

Anonymkode: 033ce...159

• Liker 13
Skrevet

Ikke bli oppgitt eller bekymre deg. Det er bare til å smile og si at det er fint at han har funnet ut hvordan han vil bli rik. 

Hvorfor blir du oppgitt? Han er 15 år. La ham lese og erfare.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

oppgitt far

Vent til nyttår og sjå 🤷‍♀️😂 Går nok over, er vel ein drøm mange ungdomar har..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hva gjør man ? 

Du spør godt. 

Aner ikke. 

Men min første tanke var at denne gutten har godt av litt reality-check. Få beina ned på jorda igjen. Omså han må lære det på helt feil måte. 

Imellomtiden må du jo bare kjøre på med å si ifra. Og kanskje mer og bedre enn å si imot. Ikke gi deg. Og ikke jatt med.

Så får vi håpe at Livets Harde Skole skaper han sunn fornuft etterhvert. 

Anonymkode: 61955...7ff

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde også urealistiske drømmer som barn og ble stadig påminnet dette av min familie. 

Det som var uoppnåelig for dem var heldigvis ikke uoppnåelig for meg. 

Han er fortsatt ung og la han finne ut av ting. 

Anonymkode: 912fa...f30

Skrevet

Be han om en detaljert plan. Hvordan skal han tjene pengene? Hvordan skal han betale husleie, mat, forsikring, strøm, mobil, data, skatt osv osv

Anonymkode: c8148...c9d

• Liker 1
Skrevet

Bare vent til nyttår og spør hvordan det har gått med planen hans. Spør om han har bedt om økonomisk rådgivning i banken, så han forvalter disse pengene mest fornuftig.

Mange i den alderen har store drømmer. Jeg drømt om å flytte til Gran Canaria og dele ut discokort bare jeg ble 18 år og bestemte selv. Den drømmen blåste fort over da jeg fikk ny drøm om å flytte til Hollywood og bli popstjerne.

😳😂

• Liker 4
Skrevet

All ungdom har sånne faser stort sett. Mine to også, la ungdommen holde på så sant han ikke skader seg selv eller andre. Vi foreldre er så teite vettu....

Men ungdom har tross alt noen karrieremuligheter vi selv ikke hadde 😉

Anonymkode: 6987f...36c

Skrevet

Er vel lite å gjøre, la det gå og vent på at han kommer til fornuft. Be ham snakke til deg med litt respekt selv om han tror han vet best, hvis han blir for frekk. 

Men jeg ville ikke latt mitt barn droppe vgs (med mindre det var svært gode grunner). Men om han bare er 15 skal han vel ikke søke plass helt ennå. Men ville iallfall ikke vært på tale å bo hjemme men ikke gå på vgs nei. 

Anonymkode: 774c7...621

• Liker 1
Skrevet

Så lenge han tar vgs betyr det ikke så mye, han oppdager nok realitetene snart. 

Anonymkode: 9edee...62a

Skrevet

Fremsnakk viktigheten av økonomi og mattefag og oppmuntre han til å vurdere den type studieretning. Si at da kan han tjene enda mere penger, lære å forvalte de riktig, og så vil han svømme i damer. 

Anonymkode: b18d5...d82

Skrevet

Jeg tenker at det er noe man må lære seg selv og at vi foreldre ikke skal være de som får dem ned på jorda. Mannen min hadde som 15-16-åring lyst til å bli flyger. Det virket ikke veldig realistisk, da han vokste opp i en helt vanlig familie uten muligheten for å hjelpe med de store summene det koster å utdanning. Han ble faktisk flyger likevel ved egen hjelp, og han synes den dag i dag at det er ganske sårt at foreldrene, og især faren, ikke støttet og oppmuntret ham.

Jeg har selv den motsatte typen til far, en som samme hva, har trodd jeg kan bli alt. Jeg har jo funnet ut at det ikke går, men jammen har det vært godt med støtten underveis og en som alltid har hatt troa ved min side.

Anonymkode: 27015...b5d

• Liker 1
Skrevet

Be han glemme alt han har hørt om matte frem til nå.

Hvis han virkelig har tenkt å kjøre stil fremover er det to ting som gjelder og det er å kunne matte og excel. Hvorfor? Jo, med de to tingene kan man fiske ut informasjon om nesten hva som helst når det gjelder å analysere konkurrenter og bruke tallene til å presse folk i forhandlinger som ikke er like god i matte som han. Kombiner de to tingene med litt guts og forhandlingsteknikk  så har han plutselig en Volvo X90 på gårdsplassen.

Anonymkode: 854f3...163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...