AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Jeg har bodd i Oslo hele livet. Men nå ønsker vi oss bedre plass og rolige omgivelser der barnet vårt kan vokse opp. Vi har sett på eneboliger på ulike steder ett stykke utenfor Oslo. Lurer på en ting: når barneskolen er 10 min unna med bil, hvordan kommer barna seg til og bra? Er det meningen at du som forelder må kjøre eller er det skoleskyss ordning? Anonymkode: d39c0...1f5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har bodd i Oslo hele livet. Men nå ønsker vi oss bedre plass og rolige omgivelser der barnet vårt kan vokse opp. Vi har sett på eneboliger på ulike steder ett stykke utenfor Oslo. Lurer på en ting: når barneskolen er 10 min unna med bil, hvordan kommer barna seg til og bra? Er det meningen at du som forelder må kjøre eller er det skoleskyss ordning? Anonymkode: d39c0...1f5 Er det mer enn 4 km til skolen så har du krav på Skoleskyss til nærmeste skole. Ikke bare fryd; turen kan ta kort tid men den kan også bli lang for bussen har mange barn å levere. Man kan bli sittende en time på bussen selv om turen hjem egentlig bare er 6 min. Anonymkode: 3d9d0...2c2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har bodd i Oslo hele livet. Men nå ønsker vi oss bedre plass og rolige omgivelser der barnet vårt kan vokse opp. Vi har sett på eneboliger på ulike steder ett stykke utenfor Oslo. Lurer på en ting: når barneskolen er 10 min unna med bil, hvordan kommer barna seg til og bra? Er det meningen at du som forelder må kjøre eller er det skoleskyss ordning? Anonymkode: d39c0...1f5 Buss når de er små, sykkel når de er store. Her går det forskjellige busser til de forskjellige grendene, så ingen sitter en time på bussen som er erfaringen til personen over. Anonymkode: 0cc71...587 12
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #4 Skrevet 20. september 2021 Over 4 km: gratis skolskyss (2 km for 1.klasse) Her er det ca 3 km til skolen og ungene går selv, det er da 3 km å gå. Finnes mange ganger snarveier for unger til skolen, som gjør at avstanden blir kortere. Når de ble eldre (4-5.klasse) fikk de lov å sykle, men ikke før det av trafikkhensyn. Anonymkode: d133e...570 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 Vi kjører ungene selv. De har krav på skoleskyss, men bare før og etter skoletid, så for oss som er avhengig av sfo blir det best for oss å kjøre. Anonymkode: 4a68c...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det mer enn 4 km til skolen så har du krav på Skoleskyss til nærmeste skole. Ikke bare fryd; turen kan ta kort tid men den kan også bli lang for bussen har mange barn å levere. Man kan bli sittende en time på bussen selv om turen hjem egentlig bare er 6 min. Anonymkode: 3d9d0...2c2 Det er noe dritt, ja. Akkurat slik det er for funksjonshemmede som skal på jobb om de er avhengig av fast skyss. Må sitte klar med veska i fanget 40 min før avtalt tid og må også påregne 40 minutters forsinkelse, i tillegg til at man aldri vet hvor mange som skal "samkjøres". Man kan bare håpe at man har arbeidsgivere som er rause med oppmøtetida. Sorry. Det var totalt off-topic. Anonymkode: bcf1d...a3a 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Spørs jo selvfølgelig hva du anseer som et stykke utenfor Oslo, og hvor det er. I Drammen f.eks er det masse skolebusser, ingen problem hvis man bor 10 min unna skolen, da går det som regel buss i nærheten av der man bor. Hvis du bor under 4km unna skolen må du betale mnd-kort på buss selv, er som regel et par hundre kroner. Anonymkode: 6656e...327 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Over 4 km: gratis skolskyss (2 km for 1.klasse) Her er det ca 3 km til skolen og ungene går selv, det er da 3 km å gå. Finnes mange ganger snarveier for unger til skolen, som gjør at avstanden blir kortere. Når de ble eldre (4-5.klasse) fikk de lov å sykle, men ikke før det av trafikkhensyn. Anonymkode: d133e...570 Her sykler de lenge før 4/5 klasse. Det er kun en anbefaling fra tryggtrafikk som skolene lener seg på. Min sønn begynte å sykle i 3 klasse. Mens andre begynte så tidlig som 2 klasse🙂 Anonymkode: 78534...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Beklager kapper tråden din...men hvordan uttaler man ordet "skoleskyss"? Anonymkode: 32acd...93b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #10 Skrevet 21. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Beklager kapper tråden din...men hvordan uttaler man ordet "skoleskyss"? Anonymkode: 32acd...93b skole + skyss Skyss uttales med samme lyd som skikkelig, sjenert, sjarmerende. Anonymkode: cb36c...453 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #11 Skrevet 21. september 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er noe dritt, ja. Akkurat slik det er for funksjonshemmede som skal på jobb om de er avhengig av fast skyss. Må sitte klar med veska i fanget 40 min før avtalt tid og må også påregne 40 minutters forsinkelse, i tillegg til at man aldri vet hvor mange som skal "samkjøres". Man kan bare håpe at man har arbeidsgivere som er rause med oppmøtetida. Sorry. Det var totalt off-topic. Anonymkode: bcf1d...a3a ....akkurat som funksjonsfriske som tar buss altså. Anonymkode: cb36c...453 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #12 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): skole + skyss Skyss uttales med samme lyd som skikkelig, sjenert, sjarmerende. Anonymkode: cb36c...453 Ok da vet jeg det. Tusen tusen takk for hjelpen🙂🙂🙂 Anonymkode: 32acd...93b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #13 Skrevet 21. september 2021 Jeg bodde 3,9 km fra skolen (med en smal og trafikkert veg). Gikk uansett buss, så tok den til skolen. Fikk reisekort fra skolen i vinterhalvåret og foreldrene mine betalte for vanlig busskort i de resterende månedene. Mange steder går der uansett buss og hvis det er over 4 km får barna gratis skoleskyss Anonymkode: d589e...7d3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #14 Skrevet 21. september 2021 Her er skolen 5 km unna så de får gratis skoleskyss. Turen hjem tar lang tid da mange skal av, så vi henter når vi har mulighet. Det er ikke mulig å gå/sykle til skolen, så vi er helt avhengig av skoleskyss og bil. Anonymkode: 036fb...b91
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #15 Skrevet 21. september 2021 Jeg bodde 6 km fra skole og tok buss hver dag. Ikke noe problem, vi hadde så mye moro på bussen at vi nesten glemte å gå av på vår holdeplass. Anonymkode: b16ae...a02
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #16 Skrevet 21. september 2021 Vil bare poengtere at grensene for gratis skoleskyss er 2 km for første klasse, 4 km for 1-10 og 6 km for vgs. ELLER så har barn på grunnskolen rett til gratis skoleskyss pga farlig eller vanskelig skolevei. OG alle har rett til gratis skoleskyss om det er midlertidig skade eller sykdom, eller funksjonshemming. Skoleskyss trenger ikke bare å være buss. Det er buss, minibuss maxitaxi, taxi, båt (noe som er gratis for alle som trenger å ta det til skolen), tog og sikkert noe annet jeg har glemt nå Anonymkode: fe0cf...b00
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #17 Skrevet 21. september 2021 Her er grensa for skoleskyss 1 km i 1.klasse, mitt barn har taxi hver morgen fra huset vårt og til busstoppen. Innlandet fylke. Anonymkode: 2d38c...59a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #18 Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har bodd i Oslo hele livet. Men nå ønsker vi oss bedre plass og rolige omgivelser der barnet vårt kan vokse opp. Vi har sett på eneboliger på ulike steder ett stykke utenfor Oslo. Lurer på en ting: når barneskolen er 10 min unna med bil, hvordan kommer barna seg til og bra? Er det meningen at du som forelder må kjøre eller er det skoleskyss ordning? Anonymkode: d39c0...1f5 Barn i 1 og 2 klasse har gratis skoleskyss fra 3 km. Fra 3 klasse gjelder 4 km. Er det utrygg skolevei kan de få skoleskyss på kortere avstander feks 80 sone uten gang vei. Hvis du bor på område med ingen buss, får de taxi. Er det 3 eller 4km til nermeste buss, så får barnet taxi til skolebuss. Anonymkode: b3c7d...f58
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #19 Skrevet 21. september 2021 Her er forøvrig link til bufdir angående regelverket rundt skoleskyss. Siden mange ikke har helt kontroll på det Anonymkode: fe0cf...b00
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #20 Skrevet 21. september 2021 Mente udir Anonymkode: fe0cf...b00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå