Gå til innhold

Jeg har det ikke så verst som "fattig"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt en inntekt godt over gjennomsnittet,  mannen har tjent mer enn meg. Vi har bodd fint, kjørt fin bil, hatt mye å rutte med fordi vi bare har ett barm osv. 

Så snudde det. Jeg mistet jobben pga nedbemanning på jobb, den nye jobben har latt vente på seg. Og samtidig gikk jeg og mannen ifra hverandre. Det flotte huset vårt ble solgt, og nå sitter jeg her alenemor og arbeidsledig. Jeg har barnet 50%. 

Og dette er helt sikkert å banne i kirken, men jeg har det kjempebra.  Jobber litt i en lavterskel jobb, mens jeg søker relevante jobber. Føler jeg har det greit, litt kjedelig, men lider absolutt ingen nød. Spiser god mat, koser meg hjemme, og koser meg. Mens jeg søker jobber selvsagt.  Jeg har tidligere tenkt dette er min største frykt, men  dette er slettes ikke så ille. Har for første gang fått litt tid til å tenke på meg og puste ut litt...

Når blir det kjipt? Eller er det noe fryktelig galt med meg? 

Anonymkode: 03747...c7e

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel kjipt når du får store uforutsette utgifter eller ikke kan hjelpe barna dine med noe.

• Liker 22
Skrevet
Porkupine skrev (3 minutter siden):

Det blir vel kjipt når du får store uforutsette utgifter eller ikke kan hjelpe barna dine med noe.

Har en buffer til uforutsette utgifter,  har solgt bilen, leiligheten er forsikret og innboforsikring har jeg også. Føler meg trygg på at bufferen dekker det innboforsikringen ikke dekker. Det er dessuten få vedlikeholdskostnader i leilighet som er relativt ny og nyoppusset. 

• Liker 3
Skrevet

Men regnes du som fattig? Du får vel dagpenger basert på din tidligere inntekt?

Høres ut som du har tatt gode økonomiske valg gjennom hele livet, da klarer man seg bedre enn andre selv når inntekten blir redusert. Selv har jeg også alltid klart meg bra, selv om jeg har hatt lite penger å rutte med. Knallhard prioritering er viktig!

Anonymkode: b29ae...448

• Liker 17
Skrevet

Eh. Du får dagpenger basert på tidligere inntekt så hold kjeft a 

Anonymkode: 2b70d...e32

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hold kjeft? Hva er det med deg a? 

• Liker 9
Skrevet

Det er LOV å ha det bra uansett situasjon! :) Det er i hodet alt sitter, ikke i størrelse på konto eller slike overfladiske ting. Av og til er det godt med en pustepause og å få det litt roligere. Og det er lov å nyte det og ha det bra. 

Synd flere her ikke unner folk det. 

Anonymkode: d1bb6...e36

• Liker 15
Skrevet

Så bra for deg :)

Fint hus, fin bil og til med en ektefelle er ikke oppskriften på lykke.

Noen storkoser seg jo som nyskilt alenemor i liten leilighet fordi de endelig er ute av det ekteskap som ikke var helt bra for dem, og har endelig bare seg og sitt og barnet å tenke på, og det i seg selv er en deilig følelse.

Og så tror jeg at så lenge man føler seg relativt trygg økonomisk sett, så trenger ikke lite penger være et stort problem. 

Du har jo også de som bytter karriere fra en veldig krevende jobb til en hvor de halverer lønna, men er mer happy enn noensinne fordi jobben er mer givende eller de har mer fritid og mindre stress.

Anonymkode: 4c690...74b

• Liker 8
Skrevet

Hvor mye får du utbetalt?

Anonymkode: c708f...bc4

• Liker 1
Skrevet

Hva er en "lavterskeljobb"?  :sjenert:

Anonymkode: 39210...6c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en buffer til uforutsette utgifter,  har solgt bilen, leiligheten er forsikret og innboforsikring har jeg også. Føler meg trygg på at bufferen dekker det innboforsikringen ikke dekker. Det er dessuten få vedlikeholdskostnader i leilighet som er relativt ny og nyoppusset. 

😅 Ja....

Nettopp.

Du er ikke «fattig», du har bare gått fra meget gode vilkår til mer normale. 

Folk som lever med vedvarende lavinntekt har ikke nyoppusset bolig, forsikringer, buffer osv. 

Du får dagpenger OG jobber ved siden av = høyere inntekt enn kun dagpenger. 

• Liker 21
Skrevet
Sunnys skrev (26 minutter siden):

Hold kjeft? Hva er det med deg a? 

Hmmm.... Hvorfor reagerte du så kraftig på den uttalelsen? Er du ts (i denne tråden også) og følte deg litt tråkket på? 

Anonymkode: 8c481...a44

• Liker 1
Skrevet

Folk med helt OK inntekt omtales dessverre som fattige i Norge uten å faktisk være fattige. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg levde i mange år på 250 000 i året med to barn. Jeg følte meg absolutt aldri fattig. Vi spiste godt, bodde greit (leide), var alltid varme og velkledde. Jeg prioriterte rett og slett det vi trengte, for det er ingen menneskerett å gå ut å spise, røyke, gå på kino, badeland osv., eller å nyte alkohol. For å være helt ærlig visste jeg ikke at jeg ble definert som fattig og at mine barn kom fra et lavinntektshjem. Full barnehagepris betalte jeg også, for jeg visste ikke at jeg kunne søke om redusert pris. Når jeg først gjorde det sparte jeg 4000 kr i mnd, og da følte jeg meg plutselig rik😄

Anonymkode: cd4df...e09

• Liker 12
Skrevet

At du våger å påstå noe slikt! Alle vet jo at navere har det skikkelig dritt, å kan ikke kose seg på noen som helst måte! Å leve med 17.000 (minstesats på trygd) er noe av det verste et menneske kan oppleve, for man har faktisk ikke råd til NOE! 

fysj at du kan si du koser deg med lite penger, det er skikkelig dårlig gjort mot alle på kvinneguiden som så iherdig prøver å konkurrere om hvem som har det verst. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hmmm.... Hvorfor reagerte du så kraftig på den uttalelsen? Er du ts (i denne tråden også) og følte deg litt tråkket på? 

Anonymkode: 8c481...a44

Er dette å "reagere kraftig"😂?

Anonymkode: 349d4...076

Skrevet

Ehhh....66% av 6G...rundt 396.000,- ikke så veldig fett.

Anonymkode: 24218...730

• Liker 3
Skrevet

Du er ikke fattig. Å være fattig vil si at kontoen er tom mellom hver lønning (eller NAV-utbetaling), du har ingen bufferkonto, du kan ikke ta opp mer lån på huset (hvis du i det hele tatt eier noe - de fleste fattige leier). Hvis du vil "prøve å være fattig" så er det bare å donere bort en bufferkontoen, samt eventuelt overskudd på kontoen når måneden er over. 

Anonymkode: 018f6...c12

• Liker 10
Skrevet

Tviler på om du går under kategorien «fattig». Tror du har bedre levekår enn de som er fattige i landet.

Anonymkode: 7d4b1...a8a

• Liker 1
Skrevet

Du høres jo ikke akkurat fattig ut 😅

Anonymkode: 97461...aba

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...